Gå til innhold

Steve Jobs er død

Anbefalte innlegg

''Selvfølgelig er det trist for hans nærmeste, men et stort tap for menneskeheten er det neppe'' Dette er et tap for alle som bryr seg om hvordan verden rundt seg fungerer. Steve Jobs hadde en svært god og skjelden evne til å kombinere et humanistisk og teknologisk perspektiv, noe alle hans produkter demonstrerer. Dersom flere tenkte og agerte som Jobs ville verden vært mer på vår side.

Er det derfor Apples produkter generelt sett er så dyre?

Fortsetter under...

• Svar 131
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs D

29

• Sør

24

• morsan

13

• pølsenn

7

Mest aktive i denne tråden

Det er rart. De siste 20 årene, selv før jeg ble Apple-konsument selv så hadde jeg hørt om Steve Jobs. Han har revolusjonert dataverdenen, kommunikasjonsplattformene. Han har ledet Apple fra konkursens rand til å vokse til å bli det mest verdifulle børsnoterte selskapet i verden. Han er mannen bak touchmobilen og såkalt personlige datamaskiner bygget på grensesnittet med vinduer og med bruk av mus som pekeverktøy.

En mann av betydning, kan man si.

Samme her. Det var et navn jeg la merke til i Pixarsammenheng også.

Hva mener du? At det er en lineær sammenheng mellom produksjonskostnader og utsalgspris på et produkt? Tror du at siste modell fra Nudie varer fem ganger lenger fordi den er fem ganger dyrere enn Dressmanns?

Vel.... jeg har nå ikke lagt merke til det navnet før...

Jeg vet ikke dette sikkert, men tror at Steve Jobs navn har blitt nevnt mye hyppigere etter at Apple lanserte iPod, og kanskje enda mer etter iPhone og iPad. Før det tror jeg flere la merke til Bill Gates enn Steve Jobs' navn og ansikt.

Annonse

De fleste (tja?) vet jo hva Apple er, men det var ikke det vi snakket om - her var det navnet Steve Jobs som var saken.

Poenget i hovedinnlegget var jo at dette var et "stort tap for menneskeheten" (det var det jeg kommenterte), og selv om alle selvsagt ikke kjenner navnet Steve Jobs, så er jo ikke tapet navnet hans, men mangelen på nye produkter av typen som "alle" kjenner. Selv om de bor i jungelen! ;-)

Med vennlig hilsen

Jeg kjenner til merket Apple - men du kan vel ikke tro at "alle" kjenner det merket?

Nå har jeg foreldre som bruker data- men de er opptatt av det som et verktøy og ikke av merker eller typer program - og jeg vil tippe at de ikke kjenner til merket Apple. De er 70 og 73. Svigermor bruker ikke pc/mac i det hele tatt, og jeg er helt sikker på at hun ikke vet hva Apple er. Hun er 69.

En annen jeg kjenner er 24 år - bryr seg ikke om data, har en pc, men gidder ikke bruke tid på det, og sjekker sjelden mailen - jeg kan tippe at han kanskje har hørt om Apple, men ikke om Steve Jobs. Ellers en svært oppegående fyr, med stor arbeidskapasitet på praktisk arbeid.

Det er faktisk en del mennesker som ikke bruker PC/Mac - eller som bruker det såpass lite at de ikke bryr seg om merker, eller legger merke til hvem som har utviklet det verktøyet de bruker for å finne informasjon/for å kommunisere.

Jeg bruker verken iPhone, eller Mac-produkter. Og jeg er virkelig ikke noen evangelist for Apple - snarere tvert i mot. (Jeg har kjøpt Samsungs Galaxy Tab i dag.)

MEN - du kan reise til India, Sør Afrika, Brasil, Mexico, Canada, osv., og svært mange vet hva en iPhone er, og at Apple produserer den. Prosentandelen av verdens befolkning som har en mobiltelefon er faktisk ikke så lav som man skulle tro, og de fleste av dem har hørt om Apple.

