Gå til innhold

Teite påstander:Slanking.

Anbefalte innlegg

Gjest Litt tung,kanskje?

Utrolig hva noen kan få seg til å si.Så ett sted på nettet hva slanke mennesker gjorde for å holde seg slank:

1.Spise kjedelig mat.2.Spise 4-5 måltider per dag.3.Spise mellom måltidene. 4.Spise frokost.5.Spise middag før kl 18.6.Regelmessig mosjon..7.En godbit av og til.

1.Jeg fatter ikke at folk ikke forstår at mat for oss fete gir orgasmelignende tilstand.Man ser jo på tv at sjokolade og iskrem er trøst for mange damer etter diverse skuffelser.Vi spiser bare god og veldig god mat.Kjedelig mat blir i butikken.(Selvfølgelig)

2.Jeg klarer aldri å få i meg mer en maks 3 måltider hver dag.4 hvis jeg er veldig aktiv den dagen.Eller når jeg jobbet.

3.Har ikke tid eller råd til å spise mellom måltidene.Med mindre jeg er på farten og hiver i meg en pølse,en kvikk-junsj eller en stor kopp drikkeyogurt.Jeg kaller det ett måltid eller flytter neste måltid 1 time frem.

4.Jeg forsøker å spise frokost kl 11-13.Men det blir ofte bare kaffe og 2-3 søte kjeks/sjokoladeruter.Det blir lunsj i 15-16 tida.

5.Rekker det ikke,det blir altid middag i 19-21 tida.

6.Jeg går til postkassen hver dag og bærer matposene ut til bilen og inn i huset 3-4 gr i mnd.10-40 kg.

7.Det kan bli godbit hver dag.Desverre.Forsøker å erstatte cola med saft,men det er vel like mye sukker i saft? Min økonomi tilsier at godbit har jeg bare råd til den første uka etter lønning.I 3 uker bruker jeg suketter i kaffen.Bare litt h-melk,aldri fløte.Spiser bare iskrem om sommeren.

Vanskelig å holde slike regler når man ikke jobber og har feil døgnrytme.

Tror ikke noe på at god helse har noe som helst med miljø å gjøre om man veier under 100 kg.(80 for kvinner)Tobakk og alkohol er like skadelig for de tynne som for de fete.

Tror nok at gener og arv har mye mer å si for god helse enn miljø og skadelig mat,drikke og tobakk.(Sprit i store mengder et untatt,moderate mengder øl og vin er ok)

Min onkel som aldri røkte hadde dårligere lunger enn min far som røyka.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371012-teite-p%C3%A5standerslanking/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er vanskelig å forstå ditt behov for å stadig skrive om ditt dårlige kosthold og manglende mosjon. Hvis du er så fornøyd med dette, hvorfor skriver du da stadig om det?

Rådene du refererte vil mange mennesker ha god nytte av.

''Min onkel som aldri røkte hadde dårligere lunger enn min far som røyka.''

Dette er jo noe av problemet med helseråd. De skaper "onkel Norman" og "den siste personen". Alle har en onkel eller fetter eller venn som levde til de ble hundreogtretti selv om de ikke fulgte et eneste sunnhetsdirektiv. I tillegg har man "den siste personen" - en som trente, spiste sunt og tok vare på kroppen - den siste man skulle tro får hjerteinfarkt, men som får hjerteinfarkt.

For de aller fleste av oss vil allikevel en sunn livsstil ha noe for seg. Forøvrig koser vi oss med mye god mat her i huset, uten at vi spiser spesielt usunt. Vi har heller ikke god råd. Om du ønsket det, så kunne du behandlet kroppen din langt bedre.

Annonse

''Min onkel som aldri røkte hadde dårligere lunger enn min far som røyka.''

Dette er jo noe av problemet med helseråd. De skaper "onkel Norman" og "den siste personen". Alle har en onkel eller fetter eller venn som levde til de ble hundreogtretti selv om de ikke fulgte et eneste sunnhetsdirektiv. I tillegg har man "den siste personen" - en som trente, spiste sunt og tok vare på kroppen - den siste man skulle tro får hjerteinfarkt, men som får hjerteinfarkt.

For de aller fleste av oss vil allikevel en sunn livsstil ha noe for seg. Forøvrig koser vi oss med mye god mat her i huset, uten at vi spiser spesielt usunt. Vi har heller ikke god råd. Om du ønsket det, så kunne du behandlet kroppen din langt bedre.

Vel talt!

For å følge opp argumentasjonen din røyker jeg, og min oldefar ble nærmere 100 år til tross for at han røyket fra han var tolv år.

