Gå til innhold

Vet folk på FB, at de har en åpen profil?

Anbefalte innlegg

Selvsagt sjekker man ikke bare FB ved nyansettelser. Men man sjekker der også. Du er bra naiv om du ikke skjønner det. Det at du har høy utdannelse hindrer ikke det, snarere tvert i mot. Til høyere stilling man skal ansette noen i, til viktigere er det å danne seg et helhetlig bilde av kandidatene. Ved ellers like forhold, kan FB-profilen deres være utslagsgivende.

Vel, la dem sjekke, det er jo ikke det som er problemet, problemet er jo hvis du legger ut info der du ikke bør legge ut.

Du også må være rimelig naiv hvis du tror at en lukket profil hindrer at infoen du legger ut blir hemmelig. Har du 200 venner eller mer og alle disse igjen har det samme, så spres infoen overalt. Du blir tagget i bilder som blir spredt og sånn spres infoen rundt omkring.

Facebook er svært offentlig medie og tro man er anonym der med lukket profil er en vits.

Hvis du bruker FB ved en ansettelse så burde du være minst like skeptisk til en med lukket profil som med en åpen en, du kan jo lure på hva en med lukket profil ønsker å skjule og at vedkommende kanskje ikke helt er så datakyndig som du tror og ikke skjønner helt hvordan info spres der.

Med dine holdninger bør du ikke være leder.

Fortsetter under...

Det er kanskje ikke så privat at kona di skriver der at du aldri gjør husarbeid. Sikkert ok at alle leser det.

Et annet aspekt, er at når jeg kommer over åpne profiler, så tenker jeg at dette er personer med svært lav IT-kompetanse, som ikke en gang klarer å lukke profilen sin. Det er faktisk et kriterium når jeg vurderer nyansettelser. Og det er jeg ikke alene om. Du får ha det i bakhodet om du en gang vil bytte jobb.

Dummeste jeg har hørt! At alle med helt åpen profil har det fordi de ikke har IT-kunnskap. Jeg har helt åpen profil fordi jeg har et yrke som bl.a. studenter og skoleelever er opptatt av. Jeg brukte mye tid før til å besvare mail. Nå ligger det jeg gjør som er av interesse på FB-profilen min. Jeg kan være åpen og fleipete og fortelle om dumheter jeg har gjort og mat jeg liker, at jeg våkner i dårlig humør eller at jeg er sur på noen (men jeg sier sjølsagt ikke hvem). MEN jeg passer meg mht til familie, jeg har også med årene fått en innebygd "nå må du passe kjeften din-knapp". De jeg virkelig ser drite på leggen er tenåringer, og folk som er lite vant med at alle kan se hva de gjør. Det kan være alle aldre.

Det er jo enkle måter å omgås en lukket profil på også - uten å være IT-kyndig. En ungdom i min familiekrets lukket profilen sin en dag og moren hennes (ikke jeg) bekymret seg VELDIG. Tilfeldigvis var jeg innom en nokså fjern bekjents profil noen dager etter og kikket på bildene hans. Der så jeg kommentarer fra den unge jenta i kretsen min, og de kommetarene ledet meg til å kikke på flere av vennene på den kanten av byen og det vrimlet ev komentarer fra "min" jente. Det var slett ikke noe å bekymre seg for av moren, tror jeg, bare veldig åpenhjertig ordbruk (!) og mye tull. Så helt lukket er man visst ikke.

Gjest Liten en

Det er jo enkle måter å omgås en lukket profil på også - uten å være IT-kyndig. En ungdom i min familiekrets lukket profilen sin en dag og moren hennes (ikke jeg) bekymret seg VELDIG. Tilfeldigvis var jeg innom en nokså fjern bekjents profil noen dager etter og kikket på bildene hans. Der så jeg kommentarer fra den unge jenta i kretsen min, og de kommetarene ledet meg til å kikke på flere av vennene på den kanten av byen og det vrimlet ev komentarer fra "min" jente. Det var slett ikke noe å bekymre seg for av moren, tror jeg, bare veldig åpenhjertig ordbruk (!) og mye tull. Så helt lukket er man visst ikke.

Nei, selvsagt. At du har lukket profilen din, betyr bare at andre ikke kan lese hva du skriver på din vegg. Hva du skriver hos andre, kan leses med mindre de du skriver hos også har lukket sin profil.

Vil du at noen ikke skal lese noe av det du skriver, må du blokkere vedkommende. Da vil ikke det du skriver noe sted bli synlig, bortsett fra på felles spill. "Ulempen" er at du heller ikke får sett det vedkommende skriver. Kanskje bare en fordel?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...