Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 107
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

29

• meg__123!

9

• AAA

7

• mariaflyfly

7

Mest aktive i denne tråden

''Nemlig - Det er ordrett hva som ble sagt. Så ble det overlatt til oss da, å spekulere i hva det var dansen førte med seg. Hehe..''

Gnagsår? ;-)

Med vennlig hilsen

''Nemlig - Det er ordrett hva som ble sagt. Så ble det overlatt til oss da, å spekulere i hva det var dansen førte med seg. Hehe..

Gnagsår? ;-)''

Godt forslag. ;-)

Jeg husker at i min korte karriere i ungdomskoret, var det en eller annen indremisjonsstørrelse som var på besøk og fortalte om dansens forbannelser. Da handlet det om at når man danser, så simulerer man samleie. Bortsett fra at ingen faktisk sa ordet samleie da. Gud forby!

Skitten fantasi hadde de nå iallefall....!

''Nemlig - Det er ordrett hva som ble sagt. Så ble det overlatt til oss da, å spekulere i hva det var dansen førte med seg. Hehe..

Gnagsår? ;-)''

Godt forslag. ;-)

Jeg husker at i min korte karriere i ungdomskoret, var det en eller annen indremisjonsstørrelse som var på besøk og fortalte om dansens forbannelser. Da handlet det om at når man danser, så simulerer man samleie. Bortsett fra at ingen faktisk sa ordet samleie da. Gud forby!

En av de katolske biskopene i Colombia forsøkte å bannlyse lambada-dansen da den kom for 15-20 år (?) siden.

Uten mye hell! ;-)

Med vennlig hilsen

''Det er ikke dansen, men det den fører med seg.''

Nemlig - Det er ordrett hva som ble sagt. Så ble det overlatt til oss da, å spekulere i hva det var dansen førte med seg. Hehe..

Vi hadde andre tilsvarende uforståelige ulovligheter også. F.eks å spille kort med allminnelig kortstokk. Syndig så det holder! Gnav og firkort passerte under tvil. For ikke å snakke om å gå på kino. Gisp - Fullstendig utelukket for mange!

Jeg hadde en relativt kort karriere i et kristent ungdomskor. (Ikke noe stort tap for dem da jeg slutta...) Der gikk den store diskusjonen på om hvorvidt det var syndig med bassgitar. Trommer var så fjernt at det var det ingen som våget å nevne engang.

Fossilhilsen fra

Jeg ønsket meg kortstokk til noe sånt som 10-årsdagen. Vi hadde spill (Svarteper, firkort osv.), men ingen vanlig kortstokk. Men det hadde bestevenninnen min, så jeg fortalte om ønsket til henne.

Men så kom hun plutselig og sa at da måtte jeg spørre hjemme først, om det var OK. Javel?!

Jeg skjønte det ikke, men fikk både godkjennelse og korstokk.

Faren hennes er nordvestlending, født ca. 1930 ;-)

Jeg er jo vokst opp i kristent miljø på Sørlandet på 70 og 80 tallet - dog ikke i det mest konservative miljøet. Jeg kan aldri huske at det var noe tema hjemme hos oss at vi ikke skulle danse - men jeg vet at flere venninner ikke fikk lov til verken å danse eller drikke alkohol.

Slik jeg oppfatter det nå, er dans fullstendig akseptert i de aller fleste menigheter - og det er mye dans i kristne sammenhenger.

Hvorvidt Rune Larsen og Inger Lise Hansens kristne tro har noe å si for deres danseprestasjon, tror jeg er tvilsomt. Men de har sikkert ikke danset fra de var bittesmå - og alt en lærer som voksen, lærer en jo seinere enn om en lærer det som barn.

Jeg lærte å renne slalåm som voksen (eller som ungdom da) - og jeg renner jo veldig mye stivere enn mannen min og ungene mine...

''Slik jeg oppfatter det nå, er dans fullstendig akseptert i de aller fleste menigheter - og det er mye dans i kristne sammenhenger.''

Jammen hva slags dans da? Neppe den heiteste lambadaen, skulle jeg tro ;-) Mer valsing til "Drømmen om Elin"?

