Gå til innhold

Ketose hos barn

Gjest Noen som har peil?

Anbefalte innlegg

Gjest Noen som har peil?
Skrevet

Er det farlig for barn (jente 12 år) å være i ketose?

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

14

• nitty-gritty

12

• XbellaX

8

• frosken

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det vet vi lite om. Barn som lider av epilepsi kan bli oppfordret til et ketogent kosthold for å stoppe eller begrense anfall, da man antar at fordelene oppveier for eventuelle ulemper.

Jeg synes ikke at ellers friske barn skal være i ketose, men det er ingen akutt fare forbundet ved det.

Skrevet

Det sto en artikkel om dette et eller annet sted for litt siden..

Ketose for barn er vel alt annet enn bra.

Skrevet

Hvorfor er en 12-åring i ketose? Er hun svært overvektig og skal ned i vekt? Nå er ikke kostindusert ketose farlig for friske mennesker, men hvorvidt et normalvektig barn i vekst bør spise så lite karbohydrater (eller kalorier, man kommer i ketose om man spiser for lite kalorier også) at det kommer i ketose er vel heller usikkert.

Gjest vastguv
Skrevet

Han derre Hexe-et eller annet sa på puls i forbindelse med det spørsmålet at "inuittbarn vokser jo opp de også".

Tolk det som du vil.

Skrevet

Han derre Hexe-et eller annet sa på puls i forbindelse med det spørsmålet at "inuittbarn vokser jo opp de også".

Tolk det som du vil.

''Han derre Hexe-et''

Han derre Hexe-et heter Sofie Hexeberg. :D

Gjest Noen som har peil?
Skrevet

Hvorfor er en 12 åring i ketose?

Hun er i ketose fordi hun slanker seg... Ikke min vilje, men henns. Hun vil ikke høre på meg, men hun venter på adekvat behandling hos noen som forstår seg på henne, og hun skal til legen til uka for veiing.

Jeg merker ofte en aceton-lukt av pusten hennes, og en venninne av meg sa at det skyldtes at hun var i ketose. Ble jo livredd... :-(

Gjest Noen som har peil?
Skrevet

Hvorfor er en 12-åring i ketose? Er hun svært overvektig og skal ned i vekt? Nå er ikke kostindusert ketose farlig for friske mennesker, men hvorvidt et normalvektig barn i vekst bør spise så lite karbohydrater (eller kalorier, man kommer i ketose om man spiser for lite kalorier også) at det kommer i ketose er vel heller usikkert.

Hun var overvektig inntil hun plutselig bestemte seg fo å slanke seg. Nå er hennes BMI rundt 20. Mangler vel bare fire kg på å bli undervektig. Jeg er fullt klar over at BMI-utregningen er beregnet på voksne og ikke barn, men likevel...

Jeg har alltid bekymret for den ungen, og nå er det ikke akkurat bedre... Jeg er livredd for henne! :-(

Men heldigvis står hun på vent til å få hjelp. Fra henvisningen ble sendt fikk hun tilbud etter fire uker. Nå er det to uker igjen å vente. Og til uka skal hun til fastlegen.

Skrevet

Hun er i ketose fordi hun slanker seg... Ikke min vilje, men henns. Hun vil ikke høre på meg, men hun venter på adekvat behandling hos noen som forstår seg på henne, og hun skal til legen til uka for veiing.

Jeg merker ofte en aceton-lukt av pusten hennes, og en venninne av meg sa at det skyldtes at hun var i ketose. Ble jo livredd... :-(

Det er ingen grunn til å bli livredd, men det er fint hun skal til lege.

Om hun er interessert i lavkarbo (om det er derfor hun er i ketose) - hva med å kjøpe/låne på biblioteket "Barn i balanse" av Fedon Lindberg?

Skrevet

Det er ingen grunn til å bli livredd, men det er fint hun skal til lege.

Om hun er interessert i lavkarbo (om det er derfor hun er i ketose) - hva med å kjøpe/låne på biblioteket "Barn i balanse" av Fedon Lindberg?

Noe sier meg at du er mer enn 100% hektet på kosthold og lavkarbodietter? En 12-åring i ketose, og du synes ikke det er alarmerende?

Beklager...men jeg klarte ikke og tie stille lenger. Jeg får assosiasjoner til religion og sekter.

Skrevet

Ketose er ikke farlig i seg selv(så langt vi vet) ingen grunn til panikk, men hun trenger hjelp denne lille kroppen og det er flott at du har skaffet det til henne.

Skrevet

Noe sier meg at du er mer enn 100% hektet på kosthold og lavkarbodietter? En 12-åring i ketose, og du synes ikke det er alarmerende?

Beklager...men jeg klarte ikke og tie stille lenger. Jeg får assosiasjoner til religion og sekter.

Hva i all verden? Hvor kommer det fra?

Jeg sier da at jeg ikke synes jenta skal være i ketose, men det er jo ingen grunn til å få panikk. De aller fleste er i ketose hver morgen, uten at vi tar skade av det. Hun skal til lege og får etterhvert mer hjelp - det er det viktigste.

Skrevet

Det er alarmerende at denne lille kroppen driver på på denne måten, men ikke at hun er i ketose. -Jeg tror det er det Nitty forsøker å si, forstår du? selvsagt trenger barnet hjelp, men nå var det et "akutt spm." om ketose

Skrevet

Det er alarmerende at denne lille kroppen driver på på denne måten, men ikke at hun er i ketose. -Jeg tror det er det Nitty forsøker å si, forstår du? selvsagt trenger barnet hjelp, men nå var det et "akutt spm." om ketose

Takk :)

Skrevet

Hva i all verden? Hvor kommer det fra?

Jeg sier da at jeg ikke synes jenta skal være i ketose, men det er jo ingen grunn til å få panikk. De aller fleste er i ketose hver morgen, uten at vi tar skade av det. Hun skal til lege og får etterhvert mer hjelp - det er det viktigste.

Det er jo bare og lese de utallige innleggene dine om dette her inne.

Hvis et barn på 12 år følger en diett som medfører ketose, så vil de aller fleste skjønne at noe er riv, ruskende galt. Og det synes jeg er sterk grunn til og ta strek avstand fra, og ikke halvveis "ufarliggjøre".

Skrevet

Det er jo bare og lese de utallige innleggene dine om dette her inne.

Hvis et barn på 12 år følger en diett som medfører ketose, så vil de aller fleste skjønne at noe er riv, ruskende galt. Og det synes jeg er sterk grunn til og ta strek avstand fra, og ikke halvveis "ufarliggjøre".

Men i alle dager som du misforstår nå Colette?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...