Gå til innhold

Gravid og sykmelding

Anbefalte innlegg

Hei dere!

Jeg er nå gravid i uke 28. Jeg har prøvd å jobbe 50 % i 2 uker nå, jeg har en jobb der det kreves at man er veldig aktiv og det er vanskelig å tilrettelegge mer enn det som allerede har blitt tilrettelagt.

Jeg føler at det har gått bedre å jobbe 50 % ifht at jeg kjenner det litt i bekkenet (det er ikke direkte vondt, men ubehagelig, men det er mindre av det nå som jeg har gått ned på jobbingen). Men - jeg er fortsatt veldig sliten. Jeg lurer på veien videre når jeg skal til legen igjen på fredag....når mener dere det er greit å sykmelde seg 100 %?

Jeg sliter litt med å foreslå for legen å sykmelde meg 100 % fordi jeg er sliten...er det god nok grunn? Samtidig føler jeg jo at jeg vil ha overskudd til det som skal skje om ikke altfor mange uker nå.

Da jeg ble 50 % sykmeldt måtte jeg velge selv hvor stor prosent han skulle sykmelde meg. Greit å føle litt på det selv så klart, men har vanskelig for å si 100 % fordi jeg er sliten (lettere om man har det vondt hvis dere forstår).

Synes dere det er ok å sykmelde seg 100 % i uke 28 fordi jeg er sliten nå? Trenger noen synspunkter fra dere! Førstegangsgravid og vet ikke helt hvor langt man kan og bør presse seg selv.

Takknemlig for svar :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/369470-gravid-og-sykmelding/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt normalt at man er sliten når man er gravid, så jeg synes nok ikke det er god nok grunn til å bli 100 % sykemeldt... vondter både her og der er også vanlig... Siden du ikke har barn hjemme får du jo mange muligheter til rolige ettermiddager der du kan hente deg inn igjen :)

I mine to siste svangerskap ble jeg fullt sykemeldt ca i uka 26, men det var pga overaktiv livmor og fare for for tidlig fødsel.... Jeg hadde også bekkenløsning og var vel slik sliten man blir når man er et stykke ute i svangerskapet, men jeg hadde nok ikke ønsket å bli sykemeldt pga dette....

I første svangerskap var jeg sykemeldt 50 % den siste mnd, men det var fordi jeg knapt greide å gå pga bekkensmerter..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/369470-gravid-og-sykmelding/#findComment-3224559
Del på andre sider

Gjest Mange ulike meninger

Halve norge går på trygd. Men de som jobber jobber nesten helsen av seg. Jeg synes det er ok å få en "timeout" sykemelding når man er veldig sliten. Jeg tror faktisk man holder lengre i arbeidslivet om man får hentet seg inn om man er veldig sliten. Jeg har selv fått kronisk sykdom grunnet stress.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/369470-gravid-og-sykmelding/#findComment-3224613
Del på andre sider

Det er helt normalt at man er sliten når man er gravid, så jeg synes nok ikke det er god nok grunn til å bli 100 % sykemeldt... vondter både her og der er også vanlig... Siden du ikke har barn hjemme får du jo mange muligheter til rolige ettermiddager der du kan hente deg inn igjen :)

I mine to siste svangerskap ble jeg fullt sykemeldt ca i uka 26, men det var pga overaktiv livmor og fare for for tidlig fødsel.... Jeg hadde også bekkenløsning og var vel slik sliten man blir når man er et stykke ute i svangerskapet, men jeg hadde nok ikke ønsket å bli sykemeldt pga dette....

I første svangerskap var jeg sykemeldt 50 % den siste mnd, men det var fordi jeg knapt greide å gå pga bekkensmerter..

''Siden du ikke har barn hjemme får du jo mange muligheter til rolige ettermiddager der du kan hente deg inn igjen ''

Godt poeng. Husker godt at jeg var svært sliten etter jobb i mitt annet svangerskap. Hadde bekkenløsning, og "drømmen" var ikke akkurat en overaktiv halvannetåring som var overivrig på mamma og hopping på dennes fang til leggetid hver kveld. Husker jeg da tenkte med et visst vedmod til første svangerskap og frie ettermiddager. Legen nærmest overtalte meg til å "akseptere" 50 % sykmelding siste ukene (jeg var ikke så vondt å be, men det satt litt inne).

Når det er sagt er det stokk umulig for uteforstående å vurdere om "sliten" er nok til sykmelding - spørs helt hva en legger i betegnelsen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/369470-gravid-og-sykmelding/#findComment-3224623
Del på andre sider

Annonse

''Siden du ikke har barn hjemme får du jo mange muligheter til rolige ettermiddager der du kan hente deg inn igjen ''

Godt poeng. Husker godt at jeg var svært sliten etter jobb i mitt annet svangerskap. Hadde bekkenløsning, og "drømmen" var ikke akkurat en overaktiv halvannetåring som var overivrig på mamma og hopping på dennes fang til leggetid hver kveld. Husker jeg da tenkte med et visst vedmod til første svangerskap og frie ettermiddager. Legen nærmest overtalte meg til å "akseptere" 50 % sykmelding siste ukene (jeg var ikke så vondt å be, men det satt litt inne).

Når det er sagt er det stokk umulig for uteforstående å vurdere om "sliten" er nok til sykmelding - spørs helt hva en legger i betegnelsen.

Innimellom lurer jeg på hva i all verden jeg gjorde før jeg fikk barn - og hvordan i all verden jeg greide å bli "sliten" etter ei lang arbeidsuke når ettermiddagene var "mine" og jeg kunne hente meg inn alt jeg ville ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/369470-gravid-og-sykmelding/#findComment-3224632
Del på andre sider

Det er vanskelig å vite hva du mener med "sliten".

Noen gravide se ut til å få/ønske seg sykemelding "altfor lett", men jeg kjenner også dem som har kranglet med legen forr å få lov til å slippe sykemelding, men hvor legen har stått på sitt av hensyn til mor og barn. For meg er det ufattelig at noen ønsker å motsi legens råd på den måten! De færreste av oss er gravide så fryktelig mange ganger, og man har mange andre år å jobbe selv om man er sykemeldt noen uker under svangerskap.

Kanskje kan det være tilstrekkelig for deg å sykemeldes på heltid en kortere periode, for deretter å jobbe redusert? Jeg husker ikke når i sv.skapet, men kanskje rundt uke 26, ble jeg sykemeldt på heltid i én uke, så to uker med 50% sykemelding, og deretter 30% sykemelding. For meg fungerte det mye bedre å jobbe 70% enn å jobbe 50%, da jeg opprettholdt en bedre kontinuitet i arbeidet da.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/369470-gravid-og-sykmelding/#findComment-3224635
Del på andre sider

Innimellom lurer jeg på hva i all verden jeg gjorde før jeg fikk barn - og hvordan i all verden jeg greide å bli "sliten" etter ei lang arbeidsuke når ettermiddagene var "mine" og jeg kunne hente meg inn alt jeg ville ;)

Sov mindre om nettene pga mye festing og/eller elskov, kanskje? ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/369470-gravid-og-sykmelding/#findComment-3224660
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...