Gå til innhold

Lease eller kjøpe?

Anbefalte innlegg

Gjest leie eller lease?

Har lest noen artikler og de sier at det lønner seg å kjøpe bil framfor å lease, uansett om man må ta lån eller ikke. Vi vurderer å kjøpe bil til 300k. Får 100k for vår gamle, må bruke 100k av sparepengene mine, så må vi ta opp 100k i billån. (Har allerede tatt opp lån på huset for å finansiere den bilen vi har idag), så har ikke lyst til å ta opp mere huslån over 25 år. Men lønner det seg å eie i vår situasjon? Vi må da kjøpe en 2009-modell av typen vi vil ha for å få råd. Skulle vi leasa tilsvarende bil måtte vi kanskje ut med 2000 i mnd + 50 000 i innskudd. Men da hadde vi fått en splitter ny bil. Etter 3 år har vi da tapt 122000 på leasing. Kjøper vi 2009-modell, og selger etter 3 år taper vi minst det samme.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/368997-lease-eller-kj%C3%B8pe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Har du mulighet for å finansiere bil med egenkapital og huslån vil det alltid bli billigere enn å lease.

Lag din egen nedbetalingsplan for de nærmeste årene slik at dere ikke blir trekkende med billånet i hele huslånets lengde. Dette kan avtales med banken.

Gjest ikke seriøse svar her inne

Jeg tror ikke dete er den riktige plassen å spørre ut fra de svarene du har fått. De har en gammeldags holdning til leasing.

Det er også flere aspekt ved det å lease. Du binder ikke opp kapital f eks, og kan bruke penger på andre ting. Og du kjører alltid rundt i ny bil. Du har heller ingen utgifter på den da det er garanti. En bil til 300000 er ikke ny, og det er kun kort tid til du m begynne reparasjonene. Og det er IKKE billig i dag.

Les på Dine penger, eller hos andre som har laget seriøse artikler om dette.

Persille1365381127

Det kommer helt an på den økonomiske situasjonen din.

Regnet i rene kroner vil det alltid være billigere å kjøpe.

Men: om du ikke har kapital å binde opp, om du ikke kan håndtere uforutsette utgifter osv - så er kanskje ikke det noen god plan.

Jeg har gjort begge deler, og var veldig fornøyd med en billig leasingavtale jeg fikk gjennom et arbeidssted der service var inkludert i prisen bla.

Men du må også tenke på at når du leaser, så må du bla betale mva på årsavgiften. Forsikringer kommer uansett i tillegg. Og selv om du taper på bilen du kjøper ila de samme tre årene, så har du fortsatt bilen etter denne tiden - og den kan leve i mange år etter det. Leasingbilen leverer du tilbake, og pengene er uansett ute av vinduet.

En to år gammel bil er omtrent som ny i dag. Jeg tror ikke du vil merke en enorm forskjell på ny og to år gammel.

Min bil begynner å nærme seg fem år nå, og jeg må kjøpe nye dekk. Ellers har det ikke vært noe galt med den som ikke har vært på garanti, eller som forventet etter bruksmønster og kjørelengde. For meg ville det ikke lønt seg å lease nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...