Gå til innhold

Dere som gir råd om lavkarbo


nitty-gritty

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    16

  • musikeren

    6

  • frosken

    4

  • nitty-gritty

    4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Tristemamma

Jeg blir alltid provosert av folk som uttaler seg bastant om ting de ikke har greie på. Nei, ketoner i blodet er ikke farlig. Det er en naturlig følge av et lavkarbokosthold.

Les og lær: http://www.matoghelse.no/helse/2011/01/25/ketose-%E2%80%93-hvordan-forbrenne-fett.aspx

Siden du blir provosert av at folk uttaler seg om ting de ikke har greie på, så må du jo sitte og fråde av sinne på deg selv nå.

Les f.eks. her: http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/diabetessyreforgiftning.php

Vi snakker i denne tråden om diabetes type 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du blir provosert av at folk uttaler seg om ting de ikke har greie på, så må du jo sitte og fråde av sinne på deg selv nå.

Les f.eks. her: http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/diabetessyreforgiftning.php

Vi snakker i denne tråden om diabetes type 1.

Som sagt, ketoner i blodet er ikke farlig. Dette kalles ketose, og er en helt ufarlig tilstand. Ketoacidose er noe annet, og kan i verste fall føre til dødsfall. Mange innen medisinske fagfelt vet ikke forskjellen på disse. Artikkelen jeg linker til beskriver ganske godt forskjellen på disse.

Jeg har selv vært i ketose i lange perioder som følge av en diett med lite karbohydrater og mye fett, og kan underskrive på at både helse og velvære var godt over middels i disse periodene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan mye om lavkarbo og litt om lavkarbo + diabetes. Det betyr ikke at jeg gir råd til barn med diabetes 1.

Jeg skjønte ikke svaret ditt. Jeg linket til en artikkel som kan være interessant å lese for de som er interessert i lavkarbo og sukkersjuke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, ketoner i blodet er ikke farlig. Dette kalles ketose, og er en helt ufarlig tilstand. Ketoacidose er noe annet, og kan i verste fall føre til dødsfall. Mange innen medisinske fagfelt vet ikke forskjellen på disse. Artikkelen jeg linker til beskriver ganske godt forskjellen på disse.

Jeg har selv vært i ketose i lange perioder som følge av en diett med lite karbohydrater og mye fett, og kan underskrive på at både helse og velvære var godt over middels i disse periodene.

Men du vet intet om langtidseffektene.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tristemamma

Som sagt, ketoner i blodet er ikke farlig. Dette kalles ketose, og er en helt ufarlig tilstand. Ketoacidose er noe annet, og kan i verste fall føre til dødsfall. Mange innen medisinske fagfelt vet ikke forskjellen på disse. Artikkelen jeg linker til beskriver ganske godt forskjellen på disse.

Jeg har selv vært i ketose i lange perioder som følge av en diett med lite karbohydrater og mye fett, og kan underskrive på at både helse og velvære var godt over middels i disse periodene.

''Ketoacidose er noe annet, og kan i verste fall føre til dødsfall.''

Ja, og når man er diabetiker og får ketoner i blodet, havner man i denne situasjonen. Derfor må diabetikere med diabetes type 1 ha karbohydrater i kosten slik at man kan sette insulin og unngå ketoner.

Hva du gjør med din friske kropp er jo opp til deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ketoacidose er noe annet, og kan i verste fall føre til dødsfall.''

Ja, og når man er diabetiker og får ketoner i blodet, havner man i denne situasjonen. Derfor må diabetikere med diabetes type 1 ha karbohydrater i kosten slik at man kan sette insulin og unngå ketoner.

Hva du gjør med din friske kropp er jo opp til deg selv.

Pedagogikkens dilemma: Læring er umulig dersom det ikke foreligger et ønske om å lære.

Jeg tror du passer bra inn her. Over og ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonymusa

''Ketoacidose er noe annet, og kan i verste fall føre til dødsfall.''

Ja, og når man er diabetiker og får ketoner i blodet, havner man i denne situasjonen. Derfor må diabetikere med diabetes type 1 ha karbohydrater i kosten slik at man kan sette insulin og unngå ketoner.

Hva du gjør med din friske kropp er jo opp til deg selv.

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=33593

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=40007

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/lchf_bra_f%C3%B6r_typ1_diabetiker#comments

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristemamma

Pedagogikkens dilemma: Læring er umulig dersom det ikke foreligger et ønske om å lære.

