Gå til innhold

Gir p-piller til 12 åringer

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

14

• nanna

8

• mekanicus

6

• Fransiscka

5

Mest aktive i denne tråden

De slutter jo ikke med sex fordi man nekter dem p-piller. De viser jo heller ansvar ved at de ber om p-piller for å forhindre graviditet. Så får man heller satse på mer holdningsskapende arbeid for å opplyse dem om sex og hva det kan føre til. Etter min mening er kanskje 12 år litt tidlig å debutere ......

Annonse

Gjest abraxas

12-åringer bør ikke ha sex. 12-åringer har ikke behov for sex. 12-åringer trenger ikke å ha sex.

Jeg synes legene bør opplyse foreldrene om hva det er som skjer. Noen bør fortelle disse BARNA at det ikke er nødvendig for dem å ha sex på flere år ennå. Selv om ulike jenteblader forteller dem at det er kjempefint å ha sex i svært ung alder, behøver ikke det å bety at det gjelder for dem.

12-åringer bør ikke ha sex. 12-åringer har ikke behov for sex. 12-åringer trenger ikke å ha sex.

Jeg synes legene bør opplyse foreldrene om hva det er som skjer. Noen bør fortelle disse BARNA at det ikke er nødvendig for dem å ha sex på flere år ennå. Selv om ulike jenteblader forteller dem at det er kjempefint å ha sex i svært ung alder, behøver ikke det å bety at det gjelder for dem.

Du skriver: "12-åringer bør ikke ha sex. 12-åringer har ikke behov for sex. 12-åringer trenger ikke å ha sex."

Det er det da heller ingen som påstår.

Men FAKTUM er (enten vi liker det eller ei) at de HAR sex.

Så kan vi enten la dem bli gravide, eller gi dem prevensjon.

Jeg tror prevensjon er best!

ungdommer har aldri hørt på foreldrene og kommer heller aldri til å gjøre det. De debuterer når de selv finner det for godt.

sånn er det bare med det.

Gjest abraxas

Du skriver: "12-åringer bør ikke ha sex. 12-åringer har ikke behov for sex. 12-åringer trenger ikke å ha sex."

Det er det da heller ingen som påstår.

Men FAKTUM er (enten vi liker det eller ei) at de HAR sex.

Så kan vi enten la dem bli gravide, eller gi dem prevensjon.

Jeg tror prevensjon er best!

Da bør jo noen fortelle dem at de ikke får større verdi som mennesker hvis de har sex. Og for å kunne gjøre det, må jo noen som kjenner barnet, vite at det har/planlegger å ha sex. (Ingen foreldre tror vel at det gjelder sitt barn).

En resept på p-piller er vel en slags godkjenning av at det er greit for dem å ha sex?

Da bør jo noen fortelle dem at de ikke får større verdi som mennesker hvis de har sex. Og for å kunne gjøre det, må jo noen som kjenner barnet, vite at det har/planlegger å ha sex. (Ingen foreldre tror vel at det gjelder sitt barn).

En resept på p-piller er vel en slags godkjenning av at det er greit for dem å ha sex?

Jeg er helt enig i at de ikke får noen "større verdi som mennesker hvis de har sex", (og jeg er ikke for å senke den seksuelle lavalderen).

Og dette bør de få vite på skolen, sammen med annen informasjon om farene ved å ha sex for tidlig.

MEN - det vil alltid være noen 12 åringer som faktisk HAR sex. Og de vil ha sex uansett. Og det er disse FÅ som får p-piller.

Det kan være jenter som foreldrene ikke bryr seg nok om. Det kan være tidlig utviklede jenter. Det kan være et utall grunner, som jentene aldri vil fortelle.

Alternativet er at de ikke beskytter seg. Og det er langt verre.

Med vennlig hilsen

Jeg synes leger bør ha PLIKT TIL Å OPPLYSE foresatte om at de har skrevet ut p-piller til deres mindreårige barn!!

Såvidt jeg har sett i pressen, så er det endel som faktisk blir syke av noen av de nye p-pille preparatene, og det har også vært dødsfall!

Som foreldre har man vel rett til å vite hva som berører ens barn helse, eller??

Sammenlign det f.eks. med at politi ikke kan avhøre barn under 15år, uten at foreldre/foresatte har rett til å være tilstede.

Her har legene alt for stor frihet!

Annonse

Gjest abraxas

Jeg er helt enig i at de ikke får noen "større verdi som mennesker hvis de har sex", (og jeg er ikke for å senke den seksuelle lavalderen).

Og dette bør de få vite på skolen, sammen med annen informasjon om farene ved å ha sex for tidlig.

MEN - det vil alltid være noen 12 åringer som faktisk HAR sex. Og de vil ha sex uansett. Og det er disse FÅ som får p-piller.

Det kan være jenter som foreldrene ikke bryr seg nok om. Det kan være tidlig utviklede jenter. Det kan være et utall grunner, som jentene aldri vil fortelle.

Alternativet er at de ikke beskytter seg. Og det er langt verre.

Med vennlig hilsen

Hva hvis jentene får resept på p-piller under den _forutsentningen_ at foreldrene blir konsultert da? Har vi funnet et slags kompromiss nå? Dessuten - vil ikke kondom være et bedre alternativ i slike tilfeller?