Et annet nært familiemedlem døde av nyrekreft i en alder av ca 35 år, til tross for at han var tilnærmet avholdsmann og drakk store mengder vann hver dag, levde sunt og var en friluftsmann. Hadde han røyket / drukket eller på annet vis levd usunt, hadde han antagelig dødd i enda yngre alder.

Poenget er vel at man kan ikke trekke konklusjoner fra enkeltforhold, ei heller konkludere statistisk fra dette.

Jeg er virkelig ikke fanatisk på noen måte. Jeg har vært nærmere 90 kg og til tider småfeit... Nå har jeg greid å slanke med slik at jeg veier 79 kg. Det første målet er 75, så får vi se om jeg higer etter 70.

Du sier at du ikke jobber, men likevl har du ikke tid til å spise...? Eller las jeg feil? Du spiseringenting til frokost og ikke noe særlig før til kvelden... Dette er jo grunnen til at du er litt tung! Spis nesten hva du vil til frokost, lunch og middag, men lite eller ingenting etter kl sju.

Da vil du fort miste noen kilo.(dersom du vil det da?)

Du sier at du ikke har råd til noen godbit annet enn først uka etter lønning..også sier du at du drikker kaffi og noen søte kjeks til frokost... Jah

Gjest Litt tung.

Jøss, her var det mange tankespring :)

Men hva mener du med dette?:

''Tror ikke noe på at god helse har noe som helst med miljø å gjøre om man veier under 100 kg.(80 for kvinner)T''

Gener har mer å si for vår helse enn miljø.Dette gejlder ikke overvektige over 100 kg.

Hvorfor er det vanskelig å få i seg mer enn tre måltider hver dag? Fordi du er mett eller fordi du ikke har tid til å spise?

Hvis det er fordi du ikke er sulten, så betyr det at du spiser for mye de gangene du spiser. Spis heller lite og oftere.

Tid til å spise har man vel alltids? Det er ikke alltid jeg har tid til å sette meg ned for å spise, men jeg får i meg f.eks. ei skive/et knekkebrød når jeg kjører bil, går for å hente posten etc. Poenget er å holde blodsukkeret stabilt og det gjør man lettere når man tilfører kroppen passe med mat jevnlig.

Godterier og potegull kan jeg rett og slett ikke ha i skapet... for da går jeg amok ;) Jeg pleier å bli søtsugen på kvelden, og da drikker jeg heller et glass Pepsi Max.

Noe av det beste jeg kan spise til middag er woka grønnsaker (purreløk er yammi!, paprika etc) sammen med scampi eller kylling. Tilslutt har jeg i en boks kokosmelk og helst litt currypaste e.l. Nydelig og sunt :) Når det gjelder mat synes jeg det er endel tendenser til at mange tror sunn mat er "kjedelig". Dette stemmer selvsagt ikke, men man må kanskje lære seg nye oppskrifter og finne ut hva man liker. For min del liker jeg som regel best mat som er sunn -og det handler ikke om sunnhetsgraden, men om at jeg synes smaken er bedre (jeg kan også like godt usunn mat, men unngår dette for ofte).

Til frokost ukedagene spiser jeg en blanding av store havgregryn, solsikkefrø, litt nøtter/tørka frukt og melk på toppen. Dette holder magen i god form utover dagen når jeg er på jobb.

Jeg er ikke så flink til å trene, men er uansett svært aktiv i hverdagen.

Jeg skjønner godt at noen er matavhengige, og det kan ikke være greit :( Samtidig ser jeg f.eks. blant venner som er/har vært overvektige, at det er de mest målbevisste av dem som greier å gå ned i vekt. De bestemmer seg for å ikke ha fet/usunn mat i huset osv. Det gjør det lettere å stå imot fristelser.

Annonse

Gjest Litt tung kanskje.

Vel talt!

For å følge opp argumentasjonen din røyker jeg, og min oldefar ble nærmere 100 år til tross for at han røyket fra han var tolv år.

Et annet nært familiemedlem døde av nyrekreft i en alder av ca 35 år, til tross for at han var tilnærmet avholdsmann og drakk store mengder vann hver dag, levde sunt og var en friluftsmann. Hadde han røyket / drukket eller på annet vis levd usunt, hadde han antagelig dødd i enda yngre alder.

Poenget er vel at man kan ikke trekke konklusjoner fra enkeltforhold, ei heller konkludere statistisk fra dette.

Nei men jeg holder fast på min påstand om at gener er viktigere enn miljø når det gjelder helse.

Så kan hman heller diskutere mat , kosthold og vekt.

Vet om 2 menn her hjemme hvor jeg bor som både veier over 100 og er over 75 år gamle.De sier begge at de har god helse men tar kanskje noe for høyt blodtrykk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...