Gå til innhold

En krenkende karikatur

Anbefalte innlegg

Skrevet

''KARIKERT: «Heine Fjordland» fra NRK-programmet Trygdekontoret har krenket mange anonyme nettdebattanter på ytterste høyrefløy.''

''For dem som måtte ha glemt Fjordman allerede, så var han en nettprofet som spådde det kristne Europas undergang, som følge av innvandring.

En anonym blogger som i seks og et halvt år gikk til rasende, retoriske angrep på europeiske regjeringer generelt og den norske regjeringen spesielt, fordi de hadde «åpnet grensene for masseinnvandring».

Løsningen hans var religiøs rensing av Europa:

«Islam og alle de som praktiserer det må bli totalt og fysisk fjernet fra hele den vestlige verden».

Mens terroraksjonene pågikk satt Fjordman og blogget. Han kalte Jens Stoltenberg for «en så ynkelig kryper for islam som det er menneskelig mulig å være» og AUF-erne på Utøya for «gjeng anti-israelske, pro-palestinske ungdomssosialister».

Da det ble klart at det ikke var islamistiske terrorister, men en etnisk kristen nordmann som sto bak, ble Fjordman forferdet. Senere viste det seg at han selv hadde vært en av de viktigste ideologiske inspirasjonskildene for terroristen.

39 av Fjordmans essayer ble sitert i sin helhet i manifestet til Anders Behring Breivik som han sendte ut rett før massedrapene.''

Og resultatet av at man karikerer de høyreekstremes profet, Fjordman, var forutsigbar:

''du kan brenne i helvete ditt jaevla sosialistavskum!!! det dritet du presterer aa lire av deg om fjordman er SYKT! det er slike som deg som gjoer at vi faar breiviker i dette landet. Neste gang jeg ser deg paa gata skal jeg gi deg et par paa trynet!!!

BARE VENT DITT SVIN!!!!!!

Avsenderen var «[email protected]».''

''«Den eneste måten jeg PERSONLIG kan forholde meg til Fjordman-karikaturen på er som en erklæring om bunnløs fiendtlighet, som vi like godt kan kalle en krigserklæring», skriver pseudonymet «Ole».

Og signaturen «Egghead» går enda et skritt lengre, og mer enn antyder at massakrene på Utøya ikke har funnet sted:

«Alvorlig talt, hvilke drap? Har noen sett en fullstendig navneliste (eller hjembyer) til de drepte?».''

Likheten mellom "de vanlige høyreekstreme" og de ekstreme muslimene når de blir konfrontert med en karikatur er altså liten.

Tankegangen er skremmende lik.

Gjest Nord og ned.
Skrevet

Den aller fremste likheten her er mellom "Heine Fjordland"

og

en av verdens aller mest intelligente mennesker, nemlig Stephen Hawking

At den røde bermen bommer på målet og driter seg ut er ikke noe nytt, men har har de nesten overgått seg selv i å misse. I verste fall kan de jo hende at de mener folk i rullestol med Amyotrofisk lateralsklerose er idioter, men så simple er vel antagelig selv ikke du og dine likesinnende?

Skrevet

''Likheten mellom "de vanlige høyreekstreme" og de ekstreme muslimene når de blir konfrontert med en karikatur er altså liten.''

Men såpass må de finne seg i, _på begge sider_, i ytringsfrihetens navn.

Skrevet

''Likheten mellom "de vanlige høyreekstreme" og de ekstreme muslimene når de blir konfrontert med en karikatur er altså liten.''

Men såpass må de finne seg i, _på begge sider_, i ytringsfrihetens navn.

Hei,

Ja, jeg har da aldri sagt at noen av dem burde sensureres.

Dog er de faktisk vesensforskjellige, for mens Mohammedkarikaturen rammer "alle muslimer" (altså ikke bare ekstremistene), så rammer karikeringen av Fjordman kun noen få ekstremister, og ikke "normale mennesker" i partiet Høyre, for eksempel. Så Fjordman-karikaturen er langt mer precis.