Gnagsår? ;-)''

Godt forslag. ;-)

''Da handlet det om at når man danser, så simulerer man samleie. ''

Det må ha foregått veldig spesiell dansing i enkelte miljøer i gamle dager. Jeg forsto ikke hva dansen kunne "føre med seg" før det hadde gått maaange år.

Annonse

He, he. Seriøst tema! Religionslæreren min på videregående var tidligere misjonær. Og han var krystallklar på at dans er det loddrette uttrykk for den vannnrette synd! Syns det er et fantastisk utsagn.

Sånn reint bortsett fra det, så tror jeg bare de to nevnte er dårlige dansere. Rart egentlig, med Rune Larsen, som har jobba med musikk hele livet.

''Rart egentlig, med Rune Larsen, som har jobba med musikk hele livet.''

Døh, vi snakker om "Lollipop" her altså, og ikke "Because the noght belongs to lovers" o.l.

''Slik jeg oppfatter det nå, er dans fullstendig akseptert i de aller fleste menigheter - og det er mye dans i kristne sammenhenger.''

Jammen hva slags dans da? Neppe den heiteste lambadaen, skulle jeg tro ;-) Mer valsing til "Drømmen om Elin"?

Jeg har ikke sett erotisk pardans i kirka akkurat - men jeg har aldri hørt at det skulle være noe problem at kristne går og danser tango eller andre typer dans.

''Rart egentlig, med Rune Larsen, som har jobba med musikk hele livet.''

Døh, vi snakker om "Lollipop" her altså, og ikke "Because the noght belongs to lovers" o.l.

Sant nok. Ser ut til at han har bomma litt med hvilke muskler han har trent for anledninga også. Gamle mannen er veldig opptatt av å flashe sterke armer. Fint det, forsåvidt, men når det stikker ut av signalgrønn rysjebluse med avklippa ermer, da....

Fniiiiz... Jeg tenkte det samme. ;-)

Jeg er ikke så trollgammel (alt er relativt da...). Vokste opp i tjukkeste bibelbeltet, og ikke engang folkeviseleik på skolen var tillatt.

Og enda er det relativt unge (= yngre enn meg) som tenker sånn. Datteren min har et par klassekamerater som ikke får lov til å gå på disco, ikke engang når det er arrangert av skolen. Foreldrene er kristne, ikke noen ekstrem sekt, men i den konservative enden av statskirken.

''Jeg er ikke så trollgammel (alt er relativt da...). Vokste opp i tjukkeste bibelbeltet, og ikke engang folkeviseleik på skolen var tillatt.''

Jeg husker at jeg på 80-tallet leste om en bygd i bibelbeltet som hadde forbudt ungene å synge sangen om tante Monica pga de seksuelle hentydningene i "for sånn vipper skjørtet" ;-)

Sant nok. Ser ut til at han har bomma litt med hvilke muskler han har trent for anledninga også. Gamle mannen er veldig opptatt av å flashe sterke armer. Fint det, forsåvidt, men når det stikker ut av signalgrønn rysjebluse med avklippa ermer, da....

Han holder seg godt, det skal han ha, men han er nok litt vel usikekr på dansegulvet, og ser for mye på dansepartneren som for å se "hva skjer nå, da?". Tror ikke han (bare) ser på puppene hennes, men man kan jo aldri vite :-)

''Det er ikke dansen, men det den fører med seg.''

Nemlig - Det er ordrett hva som ble sagt. Så ble det overlatt til oss da, å spekulere i hva det var dansen førte med seg. Hehe..

Vi hadde andre tilsvarende uforståelige ulovligheter også. F.eks å spille kort med allminnelig kortstokk. Syndig så det holder! Gnav og firkort passerte under tvil. For ikke å snakke om å gå på kino. Gisp - Fullstendig utelukket for mange!

Jeg hadde en relativt kort karriere i et kristent ungdomskor. (Ikke noe stort tap for dem da jeg slutta...) Der gikk den store diskusjonen på om hvorvidt det var syndig med bassgitar. Trommer var så fjernt at det var det ingen som våget å nevne engang.