(I svært sjeldne tilfeller, der foreldrene er helt ekstreme og konsekvensene for jentene vil bli mye verre enn en streng alvorsprat, bør de selvfølgelig ikke konsulteres)

Jeg synes leger bør ha PLIKT TIL Å OPPLYSE foresatte om at de har skrevet ut p-piller til deres mindreårige barn!!

Såvidt jeg har sett i pressen, så er det endel som faktisk blir syke av noen av de nye p-pille preparatene, og det har også vært dødsfall!

Som foreldre har man vel rett til å vite hva som berører ens barn helse, eller??

Sammenlign det f.eks. med at politi ikke kan avhøre barn under 15år, uten at foreldre/foresatte har rett til å være tilstede.

Resultatet av det du foreslår er *KUN* at jentene da har sex uten prevensjon....

Og slikt blir man gravid av...

Hvis jentene vet at legen forteller det til foreldrene, så spør det åpenbart ikke legen.

Istedet "håper" de på sikre perioder, eller at "jeg blir ikke gravid".

Mvh

Hva hvis jentene får resept på p-piller under den _forutsentningen_ at foreldrene blir konsultert da? Har vi funnet et slags kompromiss nå? Dessuten - vil ikke kondom være et bedre alternativ i slike tilfeller?

(I svært sjeldne tilfeller, der foreldrene er helt ekstreme og konsekvensene for jentene vil bli mye verre enn en streng alvorsprat, bør de selvfølgelig ikke konsulteres)

Hei Abraxas,

Jeg vil tro at kondomer er litt for store for jentens jevnaldrede. Og hvis han er eldre enn henne, så har hun trolig ikke erfaring til å forhandle frem bruk av kondom. (Jeg har en bakgrunn i HIV/AIDS prevensjon.)

Problemet med å konsultere foreldrene er nok at de fleste foreldre vil "ta" tablettene, tro at jenten ikke har sex, og så blir hun gravid.

Jeg mener det er langt bedre måter å forhindre tidlig sex-debut på enn å frata jentene muligheter for prevensjon. Du har vært inne på noen av dem, men når en 12 åring går til legen for å få p-piller så er det fordi hun allerede har sex, og da er det "for sent".

Istedet må man øke selvtilliten, slik at jenter ikke føler seg tvunget ut i "det" så alt for tidlig. Men dette krever holdningsendringer.

Med vennlig hilsen

Gjest abraxas

Hei Abraxas,

Jeg vil tro at kondomer er litt for store for jentens jevnaldrede. Og hvis han er eldre enn henne, så har hun trolig ikke erfaring til å forhandle frem bruk av kondom. (Jeg har en bakgrunn i HIV/AIDS prevensjon.)

Problemet med å konsultere foreldrene er nok at de fleste foreldre vil "ta" tablettene, tro at jenten ikke har sex, og så blir hun gravid.

Jeg mener det er langt bedre måter å forhindre tidlig sex-debut på enn å frata jentene muligheter for prevensjon. Du har vært inne på noen av dem, men når en 12 åring går til legen for å få p-piller så er det fordi hun allerede har sex, og da er det "for sent".

Istedet må man øke selvtilliten, slik at jenter ikke føler seg tvunget ut i "det" så alt for tidlig. Men dette krever holdningsendringer.

Med vennlig hilsen

Jeg tror ikke det er så mange av disse jentene som har sex med jevnaldrende gutter. Og hvis jentene skal ha sex og gutten ikke godtar kondom, da blir det straks en slags overgrepssituasjon som kan få fatale konsekvenser - og da bør det iallfall involveres noen voksne!

huff... jeg tenker på hvor små 12-åringer egentlig er...

Resultatet av det du foreslår er *KUN* at jentene da har sex uten prevensjon....

Og slikt blir man gravid av...

Hvis jentene vet at legen forteller det til foreldrene, så spør det åpenbart ikke legen.

Istedet "håper" de på sikre perioder, eller at "jeg blir ikke gravid".

Mvh

Det finnes faktisk kondomer. I tilegg beskytter det mot kjønnssykdommer. Fåes kjøpt overalt.

P-piller er et usunt alternativ for en 12-årig jente.

Min mor tok kontakt med legen for å få p-piller til min søster. Hun var da 14-15 år, eller deromkring. Min mor var ikke glad for situasjonen, men hva kunne hun gjøre? Tror du det nyttet for henne å si "Du får ikke ha sex før du er 16" ? Hun innså realitetene og handlet deretter.

Vi kan ikke handle basert på hvordan ting _bør_ være. Vi er alle skjønt enige om at 12-åringer ikke bør ha sex, men hva hjelper det hva vi synes. De har sex uavhengig av hva vi måtte mene.

Som Sør, og andre sier, må vi forholde oss til det faktum at de HAR sex.

Det finnes faktisk kondomer. I tilegg beskytter det mot kjønnssykdommer. Fåes kjøpt overalt.

P-piller er et usunt alternativ for en 12-årig jente.

Jeg er egentlig med på den, MEN jenter i den alderen har som oftest omgang med eldre gutter. Alle gutter er enige om at sex med kondom ikke er noe særlig. En ung jente vil være, eller KAN være, lett å overtale til å ikke bruke kondom. Da ender vi igjen opp med null prevensjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...