Gjest Fleecey Skrevet 12. september 2011 Skrevet 12. september 2011 Hva kommer det av at høy glykemiske matvarer som feks ris, poteter og pasta blir mer høy glykemiske jo lenge det kokes?Hvorfor er det sånn? Fiber innholdet er vel det samme? 0 Siter
Sør Skrevet 12. september 2011 Skrevet 12. september 2011 Fordi karbohydratstrengene brytes ned av kokingen, slik at de blir kortere og kortere (og lettere og lettere å fordøye). Med vennlig hilsen 0 Siter
ekte nick Skrevet 12. september 2011 Skrevet 12. september 2011 Fordi karbohydratstrengene brytes ned av kokingen, slik at de blir kortere og kortere (og lettere og lettere å fordøye). Med vennlig hilsen Så da bør man helst spise ris og poteter rå og harde?? 0 Siter
Sør Skrevet 12. september 2011 Skrevet 12. september 2011 Så da bør man helst spise ris og poteter rå og harde?? Hei, Nei, for poteter må kokes for å bryte ned et stoff i dem, etter det jeg husker. (Husker ikke hvilket på stående fot.) Rå ris brukes til å drepe folk, fordi det suger til seg væske, blir mye større og kan sprenge magesekken. Så det beste er nok "vanlig kokt"! :-) Men, basmatiris og jasminris er langt bedre enn sushiris (rundkornet). (Jo lengre riskornene er, jo lavere GI.) Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest potetten Skrevet 12. september 2011 Skrevet 12. september 2011 Leste at gi på poteter synker når de blir kalde... Spis kalde poteter altså 0 Siter
Gjest orakelet i delfi Skrevet 12. september 2011 Skrevet 12. september 2011 Hei, Nei, for poteter må kokes for å bryte ned et stoff i dem, etter det jeg husker. (Husker ikke hvilket på stående fot.) Rå ris brukes til å drepe folk, fordi det suger til seg væske, blir mye større og kan sprenge magesekken. Så det beste er nok "vanlig kokt"! :-) Men, basmatiris og jasminris er langt bedre enn sushiris (rundkornet). (Jo lengre riskornene er, jo lavere GI.) Med vennlig hilsen Si meg - vet du absolutt ALT?? 0 Siter
Gjest Fleecey Skrevet 12. september 2011 Skrevet 12. september 2011 Fordi karbohydratstrengene brytes ned av kokingen, slik at de blir kortere og kortere (og lettere og lettere å fordøye). Med vennlig hilsen Aha Takk for oppklarende svar! 0 Siter
Sør Skrevet 12. september 2011 Skrevet 12. september 2011 Si meg - vet du absolutt ALT?? Det vet jeg ikke! ;-) Med vennlig hilsen 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.