Gå til innhold

På min dør

Gjest Fikk endel tanker

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Man velger ikke hva man skal tro på. ''

Selvfølgelig gjør man det! Det er da svært nedlatende å påstå at religilse bare viljeløst flyter med.

Jeg har bare min gamle religionslærer sine ord for det... Han sa at enten tror man, eller så tror man ikke. Det tror jeg faktisk er sant.... Evt har man alle de som er tvilere i tillegg..

• Svar 162
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

30

• hidi, the scorpion

21

• morsan

12

• meg__123!

12

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

'' Man velger ikke hva man skal tro på''

Klart man gjør.

Religionslæreren min som var prest mente at man ikke kunne velge å tro/ikke tro....

Skrevet

''Man velger ikke hva man skal tro på. Det er der forskjellen ligger ;)''

Hva baserer du det på?

Skrevet det et par-tre ganger før i tråden her ;)

Når jeg studerte på allmennlærerutdanninga hadde jeg en prest til religionslærer. Han snakket mye om dette, og han mente at man ikke kan velge å tro/ikke tro.

hidi, the scorpion
Skrevet

Klarer du virkelig ikke å lese innlegg, hidi?

Du spurte et spørsmål klokken 18:28:

"Så vi som tror på Jesus mangler intelligens, altså?"

Jeg svarte deg, med et saklig svar, og kildehenvisning.

Du klaget over at du ikke likte svaret.

Poenget er at hvis DU ikke liker svar, så IKKE spør spørsmål.

(Jeg har ikke klaget over svar på undersøkelser.)

Med vennlig hilsen

''Poenget er at hvis DU ikke liker svar, så IKKE spør spørsmål.''

Jeg elsker spørsmål! Savner ikke din arroganse dog....

Skrevet

Jeg har bare min gamle religionslærer sine ord for det... Han sa at enten tror man, eller så tror man ikke. Det tror jeg faktisk er sant.... Evt har man alle de som er tvilere i tillegg..

Jeg tror at det gjerne oppfattes slik av mange religiøse, men det betyr ikke at man ikke har et valg.

Eller, sagt på en annen måte, hvis du virkelig mener at en del mennesker virkelig ikke har et valg (men er "dømt til å tro"), så kan man virkelig begynne å se på undersøkelsene igjen, og da i et helt nytt lys.

Jeg har gode venner som ville dødd heller enn tatt abort (for eksempel) (livsfarlig å bli gravid), og det er klart at hennes tro neppe oppfattes som et valg. Samtidig så må hun ha et valg, for det er jo flere dypt religiøse som blir ateister.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hvorfor er det dobbeltmoral at man er for religionsfrihet samtidig som man benytter _sin_ religionsfrihet og talefrihet til å si hva man selv mener om saken?

Steike ti' så kranglevorne dere er på lørdagskvelden! ;)

Jeg mener det er dobbeltmoralsk å kjempe for religionsfrihet samtidig som man rakker ned på andres religion, ja.

hidi, the scorpion
Skrevet

hmmmm.. får skylde på mørket i stua og at jeg ennå ikke har begynt på lørdagsvinen ;-)

''og at jeg ennå ikke har begynt på lørdagsvinen ;-)''

Begynner å bli sent.. For vinens skyld, mener jeg;))

Skrevet

''Det jeg mener er at de som stoler på seg selv fokuserer på å løse problemene, mens en del av de jeg kjenner søker til sin tro, uten at det løser noenting.''

''søker til sin tro, uten at det løser noenting.''''

Hvordan vet du det?

Jeg ber, mener du at det er nytteløst? For da dømmer du veldig mange mennesker...

Kan ikke bevise min tro, bare håpe inderlig at Jesus, var den han utga seg for å være!

Hvis ikke, så har jeg ikke tapt noe, bare vunnet med kjærlighet;)))

''Jeg ber, mener du at det er nytteløst? For da dømmer du veldig mange mennesker...''

Jeg mener det er nytteløst.

Nei, jeg dømmer ingen ved å tro det er nytteløst.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg vet hva dobbelmoral er, men hva av det jeg skriver er dobbelmoralsk? (Jeg snakker ikke om det hidi dikter opp at jeg har skrevet, men det jeg virkelig har skrevet.)

Hvor er dobbelmoralen?

:-)

Med vennlig hilsen

Å kjempe for religionsfrihet samtidig som man rakker ned på andres religion virker en smule merkelig og dobbeltmoralsk, ja....

