Gå til innhold

Syteinnlegg BH'r

Anbefalte innlegg

Gjest Fattig alenemor

Har ikke kjøpt meg en bh på fem år. Alt er utslitt. Alle truser er fillete, men noe må man jo bruke. Hadde tenkt å kjøpe meg et par nye truser denne mnd, men nå trenger min datter ny bh for hun har vokst litt i det siste.

Jeg er alenemor for ørtende år på rad og uføretrygdet.

Bør ikke alle kvinner få lov å eie truser uten hull og en bh som ikke er vasket i hjel og et par støvletter som er varme om vinteren også. Ikke bare i september da man ikke lenger kan bruke crocks.....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/370938-syteinnlegg-bhr/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest trøsteklem

Jo, det syns jeg alle burde ha. Jeg er alenemor - men ikke så fattig som deg. På den annen side - jeg kjøper meg ikke ofte undertøy jeg heller. Har helt sikkert truser som er 5 år eller eldre - uten hull. Billige var de også. Kjøper alt på HM. Håper du får råd til noe nytt snart.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/370938-syteinnlegg-bhr/#findComment-3241128
Del på andre sider

Gjest isammebåt

Selv er jeg livredd for priser på boligmarkedet om dagen. Jeg må flytte fordi det har blitt varslet betydelig økning i leien her jeg bor.

Jeg finner ikke en leilighet med to soverom til leie under 8 tusen, ligger to, tre ute som de skal ha litt mindre for, men der står det tydelig at det er råte i veggene osv.

Kjenner det tar nattesøvnen min. Det hjelper jo litt med bostøtte, men langt i fra nok, grensene der er jo latterlige lave. 4500 kr i mnd, får ikke dekket en krone over det.

Hvordan i all verden skal man ha råd til å bo så dyrt, og ha råd til å ta vare på barn, osv.

Ikke går det å kjøpe heller, det er like dyrt, og dessuten får man ikke lån når man er minstetrygdet.

Forlanger ikke mye, men støtteapparatet henger jo ikke med på boligmarkedet når de mener at alt over 4500 kr i mnd er for mye. Det synes jeg og, men det er jo bare å ta seg en titt på finn, og finne ut hva en må ut med for å leve i dag. Får jo knapt nok en hybel til den prisen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/370938-syteinnlegg-bhr/#findComment-3241135
Del på andre sider

Gjest Fattig alenemor

Selv er jeg livredd for priser på boligmarkedet om dagen. Jeg må flytte fordi det har blitt varslet betydelig økning i leien her jeg bor.

Jeg finner ikke en leilighet med to soverom til leie under 8 tusen, ligger to, tre ute som de skal ha litt mindre for, men der står det tydelig at det er råte i veggene osv.

Kjenner det tar nattesøvnen min. Det hjelper jo litt med bostøtte, men langt i fra nok, grensene der er jo latterlige lave. 4500 kr i mnd, får ikke dekket en krone over det.

Hvordan i all verden skal man ha råd til å bo så dyrt, og ha råd til å ta vare på barn, osv.

Ikke går det å kjøpe heller, det er like dyrt, og dessuten får man ikke lån når man er minstetrygdet.

Forlanger ikke mye, men støtteapparatet henger jo ikke med på boligmarkedet når de mener at alt over 4500 kr i mnd er for mye. Det synes jeg og, men det er jo bare å ta seg en titt på finn, og finne ut hva en må ut med for å leve i dag. Får jo knapt nok en hybel til den prisen.

Ja, og alle som kommer til meg å sier: "Du kan jo bare ta deg en jobb?". Jeg er uføretrygdet. Jeg har vært gjennom alt av tiltak som NAV har og smelt i veggen hver gang. Jeg kan bare ikke jobbe. Helsen er ikke der.

Men det er greit at jeg tar meg en dusj om morgenen og tar på meg en truse som det er hull i. Det er greit jeg er tynn fordi jeg spiser opp den middagen barna ikke orker. Men jeg syns ikke det er greit at jeg må vaske klær til barn om kvelden, stille klokken på ringing tre om natten for å få tøyet over i trommel slik at det er tørt om morgenen.

Men jeg er heldigere enn deg. Jeg har en onkel som har kjøpt vaskemaskin og tørketrommel til meg for at jeg skal få denne kabalen til å løses på en eller annen måte.

Har man ikke rett til å sove natten gjennom så lenge barna er så store at de ikke lenger trenger mat om natten?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/370938-syteinnlegg-bhr/#findComment-3241158
Del på andre sider

Ja, og alle som kommer til meg å sier: "Du kan jo bare ta deg en jobb?". Jeg er uføretrygdet. Jeg har vært gjennom alt av tiltak som NAV har og smelt i veggen hver gang. Jeg kan bare ikke jobbe. Helsen er ikke der.

