Gå til innhold

Steve Jobs er død

Anbefalte innlegg

''Nettopp det at man må kjøre Windows-programmer på Mac er jo fordi de ikke finnes for Mac.''

Du som er så allvitende kan jo fortelle meg hvorfor disse programmene ikke finnes for Mac. Je gvet svaret, men betviler i grunnen at du vet det.

Fordi det finnes millioner av PCer, hardware-løsninger, industrielle softwarepakker, styresystemer, og svært mye annet i miljøer hvor Apple "aldri har vært".

PCer som er montert i trafikklys, som kjører Smarthus-systemer, som står på en produksjonslinje, som tåler temperaturer fra -40 grader til +85 grader, og vibrasjoner som ville forvandlet den gjennomsnittelige Mac til eplejuice i løpet av noen minutter.

Nei, jeg har ikke noe "mot" Mac/Apple, men de kan rett og slett ikke gjøre det PCer ofte brukes til.

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

• Svar 131
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs D

29

• Sør

24

• morsan

13

• pølsenn

7

Mest aktive i denne tråden

Jeg er ikke hissig. Og det er ingen religion. Jeg kommer med fakta. Du tar direkte feil hva Mac og Apple angår, men ikke søren om du vil innrømme at du ikke har greie på det. Akkurat når det gjelder dette så tror jeg at jeg som har brukt begge deler over tid faktisk vet mer enn deg om hvordan det fungerer.

Uansett hva du sier, så ER det fremdeles sånn at PC er mindre stabilt enn Mac, og du har ikke hatt en eneste forklaring på det motsatte som holder vann. Bare å påstå at Mac-brukere kun bruker maskinene sine på et kontor eller ved en skrivepult viser bare at du ikke har den ringeste anelse. Mac-laptops fraktes akkurat like mye rundt som andre laptops, for å ta ett eksempel. Også at man ikke kan gjøre det samme på en Mac som en PC, det er direkte tøv.

Det man ikke kan bestride i det du sier er faktisk at dine maskiner ikke har problemer med annet enn en hengsel eller to, og at DINE maskiner er stabile. Jeg har aldri sagt at det ikke finnes stabile Windows-maskiner, jeg har forklart hvorfor PC ofte er mindre stabile enn Mac.

''Uansett hva du sier, så ER det fremdeles sånn at PC er mindre stabilt enn Mac,''

Jada, slik var det for 10 år siden.

I undersøkelsen som ble linket til ovenfor var både Asus og Toshiba mer pålitelige.

Med vennlig hilsen

Det er ikke uvanlig at PC-brukere til slutt kommer med Apple fanboy-tøvet sitt når de slipper opp for andre argumenter. :D Jeg har prøvd å nyansere bildet her. Jeg har prøvd å forklare hvorfor Mac er mer stabil enn PC. Jeg har prøvd å få frem at du kan gjøre akkurat det samme på en Mac som på en PC, at Sør i denne tråden kommer med mange påstander som direkte er feil. Hvordan jeg kunne nyansere dette bedre vet jeg faktisk ikke.

Og ja, det finnes mange fanboys i begge leire. Det virker som om man enten elsket Apple, eller hater dem. Det virker det jo ikke som Sør gjør, men han kommer med svært mange misoppfatninger som ikke holder vann.

Det folk ofte har problemet med å skjønne er hvorfor så mange brukere faktisk er trofaste mot Apple når de først har oppdaget enhetene deres. Det er betraktelig fler som går fra Windows til MacOS enn motsatt. Dette er kalde fakta. Det er også kalde fakta at dette har med Apples økosystem å gjøre, det jeg prøvde få frem i første innlegget mitt. Et innlegg der Sør hang seg opp i *en* setning om hjemmesnekrede maskiner som egentlig bare var en biopplysning.

''Jeg har prøvd å få frem at du kan gjøre akkurat det samme på en Mac som på en PC''

Hvilke Mac er spesifisert til industrielt bruk, med -40 grader til +65 grader? Vibrasjonssikret? Vanntett til IP68?

Greit at det ikke er viktig i din verden, men det er viktig for millioner av PC-brukere hver dag.

Og det er dette jeg sikter til når jeg skriver at Mac er "kontormaskiner". Selvsagt brukes de ikke bare på kontor, men det er svært mange områder hvor de ikke eksisterer.

Med vennlig hilsen

''Jeg har prøvd å få frem at du kan gjøre akkurat det samme på en Mac som på en PC''

Hvilke Mac er spesifisert til industrielt bruk, med -40 grader til +65 grader? Vibrasjonssikret? Vanntett til IP68?

Greit at det ikke er viktig i din verden, men det er viktig for millioner av PC-brukere hver dag.

Og det er dette jeg sikter til når jeg skriver at Mac er "kontormaskiner". Selvsagt brukes de ikke bare på kontor, men det er svært mange områder hvor de ikke eksisterer.

Med vennlig hilsen

''Hvilke Mac er spesifisert til industrielt bruk, med -40 grader til +65 grader? Vibrasjonssikret? Vanntett til IP68?''

