Gå til innhold

Dette er en stor dag for de ME-syke

Anbefalte innlegg

LP er udokumentert svindel og bedrag, og i Norge "helbreder" Norges sleipeste og frekkeste slimål Live Landmark syke som ikke lenger får kalle seg syke, selv om de faktisk er det. Mange blir mye sykere, men de hører vi ikke om.

La oss nå håpe at diskusjonen om LP, kogntiv terapi, gradert opptrening og frykt for det psykiske snart tar slutt. Dette er et viktig og stort skritt i riktig retning for alle de ME-syke der ute som er desperate etter å få tilbake livene sine.

''La oss nå håpe at diskusjonen om LP, kogntiv terapi, gradert opptrening og frykt for det psykiske snart tar slutt. Dette er et viktig og stort skritt i riktig retning for alle de ME-syke der ute som er desperate etter å få tilbake livene sine.''

Jeg håper også for de ME-syke at man skal få større innsikt både i hva som fremkaller og hva som kan bedre tilstanden.

Jeg blir allikevel stadig forundret over hvor negative en del er til tiltak som vil bli ansett som adekvate ved de fleste andre kroniske sykdommer, enten det er kreftsykdommer eller kroniske smertetilstander.

Fortsetter under...

• Svar 122
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Spenol(1)

15

• frosken

11

• Bookworm

11

• Katt-ja

7

Mest aktive i denne tråden

Gjest Cinnamongirl

''La oss nå håpe at diskusjonen om LP, kogntiv terapi, gradert opptrening og frykt for det psykiske snart tar slutt. Dette er et viktig og stort skritt i riktig retning for alle de ME-syke der ute som er desperate etter å få tilbake livene sine.''

Jeg håper også for de ME-syke at man skal få større innsikt både i hva som fremkaller og hva som kan bedre tilstanden.

Jeg blir allikevel stadig forundret over hvor negative en del er til tiltak som vil bli ansett som adekvate ved de fleste andre kroniske sykdommer, enten det er kreftsykdommer eller kroniske smertetilstander.

Det er vel fordi det blir presentert som en "kur", antydet at det ikke ligger en fysisk årsak bak Me osv

I motsetning til ved kreft - da får man jo medisin. Og en aksept på at man ER syk og ikke "bare deprimert eller stresset"

Som jeg sa - LP kan sikkert hjelpe pasienter med en kronisk sykdom til å tenke mer positivt - det samme kan mestringskurs - men det er ikke en BEHANDLING av sykdommen. Snarere en måte å takle sykdommen.

Gjest nå skjer det noe!

Det er vel fordi det blir presentert som en "kur", antydet at det ikke ligger en fysisk årsak bak Me osv

I motsetning til ved kreft - da får man jo medisin. Og en aksept på at man ER syk og ikke "bare deprimert eller stresset"

Som jeg sa - LP kan sikkert hjelpe pasienter med en kronisk sykdom til å tenke mer positivt - det samme kan mestringskurs - men det er ikke en BEHANDLING av sykdommen. Snarere en måte å takle sykdommen.

Signeres.

Bare det ikke blir en ny XMRV-sak :-/ Eller diagnostisere via urinen.. Jeg avventer entusiasmen litt til må jeg ærlig si.

Jeg forstår heller ikke sammenligningen din.

Det har hele tiden vært ulike teorier om hva ME skyldes, og mer eller mindre gode forslag har kommet på bordet. Forskjellen på det, og dette som har skjedd nå - er at man faktisk har funnet en _behandling_ som synes å virke... En behandling som ikke i utgangspunktet var ment for ME-pasienter, men man fant altså en "bivirkning" ved en behandling som fungerer mot en annen sykdom...

De trodde jo også med XMRV at nå kunne man finne en kur. Jeg ser jo at dette forsøket har gått et skritt lengre ved å gi behandling og se resultater av det.

Urinprøvene ble det vel aldri noe stort ut av.

Så får vi se hva som skjer denne gangen. Håper jo selvsagt at det er noe i dette, men det står jo i teksten - alle fikk tilbakefall. Så jeg velger å avvente entusiasmen.

''men det står jo i teksten - alle fikk tilbakefall.''

Ja, og det står da videre i teksten at man derfor ser på mulighetene for vedlikeholdsbehandling...

Hvis lightning process fungerer, er det vel en indikasjon på at det er psykisk?

''Hvis lightning process fungerer, er det vel en indikasjon på at det er psykisk?''

Da må man ikke glemme muligheten for feildiagnostisering. Ikke ALLE med diagnosen ME har nødvendigvis ME, men har likevel fått diagnosen. ME ligner på mange andre sykdommer, og ved de psykiske diagnosene (og ME) har man ingen test som kan bekrefte hva slags sykdom det er snakk om.

Hvis en pasient med psykiske problemer blir feilaktig diagnostisert med ME, vil kognitiv terapi kunne fungere.

Annonse

Lp har med det fysiske å gjøre. Den søker å forandre på ting i hjernen, som har med det psykiske og det fysiske. Man kan derfor ikke skille det psyksike og det fysiske slik du gjør. Målet med lp er å lage nye mønstre og å automatisere dem, slik at gamle destruktive mønstre forsvinner.