Men det er greit at jeg tar meg en dusj om morgenen og tar på meg en truse som det er hull i. Det er greit jeg er tynn fordi jeg spiser opp den middagen barna ikke orker. Men jeg syns ikke det er greit at jeg må vaske klær til barn om kvelden, stille klokken på ringing tre om natten for å få tøyet over i trommel slik at det er tørt om morgenen.

Men jeg er heldigere enn deg. Jeg har en onkel som har kjøpt vaskemaskin og tørketrommel til meg for at jeg skal få denne kabalen til å løses på en eller annen måte.

Har man ikke rett til å sove natten gjennom så lenge barna er så store at de ikke lenger trenger mat om natten?

Mener du at barnet ditt bare har ett skift? Hvis det er tilfellet, må du jo få tak i noe brukt tøy. Det finnes jo loppemarkeder med brukt tøy, ganske ofte annonser på finn med brukt tøy.

Kjenner du ingen barnet ditt kan arve tøy etter? Mine jenter arver tøy fra to familier. Utrolgi praktisk. Sønnen min har ingen å arve etter.

Når tøyet etter mine barn er for smått, legger jeg det i UFF-container. Dersom jeg visste om noen som hadde trengt det., hadde de selvsagt fått det :-)

Mht truser, så varer trusene mine i mange år. Jeg har noen som er ti år gamle. KJøper stort sett truser på Cubus eller på Ica (Pierre Robert) - de har ofte tilbud til 29 kr.

Når det gjelder mat, så metter poteter og havregryn veldig godt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/370938-syteinnlegg-bhr/#findComment-3241169
Del på andre sider

Gjest Fattig alenemor

Mener du at barnet ditt bare har ett skift? Hvis det er tilfellet, må du jo få tak i noe brukt tøy. Det finnes jo loppemarkeder med brukt tøy, ganske ofte annonser på finn med brukt tøy.

Kjenner du ingen barnet ditt kan arve tøy etter? Mine jenter arver tøy fra to familier. Utrolgi praktisk. Sønnen min har ingen å arve etter.

Når tøyet etter mine barn er for smått, legger jeg det i UFF-container. Dersom jeg visste om noen som hadde trengt det., hadde de selvsagt fått det :-)

Mht truser, så varer trusene mine i mange år. Jeg har noen som er ti år gamle. KJøper stort sett truser på Cubus eller på Ica (Pierre Robert) - de har ofte tilbud til 29 kr.

Når det gjelder mat, så metter poteter og havregryn veldig godt.

Jeg har prøvd å få tak i brukt tøy. Det finnes ikke på finn i de størrelsene. Det er mest babytøy på finn. Jeg har ingen venner, og min mor har seff ikke barn lenger som min kan arve fra. Min mor mener forøvrig at jeg burde begynne å jobbe....

Før i tiden var UFF containerene slik at man kunne få klær ut av dem. Jeg fant mye fint til meg selv der:) Men nå har de sperret containerene slik at man bare får klær inn.

Her jeg bor - ganske avsides - så er det ikke noe særlig me loppemarkeder.

Jeg får så mye poteter jeg vil ha av min onkel. Han er bonde. Så vi spiser stekte poteter, kokte poteter, råstekte poteter osv. Men barn trenger mer enn poteter. Jeg kan spise meg mett på poteter, men jeg skal innrømme at jeg er så lei poteter at jeg kan vrenge meg.

Jeg spiser havregryn lagd på vann. Det metter godt, men det er ikke så mye næring i det tror jeg. Men uansett. Etter år med havregryn og poteter i alle varianter setter jeg stor pris på de to fiskepinnene barna ikke spiser:)

Jeg fryser ikke inne om vinteren. Jeg har det varmt og godt pga barna.

Jeg er bare så lei av og til når dagen starter med "hulk, hulk, jeg husker når pappa knuste lekebilen min og fortsetter meg at jeg må ta på meg en fillete truse og drømme om en bh og er sliten etter natten med tørketrommel og et barn som våkner tidlig og kto som er tom og et barn som trenger bh. Jeg skjønner henne seff.

Jeg er bare sliten. Unnskyld.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/370938-syteinnlegg-bhr/#findComment-3241196
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fattig alenemor

Jeg bor på landet. Hadde aldri i verden hatt råd til å bo mer sentralt. Men føler med deg. Der jeg bodde før (mer sentralt) var badet fullt av grønne flekker.... Her jeg bor nå føler jeg vi har ok standard. Så jeg er heldig tross alt:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/370938-syteinnlegg-bhr/#findComment-3241209
Del på andre sider

Jeg har prøvd å få tak i brukt tøy. Det finnes ikke på finn i de størrelsene. Det er mest babytøy på finn. Jeg har ingen venner, og min mor har seff ikke barn lenger som min kan arve fra. Min mor mener forøvrig at jeg burde begynne å jobbe....