Kjære vene, nå snakker du om noe som er så fjernt for hvermansen at en skulle tro du var klar over det sjøl.

Tablet-datamaskiner har eksistert siden 2001 (bl.a. med Microsoft Tablet). Det er ikke noen ny oppfinnelse.

Med vennlig hilsen

Nei, men når ble den en suksess, og med hvilken tablet? Tablets har vært en flopp helt frem til iPad kom på markedet.

Hei,

Ja, enig i at det er helt vilt. Jeg synes Apple har gjort en ufattlig jobb med brukergrensesnitt og å ha brukeren i sentrum. Det ga en stabilitet som PCer bare kunne drømme om for 10 år siden, men nå er dette rimelig jevnt hvis man begrenser PC-bruken til omtrent det man kan gjøre på en Mac.

Prisen for stabilitet er selvsagt at det kun funker når man har én hardware-fabrikant, og ett design. PCer har ufattlig mye mer hardware og software tilgjengelig, og det er selvsagt at ikke alt av det er like godt. Man behøver ikke bruke det, men for de av oss som må, så er ikke Apple engang en opsjon.

Med vennlig hilsen

''Ja, enig i at det er helt vilt. Jeg synes Apple har gjort en ufattlig jobb med brukergrensesnitt og å ha brukeren i sentrum. Det ga en stabilitet som PCer bare kunne drømme om for 10 år siden, men nå er dette rimelig jevnt hvis man begrenser PC-bruken til omtrent det man kan gjøre på en Mac.''

Jeg syns du skal dokumentere at PC for hvermansen er like stabil som en Mac. Nå snakker jeg ikke om industrimaskiner, men det som folk flest her inne kan ha nytte av.

Annonse

''Ja, enig i at det er helt vilt. Jeg synes Apple har gjort en ufattlig jobb med brukergrensesnitt og å ha brukeren i sentrum. Det ga en stabilitet som PCer bare kunne drømme om for 10 år siden, men nå er dette rimelig jevnt hvis man begrenser PC-bruken til omtrent det man kan gjøre på en Mac.''

Jeg syns du skal dokumentere at PC for hvermansen er like stabil som en Mac. Nå snakker jeg ikke om industrimaskiner, men det som folk flest her inne kan ha nytte av.

Linken er i tråden ovenfor.

Nei, men når ble den en suksess, og med hvilken tablet? Tablets har vært en flopp helt frem til iPad kom på markedet.

Ja, Apple har god markedsføring, er flinke til å bygge merkevaren, og i (minst like viktig) nå er wifi og 3G tilgjengelig "overalt", hvilket det ikke var i 2001.

Det sagt, jeg har ikke sagt at iPad ikke er et godt produkt; den fortjener suksess.

Med vennlig hilsen

"Hvilke Mac er spesifisert til industrielt bruk, med -40 grader til +65 grader? Vibrasjonssikret? Vanntett til IP68? Greit at det ikke er viktig i din verden, men det er viktig for millioner av PC-brukere hver dag. "

Når i alle dager ble dette viktig for en vanlig bruker...??

''Hvilke Mac er spesifisert til industrielt bruk, med -40 grader til +65 grader? Vibrasjonssikret? Vanntett til IP68?''

Kjære vene, nå snakker du om noe som er så fjernt for hvermansen at en skulle tro du var klar over det sjøl.

Nei, det er du som tror det er fjernt. Det er millioner og millioner av dem i bruk. Samt enda flere som ikke er så spesialiserte.

Og det er nettopp det som utgjør fleksibiliteten.

"Hvilke Mac er spesifisert til industrielt bruk, med -40 grader til +65 grader? Vibrasjonssikret? Vanntett til IP68? Greit at det ikke er viktig i din verden, men det er viktig for millioner av PC-brukere hver dag. "

Når i alle dager ble dette viktig for en vanlig bruker...??

Nei, det er nettopp det som er poenget. At i tillegg til å gjøre "alt det vanlige brukere kan", så kan PCer OGSÅ gjøre velidg mye mer.

Med vennlig hilsen

Nei, det er du som tror det er fjernt. Det er millioner og millioner av dem i bruk. Samt enda flere som ikke er så spesialiserte.

Og det er nettopp det som utgjør fleksibiliteten.

Til å være den som kritiserte meg for å blande frukt og bær (epler og bananer), så kan man jo trygt si at du blander epler og et atomkraftverk. For mitt vedkommende er jeg ikke i tvil om at det tross alt er bedre å blande epler og bananer.

Jeg snakker om datamaskiner for hvermansen, du kommer drassende med maskiner til bruk under vann og til å styre oljeplattformer fordi du ikke kan vise at en PC for hvermansen er mer stabil enn en Mac for hvermansen. Eller at en ditto PC er mer fleksibel og nyttig enn en Mac.

Skal man dra inn alt mulig kan man jo kanskje også snakke om hva som er vanligst å bruke innen filmindustrien til regi av film, innen TV-produksjon osv, men det er faktisk mer interessant å snakke om det som folk flest kommer i kontakt med og som man finner på Elkjøp, Expert, Lefdal og lignende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...