Gjest VLCD Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 De siste årene har det blitt populært å være i mot at noe skal hete "slanking" eller "slankekurer". Nå skal det hete "livsstilsendring" eller tilsvarende. Enda mindre stuerent er det å anbefale folk å gå ned noen kg ved hjelp av dietter med svært lavt kaloriinntak; det påstås at dette gjør at kroppen begynner å gå på "sparebluss" og at svært kalorifattige dietter ikke er effektive. Min erfaring er at det er stor forskjell på å forsøke å redusere vekten og det å opprettholde en oppnådd vekt. Å ha et kosthold som holder vekten stabil kan kreve livsstilsendring dersom man har hatt et dårlig kosthold/livsstil på forhånd, men det kreves noe mer enn dette for å gå ned i vekt. For en del år siden gikk jeg ned 50 kg i vekt i løpet av i underkant av ett år. Jeg gikk ned ved å ha et kalorifattig kosthold med relativt høyt proteininnhold. Siden jeg skulle ned så mange kg, så lå jeg ikke veldig lavt i kalorier, vil tippe rundt 1200. I årene som har gått etter denne store vektnedgangen, så har jeg holdt vekten nesten stabil ved å aldri spise snop, kaker, is - og generelt holdt meg unna mat med mye fett og/eller sukker. Det er imidlertid slik at kropper som har vært store ofte har lyst til å krype oppover i vekt igjen, ikke alle får noen drahjelp fra kroppen til stabilisering. Dette har for meg medført at fra tid til annen (maks en gang pr år) så sniker det seg på noen kg igjen, særlig etter perioder med ekstremt mye stress på jobb ol. Dersom vekten har steget med mer enn 5 kg går jeg til strakstiltaket mitt. Strakstiltaket består kort og godt av svært lite kalorier i et par-tre ukers tid, ca 500 pr døgn. Noen ganger bruker jeg nutrilett noen dager, andre ganger bare spiser jeg svært lite mat. Ingenting er mer effektivt enn å være sulten mesteparten av dagen. Da glemmer man ikke hva man holder på med, og vektreduksjonen kommer fort. For de som bare skal ned noen få kg, så er det uhyre effektivt med krasj-kur på rundt 500 kcal pr døgn. Etter krasj-kuren fortsetter jeg som før, dvs. holder rimelig stabil vekt. Tatt i betraktning at kun 1 av 5 klarer å opprettholde en stor vektnedgang, så er jeg svært fornøyd. Jeg tror ikke at min metode passer for alle, men jeg synes det er litt rart at ikke flere med kun noen kg for mye bare tar et tak og blir kvitt dem . 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/369901-myter-om-vektreduksjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest grublendeikveld Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Jeg har gått ned ca 30 kg på et år, ved å spise lavkarbo (under 150 gr. karbo pr døgn) seks dager i uken, skeie ut en dag i uken, for i det hele tatt å ha noe å se fram til. jeg hadde ikke klart meg med 500 kalorier pr dag. da hadde jeg blitt dårlig. blir veldig dårlig når jeg er sulten. er nå i en vedlikeholdsfase, for å finne ut hva jeg kan spise og ikke spise for å holde vekten. og hvis jeg skulle begynne å legge på meg igjen, så strammer jeg inn på karboene igjen. så vi har alle våre metoder... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/369901-myter-om-vektreduksjon/#findComment-3228674 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest VLCD Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Jeg har gått ned ca 30 kg på et år, ved å spise lavkarbo (under 150 gr. karbo pr døgn) seks dager i uken, skeie ut en dag i uken, for i det hele tatt å ha noe å se fram til. jeg hadde ikke klart meg med 500 kalorier pr dag. da hadde jeg blitt dårlig. blir veldig dårlig når jeg er sulten. er nå i en vedlikeholdsfase, for å finne ut hva jeg kan spise og ikke spise for å holde vekten. og hvis jeg skulle begynne å legge på meg igjen, så strammer jeg inn på karboene igjen. så vi har alle våre metoder... ''så vi har alle våre metoder...'' Det er nettopp det vi har. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/369901-myter-om-vektreduksjon/#findComment-3228680 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.