Gå til innhold

PC, lading

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pc'n min vil ikke lade. Må ha den tilkoblet lader hele tida og det står:" kobla til lader, lader ikke". Var 2% i går, 1% i dag.

Merket det etter å ha ladet i flere timer, ble ikke fulladet.

Hva betyr dette?

Skrevet

Batteriet ditt er gåent.

Takk for svar.

Vet du hva et nytt koster?

Har en bærbar pc, Packard Bell.

Skrevet

Takk for svar.

Bare hyggelig! :)

Nei vet ikke det. Da må jeg vite hva dataen din heter.

Gjest ambrose
Skrevet

Batteriet ditt er gåent.

Jeg er ikke trådstarter, men tenkte på om du kanskje har peiling på om det er skadelig for pc'en at den er tilkoblet strøm hele tiden og at vi ikke bruker batteriet? Og, blir batteriet gåent på denne måten?

Skrevet

Takk for svar.

Prøv først å ta ut batteriet og sette det i på nytt, det kan ha blitt dårlig kontakt bare. Det skjedde med min laptop et par ganger på rad, men etterpå har den funket helt fint.

Skrevet

Jeg er ikke trådstarter, men tenkte på om du kanskje har peiling på om det er skadelig for pc'en at den er tilkoblet strøm hele tiden og at vi ikke bruker batteriet? Og, blir batteriet gåent på denne måten?

''Jeg er ikke trådstarter, men tenkte på om du kanskje har peiling på om det er skadelig for pc'en at den er tilkoblet strøm hele tiden og at vi ikke bruker batteriet? Og, blir batteriet gåent på denne måten?''

Batteriet bør brukes og lades helt ut med jevne mellomrom for å holde så lenge som mulig. I alle fall sto det så i bruksanvisningen på min laptop.

Gjest Datafix 220 volt=turbo.
Skrevet

Takk for svar.

Kommer helt an på om du bare bruker den hjemme eller også der det ikke er strøm.Det billigste for meg var å kjøpe en universallader på Clas Ohlsson til kr 400.Da var den tilkoblet hele tiden,og den var så avansert at den skrudde av strømmen selv når fulladet.

Da kan du jo sjekke om du klarer å lade det opp.Original batteriet koster veldig mye ofte opptil 600 kr,så dette får du vurdere selv.

Bruker du Data forumet vil du ofte finne experter på data,ikke fult så ofte på Åpent.

Anbefaler vel folk å ikke kjøpe de billigste til kr 3000,men heller å investere i en til kanskje 5000 hvor man har mulighet for 2 batterier,siden man ofte kan ta ut en cd-spiller/brenner og estatte den med ett batteri.

Alternativt er å bite i det sure epplet og gå for ett batteri med mye ampere (Mye strøm) det står gjerne 500 mA som er 0,5 ampere.eller noe.Høyere tall betyr at batteriet holder lengre.

2 timer var valig før,men 4-6 timer er vanlig nå.

Det blir en økonomisk avvegning.Selv har jeg solgt min laptop og bruuker bare desktop selv om den er stor.Den er altid den raskeste og billigste av alle pcer,siden den altid er tilkoblet 220 volt og man ikke trenger strømsvake komponenter som sparer batteriet.

Bygger selv pcer (Det heter ikke "harddisk") til maks 5000 kr som holder i minst 4 år.Selv bytter jeg komponenter hvert 3-6 år avhengig at prisene på komponenter.En harddisk er en 500-1000 gram tung metalldings med målene 2x10x15 cm.

I en bærbar pc vil den være 1/4 så stor utvendig men kan alikelev ha 1 Tb plass innvendig.(1Tb=1000 Gb)

Gjest ambrose
Skrevet

''Jeg er ikke trådstarter, men tenkte på om du kanskje har peiling på om det er skadelig for pc'en at den er tilkoblet strøm hele tiden og at vi ikke bruker batteriet? Og, blir batteriet gåent på denne måten?''

Batteriet bør brukes og lades helt ut med jevne mellomrom for å holde så lenge som mulig. I alle fall sto det så i bruksanvisningen på min laptop.

Ok, takk Lillemus ;)

Skrevet

Takk for svar.

Vi kjøpte nettopp nytt batteri til min laptop. Det kostet 508,- inkl. frakt.

Skrevet

Batteriet på en laptop bør lades ut av og til, ja. Om ikke helt til null, så i alle fall til maskinen sier i fra om at den snart et tom for strøm.

Skrevet

Det er ikke nødvendig å tømme batteriet helt, altså vente til maskinen slukner. Det kan på sikt være skadelig for andre ting, som f.eks oppstartfiler og OS. Sett i strømkabelen igjen når maskinen gir beskjed om at nå er det snart slutt, det er minst skadelig for det som er på maskinen.

Skrevet

Det er skadelig for batteriet ja. Det må utlades til 10-20% med jevne mellomrom. Det bør også få hvile ved at man tar det ut av maskien.

Skrevet

Kommer helt an på om du bare bruker den hjemme eller også der det ikke er strøm.Det billigste for meg var å kjøpe en universallader på Clas Ohlsson til kr 400.Da var den tilkoblet hele tiden,og den var så avansert at den skrudde av strømmen selv når fulladet.

Da kan du jo sjekke om du klarer å lade det opp.Original batteriet koster veldig mye ofte opptil 600 kr,så dette får du vurdere selv.

Bruker du Data forumet vil du ofte finne experter på data,ikke fult så ofte på Åpent.

Anbefaler vel folk å ikke kjøpe de billigste til kr 3000,men heller å investere i en til kanskje 5000 hvor man har mulighet for 2 batterier,siden man ofte kan ta ut en cd-spiller/brenner og estatte den med ett batteri.

Alternativt er å bite i det sure epplet og gå for ett batteri med mye ampere (Mye strøm) det står gjerne 500 mA som er 0,5 ampere.eller noe.Høyere tall betyr at batteriet holder lengre.

2 timer var valig før,men 4-6 timer er vanlig nå.

Det blir en økonomisk avvegning.Selv har jeg solgt min laptop og bruuker bare desktop selv om den er stor.Den er altid den raskeste og billigste av alle pcer,siden den altid er tilkoblet 220 volt og man ikke trenger strømsvake komponenter som sparer batteriet.

Bygger selv pcer (Det heter ikke "harddisk") til maks 5000 kr som holder i minst 4 år.Selv bytter jeg komponenter hvert 3-6 år avhengig at prisene på komponenter.En harddisk er en 500-1000 gram tung metalldings med målene 2x10x15 cm.

I en bærbar pc vil den være 1/4 så stor utvendig men kan alikelev ha 1 Tb plass innvendig.(1Tb=1000 Gb)

Tusen, tusen takk for langt og utflyldig svar.

Takk til alle andre her også som har svart. Det får gå så lenge det går her......står på 1 enda her, har i laderen for å få brukt pc'n.

Gjest Datafix
Skrevet

Tusen, tusen takk for langt og utflyldig svar.

Takk til alle andre her også som har svart. Det får gå så lenge det går her......står på 1 enda her, har i laderen for å få brukt pc'n.

Hva står på 1 ?

Skrevet

Hva står på 1 ?

Da jeg har laderen i kontakten står det: kobla til lader, men lader ikke, 1%

Gjest Datafix
Skrevet

Da jeg har laderen i kontakten står det: kobla til lader, men lader ikke, 1%

Hvis maskinen virker,er det nok som du sier at batteriet er gått ja.Du trenger ikke å fjerne laderen.Det er elektronikk i laderen som kutter ut selv.Med mindre det står 100% på skjermen nederst til høyre på statuslinjen.(Startlinjen)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...