Gå til innhold

Kjøpe hytte med tenåringsbarn?

Anbefalte innlegg

Marixxx1365381181
Skrevet

Vi vurderer å kjøpe hytte på sørlandet, ca. 4 timer fra hvor vi bor. Og selv om det er fristende å realistere denne drømmen, kjenner jeg på en viss ambivalens. En betydelig økning av gjeld er én ting, bortfall av friheten til å velge andre ferie/reisemål en annen. Men det jeg tenker mest på, når vi vurderer fordeler og ulemper, er hvor lenge våre to barn på 12 og 15 vil ha glede av hyttelivet - og ikke minst, hvor lenge de vil være med... Området byr på mange muligheter når det gjelder friluftsliv, dykking, fisking m.m., og ellers er det jo mange koselig småbyer man kan besøke... Men hvor lenge vil dette være interessant og attraktivt for ungdommer..? Trolig er det lettere når de har "vokst opp" på hytta og området rundt, kanskje fått seg venner de treffer der årlig osv. Hytta vi vurderer har plass nok til at de kan ha med venner, når det passer seg sånn.

Ser liten vits i å kjøpe/ha hytte, om vi om et par år "må" være hjemme fordi barna ikke vil bli med, og vi ikke synes de er store nok til å være hjemme alene. Hele vitsen med hytta er jo dessuten å være et sted hvor vi kan nyte livet og ha fine opplevelser sammen...

Hadde satt stor pris på erfaringer fra andre tenåringsforeldre, hvordan er hyttelivet for og med ungdommer + evt. andre bektrakninger/meninger.

Skrevet

Jeg hadde ikke kjøpt hytte så langt hjemmefra som 4 timers reisevei. Det er alt for langt til å ta en tur med bare 1-2 overnattinger etter min mening og da blir det jo aldri til at man drar i helgene.

Alderen på barna er underordnet synes jeg, det er jo ikke mange årene til 12-åringen blir så stor at h*n kan være hjemme alene i helga om dere vil dra og ikke h*n. :o)

Skrevet

Jeg syns 4 timers reisevei er altfor mye til en hytte. Da blir det som oftest til at man kun kan reise ved langhelg og sommerferie. Så lang vei passer bedre med campingvogn som man kan ta med seg hele sommeren. Da slipper man dårlig samvittighet for å ikke være der hver helg.

Jeg ville ikke hatt mer enn 1.5 times kjøring til en hytte.

Skrevet

Jeg har ikke erfaring fra akkurat det du spør om, men jeg tror nok det er tememlig sannsynlig at barnas forhold til hytta avhenger av alderen deres. Men også forhold forøvrig.

Jeg selv var eldre enn dine barn er da mine foreldre fikk hytte. Jeg var 17, og yngst i søskenflokken, og det sa seg nesten selv at dette ikke ble noe familiested. Men det var veldig viktig for foreldrene mine å ha dette sammen, og hytta var ikke mer enn en times tid hjemmefra. De var nok fullt klar over at dette først og fremst kom til å bli en hytte for dem.

Vi har nå en 14-åring, og har hatt hytta vår siden han var 8-9 år, men har også tidligere feriert på samme sted i leid eller lånt hytte. Han er veldig knyttet til området og har faste ferievenner som han treffer der, og det betyr mer enn "fasilitetene" stedet har å by på mht aktiviteter han kunne ha gjort f eks sammen med oss foreldrene.

Noen helger er ikke ferievennene til stede, og da er det essensielt å ha med venn hjemmefra, så da er det viktig å ha forholdene tilrettelagt for dette, både mht overnatting og aktiviteter (les: egen tv med mulighet for playstation! *S*)

Nå merker vi presset etter å ha mobilt bredbånd slik at han kan være på facebook mm i ferien. Spørs om vi ikke gir etter for det...

Skrevet

Jeg hadde ikke kjøpt hytte så langt hjemmefra som 4 timers reisevei. Det er alt for langt til å ta en tur med bare 1-2 overnattinger etter min mening og da blir det jo aldri til at man drar i helgene.

Alderen på barna er underordnet synes jeg, det er jo ikke mange årene til 12-åringen blir så stor at h*n kan være hjemme alene i helga om dere vil dra og ikke h*n. :o)

''Jeg hadde ikke kjøpt hytte så langt hjemmefra som 4 timers reisevei.''

Enig

Skrevet

Jeg har ikke erfaring fra akkurat det du spør om, men jeg tror nok det er tememlig sannsynlig at barnas forhold til hytta avhenger av alderen deres. Men også forhold forøvrig.

Jeg selv var eldre enn dine barn er da mine foreldre fikk hytte. Jeg var 17, og yngst i søskenflokken, og det sa seg nesten selv at dette ikke ble noe familiested. Men det var veldig viktig for foreldrene mine å ha dette sammen, og hytta var ikke mer enn en times tid hjemmefra. De var nok fullt klar over at dette først og fremst kom til å bli en hytte for dem.

Vi har nå en 14-åring, og har hatt hytta vår siden han var 8-9 år, men har også tidligere feriert på samme sted i leid eller lånt hytte. Han er veldig knyttet til området og har faste ferievenner som han treffer der, og det betyr mer enn "fasilitetene" stedet har å by på mht aktiviteter han kunne ha gjort f eks sammen med oss foreldrene.

Noen helger er ikke ferievennene til stede, og da er det essensielt å ha med venn hjemmefra, så da er det viktig å ha forholdene tilrettelagt for dette, både mht overnatting og aktiviteter (les: egen tv med mulighet for playstation! *S*)

Nå merker vi presset etter å ha mobilt bredbånd slik at han kan være på facebook mm i ferien. Spørs om vi ikke gir etter for det...

Trodde nesten alle hadde Ice-boks eller lignende i våre dager, jeg :-)!

Men kan jo godt forstå at noen velger ikke å være på nett i ferien. Om de da ikke blir sittende å knatre på telefonen! ;))

Skrevet

Trodde nesten alle hadde Ice-boks eller lignende i våre dager, jeg :-)!

Men kan jo godt forstå at noen velger ikke å være på nett i ferien. Om de da ikke blir sittende å knatre på telefonen! ;))

Dette var første sommer med telefonknatring for min del, men det begrenser seg i grunnen selv :-)

Det er ganske deilig at vi ikke ledes til å sitte på hver vår pc under ferien.

Skrevet

Dette var første sommer med telefonknatring for min del, men det begrenser seg i grunnen selv :-)

Det er ganske deilig at vi ikke ledes til å sitte på hver vår pc under ferien.

''Det er ganske deilig at vi ikke ledes til å sitte på hver vår pc under ferien.''

Hehe, har ikke akkurat vært noe problem. Typisk sitter vi ute på kvelden med et glass vin, og det hender da pc'n er med i fanget. Ikke SÅ stor forskjell om man har bok eller pc, vi har uansett ikke dypsindige diskusjoner eller Den Gode Samtalen til enhver tid ;).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...