Gå til innhold

Enkleste måten å lage hvit saus?

Anbefalte innlegg

''Brun saus er jo det samme prinsippet, bare at smøret og melet skal brunes og at man bruker vann og ikke melk... ;)''

Jeg vet det, men det krever mye mer tilsmaking og sånt med brun saus. Bare bruning og vann er jo ikke spiselig, man jo ha i krydder og fløte/rømme/melk og andre godsaker om det skal bli god brunsaus. Og der svikter mine evner.

Ha i kraft så er sjansen for at den blir god mangedoblet...:-)

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs D

8

• Lillemus

6

• Franzeska

5

• Skyer

3

Mest aktive i denne tråden

Ha i kraft så er sjansen for at den blir god mangedoblet...:-)

''Ha i kraft så er sjansen for at den blir god mangedoblet...:-)''

Jeg har overlatt brunsausen til kjæresten, han lager verdens vidunderligste sauser så det er hans jobb. :o) Jeg sitter heller på kjøkkenbenken og dingler med beina og ser på at han kokkelerer. :o)

''Ha i kraft så er sjansen for at den blir god mangedoblet...:-)''

Jeg har overlatt brunsausen til kjæresten, han lager verdens vidunderligste sauser så det er hans jobb. :o) Jeg sitter heller på kjøkkenbenken og dingler med beina og ser på at han kokkelerer. :o)

Ikke så dum løsning det heller....:-)

Jeg har melk i en kjele. Så har jeg mel + litt melk i et ristebeger og rister dette til det er godt blandet. Har det så oppi kjelen med melka mens jeg rører rundt. Tilsett så litt smør + salt, pepper og eventuelt annet krydder.

Fungerer like bra hver gang. Er mange, mange år siden jeg smeltet smør og hadde i mel før jeg tilsatte melk.

''Jeg har melk i en kjele. Så har jeg mel + litt melk i et ristebeger og rister dette til det er godt blandet. Har det så oppi kjelen med melka mens jeg rører rundt.''

Denne metoden har jeg hørt om, men ikke forsøkt selv enda. Har hørt du ikke trenger smør heller ved denne metoden?

Jeg har derimot tenkt at det virker for enkelt til å være sant. Da skjønner jeg ikke hvorfor ikke ALLE bare benytter seg av denne metoden, feks flere som rådet denne metoden av dolerne?

Tror uansett det er dette som blir (prøve) fremgangsmåten min neste gang ;)

Annonse

''Jeg har melk i en kjele. Så har jeg mel + litt melk i et ristebeger og rister dette til det er godt blandet. Har det så oppi kjelen med melka mens jeg rører rundt.''

Denne metoden har jeg hørt om, men ikke forsøkt selv enda. Har hørt du ikke trenger smør heller ved denne metoden?

Jeg har derimot tenkt at det virker for enkelt til å være sant. Da skjønner jeg ikke hvorfor ikke ALLE bare benytter seg av denne metoden, feks flere som rådet denne metoden av dolerne?

Det er ikke for enkelt til å være sant, men det smaker jo ikke like godt som når man lager jevning av smør og mel da.

Det er så enkelt :-)

Har ikke laget hvit saus på gammel måte på ca ti år. Den boksen er det beste jeg har fra Tupperware. De andre dingsene bruker jeg en stund, og så settes de bort. Men denne boksen brukes jevnlig :-)

Gjest ambrose

Hvor høy varme vul du anbefale?

Det kommer an på komfyren din, selv har jeg fra grad 1 - 12 hvor 12 er det varmeste.

Jeg pleier å skru plata på 12 når jeg starter, dvs smelter smøret, men skrur det ned til 8 når ca halvparten av smøret er smeltet.

Når det er ferdig smeltet, og jeg så rører inn melet - skrur jeg ned plata til 6. Tilsetter så væsken og lar det koke opp.

Når det har kokt opp, skrur jeg ned plata til 3 og lar det småkoke under tilsyn og stadig røring.

Håper det er til noe hjelp for deg ;o)

Har som sagt laget hvit saus på den måten de siste 15-20 årene. Er helt unødvendig med smør, egentlig, det hender seg at jeg kutter det ut under perioder med gode forsetter. Syns i grunnen ikke jeg merker den helt store forskjellen på smaken heller.