Med vennlig hilsen

Jeg mener at Apples OS i seg selv gjør produktene verdt hver en krone. Det du betaler for er produkter der ingen ting er overlatt til tilfeldighetene, der design, OS, programvare og maskinvare er tilpasset hverandre på en måte PC og Windows aldri kommer i nærheten av. Nettopp fordi Apple kontrollerer både hardware og software får man, for å bruke Steve Jobs egne ord, noe som rett og slett bare fungerer.

Derfor er Apples maskiner dyrere, fordi de aldri har latt seg friste til å inngå kompromisser som går på bekostning av kvaliteten eller bruken. Der Windows og PC skal tilpasses alle slags konfigurasjoner, er Apples maskiner laget for å tilfredstille to parter: Apple selv og brukeren.

Neste uke når skyen kommer, da blir det enda enklere å være Apple-konsument. Og ja, det betaler vi gjerne litt ekstra for.

Samme her. Det var et navn jeg la merke til i Pixarsammenheng også.

Ja, nemlig. Og det begynner å bli noen år siden Pixar lagde tidenes første dataanimerte helaftensfilm. Fremdeles er Toy Story en av mine yndlingsfilmer. :)

Men ... Tror nok mange ikke helt har fått med seg sammenhengen mellom Pixar og Steve Jobs, at han for mange kun assosieres med Apple.

Jeg mener at Apples OS i seg selv gjør produktene verdt hver en krone. Det du betaler for er produkter der ingen ting er overlatt til tilfeldighetene, der design, OS, programvare og maskinvare er tilpasset hverandre på en måte PC og Windows aldri kommer i nærheten av. Nettopp fordi Apple kontrollerer både hardware og software får man, for å bruke Steve Jobs egne ord, noe som rett og slett bare fungerer.

Derfor er Apples maskiner dyrere, fordi de aldri har latt seg friste til å inngå kompromisser som går på bekostning av kvaliteten eller bruken. Der Windows og PC skal tilpasses alle slags konfigurasjoner, er Apples maskiner laget for å tilfredstille to parter: Apple selv og brukeren.

Neste uke når skyen kommer, da blir det enda enklere å være Apple-konsument. Og ja, det betaler vi gjerne litt ekstra for.

'' Nettopp fordi Apple kontrollerer både hardware og software får man, for å bruke Steve Jobs egne ord, noe som rett og slett bare fungerer.''

Pussig, jeg har aldri hatt noen spesielle problemer de 20 årene jeg har brukt PC'er med Windows. (Og som en hyggelig bonus har jeg spart ganske mye penger også da.)

''Derfor er Apples maskiner dyrere, fordi de aldri har latt seg friste til å inngå kompromisser som går på bekostning av kvaliteten eller bruken. ''

Og det har du lest i reklamebrosjyrene fra Apple?

Annonse

'' Nettopp fordi Apple kontrollerer både hardware og software får man, for å bruke Steve Jobs egne ord, noe som rett og slett bare fungerer.''

Pussig, jeg har aldri hatt noen spesielle problemer de 20 årene jeg har brukt PC'er med Windows. (Og som en hyggelig bonus har jeg spart ganske mye penger også da.)

''Derfor er Apples maskiner dyrere, fordi de aldri har latt seg friste til å inngå kompromisser som går på bekostning av kvaliteten eller bruken. ''

Og det har du lest i reklamebrosjyrene fra Apple?

''Pussig, jeg har aldri hatt noen spesielle problemer de 20 årene jeg har brukt PC'er med Windows. (Og som en hyggelig bonus har jeg spart ganske mye penger også da.)''

Da er du i så fall heldig. Det er mye krangel med PC og Windows, det har jeg selv erfart etter å ha vært IT-ansvarlig over flere år.

''Og det har du lest i reklamebrosjyrene fra Apple?''

Nei, personlig erfaring.

