Gå til innhold

Innebygd, induksjon osv ang komfyr

Anbefalte innlegg

Gjest komfyrbytte

Skal ha nytt kjøkken og tenker på om vi skal bytte ut komfyren vår, som egentlig er helt grei komfyr, til en innebygd løsning...

og spørsmålet er da om vi skal ha induksjon eller vanlig keramisk topp som vi har nå i dag. Det blir bittelitt dyrere dog...

Hva ville dere valgt? Fordeler, ulemper??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/369465-innebygd-induksjon-osv-ang-komfyr/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Induksjon! Ingen over, ingen ved siden.

Har hatt induksjon i 6 år nå, og ikke angret en dag. Blir bare frustrert når jeg må lage mat på andre komfyrer, det tar jo en hel evighet.

Pass bare på at det er booster-funksjon på alle platene (mulig det ikke er å få noe annet nå).

Fordelene er at alt koker fortere opp, og det er superenkelt å justere varmen. Det går raskt å få en saus til å småkoke, man trenger bare å skru ned og du ser at sausen koker mindre og mindre.

Induksjon! Ingen over, ingen ved siden.

Har hatt induksjon i 6 år nå, og ikke angret en dag. Blir bare frustrert når jeg må lage mat på andre komfyrer, det tar jo en hel evighet.

Pass bare på at det er booster-funksjon på alle platene (mulig det ikke er å få noe annet nå).

Fordelene er at alt koker fortere opp, og det er superenkelt å justere varmen. Det går raskt å få en saus til å småkoke, man trenger bare å skru ned og du ser at sausen koker mindre og mindre.

...og ulempene at veldig mange av kjelene må byttes ut. Derfor valgte jeg vanlig keramisk topp istedet.

...og ulempene at veldig mange av kjelene må byttes ut. Derfor valgte jeg vanlig keramisk topp istedet.

Det kommer jo an på hva slags kjeler man har fra før av. Da vi byttet hadde vi bare en i aluminium, resten var stål eller jern og trengte ikke å byttes.

Annonse

Gjest Shira :o)

Jeg har induksjon og gassbluss. Veldig fornøyd med begge deler.

Jeg anbefaler virkelig induksjon, med boosteffekt, koker fort, koker jevnt, lett å justere.

En negativ ting er at du kanskje må bytte panner, men nå har induksjon vært vanlig lenge at svært mange panner kjøpt de siste år virker på induksjon.

Jeg har induksjon, og kunne ikke tenkt meg å bytte tilbake til keramisk topp.

Fordel: Utrolig rask.

Ulemper: Må kanskje ha noen nye kasseroller som er beregnet for induksjon. Jeg hadde bare to som kunne brukes da jeg fikk induksjon.

Det kommer jo an på hva slags kjeler man har fra før av. Da vi byttet hadde vi bare en i aluminium, resten var stål eller jern og trengte ikke å byttes.

Jeg har ikke en eneste aluminiumskjele - alle mine er i stål. Det er ikke alle stålkjeler som kan brukes på induksjon, stort sett bare de nyeste. Men de fleste av mine kjeler er nok minst 10 år gamle. Inkludert en kostbar trykk-koker.

Jeg har ikke en eneste aluminiumskjele - alle mine er i stål. Det er ikke alle stålkjeler som kan brukes på induksjon, stort sett bare de nyeste. Men de fleste av mine kjeler er nok minst 10 år gamle. Inkludert en kostbar trykk-koker.

Jeg har testet mine stålkjeler med magnet for en tid tilbake, og de færreste av dem er magnetiske i bunnen :-(

Jeg har testet mine stålkjeler med magnet for en tid tilbake, og de færreste av dem er magnetiske i bunnen :-(

Ja, det er virkelig ikke mange av de gamle - men fortsatt helt fine kjelene som er magnetiske...

Jeg tok det som et tegn på at jeg slapp å bruke masse penger på ny fin ovn ;-) Ikke at jeg husker prisene, men regner med at induksjon er noe dyrere?

Annonse

Jeg har induksjon, og kunne ikke tenkt meg å bytte tilbake til keramisk topp.

Fordel: Utrolig rask.

Ulemper: Må kanskje ha noen nye kasseroller som er beregnet for induksjon. Jeg hadde bare to som kunne brukes da jeg fikk induksjon.

''Ulemper: Må kanskje ha noen nye kasseroller som er beregnet for induksjon. Jeg hadde bare to som kunne brukes da jeg fikk induksjon.''

Hvilke kassaroller kan IKKE brukes? Jeg har ingenting av jern eller stål. Bare teflon. Kan teflon panner/kasseroller brukes på induksjon?

''Ulemper: Må kanskje ha noen nye kasseroller som er beregnet for induksjon. Jeg hadde bare to som kunne brukes da jeg fikk induksjon.''

Hvilke kassaroller kan IKKE brukes? Jeg har ingenting av jern eller stål. Bare teflon. Kan teflon panner/kasseroller brukes på induksjon?

Teflon er jo bare overflatebehandlingen. Du må vite hva som er inni :) Men det er lett å finne ut av, ta en magnet og sett på bunnen av gryten - henger den fast kan gryten brukes på induksjonsplate!

Ja, det er virkelig ikke mange av de gamle - men fortsatt helt fine kjelene som er magnetiske...

Jeg tok det som et tegn på at jeg slapp å bruke masse penger på ny fin ovn ;-) Ikke at jeg husker prisene, men regner med at induksjon er noe dyrere?

''Jeg tok det som et tegn på at jeg slapp å bruke masse penger på ny fin ovn ;-) ''

;-)

Min induksjonstopp er ikke utpreget dyr. Så nå at de hadde koketopper med to boost-soner på IKEA til under 3000 kroner. Min er fra IKEA og jeg er veldig fornøyd med den. Var litt i tvil da jeg kjøpte den, men har ikke angret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...