Skrevet

Jeg tror at det gjerne oppfattes slik av mange religiøse, men det betyr ikke at man ikke har et valg.

Eller, sagt på en annen måte, hvis du virkelig mener at en del mennesker virkelig ikke har et valg (men er "dømt til å tro"), så kan man virkelig begynne å se på undersøkelsene igjen, og da i et helt nytt lys.

Jeg har gode venner som ville dødd heller enn tatt abort (for eksempel) (livsfarlig å bli gravid), og det er klart at hennes tro neppe oppfattes som et valg. Samtidig så må hun ha et valg, for det er jo flere dypt religiøse som blir ateister.

Med vennlig hilsen

Joda, dette er forøvrig en helt ny tråd og en ny diskusjon man godt kan ta om man gidder - jeg gidder ikke ;)

Skrevet

Jeg mener det er dobbeltmoralsk å kjempe for religionsfrihet samtidig som man rakker ned på andres religion, ja.

''

Jeg mener det er dobbeltmoralsk å kjempe for religionsfrihet samtidig som man rakker ned på andres religion, ja.''

Hvem "rakker ned på andres religion"?

Og om noen hadde gjort det er det fremdeles ikke dobbelmoralsk.

Man kan være "for demokrati", selv om man ikke liker alle de politiske partiene.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Skrevet det et par-tre ganger før i tråden her ;)

Når jeg studerte på allmennlærerutdanninga hadde jeg en prest til religionslærer. Han snakket mye om dette, og han mente at man ikke kan velge å tro/ikke tro.

Så fordi en prest sa at man ikke kan velge, så har du bestemt at slik er det? ;)

Skrevet

For en gangs skyld (tror jeg?), så er jeg enig med deg ;)

Skrevet

Å kjempe for religionsfrihet samtidig som man rakker ned på andres religion virker en smule merkelig og dobbeltmoralsk, ja....

''Å kjempe for religionsfrihet samtidig som man rakker ned på andres religion virker en smule merkelig og dobbeltmoralsk, ja....''

I hvilket innlegg mener du jeg gjør det (rakker ned)?

Jeg er litt "trett" av å bli tillagt meninger jeg ikke har skrevet eller gitt uttrykk for.

Med vennlig hilsen

hidi, the scorpion
Skrevet

''Jeg ber, mener du at det er nytteløst?''

Jeg mener det.

Om jeg og du hadde valgt oss to mennesker som har det vanskelig, hvor jeg gjorde noe aktivt, praktisk og direkte for å hjelpe, mens du kun ba for din... Hvem tror du hadde fått utrettet mest?

''Om jeg og du hadde valgt oss to mennesker som har det vanskelig, hvor jeg gjorde noe aktivt, praktisk og direkte for å hjelpe, mens du kun ba for din... Hvem tror du hadde fått utrettet mest?''

Jeg hadde hjulpet deg! Jeg ber, men jeg deltar jo aktivt i samfunnet, og ville _aldri_ overlate syke mennesker til kun bønn. Leger, stiller diagnoser, som vi bør følge!

Skrevet

''Jeg elsker spørsmål! Savner ikke din arroganse dog....''

Vel, du likte åpenbart ikke svaret.

Skrevet

Så fordi en prest sa at man ikke kan velge, så har du bestemt at slik er det? ;)

Nei, selvsagt ikke! Jeg har selv skrevet (til Sør) i denne tråden her at det egentlig er et eget og nytt diskusjonstema ;)

Husker bare at vi diskuterte dette voldsomt den gangen vi hadde denne læreren - og at det var en spennende diskusjon, dog uten nedrakking av andres tro - og da ble det en givende diskusjon :)

hidi, the scorpion
Skrevet

For en gangs skyld (tror jeg?), så er jeg enig med deg ;)

Takk, togli!

Skrevet

''Å kjempe for religionsfrihet samtidig som man rakker ned på andres religion virker en smule merkelig og dobbeltmoralsk, ja....''

I hvilket innlegg mener du jeg gjør det (rakker ned)?

Jeg er litt "trett" av å bli tillagt meninger jeg ikke har skrevet eller gitt uttrykk for.

Med vennlig hilsen

Oh my God... jeg orker ikke diskutere med deg...og lete fram tråder... You are the winner! :)

Skrevet

Jeg er grunnleggende uenig i at det er noen motsetning mellom å kjempe for religionsfrihet og samtidig utøve religionskritikk.

Som Voltaire uttrykte det: "Jeg er helt uenig med deg, men vil kjempe inntil døden for din rett til å si det du sier."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...