Gå til innhold

Må jobbe overtid uten lønn..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sykepleier og som sykepleiere flest har jeg travle hverdager. Noen dager skjer det akutte situasjoner på slutten av vakten og det hender ofte jeg må gå overtid for å få avsluttet arbeidet ordentlig og gitt grundig rapport osv.

Dette blir ikke registrert om jeg ikke gir beskjed til overordnede selv.

Tidligere har jeg ikke gjort noe med dette. Men nå har jeg gått 15-20 min overtid nesten hver dag i det siste pga stor arbeidsbelasting, så jeg har begynt å skrive det ned.

Nå får jeg beskjed av sjefenat lønnsystemet fungerer slik at det ikke er mulig å få utbetalt overtid. Dette forklares med at "det er ikke lov" å jobbe overtid, og at jeg SKAL gå hjem det klokkeslettet jeg er ferdig. Men dette går jo ikke alltid. Må jo få gjort ferdig jobben min og sørge for at mine kolleger og medpleiere som skal overta, får viktig rapport om alvorlig syke pasienter!

Hva ville dere gjort om sjefen deres sa dere ikke "fikk jobbe overtid"- og lønn for overtiden dere måtte gå?.

Fortsetter under...

Gjest Nord og ned.
Skrevet

''Hva ville dere gjort om sjefen deres sa dere ikke "fikk jobbe overtid"- og lønn for overtiden dere måtte gå?.''

Slippe alt man har i hendene og gå når arbeidstiden er over, enkelt og greit.

Skrevet

Jeg er også sykepleier, men jobber heldigvis et sted der det å registrere overtid er uproblematisk.

Jeg tenker for din del at du må bli knallhard på prioriteringene. Når du har 30-60 min igjen av en vakt tar du deg to minutter der du går gjennom alt du vet du skal gjøre, og skreller vekk absolutt alt som ikke er strengt nødvendig. Deleger det du kan til hjelpepleier/assistent, og vurder hva som kan gjøres av neste skift uten at det er altfor ubeleilig for dem.