Gå til innhold

Må jobbe overtid uten lønn..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sykepleier og som sykepleiere flest har jeg travle hverdager. Noen dager skjer det akutte situasjoner på slutten av vakten og det hender ofte jeg må gå overtid for å få avsluttet arbeidet ordentlig og gitt grundig rapport osv.

Dette blir ikke registrert om jeg ikke gir beskjed til overordnede selv.

Tidligere har jeg ikke gjort noe med dette. Men nå har jeg gått 15-20 min overtid nesten hver dag i det siste pga stor arbeidsbelasting, så jeg har begynt å skrive det ned.

Nå får jeg beskjed av sjefenat lønnsystemet fungerer slik at det ikke er mulig å få utbetalt overtid. Dette forklares med at "det er ikke lov" å jobbe overtid, og at jeg SKAL gå hjem det klokkeslettet jeg er ferdig. Men dette går jo ikke alltid. Må jo få gjort ferdig jobben min og sørge for at mine kolleger og medpleiere som skal overta, får viktig rapport om alvorlig syke pasienter!

Hva ville dere gjort om sjefen deres sa dere ikke "fikk jobbe overtid"- og lønn for overtiden dere måtte gå?.

Fortsetter under...

Gjest Nord og ned.
Skrevet

''Hva ville dere gjort om sjefen deres sa dere ikke "fikk jobbe overtid"- og lønn for overtiden dere måtte gå?.''

Slippe alt man har i hendene og gå når arbeidstiden er over, enkelt og greit.

Skrevet

Jeg er også sykepleier, men jobber heldigvis et sted der det å registrere overtid er uproblematisk.

Jeg tenker for din del at du må bli knallhard på prioriteringene. Når du har 30-60 min igjen av en vakt tar du deg to minutter der du går gjennom alt du vet du skal gjøre, og skreller vekk absolutt alt som ikke er strengt nødvendig. Deleger det du kan til hjelpepleier/assistent, og vurder hva som kan gjøres av neste skift uten at det er altfor ubeleilig for dem.

Og begynn å skrive rapport tidlig! Jeg begynner gjerne på dokumentene allerede i 10-11 tiden, og så skriver jeg litt innimellom gjennom dagen. Da er det mindre som går i glemmeboken, og rapporten tar ikke så lang tid på slutten av vakten.

Skrevet

Har du snakket med fagforeningen din? Hva sier de?

Før nøye notater av all overtid, slik at du kan bruke det senere.

Med vennlig hilsen

Annonse

Skrevet
  Dorthe skrev (På 21.9.2011 den 21.52):

Jeg trodde det var vanlig å ta det ut i fritid.

Ja, jeg kommer nok til å fortsette å skrive dem ned og se om det ikke etterhvert blir mulighet for å ta det ut i avspassering..

Skrevet
  filiokus81 skrev (På 21.9.2011 den 21.39):

Jeg er også sykepleier, men jobber heldigvis et sted der det å registrere overtid er uproblematisk.

Jeg tenker for din del at du må bli knallhard på prioriteringene. Når du har 30-60 min igjen av en vakt tar du deg to minutter der du går gjennom alt du vet du skal gjøre, og skreller vekk absolutt alt som ikke er strengt nødvendig. Deleger det du kan til hjelpepleier/assistent, og vurder hva som kan gjøres av neste skift uten at det er altfor ubeleilig for dem.

Og begynn å skrive rapport tidlig! Jeg begynner gjerne på dokumentene allerede i 10-11 tiden, og så skriver jeg litt innimellom gjennom dagen. Da er det mindre som går i glemmeboken, og rapporten tar ikke så lang tid på slutten av vakten.

Takk for mange gode råd!

Skrevet

Snakk med fagforeningen din om dette, og be evt om et møte med sjef + fagforening. For du er vel organisert, håper jeg?

Skrevet

Minner... Jeg jobbet i noen år i mine unge år på et større lager. Der jobbet jeg gjerne i perioder fra 0800 på morgenen, til laaaangt på kveld. 2300. Fikk ALDRI overtid. Ikke ansettelse heller. Gikk på kontrakt som "ekstrahjelp", fikk minstelønn og det som var overtid kalte de "mertimer" slik at de slapp å betale meg.

Jeg jobba meg nesten ihjel og greide knapt å betale husleia.

Det hjalp ikke deg en dritt antar jeg. *lister ut av tråden*

Skrevet
  filiokus81 skrev (På 21.9.2011 den 21.39):

Nå ble jeg så glad - for akkurat det gjør jeg også! Bortsett fra at vi sjelden har hjelpepleiere og assistenter da... Dessverre.

Men særlig det med å begynne å skrive tidlig synes jeg er til god hjelp :)

Persille1365381127
Skrevet

http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-010.html#10-4

Rent juridisk har du ikke krav på overtidsbetalt før du har jobbet ni timer ila én dag, eller mer enn 40 timer ila 7 dager.

