Gå til innhold

Vitamin/mineral-overdoser.

LadyAvalon

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på hvilke vitaminer og mineraler som kan gi "sykdomstilstander" ved overdosering, og hvilke symptomer disse gir. Er selv kosttilskuddbruker, og selv om jeg vet at det skal mye til før overdosering, så er jeg veldig nyskjerrig på akkurat dette.

Takknemlig for svar.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Det er de fettløselige vitaminene du kan få "overdose" av. A,D,E og K er slike vitaminer. Det skal ganske store mengder til før man får i seg for mye gjennom kosten fordi kroppen er flink til å regulere opptaket selv, mens når det gjelder kosttilskudd skal man være litt forsiktig fordi de stoffene man får i seg gjennom tablettene vil "omgå" kroppens naturlige regulering. Man bør f.eks. være påpasselig dersom man tar flere typer kosttilskudd samtidig fordi flere av disse kan være tilsatt det samme vitaminet.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei LadyAvalon,

De fettløselige vitaminene er de farligste å overdosere. Vitamin D kan forårsake abnormale verdier av kalsium i blodet, avsetning av kalsium i myke vev (og forårsake forkalkninger), høyt blodtrykk, nyresten, nyresvikt, kvalme, svakhet, og ekstrem tørste. Dette gjelder for et inntak av 2000 IE over tid.

Vitamin A kan forårsake plager ved et inntak av rundt 4000 microgram. Dette er omtrent 5 ganger Anbefalt Daglig Tilførsel (ADT). Disse plagene inkluderer hodepine, hårtap, tørr hud, leddsmerter, oppkast, og leverskader. Store doser av vitamin A kan også forårsake alvorlige misdannelser og skader på sentralnervesystemet på foster og også spontanaborter.

Vitamin E sies å være trygt opp til 300-500 mg. Høyere inntak kan forårsake muskel svakhet, høye nivåer av triglycerider i blodet, hodepine, kvalme, diare og forsinket blod-koagulering.

For de vannløselige vitaminene er ikke plagene like farlige som hos de fettløselige. Det er dermed ikke sagt at det er fritt frem. Langvarig inntak av doser av B6 opp mot 500 mg kan føre til nerveskader som kan være permanente. Til og med et langvarig inntak av rundt 100 mg har vist seg å forårsake plager som f.eks nummenhet og muskel svakhet.

Høye inntak av niacin (3 g per dag eller mer) har vist seg å redusere kolesterol effektivt, men slike inntak er ikke uten bivirkninger. Man kan oppleve å få hudutslett, forhøyet blodsukker, og t.o.m leverskader.

Megadoser av vitamin C kan forårsake magekramper og diare. Høye doser senker også opptaket av kopper. Vitamin C skal være trygt opp til 1000 mg.

Jeg håper dette besvarte noe av spørsmålet ditt. Jeg kan også nevne at flere mineraler utkonkurrerer hverandre. Dette gjelder bl.a jern og kalsium. Høye inntak av kalsiurm vil senke opptak av jern.

Jeg vil anbefale deg å ikke innta mer enn anbefalt dosering angitt på boksen. Pass på at du velger et vitamin/mineral tilskudd uten vitamin D dersom du tar tran.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei LadyAvalon,

De fettløselige vitaminene er de farligste å overdosere. Vitamin D kan forårsake abnormale verdier av kalsium i blodet, avsetning av kalsium i myke vev (og forårsake forkalkninger), høyt blodtrykk, nyresten, nyresvikt, kvalme, svakhet, og ekstrem tørste. Dette gjelder for et inntak av 2000 IE over tid.

Vitamin A kan forårsake plager ved et inntak av rundt 4000 microgram. Dette er omtrent 5 ganger Anbefalt Daglig Tilførsel (ADT). Disse plagene inkluderer hodepine, hårtap, tørr hud, leddsmerter, oppkast, og leverskader. Store doser av vitamin A kan også forårsake alvorlige misdannelser og skader på sentralnervesystemet på foster og også spontanaborter.

Vitamin E sies å være trygt opp til 300-500 mg. Høyere inntak kan forårsake muskel svakhet, høye nivåer av triglycerider i blodet, hodepine, kvalme, diare og forsinket blod-koagulering.

For de vannløselige vitaminene er ikke plagene like farlige som hos de fettløselige. Det er dermed ikke sagt at det er fritt frem. Langvarig inntak av doser av B6 opp mot 500 mg kan føre til nerveskader som kan være permanente. Til og med et langvarig inntak av rundt 100 mg har vist seg å forårsake plager som f.eks nummenhet og muskel svakhet.

Høye inntak av niacin (3 g per dag eller mer) har vist seg å redusere kolesterol effektivt, men slike inntak er ikke uten bivirkninger. Man kan oppleve å få hudutslett, forhøyet blodsukker, og t.o.m leverskader.

Megadoser av vitamin C kan forårsake magekramper og diare. Høye doser senker også opptaket av kopper. Vitamin C skal være trygt opp til 1000 mg.

Jeg håper dette besvarte noe av spørsmålet ditt. Jeg kan også nevne at flere mineraler utkonkurrerer hverandre. Dette gjelder bl.a jern og kalsium. Høye inntak av kalsiurm vil senke opptak av jern.

Jeg vil anbefale deg å ikke innta mer enn anbefalt dosering angitt på boksen. Pass på at du velger et vitamin/mineral tilskudd uten vitamin D dersom du tar tran.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...