Gå til innhold

Dere som gir råd om lavkarbo


nitty-gritty

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er fint man kan dele kunnskap og råd om lavkarbo når noen leter etter et vektreduserende kosthold. Jeg har selv blitt frisk og fått et liv med dette kostholdet.

Men når dere gir bastante og direkte råd til mennesker med diabetes type 1, barn eller andre som kan være sårbare, så håper jeg inderlig dere har legeutdannelsen på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    16

  • musikeren

    6

  • frosken

    4

  • nitty-gritty

    4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Masse lykke til

Jeg har nettopp gitt råd og jeg ber de om å oppsøke lege. Fedon Lindberg jobber med diabetes.

Dere som tivholder på at fett er FARLIG og karbohydrater er best, jeg håper virkelig dere er lege.

Jeg har også skrevet til moren at jeg synes det er viktig at de oppsøker noen som kan ernering med en gang. Det er nå når de er nye de trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp gitt råd og jeg ber de om å oppsøke lege. Fedon Lindberg jobber med diabetes.

Dere som tivholder på at fett er FARLIG og karbohydrater er best, jeg håper virkelig dere er lege.

Jeg har også skrevet til moren at jeg synes det er viktig at de oppsøker noen som kan ernering med en gang. Det er nå når de er nye de trenger det.

''Dere som tivholder på at fett er FARLIG og karbohydrater er best, jeg håper virkelig dere er lege.''

Nå gjør ikke jeg det, siden du "spør". Jeg kan mye om lavkarbo (også prosessene inne i kroppen, forskning og insulin) og kjenner også flere med diabetes 1 det har fungert for.

Men når du gir konkrete kostholdsråd til et barn med diabetes 1 og cøliaki, så blir jeg skeptisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Masse lykke til

''Dere som tivholder på at fett er FARLIG og karbohydrater er best, jeg håper virkelig dere er lege.''

Nå gjør ikke jeg det, siden du "spør". Jeg kan mye om lavkarbo (også prosessene inne i kroppen, forskning og insulin) og kjenner også flere med diabetes 1 det har fungert for.

Men når du gir konkrete kostholdsråd til et barn med diabetes 1 og cøliaki, så blir jeg skeptisk.

Det er helt i orden. Men jeg har vel mer enn å være konkret fortalt om lavkarbo, og lenket til leger og til diskusjoner av de som har Diabetes1. Slik at de kan lese selv. Og ikke minst har jeg oppfordret de til å dra til lege og få hjelp til diett.

Jeg synes det er veldig leit om de sitter og redd for fett, når barnet ikke kan spise mel i tillegg. Som moren sier så var diabetes kost greit, det ble vanskelig når barnet ikke tålte gluten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp gitt råd og jeg ber de om å oppsøke lege. Fedon Lindberg jobber med diabetes.

Dere som tivholder på at fett er FARLIG og karbohydrater er best, jeg håper virkelig dere er lege.

Jeg har også skrevet til moren at jeg synes det er viktig at de oppsøker noen som kan ernering med en gang. Det er nå når de er nye de trenger det.

''Dere som tivholder på at fett er FARLIG og karbohydrater er best, jeg håper virkelig dere er lege. ''

Det er de, både i Diabetesforbundet og de som kommer med offisielle kostholdsråd.

Dessuten, vi snakker her om diabetes type 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Masse lykke til

''Dere som tivholder på at fett er FARLIG og karbohydrater er best, jeg håper virkelig dere er lege. ''

Det er de, både i Diabetesforbundet og de som kommer med offisielle kostholdsråd.

Dessuten, vi snakker her om diabetes type 1.

Det er leger som anbefaler lavkarbo også til Diabetes1. 0g som sagt de norske kostholdsrådene nærmer seg Fedon sine anbefalinger, noe ingen ville trodd når potetkrangelen var på sitt verste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt i orden. Men jeg har vel mer enn å være konkret fortalt om lavkarbo, og lenket til leger og til diskusjoner av de som har Diabetes1. Slik at de kan lese selv. Og ikke minst har jeg oppfordret de til å dra til lege og få hjelp til diett.

Jeg synes det er veldig leit om de sitter og redd for fett, når barnet ikke kan spise mel i tillegg. Som moren sier så var diabetes kost greit, det ble vanskelig når barnet ikke tålte gluten.

Her er dokumentasjon på hvordan fett forårsaker diabetes 2:

http://www.bbc.co.uk/news/health-14503480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er leger som anbefaler lavkarbo også til Diabetes1. 0g som sagt de norske kostholdsrådene nærmer seg Fedon sine anbefalinger, noe ingen ville trodd når potetkrangelen var på sitt verste.

Diabetesforbundet vet hva de snakker om.

Du gjør det ikke.

At man kan finne leger som har "rare idéer" er sikkert sant, men det blir ikke sannere av den grunn.

Diabetes 1 er ikke en "lekesykdom". Folk dør av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Masse lykke til

Diabetesforbundet vet hva de snakker om.

