Gå til innhold

Veksle penger i Hellas

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det går helt fint å veksle der nede, men du må isåfall beregne noe himmelrikes tid i banken, alt går sent med grekere. Bruker du ikke visa? Ta ut litt kontanter og bruk kort til resten.

Det var med kort det var problemer i butikker og restauranter. De ville ha pengene i egne lommer.

Annonse

Det var med kort det var problemer i butikker og restauranter. De ville ha pengene i egne lommer.

Ja det er tull, det funker aldeles utmerket med kort der, men ha alltid litt kontanter med deg overalt da ikke alle steder (spes små avsidsliggende) ikke har bankterminal.

Hørte at det var vanskelig med kort i butikker og restauranter for de ville ha pengene i egne lommer

Men poenget er jo at du kan ta ut kontanter (Euro) i minibanken på flyplassen i Hellas, og så kan du bruke kontanter på småkjøp, og kredittkort på storhandling.

Med vennlig hilsen, og god ferie!

Spørs hvor du skal. Jeg var i Platanias/Kreta. Så ikke en eneste bankterminal der jeg iallefall. Tok ut litt euro før jeg reiste, deretter hentet jeg penger i minibank og betalte cash. Synes igrunnen det var ganske greit.

Skal til Skiathos så jeg håper at det er minibanker der.

Annonse

Da satser jeg på det. Får ha kontanter i bakhånd

Gjør det, og så tar du ut litt i minibanker, noe som finnes på alle såkallte "turiststeder" over absolutt hele Hellas. Du kan og finne såkallte "veksle boder" i de litt større byene, som feks chania på kreta. Eller så går du i banken (men som sagt det tar forferdelig lang tid, jeg har ikke ord for hvor lang tid det tar). Ha alltid cash med deg da ikke alle butikker eller restauranter har bankterminal, men bruk primært kortet.

Du ser jo det på kvitteringen og før du taster koden?

Det er jo større sjanse for å bli utsatt for skimming, og lignende "morsomheter" jo flere steder man bruker kort og PIN-kode. Og det er mye bryderi, så i små-kiosker er det jo ofte greit ikke å bruke kort, når det bare er snakk om noen få Euro.

Med vennlig hilsen

Det er jo større sjanse for å bli utsatt for skimming, og lignende "morsomheter" jo flere steder man bruker kort og PIN-kode. Og det er mye bryderi, så i små-kiosker er det jo ofte greit ikke å bruke kort, når det bare er snakk om noen få Euro.

Med vennlig hilsen

Klart det er enklere å bruke kontanter om det bare gjelder noen euro, for ikke å snakke om billigere da kortbruk koster i utlandet. Ang skimming foregår det like mye her til lands som akkurat Hellas så det ville jeg ikke brydd meg spes mye om, klassiske turist steder lever av sitt rykte og det er langt viktigere for dem at "vi" er trygge fremfor minibanken på hjørnet der du bor i Norge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...