Før i tiden var UFF containerene slik at man kunne få klær ut av dem. Jeg fant mye fint til meg selv der:) Men nå har de sperret containerene slik at man bare får klær inn.

Jeg får så mye poteter jeg vil ha av min onkel. Han er bonde. Så vi spiser stekte poteter, kokte poteter, råstekte poteter osv. Men barn trenger mer enn poteter. Jeg kan spise meg mett på poteter, men jeg skal innrømme at jeg er så lei poteter at jeg kan vrenge meg.

Jeg spiser havregryn lagd på vann. Det metter godt, men det er ikke så mye næring i det tror jeg. Men uansett. Etter år med havregryn og poteter i alle varianter setter jeg stor pris på de to fiskepinnene barna ikke spiser:)

Jeg er bare så lei av og til når dagen starter med "hulk, hulk, jeg husker når pappa knuste lekebilen min og fortsetter meg at jeg må ta på meg en fillete truse og drømme om en bh og er sliten etter natten med tørketrommel og et barn som våkner tidlig og kto som er tom og et barn som trenger bh. Jeg skjønner henne seff.

Det stemmer at UFF containerene ikke skal kunne åpnes.

Du kan evt kontakte dem og høre om det er mulighet for at du kan få noe av tøyet de samler inn:

http://www.uffnorge.org/ - Men vet jo ikke hvor du bor ift hvordan de organiserer driften.

Men jeg synes du skal være aktiv og henge opp lapper på butikken, i kirka, osv om at du gjerne tar i mot brukt tøy i str X og Y. Dersom du ikke ønsker å stå åpent frm med telefonnummer, så er jeg helt sikker på at kirka der du bor vil kunne ta i mot en slik henvendelse, og sette opp en plakat der folk kan henvende seg til menighetskontoret og levere tøy.

Det skal ikke være slik at du har SÅ lite å rutte med. Hva sier NAV da om dine utgifter ift det du får inn?

Hvor stort barn har du? Siden hun trenger bh, er hun vel ganske stor. Mi jente på ti arvet jo akkurat masse tøy fra noen venner av oss, og der var det mange "minitopper" som de kaller det. Jenta mi har ikke begynt å bruke det ennå, men om ett år eller to gjør hun vel det. Poenget mitt er at du kan få all slags tøy brukt, dersom du prøver å jobbe litt for å få tak i det.

Forstår godt at du er lei. Det kommer forresten snart et program på nrk om en gjeng med ungdommer som har gjort det til en livsstil å hente fullt brukbar mat fra butikkene - butikkene har kastet det pga datoen er gått ut, men kvaliteten er like god. Jeg har sett filmen.

Her er noen eldre artikler om det samme:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/telemark/1.7387122

http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/3038302.html

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.6890752

Poenget mitt er ikke nødvendigvis at du skal gå i søppeldunkene til butikken (selv om en del faktisk gjør dette) - men du kunne kanskje snakket med nærbutikken din og hørt om det var mulig å komme ut på lageret en gang i uka og se hva som skal kastes?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/370938-syteinnlegg-bhr/#findComment-3241226
Del på andre sider

Gjest holde seg på rett side av loven

Det stemmer at UFF containerene ikke skal kunne åpnes.

Du kan evt kontakte dem og høre om det er mulighet for at du kan få noe av tøyet de samler inn:

http://www.uffnorge.org/ - Men vet jo ikke hvor du bor ift hvordan de organiserer driften.

Men jeg synes du skal være aktiv og henge opp lapper på butikken, i kirka, osv om at du gjerne tar i mot brukt tøy i str X og Y. Dersom du ikke ønsker å stå åpent frm med telefonnummer, så er jeg helt sikker på at kirka der du bor vil kunne ta i mot en slik henvendelse, og sette opp en plakat der folk kan henvende seg til menighetskontoret og levere tøy.

Det skal ikke være slik at du har SÅ lite å rutte med. Hva sier NAV da om dine utgifter ift det du får inn?

Hvor stort barn har du? Siden hun trenger bh, er hun vel ganske stor. Mi jente på ti arvet jo akkurat masse tøy fra noen venner av oss, og der var det mange "minitopper" som de kaller det. Jenta mi har ikke begynt å bruke det ennå, men om ett år eller to gjør hun vel det. Poenget mitt er at du kan få all slags tøy brukt, dersom du prøver å jobbe litt for å få tak i det.

Forstår godt at du er lei. Det kommer forresten snart et program på nrk om en gjeng med ungdommer som har gjort det til en livsstil å hente fullt brukbar mat fra butikkene - butikkene har kastet det pga datoen er gått ut, men kvaliteten er like god. Jeg har sett filmen.

