Gå til innhold

Hvorfor spise frukt ?

Gjest bull

Anbefalte innlegg

Heisann !

Jeg har alltid blitt fortalt at man må spise masse frukt, helst fem stk per dag.

Hva er årsaken til at frukt er viktig ?

Vitaminer tror jeg at jeg får nok av igjennom vitamintilskudd (Biovit og tran), tror også jeg får nok karbohydrater ved å spise masse frokostblanding og brød.

Jeg trener ca tre ganger per uke. Er frukt viktig for å få utbytte av denne treningen ?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei bull,

Det er viktig å huske at kosttilskudd aldri skal erstatte næringstoffer vi kan får fra mat. Mat er så absolutt fremdeles primærkilden til vitaminer og mineraler for oss. Man kan bare putte inn i et kosttilskudd det man vet om er i maten, og det har faktisk ved mange anledninger vist seg at supplementer ikke virker like bra i kroppen vår som det næringen fra mat gjør. Ta f.eks beta-karoten (provitamin A). Dette er en viktig antioxidant i forebyggingen av kreft og hjertesykdommer. Mange studier har vist at et høyt inntak av beta-karoten gjennom mat kan føre til markant senkning bl.a av slag og hjerteinfarkt. Når det samme forsøket har blitt utført med beta-karoten fra supplementer, har dette vist seg helt ubrukelig i senkningen av hjertesykdommer og kreft. Faktisk har flere studier vist en økning av lungekreft ved inntak av beta-karoten tilskuddet.

Frukt er en veldig viktig del av et sunt kostholdet. Inntaket bør ligge mellom 2-4 frukt daglig. Denne mat-gruppen tilfører kroppen viktige antioxidanter og andre stoffer som forebygger forskjellige livsstilssykdommer - bl.a kreft og hjertesykdommer. Dette kan aldri erstattes av inntak av kosttilskudd. Frukt inneholder også et viktig fiber (pektin) som effektivt reduserer kolesterol-nivået i blodet, samt at det også senker blodsukker responsen og insulin-behovet etter et måltid med inntak av mye karbohydrater.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...