Gå til innhold

Hva betyr mest når det kommer til valg av bolig?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

8

• morsan

8

• mariaflyfly

5

• Axcia

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

''Mannen min prøvde dette en stund og var drittlei etter et halvt år. To timer reisevei hver dag er MYE''

Før jeg begynte å kjøre bil tok jeg buss til jobben. Jeg bor på den ene siden av Trondheim og jobber på den andre siden. Måtte bytte buss på vei til jobb og selv om bussene gikk ofte så hendte det titt og ofte at det tok en time fra jeg gikk ut døra hjemme til jeg kunne gå inn døra på jobb. Var ikke noe problem det, men det er klart det er mye greiere å bare sette seg i bilen og kjøre i 17-20 min og være fremme.

''Før jeg begynte å kjøre bil tok jeg buss til jobben. Jeg bor på den ene siden av Trondheim og jobber på den andre siden. Måtte bytte buss på vei til jobb og selv om bussene gikk ofte så hendte det titt og ofte at det tok en time fra jeg gikk ut døra hjemme til jeg kunne gå inn døra på jobb. ''

Minner meg om perioden jeg "omsider" fikk barnehageplass til poden på andre siden av byen (Oslo). Til tross for tilsynelatende god kollektivtransport stedene i mellom, tok det ikke lang tid før jeg fant ut at bil var eneste praktisk mulige. Barn i to ulike barnehager og selv med bil ble det fort minst halvannen time transport (og levering) hver dag... huff! Glad jeg er ferdig med perioden.

Gjest luftslott

Glemte å nevne hva jeg savner.

Kunne ikke tenke meg å bytte bosted, men boligen kunne gjerne hatt:

Et par ekstra soverom

En ekstra bod

Walk-in closet (romslig)

Strandlinje, eller i det minste umiddelbar nærhet til strand/brygge

Et lite hagehus innredet bare til meg

Flere skjermede uteplasser

Smørebod i garasjen (og da snakker vi ski)

.....

:-)

Walk-in closet hadde vært helt fantastisk:-) Og et ekstra soverom jeg kan bruke til bibliotek, med sånne herlig gode synke-nedi-stoler og godt lys. Og musikkanlegget til min kjære så jeg kan se på mens han spiller gitar;-)

Og så vil jeg helst ha vedovn med kleberstein. Det har huset på bygda, men ikke leiligheten i byen. Det har jeg innmari lyst på.

Og strandlinje...

Og fjell rett rundt hjørnet...

Og skog å jogge i...

Og karnappvindu med diger vindusbenk med myke puter, så jeg kan sitte og lese og se på regnet:-)

Tror jeg må vinne noen millioner så jeg kan ha minst tre hus;-)

Gjest luftslott

Man sliter seg da ikke ut med en times reiseveg til jobb (to timer totalt)? Jeg kjenner da en hel haug av mennesker som har det uten å slite seg ut.

Se trådstarters presisering om reisetiden.

Jeg sliter meg ikke ut nei. Har jobbet slik i snart to år, det fungerer på et vis. Men frem til nå har jeg jobbet 50% og hatt kortere dager, dermed har jeg likevel fått sjansen til å se samboeren min. Med 10 og 11-timers dager kommer jeg til å se veldig lite til ham, og det tror jeg kommer til å slite på oss begge.

Det er ikke bare tid jeg tilbringer på buss, jeg går 20 min for å komme til bussen. Så venter jeg 5-10 min før bussen kommer, ofte er bussen ved jobben min 15-20 min. før jeg skal begynne på jobb. Noen dager må jeg vente 40-45 min. før jeg begynner på jobb og nye 40 min. etter jobb til bussen tilbake kommer. Så er det nye 20 min. gåtur hjem fra bussen.

Og nei, jeg kan ikke bare planlegge turen bedre så jeg slipper å vente på bussen, jeg er på plass når bussen etter ruta skal være der jeg går på. Og jeg er helt sikker på at den dagen jeg kommer dit når bussen pleier å være der, vil være den dagen bussen vil være der når den etter ruta skal være der;-)

Jeg sliter meg ikke ut nei. Har jobbet slik i snart to år, det fungerer på et vis. Men frem til nå har jeg jobbet 50% og hatt kortere dager, dermed har jeg likevel fått sjansen til å se samboeren min. Med 10 og 11-timers dager kommer jeg til å se veldig lite til ham, og det tror jeg kommer til å slite på oss begge.

Det er ikke bare tid jeg tilbringer på buss, jeg går 20 min for å komme til bussen. Så venter jeg 5-10 min før bussen kommer, ofte er bussen ved jobben min 15-20 min. før jeg skal begynne på jobb. Noen dager må jeg vente 40-45 min. før jeg begynner på jobb og nye 40 min. etter jobb til bussen tilbake kommer. Så er det nye 20 min. gåtur hjem fra bussen.

Og nei, jeg kan ikke bare planlegge turen bedre så jeg slipper å vente på bussen, jeg er på plass når bussen etter ruta skal være der jeg går på. Og jeg er helt sikker på at den dagen jeg kommer dit når bussen pleier å være der, vil være den dagen bussen vil være der når den etter ruta skal være der;-)

''Noen dager må jeg vente 40-45 min. før jeg begynner på jobb og nye 40 min. etter jobb til bussen tilbake kommer.''

Uff... Det kan være veldig vanskelig å få en bra løsning mht kollektivtransport når man har helt fastlagte jobbklokkeslett. Jeg har heldigvis fleksitid, så da kunen jeg i et tilfelle med slike busser som du har ha tilpasset start- og sluttid til bussrutene.

Annonse

''Før jeg begynte å kjøre bil tok jeg buss til jobben. Jeg bor på den ene siden av Trondheim og jobber på den andre siden. Måtte bytte buss på vei til jobb og selv om bussene gikk ofte så hendte det titt og ofte at det tok en time fra jeg gikk ut døra hjemme til jeg kunne gå inn døra på jobb. ''

Minner meg om perioden jeg "omsider" fikk barnehageplass til poden på andre siden av byen (Oslo). Til tross for tilsynelatende god kollektivtransport stedene i mellom, tok det ikke lang tid før jeg fant ut at bil var eneste praktisk mulige. Barn i to ulike barnehager og selv med bil ble det fort minst halvannen time transport (og levering) hver dag... huff! Glad jeg er ferdig med perioden.

''Barn i to ulike barnehager og selv med bil ble det fort minst halvannen time transport (og levering) hver dag... huff! Glad jeg er ferdig med perioden.''

Akkurat da guttungen begynte i 1. klasse var barnehagen til jentungen på flyttefot pga oppussing og mine morgener forløp omtrent sånn:

- opp grytidlig for å vekke og få kledd på to unger, frokost og yttertøy

- ut av leiligheten og ut i "tørkebua" for å hente ut sykkel og sykkeltilhenger, stappe ungene inni og bagasjen baki

- sykle guttungen på skolen og få ham inn, ca. en liten km

- sykle jentungen i barnehagen, ca. 2 km til og få henne og alt utstyret inn (ikke mulighet for oppbevaring av noe i den midlertidige barnehagen)

- sette igjen sykkel og henger i barnehagen, løpe over veien og ta bussen til Midtbyen hvor det så var bussbytte før jobb

Og om ettermiddagen var det sammen greia i motsatt rekkefølge... *sukk* Etterhvert hendte det at jentungen og jeg tok bussen da, men det var litt av et pes og jeg hadde ikke orket i dag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...