Her er noen eldre artikler om det samme:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/telemark/1.7387122

http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/3038302.html

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.6890752

Poenget mitt er ikke nødvendigvis at du skal gå i søppeldunkene til butikken (selv om en del faktisk gjør dette) - men du kunne kanskje snakket med nærbutikken din og hørt om det var mulig å komme ut på lageret en gang i uka og se hva som skal kastes?

Det er faktisk ulovlig å ta mat fra butikkers søppeldunker.

Det er heller ikke lov å stjele klær fra UFFs containere.

Er det ikke mulig for trådstarter å dra inn til nærmeste by der de har Fretex eller UFF utsalg?

Hvis ikke så er det en god ide det med lapper på butikken.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/370938-syteinnlegg-bhr/#findComment-3241255
Del på andre sider

Gjest Isammebåt

Jeg forstår godt at det er tøft, jeg har ikke selv mye å rutte med. Og det er virkelig leit at har det så stritt.

Jeg vi virkelig anbefale deg å ta en tur til et sted eller by i nærheten som selger brukt tøy.

På Frelsesarmeen her i byen er det posesalg hele tiden, du kan fylle en pose med klær til 50 kr. Jeg har funnet mye fine klær til en billig penge. Det blir ikke ti kroner plagget en gang. Akkurat bh, og undertøy forstår jeg godt at du kjøper nytt.

Jeg reagerer også på at du ikke har nok til mat til deg selv, Du har krav på en minste sum i mnd igjen å leve for som bør kunne dekke matutgifter.

Jeg har selv lært meg å handle billig. Fiskeboller, fiskepinner, fiskegrateng, havregryn, grøt er billig mat. Hjemmelaget pastasaus, og kjøttdeig ( kjøper inn når det er på tilbud) er noe unger bruker å være veldig glad i.

Jeg klarer meg bra i hverdagen slik jeg har det nå, min engstelse gikk ut på at boligmarkedet fyker i været, og at jeg må ut med to- tre tusen mer i mnd i boutgifter. Da vet jeg rett og slett ikke hvordan jeg skal få endene til å møtes. Til den summen NAV synes er akseptable boutgifter man kan få hjelp til får jeg en liten hybel i dagens bomarked. Jeg synes det er veldig skremmende.

Men jeg har en kjæreste, og slik det er nå så er eneste løsningen å kjøpe noe sammen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/370938-syteinnlegg-bhr/#findComment-3241295
Del på andre sider

Gjest ambrose

Har du noen tanker om hvorfor du sliter økonomisk? Har du gjeld? I såfall vil jeg anbefale deg å ta kontakt med gjeldsrådgiver i kommunen/NAV. H*n kan sannsynligvis bidra mye.

Det finnes normer for hvor mye du og barna skal ha til mat, klær, drikke osv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/370938-syteinnlegg-bhr/#findComment-3241296
Del på andre sider

Det er faktisk ulovlig å ta mat fra butikkers søppeldunker.

Det er heller ikke lov å stjele klær fra UFFs containere.

Er det ikke mulig for trådstarter å dra inn til nærmeste by der de har Fretex eller UFF utsalg?

Hvis ikke så er det en god ide det med lapper på butikken.

Ja, jeg vet at det er ulovlig å ta klær fra UFF-containerne, og også mat fra butikkenes søppeldunker. Derfor foreslo jeg også andre alternativer (f.eks. å spørre butikken om å få mat som skal kastes - eller kontakte UFF direkte og si at hun har veldig dårlig råd).

Det beste rådet tror jeg også er å henge opp lapper der en sier at en ønsker å få brukt tøy. Jeg ville veldig gjerne ha gitt brukt tøy videre direkte til noen jeg visste trengte det. Jeg har som sagt også mottatt brukt tøy mange ganger, både til meg selv og ungene. Ikke fordi vi sliter økonomisk, men fordi det hjelper på økonomien og det er moro for ungene å ha mer tøy å velge mellom uten at det koster vanvittig mye.

Og så er det miljøvennlig :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/370938-syteinnlegg-bhr/#findComment-3241444
Del på andre sider

Gjest - ingoen -

Hei!

Ikke noe kjekt at du skal ha det slik som dette - høres mildt sagt trasig ut!

Kan du si noe om hvilke størrelser/kjønn på klær du trenger? Jeg har tre barn og gir bort veldig mye brukende tøy + at vi arver mye mer enn vi trenger selv. Kanskje jeg kunne ordnet noe til dere? Så kunne du sortert det jeg evt sendte og brukt det dere liker/det som passer inn.

Forstår viss du ikke ønsker å utlevere detaljopplysninger om familien din, men jeg fikk veldig lyst til å hjelpe dere litt..Liker ikke når mennesker sliter med hverdagene sine!

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/370938-syteinnlegg-bhr/#findComment-3241769
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...