Gå til innhold

Steforeldre og taushetsplikt

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sjalala

6

• PieLill

5

• frosken

4

• sant å si

4

Mest aktive i denne tråden

jf forvaltningsloven § 12 så har alle rett til å ha med seg en advokat/fullmektig i møte med det offentlige. Som fullmektig kan man bruke en hvilken som helst myndig person eller en organisasjon du er medlem av.

Dvs at man da kan ta med seg en venninne eller partner på et møte som omhandler ens eget og den andre partens barn (selv om den andre parten ikke ønsker å ha med seg vedkommende)?

I så fall... hvorfor er reglene annerledes i forhold til foreldremøter på skolen?

Annonse

Jeg går ut fra at barevernet kan innhente informasjon fra hvem de måtte ønske. Derimot kan de ikke gi fra seg opplysninger til hvem som helst.

mvh

Men det vil da si at en steforelder, venn etc ikke kan delta på møte med barnevernet uten den andre forelderens tillatelse?

Dvs at man da kan ta med seg en venninne eller partner på et møte som omhandler ens eget og den andre partens barn (selv om den andre parten ikke ønsker å ha med seg vedkommende)?

I så fall... hvorfor er reglene annerledes i forhold til foreldremøter på skolen?

Skolen er jo offentlig, så det skulle vel ikke være anderledes der enn et annet offentlig organ. Men jeg vet ærlig talt ikke.

Men det vil da si at en steforelder, venn etc ikke kan delta på møte med barnevernet uten den andre forelderens tillatelse?

''Men det vil da si at en steforelder, venn etc ikke kan delta på møte med barnevernet uten den andre forelderens tillatelse?''

Jeg tviler på at det finnes et enkelt ja-nei-svar på det spørsmålet etter som det er to hensyn/rettigheter i konflikt. Det beste er vel at du kontakter den aktuelle instansen og får svar fra dem.

mvh

''Men det vil da si at en steforelder, venn etc ikke kan delta på møte med barnevernet uten den andre forelderens tillatelse?''

Jeg tviler på at det finnes et enkelt ja-nei-svar på det spørsmålet etter som det er to hensyn/rettigheter i konflikt. Det beste er vel at du kontakter den aktuelle instansen og får svar fra dem.

mvh

Det gjelder ikke meg, men den det gjelder har fått beskjed om å ikke stille så store krav.... så hun føler seg rimelig overkjørt i saken :/

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Det gjelder ikke meg, men den det gjelder har fått beskjed om å ikke stille så store krav.... så hun føler seg rimelig overkjørt i saken :/

Ikke stille så store krav? Man må vel ihvertfall kunne stille krav om at taushetsplikten bli overholdt.

Det er det jeg tenker jeg også.. men skulle hatt en lov å gi til den som ønsker å slå i bordet ;)

Her har du også forvaltningsloven du kan slå i bordet med (§ 13) :-)

Jeg tror ikke du automatisk er part i en barnevernsak selv om det handler om ditt barn, hvis det er den andre av foreldren som har daglig omsorg. Ergo så har du heller ikke tilgang på taushetsbelagt informasjon som omhandler denne foreldren, hvis denne personen ikke samtykker til det.

Gjest Nickløsheletida

Det er det jeg tenker jeg også.. men skulle hatt en lov å gi til den som ønsker å slå i bordet ;)

''Taushetsplikten innebærer også at personer som kommer i kontakt med barneverntjenesten skal

kunne gi barneverntjenesten personlige opplysninger uten at uvedkommende er tilstede og kan

overhøre eller på annen måte få tilgang til de opplysningene som blir gitt. Barneverntjenestens

klienter skal derfor ikke behøve å gi ut personlige opplysninger på et venteværelse eller på et annet

sted hvor det er uvedkommende til stede. Klienter kan heller ikke pålegges å delta i gruppesamtaler

eller liknende hvor de forventes å gi personlige opplysninger eller drøfte personlige problemer med

uvedkommende''

Her har du også forvaltningsloven du kan slå i bordet med (§ 13) :-)

Jeg tror ikke du automatisk er part i en barnevernsak selv om det handler om ditt barn, hvis det er den andre av foreldren som har daglig omsorg. Ergo så har du heller ikke tilgang på taushetsbelagt informasjon som omhandler denne foreldren, hvis denne personen ikke samtykker til det.

Om man har forelderansvar må da automatisk bli part i en barnevernssak ang. eget barn selv om en ikke har dalig omsorg.

mvh

Om man har forelderansvar må da automatisk bli part i en barnevernssak ang. eget barn selv om en ikke har dalig omsorg.

mvh

Det ville også jeg todd, men som part i sak trodde jeg man hadde fullt innsyn i alle sakens dokumenter. Men man har faktisk ikke innsyn i f. eks en bekymringsmelding, hvis denne bekymringsmeldingen inneholder taushetsbelagt informasjon vedr. den med daglig omsorg, uten at denne parten samtykker til det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...