Du gjør det ikke.

At man kan finne leger som har "rare idéer" er sikkert sant, men det blir ikke sannere av den grunn.

Diabetes 1 er ikke en "lekesykdom". Folk dør av det.

Jeg tror ikke man dør av råd man får på Lindberg klinikken. Jeg er enig i at det finnes lavkarboleger som virker litt ensporet. Fedon Lindberg virker ikke sånn.

Jeg har ikke noe mål om at alle må leve lavkarbo. Men akkurat dette barnet tåler ikke mel i tillegg. Da finnes det mange gode lavkarbo oppskrifter som ikke inneholder sukker eller mel.

Ellers er jeg ikke enig med deg Sør når det gjelder kostholdsrådene eller diabetesforbundet.

http://tgeisner.com/2011/09/03/fett-i-kosten-gir-opphav-til-diabetes-type-2-eller-ikke/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke man dør av råd man får på Lindberg klinikken. Jeg er enig i at det finnes lavkarboleger som virker litt ensporet. Fedon Lindberg virker ikke sånn.

Jeg har ikke noe mål om at alle må leve lavkarbo. Men akkurat dette barnet tåler ikke mel i tillegg. Da finnes det mange gode lavkarbo oppskrifter som ikke inneholder sukker eller mel.

Ellers er jeg ikke enig med deg Sør når det gjelder kostholdsrådene eller diabetesforbundet.

http://tgeisner.com/2011/09/03/fett-i-kosten-gir-opphav-til-diabetes-type-2-eller-ikke/

''Jeg tror ikke man dør av råd man får på Lindberg klinikken.''

Du "tror"? Vi snakker om barns liv.

Og det du linket til er for type 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristemamma

Hvis det er slik at et kosthold med inntil 150 g karbohydrater pr. dag kalles lavkarbo, så er det jo det diabetikere bør leve på.

Her i huset skal mengden hurtigvirkende insulin ligge på 10-12 enheter, og når 10 g karbo utgjør 0,75 enhet blir dette rimelig riktig.

Forskjellen ligger vel i at en diabetiker (type 1 som jeg kjenner til) må ha treige karbohydrater som virker lenge og gir en sakte stigning i blodsukker. Glutenfri mat er veldig lite fiberrik i utgangspunktet (snakker da om ferdigvarer), slik at man må lage det meste selv.

Og forøvrig er jeg veldig enig med deg i at man kanskje skal være litt forsiktig med å predikere et kosthold med svært lite karbohydrater for diabetes 1-syke. Får man ikke tilført kroppen insulin, vil ikke maten spaltes og næringsstoffene kommer ikke ut i cellene. Man utvikler ketoner i blodet og det er dødlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Masse lykke til

''Jeg tror ikke man dør av råd man får på Lindberg klinikken.''

Du "tror"? Vi snakker om barns liv.

Og det du linket til er for type 2.

Den linken var et svar på den linken du la ut om at man får diabetes2 av fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tristemamma

Jeg har nettopp gitt råd og jeg ber de om å oppsøke lege. Fedon Lindberg jobber med diabetes.

Dere som tivholder på at fett er FARLIG og karbohydrater er best, jeg håper virkelig dere er lege.

Jeg har også skrevet til moren at jeg synes det er viktig at de oppsøker noen som kan ernering med en gang. Det er nå når de er nye de trenger det.

Dette med fett er farligere for folk med diabetes 1 enn for befolkningen ellers, og det har noe med hvordan fett lagres og forbrukes. Jeg husker ikke helt nøyaktig hva ernæringsfysiologen sa om gangen i dette (vi fikk ernæringsfysiolog da diabetesen ble oppdaget, på et annet sykehus enn det vi tilhører), men fett sliter mer på en diabeteskropp enn på folk med egen insulinproduksjon.

Fett påvirker også blodsukkeret over lang tid, og gir en høyere blodsukkerøkning enn godt er. Fett i kombinasjon med stivelse er fin følingsmat, f.eks. er potetgull veldig fint om man får føling f.eks. om natta eller når man er i hard fysisk aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Masse lykke til

Hvis det er slik at et kosthold med inntil 150 g karbohydrater pr. dag kalles lavkarbo, så er det jo det diabetikere bør leve på.

Her i huset skal mengden hurtigvirkende insulin ligge på 10-12 enheter, og når 10 g karbo utgjør 0,75 enhet blir dette rimelig riktig.

Forskjellen ligger vel i at en diabetiker (type 1 som jeg kjenner til) må ha treige karbohydrater som virker lenge og gir en sakte stigning i blodsukker. Glutenfri mat er veldig lite fiberrik i utgangspunktet (snakker da om ferdigvarer), slik at man må lage det meste selv.

Og forøvrig er jeg veldig enig med deg i at man kanskje skal være litt forsiktig med å predikere et kosthold med svært lite karbohydrater for diabetes 1-syke. Får man ikke tilført kroppen insulin, vil ikke maten spaltes og næringsstoffene kommer ikke ut i cellene. Man utvikler ketoner i blodet og det er dødlig.

