Gå til innhold

Vil bli gravid!

beaj

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har fått ulike tips for å forbedre sjansene for å bli gravid evt holde på et befruktet egg (har hatt 1 MA og to tidlige SA).

Oppskriften jeg har fått er som følger:

1000mg c-vitamin

600mg e-vitamin

45mg sink

selen

omega 3

Dette gjelder både for meg og mannen min.

Hva mener du om dette??

Jeg har tatt 45mg sink, 600 c-vitamin og 400 e-vitamin i noen dager. Jeg har følt meg uvel, svimmel og kvalm. Leste et sted at det kan skyldes overskudd av sink? Er det farlig å ta disse vitaminene??

Hvordan burde jeg evt fordele de for å unngå reaksjonene.

Takker for svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei beaj,

Leit å høre at du har mistet 3 ganger. Jeg skjønner godt at du vil prøve å gjøre det du kan for å beholde nestemann. Jeg må bare være ærlig å si at jeg ikke vet om tilskudd av disse næringsstoffene øker sannsynligheten for at det går bra nesten gang. Det eneste jeg vet er at at selen er knyttet til høyere fruktbarhet hos menn.

Et inntak av 1000 mg vitamin C daglig er nesten 17 ganger høyere enn Anbefalt Daglig Tilførsel (ADT). Men studier har vist at et inntak opp til 1000 mg daglig ikke har gitt bivirkninger. Dette er derimot den øvre grensen for vitamin C, og jeg synes ditt inntak på 600 mg høres bedre ut. For vitamin E er det forskjellige verdier som er antatt å være trygge. Dette er jo et fettløselig vitamin, og lagres derfor i kroppen. Noen kilder jeg har anbefaler mellom 100 og 300 mg daglig, andre sier at det er trygt opp til 500-600 mg. Ditt inntak av 400 mg er greit. Inntaket av sink ligger også innenfor trygge grenser, men høye inntak kan forårsake svimmelhet og kvalme. Det er nok lurt å senke tilskuddet til et nivå hvor du unngår disse bivirkningene.

Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...