Gå til innhold

Hva betyr mest når det kommer til valg av bolig?

Anbefalte innlegg

Gjest luftslott

Hva betyr mest for dere når det kommer til valg av bolig?

Pris selvsagt, men om man sammenligner to boliger i samme prisklasse/størrelse hva vil da veie tyngst for dere? Nærhet til jobb/kino eller natur/ro rundt bolig?

Jeg vet jeg slapper bedre av når jeg har natur og ro rundt meg. Samtidig vil jeg korte inn reisetid til jobb med over to timer om jeg velger å bo i byen, men da vil jeg ikke ha noe privatliv eller turterreng å trene i. Kjøper vi huset vi ser på "i bygda"(helt nytt, vi blir første eier) har vi hus livet ut og kan bli gamle der, kjøper vi leilighet "i byen"(7 år gammelt, to eiere før oss) kommer vi til å selge den etterhvert for å kjøpe noe a la det vi ser på i bygda. Bor vi i byen kan jeg gå til jobb og komme hjem tidlig nok til å spise middag med min kjære, han kan kjøre sammen med en han jobber med og kommunale avgifter halveres.

Hva ville vært viktigst for dere? Hva avgjorde huskjøpet for deres del? Hva har dere savnet der dere bor?

Fortsetter under...

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

8

• morsan

8

• mariaflyfly

5

• Axcia

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Jeg bor "på landet i byen". Rett ved marka, men samtidig rett ved t-banen, slik at jeg er i sentrum på under 20 min med den. Samtidig er det viktig for meg med gode naboer og et inkluderende miljø der barna mine har lekekamerater.

Ville ikke bodd noe annet sted mens jeg har barn i skolealder eller mindre. Kanskje jeg flytter herfra når ungene ikke bor hjemme lenger, men fram til det mener jeg at jeg bor ideelt til. :)

Det som telte mest: Friområder, masse kompiser for ungene som vokser opp, rimelig sentralt, nok plass, to bad.

Det jeg savner: større tomt, trippelgarasje m/smøregrav, strandlinje, anneks, fancy dukkestue, låve innredet som konferansesenter og gymsal, egen gartner, og et par småting til ;-p

''Samtidig vil jeg korte inn reisetid til jobb med over to timer om jeg velger å bo i byen, men da vil jeg ikke ha noe privatliv eller turterreng å trene i.''

Å bruke to timer på å reise (!) er så mye bortkastet tid at det bør være åpenbart at de fleste ikke ville bo så langt vekke.

I tillegg: folk som bor i byen har både privatliv og turterreng. Uten å måtte reise 2 timer for å finne det.

Med vennlig hilsen

Jeg hadde ikke orket to timer lengre reisevei enn jeg har i dag. Det hadde vært helt uaktuelt.

Men samtidig hadde vi muligheten av å bo relativt sentrumsnære og likevel ha hus med "mye luft" og nærhet til friområder.

Jeg har heller ingen tilknytning til en bygd som ligger slik til som du bekrsiver, så det ville aldri vært aktuelt å flytte til en slik bygd senere heller. Vi blir nok her så lenge vi orker å ha hus....

Det som telte mest: Friområder, masse kompiser for ungene som vokser opp, rimelig sentralt, nok plass, to bad.

Det jeg savner: større tomt, trippelgarasje m/smøregrav, strandlinje, anneks, fancy dukkestue, låve innredet som konferansesenter og gymsal, egen gartner, og et par småting til ;-p

''Det jeg savner: større tomt, trippelgarasje m/smøregrav, strandlinje, anneks, fancy dukkestue, låve innredet som konferansesenter og gymsal, egen gartner, og et par småting til ;-p''

Her var det mye bra, og jeg har også tenkt tanken om gymsal!

Tomta e stor nok, trippelgarasje tar jeg gjerne, men uten smøregrava. Strandlinje er jo flott, da, men da ville jeg helst hatt det utenfor det huset jeg bor i nå, så da ville nok naboene ha protestert! ;-)

Dukkestua hadde jeg også avstått fra, menjeg ville gjerne hatt basseng! Gjerne et sånn skikkelig fancy et som kan være innendørs om vinteren og utendørs om sommeren. Og selvsagt en "pool guy".

Annonse

''Det jeg savner: større tomt, trippelgarasje m/smøregrav, strandlinje, anneks, fancy dukkestue, låve innredet som konferansesenter og gymsal, egen gartner, og et par småting til ;-p''

Ah. Jeg glemte å nevne det jeg savner:

Fast vaskehjelp en gang i uka, et nyoppussa bad, nytt kjøkken, et stort vaskerom i kjelleren, en kombinert gartner og handyman som tar seg av bilvask, montering av ting og div sjauing. ;)

Jeg har valgt å bo ca 45 min unna Oslo, og er usedvanlig glad for å ha flyttet fra Bygdøy alle hvor jeg bodde i mange år. Det går ekspressbusser inn til Oslo, og det fungerer greit med frokost og morgenavis på bussen ;-)

Tomta e stor nok, trippelgarasje tar jeg gjerne, men uten smøregrava. Strandlinje er jo flott, da, men da ville jeg helst hatt det utenfor det huset jeg bor i nå, så da ville nok naboene ha protestert! ;-)

Dukkestua hadde jeg også avstått fra, menjeg ville gjerne hatt basseng! Gjerne et sånn skikkelig fancy et som kan være innendørs om vinteren og utendørs om sommeren. Og selvsagt en "pool guy".