Jeg tror du passer bra inn her. Over og ut.

Dette skjønner jeg faktisk ikke. Mener du på ramme alvor at diabetikere (type 1) kan ha ketoner i blodet på lik linje med friske mennesker, uten at det gjør noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristemamma

Ja? Såvidt jeg ser er det ingen av de i dine linker som går rundt med ketoner i blodet - de får alle insulin av ulike typer. Og det de beskriver av insulinnivå er jo skyhøyt før de går ned på karbohydratmengden i kosten.

Når lavkarbo betyr under 150 karbohydrater om dagen, så er vel det et nivå man fint kan ligge på om man ikke utfører noe som helst av fysisk aktivitet. Å dytte i seg karbohydrater og så sette insulin mot det er jo ikke bra når mengdene blir for store.

Er ikke helt sikker på om du hadde et annet poeng jeg ikke fikk med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonymusa

Ja? Såvidt jeg ser er det ingen av de i dine linker som går rundt med ketoner i blodet - de får alle insulin av ulike typer. Og det de beskriver av insulinnivå er jo skyhøyt før de går ned på karbohydratmengden i kosten.

Når lavkarbo betyr under 150 karbohydrater om dagen, så er vel det et nivå man fint kan ligge på om man ikke utfører noe som helst av fysisk aktivitet. Å dytte i seg karbohydrater og så sette insulin mot det er jo ikke bra når mengdene blir for store.

Er ikke helt sikker på om du hadde et annet poeng jeg ikke fikk med meg?

Er jo heller ikke det jeg mener, jeg ga deg linker for å skjønne at selv dia1 kan, _med oppfølging fra lege_, ha nytte av og til og med redusere insulindosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonymusa

Ja? Såvidt jeg ser er det ingen av de i dine linker som går rundt med ketoner i blodet - de får alle insulin av ulike typer. Og det de beskriver av insulinnivå er jo skyhøyt før de går ned på karbohydratmengden i kosten.

Når lavkarbo betyr under 150 karbohydrater om dagen, så er vel det et nivå man fint kan ligge på om man ikke utfører noe som helst av fysisk aktivitet. Å dytte i seg karbohydrater og så sette insulin mot det er jo ikke bra når mengdene blir for store.

Er ikke helt sikker på om du hadde et annet poeng jeg ikke fikk med meg?

Her fex

http://www.matoghelse.no/helse/2009/05/09/insulinfri-paa-hoeyfettkosthold.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest anonymusa

Er jo heller ikke det jeg mener, jeg ga deg linker for å skjønne at selv dia1 kan, _med oppfølging fra lege_, ha nytte av og til og med redusere insulindosen.

det fallt noe bort her, kan ha nytte av og til og med redusere insulindosen på lavkarbo, skulle det stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra at det er dokumentert hvor skadelig fett er (og da spesielt noen typer fett) er påstander som dette på grensen til det kriminelle:

''Om en med type 1 vil kunne klare seg med halvparten av tidligere insulinmengde etter å ha gått over til optimalernæring, med 80 prosent eller 100 prosent mindre insulin, vet man ikke før man har forsøkt.''

Det er uansvarlig, farlig og slkkremmende dumt.

Punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonymusa

Bortsett fra at det er dokumentert hvor skadelig fett er (og da spesielt noen typer fett) er påstander som dette på grensen til det kriminelle:

''Om en med type 1 vil kunne klare seg med halvparten av tidligere insulinmengde etter å ha gått over til optimalernæring, med 80 prosent eller 100 prosent mindre insulin, vet man ikke før man har forsøkt.''

Det er uansvarlig, farlig og slkkremmende dumt.

Punktum.

Jeg har dia 1 og går på lavkarbo og har gjort det de siste 21 årene, takket være lavkarbo har jeg det langt bedre. Men det er tydeligvis ikke lov å gi tips her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dia 1 og går på lavkarbo og har gjort det de siste 21 årene, takket være lavkarbo har jeg det langt bedre. Men det er tydeligvis ikke lov å gi tips her.

Man skal være ytterst forsiktig med å gi folk "tips" som strider mot det Diabetesforbundet, leger og fagpersonell sier. Målet med god diabetesbehandling er ikke å "ta så lite insuling som mulig", men å ha en mest mulig normal blodglukose og HbA1c, samt kolesterolnivåer.

