Gjest bull Skrevet 17. oktober 2001 Del Skrevet 17. oktober 2001 Heisann ! Jeg har alltid blitt fortalt at man må spise masse frukt, helst fem stk per dag. Hva er årsaken til at frukt er viktig ? Vitaminer tror jeg at jeg får nok av igjennom vitamintilskudd (Biovit og tran), tror også jeg får nok karbohydrater ved å spise masse frokostblanding og brød. Jeg trener ca tre ganger per uke. Er frukt viktig for å få utbytte av denne treningen ? mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (Anonymous) Skrevet 17. oktober 2001 Del Skrevet 17. oktober 2001 Frukt og grønnsaker forebygger kreft, derfor er det viktig å spise det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 19. oktober 2001 Del Skrevet 19. oktober 2001 Hei bull, Det er viktig å huske at kosttilskudd aldri skal erstatte næringstoffer vi kan får fra mat. Mat er så absolutt fremdeles primærkilden til vitaminer og mineraler for oss. Man kan bare putte inn i et kosttilskudd det man vet om er i maten, og det har faktisk ved mange anledninger vist seg at supplementer ikke virker like bra i kroppen vår som det næringen fra mat gjør. Ta f.eks beta-karoten (provitamin A). Dette er en viktig antioxidant i forebyggingen av kreft og hjertesykdommer. Mange studier har vist at et høyt inntak av beta-karoten gjennom mat kan føre til markant senkning bl.a av slag og hjerteinfarkt. Når det samme forsøket har blitt utført med beta-karoten fra supplementer, har dette vist seg helt ubrukelig i senkningen av hjertesykdommer og kreft. Faktisk har flere studier vist en økning av lungekreft ved inntak av beta-karoten tilskuddet. Frukt er en veldig viktig del av et sunt kostholdet. Inntaket bør ligge mellom 2-4 frukt daglig. Denne mat-gruppen tilfører kroppen viktige antioxidanter og andre stoffer som forebygger forskjellige livsstilssykdommer - bl.a kreft og hjertesykdommer. Dette kan aldri erstattes av inntak av kosttilskudd. Frukt inneholder også et viktig fiber (pektin) som effektivt reduserer kolesterol-nivået i blodet, samt at det også senker blodsukker responsen og insulin-behovet etter et måltid med inntak av mye karbohydrater. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.