''Dukkestua hadde jeg også avstått fra, menjeg ville gjerne hatt basseng! Gjerne et sånn skikkelig fancy et som kan være innendørs om vinteren og utendørs om sommeren. Og selvsagt en "pool guy".''

Pool guy? Gir han fast massasje en gang eller to i uka også?

''Dukkestua hadde jeg også avstått fra, menjeg ville gjerne hatt basseng! Gjerne et sånn skikkelig fancy et som kan være innendørs om vinteren og utendørs om sommeren. Og selvsagt en "pool guy".''

Selvsagt - en pule guy som ligner Matt Damon ;-)

Pool guy? Gir han fast massasje en gang eller to i uka også?

"massasje"?

Pot-ay-toe, pot-ah-toe... ;-)

Ah. Jeg glemte å nevne det jeg savner:

Fast vaskehjelp en gang i uka, et nyoppussa bad, nytt kjøkken, et stort vaskerom i kjelleren, en kombinert gartner og handyman som tar seg av bilvask, montering av ting og div sjauing. ;)

;-)

Og ikke minst en rydder - som holder alt på rett plass hele tiden. Og giga garderobeplass *drømmer*

Annonse

Gjest torskseisild

''Samtidig vil jeg korte inn reisetid til jobb med over to timer om jeg velger å bo i byen, men da vil jeg ikke ha noe privatliv eller turterreng å trene i.''

Å bruke to timer på å reise (!) er så mye bortkastet tid at det bør være åpenbart at de fleste ikke ville bo så langt vekke.

I tillegg: folk som bor i byen har både privatliv og turterreng. Uten å måtte reise 2 timer for å finne det.

Med vennlig hilsen

''Å bruke to timer på å reise (!) er så mye bortkastet tid at det bør være åpenbart at de fleste ikke ville bo så langt vekke.''

Selvfølgelig er ikke det åpenbart. Om man reiser kollektivt kan man også bruke de to timene til f.eks å lese, og man får da brukt dem fornuftig.

''Å bruke to timer på å reise (!) er så mye bortkastet tid at det bør være åpenbart at de fleste ikke ville bo så langt vekke.''

Selvfølgelig er ikke det åpenbart. Om man reiser kollektivt kan man også bruke de to timene til f.eks å lese, og man får da brukt dem fornuftig.

Å bruke 2 x 2 x 5 = 20 timer i uken på å reise er ikke bare dyrt, men hvis man skal bruke den til "noe nyttig" så betyr det jo at det må gå tog fra bygden til arbeidsplassen, og at man får sitteplass med bord.

Med vennlig hilsen

For oss betø det mest å ha ro, plass, godt og trygt oppvekstmiljø for barna, langt nok unna trafikkerte veier til at luften er ren og nært turområder og skiløyper.

Begge vi voksne har i underkant av en times reisevei til jobb og det oppleves helt uproblematisk. Jeg sover, hører radio/musikk, leser eller skravler med bekjente på bussen til og fra jobb. På travle dager har jeg mulighet til hjemmekontor og sparer reiseveien. Jeg jobber i Oslo sentrum og særlig på varme sommerdager føles det befriende å gå av bussen og føle roen og den friske luften når jeg kommer hjem.

Gjest torskseisild

Å bruke 2 x 2 x 5 = 20 timer i uken på å reise er ikke bare dyrt, men hvis man skal bruke den til "noe nyttig" så betyr det jo at det må gå tog fra bygden til arbeidsplassen, og at man får sitteplass med bord.

Med vennlig hilsen

For deg betyr det det. Det du mener og føler og synes og tror og tenker er imidlertid ikke så åpenbart at alle andre mener og føler og synes og tror og tenker det samme. Men det kommer nok du aldri til å forstå.

Med vennlig hilsen

''Å bruke 2 x 2 x 5 = 20 timer i uken på å reise er ikke bare dyrt''

Nå er boligprisene såpass mye lavere på bygda, så det sparer man lett inn.

Når ungene er små er nærhet til skolen viktig og også at det tar kort tid å komme seg til og fra jobb.

Jeg bor på to steder, i byen tar det ca. 20 min å kjøre til jobben og det er jo ingenting. På landet tar det ca. 40 min å kjøre og det er på grensa til hvor lang vei jeg ønsker å ha, spesielt om vinteren.

Det er helt klart viktig å ha ro og nærhet til naturen der jeg bor synes jeg. Vi er på utkikk etter ny felles bolig og er ganske så kresne på beliggenhet, men satser på at det vil dukke opp noe før eller siden. :o)

''Å bruke 2 x 2 x 5 = 20 timer i uken på å reise er ikke bare dyrt''

Nå er boligprisene såpass mye lavere på bygda, så det sparer man lett inn.

20 timer i uken i årevis tjener man ikke inn på at husprisen er litt lavere. Det tilsvarer en halv stilling.

Og det er før man engang begynner å snakke om kostnader med bil, eller ev. kollektiv transport.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...