Med vennlig hilsen

Gjest Nord og ned.
Skrevet

Hei,

Dog er de faktisk vesensforskjellige, for mens Mohammedkarikaturen rammer "alle muslimer" (altså ikke bare ekstremistene), så rammer karikeringen av Fjordman kun noen få ekstremister, og ikke "normale mennesker" i partiet Høyre, for eksempel. Så Fjordman-karikaturen er langt mer precis.

Med vennlig hilsen

''Dog er de faktisk vesensforskjellige''

Et par sinte kommentarer på en blogg gjøres til noe verre enn opptøyer, ambassadebrenninger og attentatforsøk

Hvor høy feber har du egentlig?

''Så Fjordman-karikaturen er langt mer precis.''

Presis?? i den forstand at mutihandicappede personer er ekstreme idioter? Hadde du hatt skam burde du kastet tastaturet i søpla og aldri skrevet mer.

Skrevet

Hei,

Med vennlig hilsen

''for mens Mohammedkarikaturen rammer "alle muslimer"''

Sludder. Den rammer de som begår terror i Muhammeds navn.

Skrevet

''Sludder. Den rammer de som begår terror i Muhammeds navn.''

Som muslimen du er, så "vet" du nok det!

:knegg:

Skrevet

Nå har jeg ikke lest annet enn det du skrev her (gidder ikke ;)) - men har en kompis som er muslim med opprinnelse fra Pakistan. Han er oppvokst i Norge og lever akkurat som oss andre. Kona og døtrene bruker ikke hijab, og han blir nok sett på som en svært moderat muslim. Diskuterte islam med ham for en tid tilbake da han fleipa om at han misunte Hugh Hefner osv...Jeg lurte på om han ikke ble nervøs for Allah nå etc ;)

Kompisen min sa at å fleipe med Allah var helt ok! Men å fleipe med Muhammed var rett og slett ikke lov... uten at han kunne forklare det.. Interessant å diskutere dette med en som selv er muslim ;)

Skavlan hadde besøk av en muslimsk kvinne i siste program. Hun mente imidlertid at muslimer måtte tåle fleip også om Muhammed. Ulike meninger altså ;)

Skrevet

Nå har jeg ikke lest annet enn det du skrev her (gidder ikke ;)) - men har en kompis som er muslim med opprinnelse fra Pakistan. Han er oppvokst i Norge og lever akkurat som oss andre. Kona og døtrene bruker ikke hijab, og han blir nok sett på som en svært moderat muslim. Diskuterte islam med ham for en tid tilbake da han fleipa om at han misunte Hugh Hefner osv...Jeg lurte på om han ikke ble nervøs for Allah nå etc ;)

Kompisen min sa at å fleipe med Allah var helt ok! Men å fleipe med Muhammed var rett og slett ikke lov... uten at han kunne forklare det.. Interessant å diskutere dette med en som selv er muslim ;)

Skavlan hadde besøk av en muslimsk kvinne i siste program. Hun mente imidlertid at muslimer måtte tåle fleip også om Muhammed. Ulike meninger altså ;)

''Men å fleipe med Muhammed var rett og slett ikke lov''

Hvis muslimer mener det får de følge det selv, og ikke pålegge kuffar dette.

Skrevet

''Sludder. Den rammer de som begår terror i Muhammeds navn.''

Som muslimen du er, så "vet" du nok det!

:knegg:

I motsetning til selveste Mullah Sør har jeg sett tegningene.

Skrevet

I motsetning til selveste Mullah Sør har jeg sett tegningene.

Jeg har selvsagt også sett karikaturen,

Det interessante her er hvordan begge leire av høyreekstreme fundamentalister reagerer så likt på hhv. Mohammed- og Fjordman-karikaturene.

Enda en indikasjon på likheten mellom gruppene.

Skrevet

''Men å fleipe med Muhammed var rett og slett ikke lov''

Hvis muslimer mener det får de følge det selv, og ikke pålegge kuffar dette.

''Hvis muslimer mener det får de følge det selv, og ikke pålegge kuffar dette.''

Poenget her er jo nettopp at de høyreekstreme som blir nevnt forsøkte å "pålegge" folk til ikke å karikere ABBs inspirasjonskilde.

Skrevet

''Hvis muslimer mener det får de følge det selv, og ikke pålegge kuffar dette.''