Jeg heller har aldri skjønt hvorfor ikke alle bruker denne metoden, hehe. Innholdet i sausen blir det samme, og det blir garantert klumpfritt.

candyqueen_83

Har som sagt laget hvit saus på den måten de siste 15-20 årene. Er helt unødvendig med smør, egentlig, det hender seg at jeg kutter det ut under perioder med gode forsetter. Syns i grunnen ikke jeg merker den helt store forskjellen på smaken heller.

Jeg heller har aldri skjønt hvorfor ikke alle bruker denne metoden, hehe. Innholdet i sausen blir det samme, og det blir garantert klumpfritt.

Jeg er ikke redd for å bruke smør. Og jeg syns det er mye lettere å smelte litt smør, og røre inn litt mel enn å måtte riste sammen en jevning. Mindre oppvask og.

Annonse

Det er ikke for enkelt til å være sant, men det smaker jo ikke like godt som når man lager jevning av smør og mel da.

Det der er jo tøv, har man i en smørklatt er jo innholdet akkurat det samme. Har fått mye skryt for mine hvite sauser, er ikke ei sjel som mistenker at jeg ikke gjør det på "den rette" måten. :)

Jeg er ikke redd for å bruke smør. Og jeg syns det er mye lettere å smelte litt smør, og røre inn litt mel enn å måtte riste sammen en jevning. Mindre oppvask og.

Det med ppvasken er jo sant, men jeg vasker gjerne det ristebegeret. Jeg syns det er enklest på den måten, men andre får nå gjøre det på gamlemåten om de vil.

Gjest Elextra

Det med ppvasken er jo sant, men jeg vasker gjerne det ristebegeret. Jeg syns det er enklest på den måten, men andre får nå gjøre det på gamlemåten om de vil.

'' Jeg syns det er enklest på den måten, men andre får nå gjøre det på gamlemåten om de vil.''

Jeg lærte "din" måte på heimkunnskapen på ungdomsskolen for over 30 år siden. Tror det var ambisjoner om minst mulig fett - det ble ikke tilsatt noe smør. Dette var før mens karbo var det man trengte, og fett var fy.

Jeg synes det er vel så enkelt å smelte smør etc. på det du kaller "gamlemåten".

'' Jeg syns det er enklest på den måten, men andre får nå gjøre det på gamlemåten om de vil.''

Jeg lærte "din" måte på heimkunnskapen på ungdomsskolen for over 30 år siden. Tror det var ambisjoner om minst mulig fett - det ble ikke tilsatt noe smør. Dette var før mens karbo var det man trengte, og fett var fy.

Jeg synes det er vel så enkelt å smelte smør etc. på det du kaller "gamlemåten".

''Jeg synes det er vel så enkelt å smelte smør etc. på det du kaller "gamlemåten".''

Det er jo greit at du syns det, det har du fullt ut lov til å mene. Jeg er veldig uenig, men det er ikke noen sak for meg at andre skal gjøre det på min måte. :)

Det der er jo tøv, har man i en smørklatt er jo innholdet akkurat det samme. Har fått mye skryt for mine hvite sauser, er ikke ei sjel som mistenker at jeg ikke gjør det på "den rette" måten. :)

''Det der er jo tøv, har man i en smørklatt er jo innholdet akkurat det samme. Har fått mye skryt for mine hvite sauser, er ikke ei sjel som mistenker at jeg ikke gjør det på "den rette" måten. :)''

Om man har i en smørklatt ja, men det gjør man jo ikke om man lager saus av melk og kun meljevning. Og jeg synes ikke smaken da er like god. :o)

Gjest Tatjana

''Jeg synes det er vel så enkelt å smelte smør etc. på det du kaller "gamlemåten".''

Det er jo greit at du syns det, det har du fullt ut lov til å mene. Jeg er veldig uenig, men det er ikke noen sak for meg at andre skal gjøre det på min måte. :)

Jeg bruker "din"metode og har alltid trodd at det var MIN metode.

:-)

Jeg har for øvrig aldri greid å få klumpfri saus ved å smelte smør og blande i mel og så spe med melk.

Jeg bruker "din"metode og har alltid trodd at det var MIN metode.

:-)

Jeg har for øvrig aldri greid å få klumpfri saus ved å smelte smør og blande i mel og så spe med melk.

'J'eg bruker "din"metode og har alltid trodd at det var MIN metode.''

;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...