Når du så kommer med slike "tips" til en 9-åring (!) så gremmes jeg, spesielt når du linker til en side med de ville påstandene jeg siterte ovenfor.

Jeg kjenner folk som har dødd av diabetes. Det er en sykdom som er VELDIG alvorlig hvis man ikke passer på, men hvor man har omtrent lik forventet levetid HVIS man tar insulinet, måler og spiser fornuftig.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonymusa

Man skal være ytterst forsiktig med å gi folk "tips" som strider mot det Diabetesforbundet, leger og fagpersonell sier. Målet med god diabetesbehandling er ikke å "ta så lite insuling som mulig", men å ha en mest mulig normal blodglukose og HbA1c, samt kolesterolnivåer.

Når du så kommer med slike "tips" til en 9-åring (!) så gremmes jeg, spesielt når du linker til en side med de ville påstandene jeg siterte ovenfor.

Jeg kjenner folk som har dødd av diabetes. Det er en sykdom som er VELDIG alvorlig hvis man ikke passer på, men hvor man har omtrent lik forventet levetid HVIS man tar insulinet, måler og spiser fornuftig.

Med vennlig hilsen

1.) Spar meg.

2.) Hvor står det at jeg gir råd til 9 åringer? Kan du se det noe sted? Nei det kan du ikke, for jeg snakker om diabetes 1 og lavkarbo.

3.) "Målet med god diabetesbehandling er ikke å "ta så lite insuling som mulig". " Det har jeg naturligvis heller ikke sagt.

4.) Jeg kjenner og mennesker som har dødd av dia. Jeg kjenner og mennesker som har fått et nytt liv fordi de la om kosten til lavkarb, og jeg kjenner også mennesker hvor lavkarb diett ikke fungerte. Hver og en må finne ut hva som er riktig. At du sitter på din sedvanlige høye og kverluerende hest og bestemmer hva folk har lov til å gi tips om blir latterlig. La folk bestemme selv.

Dette har fungert for mange, les linker jeg har lagt ut, det betyr ikke at det gjør det for alle.

5.) Som jeg sa, spar meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonymusa

Man skal være ytterst forsiktig med å gi folk "tips" som strider mot det Diabetesforbundet, leger og fagpersonell sier. Målet med god diabetesbehandling er ikke å "ta så lite insuling som mulig", men å ha en mest mulig normal blodglukose og HbA1c, samt kolesterolnivåer.

Når du så kommer med slike "tips" til en 9-åring (!) så gremmes jeg, spesielt når du linker til en side med de ville påstandene jeg siterte ovenfor.

Jeg kjenner folk som har dødd av diabetes. Det er en sykdom som er VELDIG alvorlig hvis man ikke passer på, men hvor man har omtrent lik forventet levetid HVIS man tar insulinet, måler og spiser fornuftig.

Med vennlig hilsen

Dessuten tviler jeg på Diabetesforbundet ville vært med på å arrangere kurs i lavkarbo og kosthold for dia 1 og 2 dersom de mente det var skadelig.

http://nb-no.facebook.com/note.php?note_id=224041467634359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.) Spar meg.

2.) Hvor står det at jeg gir råd til 9 åringer? Kan du se det noe sted? Nei det kan du ikke, for jeg snakker om diabetes 1 og lavkarbo.

3.) "Målet med god diabetesbehandling er ikke å "ta så lite insuling som mulig". " Det har jeg naturligvis heller ikke sagt.

4.) Jeg kjenner og mennesker som har dødd av dia. Jeg kjenner og mennesker som har fått et nytt liv fordi de la om kosten til lavkarb, og jeg kjenner også mennesker hvor lavkarb diett ikke fungerte. Hver og en må finne ut hva som er riktig. At du sitter på din sedvanlige høye og kverluerende hest og bestemmer hva folk har lov til å gi tips om blir latterlig. La folk bestemme selv.

Dette har fungert for mange, les linker jeg har lagt ut, det betyr ikke at det gjør det for alle.

5.) Som jeg sa, spar meg.

Dette handler om råd for en 9-åring.

Nå har denne 9-åringen heldigvis tydeligvis en fornuftig mor, så jeg tror ikke det er noen fare, men det har tidligere vært tilfeller i Norge hvor en 1-åring nesten døde fordi en "alternativ sykepleier" rådet foreldrene til å kutte insulinet.

Så ja, det er ikke bare noe man "ser hva som skjer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...