Mao: rent juridisk har du ikke krav på penger for denne tiden.

Sjefen din kan også nekte deg overtidsbetalt ettersom h*n har presisert du SKAL gå hjem når du er ferdig på jobb, og at det er du selv som VELGER å bli værende. Overtid skal være avtalt på forhånd.

Argumentet er at du må begynne å avslutte tidligere, slik at du rekker å bli ferdig i tide til arbeidsslutt.

Dere har antagelig også gjennomsnittsberegning av arbeidstid ettersom dere jobber turnus og skift, i så fall er det andre regler:

''§ 10-5. Gjennomsnittsberegning av den alminnelige arbeidstid

(1) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at den alminnelige arbeidstid kan ordnes slik at den i løpet av en periode på høyst 52 uker i gjennomsnitt ikke blir lenger enn foreskrevet i § 10-4, men slik at den alminnelige arbeidstiden ikke overstiger ni timer i løpet av 24 timer og 48 timer i løpet av sju dager.''

Når det er sagt skjønner jeg at det er et irritasjonsmoment, og den smidigste løsningen er om du får avtalt at du kan ta ut dette i avspasering når du har samlet opp nok tid til å få en hel dag ut av det - og at det skal avtales på forhånd.

Du kan selvfølgelig ta det opp med foreninger og tilsvarende, men det er innenfor arbeidsmiljølovens regler såvidt jeg kan se.

Skrevet

15-20 minutter ekstra tid har jeg nok aldri regnet som overtid. Teller ikke så nøye.

Men, det er klart hvis det skjer hver dag, så blir det jo noe ut av det.

Annonse

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Du har ikke rett på ovetidsbetalt, men du har rett på avspasering.

Skrevet
  Persille skrev (På 22.9.2011 den 21.50):

Rent juridisk har du ikke krav på overtidsbetalt før du har jobbet ni timer ila én dag, eller mer enn 40 timer ila 7 dager.

Sjefen din kan også nekte deg overtidsbetalt ettersom h*n har presisert du SKAL gå hjem når du er ferdig på jobb, og at det er du selv som VELGER å bli værende. Overtid skal være avtalt på forhånd.

Argumentet er at du må begynne å avslutte tidligere, slik at du rekker å bli ferdig i tide til arbeidsslutt.

Dere har antagelig også gjennomsnittsberegning av arbeidstid ettersom dere jobber turnus og skift, i så fall er det andre regler:

(1) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at den alminnelige arbeidstid kan ordnes slik at den i løpet av en periode på høyst 52 uker i gjennomsnitt ikke blir lenger enn foreskrevet i § 10-4, men slik at den alminnelige arbeidstiden ikke overstiger ni timer i løpet av 24 timer og 48 timer i løpet av sju dager.''

Når det er sagt skjønner jeg at det er et irritasjonsmoment, og den smidigste løsningen er om du får avtalt at du kan ta ut dette i avspasering når du har samlet opp nok tid til å få en hel dag ut av det - og at det skal avtales på forhånd.

Du kan selvfølgelig ta det opp med foreninger og tilsvarende, men det er innenfor arbeidsmiljølovens regler såvidt jeg kan se.

''Rent juridisk har du ikke krav på overtidsbetalt før du har jobbet ni timer ila én dag, eller mer enn 40 timer ila 7 dager.''

Takk for svar!

Jeg jobber ofte nattevakter som går over 10 timer. Det er stort sett på disse vaktene jeg sliter med å bli ferdig tidsnok, fordi jeg har ansvar for flere avdelinger som alle krever at jeg avlegger rapport..

Skrevet
  Persille skrev (På 22.9.2011 den 21.50):

Kan jo ikke avslutte før sykepleierne har kommet på jobb og jeg får gitt dem rapport. Gjelder som sagt flere avdelinger.

Skrevet
  Nickløsheletida skrev (På 22.9.2011 den 22.24):

Du har ikke rett på ovetidsbetalt, men du har rett på avspasering.

Jobber over ti timer per natt, ofte 4 til fem ganger i uka.

Persille1365381127
Skrevet
  Pukina skrev (På 27.9.2011 den 2.15):

''Rent juridisk har du ikke krav på overtidsbetalt før du har jobbet ni timer ila én dag, eller mer enn 40 timer ila 7 dager.''

Takk for svar!

Jeg jobber ofte nattevakter som går over 10 timer. Det er stort sett på disse vaktene jeg sliter med å bli ferdig tidsnok, fordi jeg har ansvar for flere avdelinger som alle krever at jeg avlegger rapport..

Men da er det nok litt annerledes. Jeg antar forbundet har fremforhandlet en avtale om hvordan skiftene skal gå. Likevel så har du ikke krav på overtid før du overstiger med en time ifht avtalt arbeidstid eller noe sånt.

Du må sjekke dette med forbundet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...