Hvordan går det an da? Leser de aldri aviser? Ser de ikke på nyheter? Jeg skjønner ikke hvordan det går an å ikke ha hørt om Steve Jobs med mindre man er analfabet eller lever fullstendig i sin egen lille boble. Jeg mener det på fullt alvor:)

Når jeg så ham på skjermen så visste jeg hvem han var og jeg visste at han hadde kreft og egentlig "sang på siste verset"; men jeg husket slett ikke navnet hans.

Ja, nemlig. Og det begynner å bli noen år siden Pixar lagde tidenes første dataanimerte helaftensfilm. Fremdeles er Toy Story en av mine yndlingsfilmer. :)

Men ... Tror nok mange ikke helt har fått med seg sammenhengen mellom Pixar og Steve Jobs, at han for mange kun assosieres med Apple.

Enig, Toy Story er genial. Den representerte et kvantesprang mht animasjonsfilm og figurers bevegelser. Tenk bare på Jurassic Park som kostet MYE å produsere - 200-kilos dinosaurer ser jo ut som de er 20 kilo når de løper... Nei også her har Jobs hatt en enorm betydning. :)

''Det er det vel heller iingen som har påstått i denne tråden.''

Og ... ?

Teskje: Det å påpeke at det ikke er ekstremt underlig at det finnes en del mennesker i alderen 10-70, eller 15-50, som ikke har hørt selve navnet Steve Jobs betyr ikke at man ikke anerkjenner det han har gjort.

Sånn er det rett som det er når vinnere av Nobels Fredspris eller Nobels Litteraturpris offentliggjøres også, uten at det betyr at disse personenes bidrag ikke er outstanding av den grunn.

''Sånn er det rett som det er når vinnere av Nobels Fredspris eller Nobels Litteraturpris offentliggjøres også, uten at det betyr at disse personenes bidrag ikke er outstanding av den grunn.''

Akkurat det med Nobel.prisen tenkte jeg på før i dag, og nettopp i samband med denne tråden :-) Kan nesten ikke huske sist det var en nobelsprisvinner som jeg hadde hørt om på forhånd, jo - Doris Lessing hadde jeg hørt om. Men jeg er helt enig med deg: Det gjør ikke personens bidrag noe mindre.

Men de må være helt uproblematisk å si at man ikke har hørt et navn før, uten at det tolkes som å betyr at man ikke anerkjenner personens innsats.

Og nettopp i tilfeller som v Steve Jobs vil jo svært, svært mange kjenne til det han har skapt, om enn ikke selve navnet. Med nobelsprisvinneren vil det være vanskelig å kjenne hans verker uten samtidig å kjenne navnet.

''Sånn er det rett som det er når vinnere av Nobels Fredspris eller Nobels Litteraturpris offentliggjøres også, uten at det betyr at disse personenes bidrag ikke er outstanding av den grunn.''

Akkurat det med Nobel.prisen tenkte jeg på før i dag, og nettopp i samband med denne tråden :-) Kan nesten ikke huske sist det var en nobelsprisvinner som jeg hadde hørt om på forhånd, jo - Doris Lessing hadde jeg hørt om. Men jeg er helt enig med deg: Det gjør ikke personens bidrag noe mindre.

Men de må være helt uproblematisk å si at man ikke har hørt et navn før, uten at det tolkes som å betyr at man ikke anerkjenner personens innsats.

Og nettopp i tilfeller som v Steve Jobs vil jo svært, svært mange kjenne til det han har skapt, om enn ikke selve navnet. Med nobelsprisvinneren vil det være vanskelig å kjenne hans verker uten samtidig å kjenne navnet.

Helt enig med deg i dette. Siden folk har ulike interesser filtreres informasjonsstrømmen ulikt selvfølgelig, og jeg er ikke så overrasket over at alle ikke har bitt seg merke i Jobs navn. Men det å ikke kjenne til mannen og samtidlig benekte hans betydning blir noe rart spør du meg ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...