Mitt budskap til deg var mer at jeg synes det er trist om dere skal være så redd for fett. Samt at det finnes masse gode oppskrifter uten sukker og mel på lavkarbosidene. Så kan du jo endre til at de passer for dere. I utganspunktet er de altså fri for sukker og mel. Det spesielle hos dere er jo at det er ikke bare diabetes1 det er snakk om men også glutenallergi.

Og jeg synes dere trenger hjelp nå til å få lagt opp en diett. Det er vel nå når det er nytt at det er tøffest og dere virkelig trenger hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg tror ikke man dør av råd man får på Lindberg klinikken.''

Du "tror"? Vi snakker om barns liv.

Og det du linket til er for type 2.

Har ikke akkurat inntrykk av at trådstarter gambler med sitt barn - at hun ville prøve ut tips herfra uten å sjekke det selv, da.

Nå var jeg ikke en av dem som ga råd direkte, så føler ikke at du hentyder til meg med kritikken,- men det må da være lov å anta at folk ikke stoler 100% på det som skrives fra vanlige legfolk her. Heller ikke det du skriver - med mindre du faktisk er lege ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristemamma

Mitt budskap til deg var mer at jeg synes det er trist om dere skal være så redd for fett. Samt at det finnes masse gode oppskrifter uten sukker og mel på lavkarbosidene. Så kan du jo endre til at de passer for dere. I utganspunktet er de altså fri for sukker og mel. Det spesielle hos dere er jo at det er ikke bare diabetes1 det er snakk om men også glutenallergi.

Og jeg synes dere trenger hjelp nå til å få lagt opp en diett. Det er vel nå når det er nytt at det er tøffest og dere virkelig trenger hjelp.

Jeg vet ikke helt om det jeg skriver er forståelig, men vi går ikke rundt og er livredd for fett. Vi spiser f.eks. smeltet smør på hvit fisk, siden den hvite fisken er mager og med fett på gir den en bedre blodsukkerstabilitet.

Vi skjærer heller ikke bort fettranda på kjøtt, og vi steker maten i fett. Vi bruker smør på brødskiva, og bruker lettrømme/rømmekolle i mat.

Det vi derimot ikke ønsker, er å tilføre ekstra mye fett i kosten slik lavkarbo gjør, siden fett er mindre heldig for diabetikere (som jeg skrev om et annet sted, husker ikke helt hvem jeg svarte) enn for folk med vanlig insulinproduksjon. Du ser helt bort fra at diabetikere har mye større risiko for hjerte- og karsykdommer enn friske folk, hvilket gjør at man ikke vil bedrive testing selv og i særdeleshet ikke på barnet sitt.

Målet vårt er derfor ikke å komme så lavt som mulig i karbohydrater, men å få riktig mengde treige karbohydrater fordelt utover dagen. I tillegg må vi passe på at alt er glutenfritt, og akkurat nå er det der utfordringen ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SMIRnøff

Lenken til "Masse lykke til" under her, er til bloggen til en lege, en kirurg for å være presis. Han sier:

''Så når det gjelder studier slik som denne, overse overskriften, les dem med et åpent men kritisk blikk, og invitér Mamma på bacon-frokost etterpå.''

De andre studiene skal man åpenbart ikke lese kritisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er slik at et kosthold med inntil 150 g karbohydrater pr. dag kalles lavkarbo, så er det jo det diabetikere bør leve på.

Her i huset skal mengden hurtigvirkende insulin ligge på 10-12 enheter, og når 10 g karbo utgjør 0,75 enhet blir dette rimelig riktig.

Forskjellen ligger vel i at en diabetiker (type 1 som jeg kjenner til) må ha treige karbohydrater som virker lenge og gir en sakte stigning i blodsukker. Glutenfri mat er veldig lite fiberrik i utgangspunktet (snakker da om ferdigvarer), slik at man må lage det meste selv.

Og forøvrig er jeg veldig enig med deg i at man kanskje skal være litt forsiktig med å predikere et kosthold med svært lite karbohydrater for diabetes 1-syke. Får man ikke tilført kroppen insulin, vil ikke maten spaltes og næringsstoffene kommer ikke ut i cellene. Man utvikler ketoner i blodet og det er dødlig.

Mitt inntrykk etter å ha lest en del av det som har blitt sagt, er at folk flest ikke ordentlig vet forskjellen på diabetes 1 og diabetes 2. Fordi det har vært så mye snakk om diabetes 2 og kosthold de senere årene, så er det blitt litt slik at vi "alle" anser oss som "eksperter" i forhold til diabetes 2 kosthold, og det dermed er en tendens til å undervurdere utfordringene knyttet til diabetes 1 - og særlig i den fasen man er i inntil diabetesen er stabilisert.

Du har blitt møtt med mye velvilje, men kanskje på noe magert - eller ikke-ekstisterende - faglig grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...