Poenget her er jo nettopp at de høyreekstreme som blir nevnt forsøkte å "pålegge" folk til ikke å karikere ABBs inspirasjonskilde.

Poenget er selvfølgelig at denne type trusler ignorerer man, uansett om de kommer fra høyreekstreme eller islamister.

Skrevet

Poenget er selvfølgelig at denne type trusler ignorerer man, uansett om de kommer fra høyreekstreme eller islamister.

Islamister er bare en type høyreekstremister.

Poenget var dog ikke hvordan man skulle reagere, men likheten i hvordan de reagerer - dvs. med trusler.

Ikke bare det, det er ekstra avslørende ettersom samme gjeng lovpriste ytringsfriheten opp og ned når det gjalt Mohammedkarikaturen, men det var noen som kom med drapstrusler når det var ABBs helt som ble karikert.

De er akkurat som islamistene.

Gjest Nord og ned.
Skrevet

Poenget var dog ikke hvordan man skulle reagere, men likheten i hvordan de reagerer - dvs. med trusler.

Ikke bare det, det er ekstra avslørende ettersom samme gjeng lovpriste ytringsfriheten opp og ned når det gjalt Mohammedkarikaturen, men det var noen som kom med drapstrusler når det var ABBs helt som ble karikert.

''Islamister er bare en type høyreekstremister.''

Javel, så du har alstå blitt høyreekstremist på dine gamle dager. Jaja, like greit det kommer fra deg selv, så slipper andre si det til deg.

Gjest ?__tgtrOK
Skrevet

Hei,

Med vennlig hilsen

Hva med hedningesamfunnets karikaturtegninger av Jesus. OK? Og hva med verbal karikatur av f.eks. "Gud", "hulder", "nisse" eller "Profeten". OK?

Skrevet

Hva med hedningesamfunnets karikaturtegninger av Jesus. OK? Og hva med verbal karikatur av f.eks. "Gud", "hulder", "nisse" eller "Profeten". OK?

Hva med dem? Hva spør du om?

Med vennlig hilsen

Gjest ?__tgtrOK
Skrevet

Hei,

Jeg lurer på to ting: (1) Anser du i det hele tatt noen som venstreekstreme? I så fall: Kan du gi et eksempel på det? (2) Anser du i det hele tatt at det er/har vært noen på venstresiden som drevet av sitt politiske syn har begått grusomme handlinger? I så fall: Kan du nevne et eksempel?

Vennlig hilsen

Skrevet

Hei,

Jeg lurer på to ting: (1) Anser du i det hele tatt noen som venstreekstreme? I så fall: Kan du gi et eksempel på det? (2) Anser du i det hele tatt at det er/har vært noen på venstresiden som drevet av sitt politiske syn har begått grusomme handlinger? I så fall: Kan du nevne et eksempel?

Vennlig hilsen

''(1) Anser du i det hele tatt noen som venstreekstreme? I så fall: Kan du gi et eksempel på det?''

Selvsagt finnes det venstreekstreme. Folk som var i AKP(m-l), for eksempel (og ikke har endret mening siden), og mange i partiet Rødt.

Legg dog merke til at de er få, og har svært liten (eller ingen) politisk makt.

'' (2) Anser du i det hele tatt at det er/har vært noen på venstresiden som drevet av sitt politiske syn har begått grusomme handlinger? I så fall: Kan du nevne et eksempel?''

Selvsagt - Stalin, Mao, Pol Pot (som dog ble stanset av kommunistregimet i Vietnam), og en rekke andre. (Det er bare å se på de som ledet Østblokklandene.)

Snakker du om terrorisme så er Baader Meinhof et godt eksempel, samt Sendero Luminoso (Skinnende Sti), i Peru.

For ordens skyld, jeg er ikke engang i nærheten av å være "venstreekstrem" rent politisk. Jeg liker idéer fra Ap, Venstre, Høyre (spesielt individualismen) og et par poeng fra SV.

Med vennlig hilsen

• 4 uker senere...
Skrevet

''Islamister er bare en type høyreekstremister.''

Sludder. Islamister har ingen verdens ting om høyresiden å gjøre. Derimot henter de mange ideér fra kommunismen/sosialismen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...