Fossilhilsen fra

''Jeg hadde en relativt kort karriere i et kristent ungdomskor. (Ikke noe stort tap for dem da jeg slutta...) Der gikk den store diskusjonen på om hvorvidt det var syndig med bassgitar. Trommer var så fjernt at det var det ingen som våget å nevne engang.''

LOL!!

Annonse

Det med kortstokk husker jeg godt! Vi hadde ingen restriksjoner på det, men noen kusiner av meg, fikk ikke lov til å spille med vanlig kortstokk - men de fikk lov til å spille de samme spillene som oss, bare de brukte en annen kortstokk med bilder av noe annet enn ruter, hjerter osv!

Og så fikk de lov til å lese vanlige artikler i ukebladene (Hjemmet, Norsk ukebvlad osv), men ikke kjærlighetsnovellene. Er litt usikker på om de fikk lov til å lese krimnovellene.

Oi!

Jeg merker til gangs at jeg har vokst opp i et helt annet miljø!

Samme her.

Jeg var på ferie på prust's trakter i sommer og fikk se at "slikt" fortsatt eksisterte. Det er så fjernt fra min verden at jeg nesten ikke trodde det var sant.

Jeg ser ikke bort fra at folk som har vokst opp medveldig strenge regler allerede mht kortstokk og ukeblader lett kan være litt tilknappet som voksen.

Jeg sier ikke at de dermed er tilknappede på hjemmebane med egen partner, men i "Skal vi danse" må man jo typisk leve seg litt inn i veldig sensuelle danser med en på forhånd ukjent partner, og det kan være lett å bli stresset av det fordi det strider mot en slags ryggmargsrefleks man har blitt opplært til å ha mht kropp og synd osv.

Vi ser jo at mange skuespillere klarer akkurat den biten ganske godt, selv om de ikke er bedre enn andre når det gjelder å stokke beina, og de har jo nettopp både talentet og treningen til å leve seg inn i roller.

(i overkant seriøst svar i en tråd som denne, men la gå *S*)

''Jeg er ikke så trollgammel (alt er relativt da...). Vokste opp i tjukkeste bibelbeltet, og ikke engang folkeviseleik på skolen var tillatt.''

Jeg husker at jeg på 80-tallet leste om en bygd i bibelbeltet som hadde forbudt ungene å synge sangen om tante Monica pga de seksuelle hentydningene i "for sånn vipper skjørtet" ;-)

Hellrmin!

Det verste er at jeg ikke tviler et sekund på at det stemmer.

''Jeg hadde en relativt kort karriere i et kristent ungdomskor. (Ikke noe stort tap for dem da jeg slutta...) Der gikk den store diskusjonen på om hvorvidt det var syndig med bassgitar. Trommer var så fjernt at det var det ingen som våget å nevne engang.''

LOL!!

Ja ikke sant? :-)

For trommer, og også bassgitar, var nemlige rytmiske!! Tenk på hva slags syndige assosiasjoner man kan få hvis man synger rytmisk. Grøss.

''Har det noen sammenheng at de to deltakerne i årets Skal vi danse som har vært desidert mest stive på dansegulvet har vært kristne? (Inger Lise Hansen og Rune Larsen)''

Jeg eier ikke rytmesans, det finnes bare ikke i min kropp, men jeg er fint lite kristen også. Har vurdert å melde meg ut av statskirken, men har ikke kommet så langt. :o)

''Er det en fordel å ha vært litt mer "slutty" for å kunne slå seg løs på dansegulvet?''

*rødmer* Det har overhodet ingen sammenheng. ;o) Bare spør kjæresten min.

Du må snu det litt på hodet: De damene som slår seg mest løs på dansegulvet er definitivt de som er mest slutty i senga.

Og da er konklusjonen klar; Kristne er dårlige i begge grener.

Hvor har du det fra, at kristne skulle være dårligere i sex??!! Det var da temmelig fordomsfullt. Fordi om mange kristne velger å være gift og å være trofast mot sin partner, så betyr jo ikke det at de ikke er glad i sex.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...