Jeg har gått på kurs, og det forbauser meg mye hvor store misforståelser der er rundt metoden, også blant de som har gått kurs.

''Jeg blir allikevel stadig forundret over hvor negative en del er til tiltak som vil bli ansett som adekvate ''

Akkurat ved LP forstår jeg den negative holdningen, og det er på bakgrunn av sekt-mentaliteten som finnes innen dette miljøet. Ansvarsfraskrivelsen og ansvaret som legges over på den syke. Hvis du ikke blir frisk etter LP-helga, er det selvfølgelig pasientens egen skyld...

Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Jeg mener detaljene har jo ikke vært kjent før nå, i miljøet heller, selv om man visste at det ville bli veldig lovende.

Sa jeg HELE miljøet, sa jeg ALLE detaljer...

Det var forelesninger i London i juni, med referatforbud - så noen har visst mye - men det er da uansett flisespikkeri hvem som visste hva når? Poenget er resultatet her da:-)

Gjest Cinnamongirl

Lp har med det fysiske å gjøre. Den søker å forandre på ting i hjernen, som har med det psykiske og det fysiske. Man kan derfor ikke skille det psyksike og det fysiske slik du gjør. Målet med lp er å lage nye mønstre og å automatisere dem, slik at gamle destruktive mønstre forsvinner.

Jeg har gått på kurs, og det forbauser meg mye hvor store misforståelser der er rundt metoden, også blant de som har gått kurs.

Så da vil LP fungere på alle slags sykdommer? Som kreft også?

''Jeg blir allikevel stadig forundret over hvor negative en del er til tiltak som vil bli ansett som adekvate ''

Akkurat ved LP forstår jeg den negative holdningen, og det er på bakgrunn av sekt-mentaliteten som finnes innen dette miljøet. Ansvarsfraskrivelsen og ansvaret som legges over på den syke. Hvis du ikke blir frisk etter LP-helga, er det selvfølgelig pasientens egen skyld...

Jeg skjønner utrolig godt at folk holder seg unna LP; jeg kan ikke se meg selv i en eneste situasjon hvor det var en metode jeg hadde kjøpt... Men jeg tror kanskje ikke jeg hadde giddet å engasjere meg i det at andre velger å bruke den.

Jeg skjønner utrolig godt at folk holder seg unna LP; jeg kan ikke se meg selv i en eneste situasjon hvor det var en metode jeg hadde kjøpt... Men jeg tror kanskje ikke jeg hadde giddet å engasjere meg i det at andre velger å bruke den.

''Men jeg tror kanskje ikke jeg hadde giddet å engasjere meg i det at andre velger å bruke den.''

Det forstår jeg, men jeg med en diagnose som mange mener også kan "helbredes" ved LP, får jeg er del tyn fordi jeg ikke prøver det - de mener da at jeg ikke ønsker å bli frisk... derfor engasjerer _jeg_ meg:-)

''Men jeg tror kanskje ikke jeg hadde giddet å engasjere meg i det at andre velger å bruke den.''

Det forstår jeg, men jeg med en diagnose som mange mener også kan "helbredes" ved LP, får jeg er del tyn fordi jeg ikke prøver det - de mener da at jeg ikke ønsker å bli frisk... derfor engasjerer _jeg_ meg:-)

Men er du av den grunn i mot at andre prøver LP?

Jeg kjenner leger som forteller om pasienter de har behandlet i årevis og som har blitt friske med LP. Det samme vil man jo høre med all verdens metoder; plutselig er det noen som er friske i etterkant. For de som da har gjenvunnet funksjon, så er det jo bra enten grunnen er den ene eller andre.

(Nå kjenner ikke jeg til den norske versjonen av dette, så det kan godt hende at det er forhold i tilknytning til denne som er kritikkverdige, ut over metoden i seg selv.)

Annonse

Men er du av den grunn i mot at andre prøver LP?

Jeg kjenner leger som forteller om pasienter de har behandlet i årevis og som har blitt friske med LP. Det samme vil man jo høre med all verdens metoder; plutselig er det noen som er friske i etterkant. For de som da har gjenvunnet funksjon, så er det jo bra enten grunnen er den ene eller andre.

(Nå kjenner ikke jeg til den norske versjonen av dette, så det kan godt hende at det er forhold i tilknytning til denne som er kritikkverdige, ut over metoden i seg selv.)

''Nå kjenner ikke jeg til den norske versjonen av dette, så det kan godt hende at det er forhold i tilknytning til denne som er kritikkverdige, ut over metoden i seg selv.)''

Jeg har stor forståelse for at syke mennesker er villige til å prøve hva som helst for å bli friske. Det er sekt-mentaliteten rundt LP jeg er så utrolig skeptisk til, pluss det skyhøye honoraret de krever av pasientene (som får meg til å tenke mer på økonomiske motiver, enn et ønske om å hjelpe mennesker).

Det andre er at LP i utgangspunktet er kognitiv terapi, og denne behandlingen kan man få andre steder i det "normale" behandlingsapparatet - uten at man må betale en formue for det.

Jeg er IKKE imot LP utelukkende fordi de baserer seg på den psykiske siden av sykdommen, jeg vet selv at å ha en stabil psyke gjør den fysiske sykdommen bedre, og jeg ser nytte i dette...

Gjest ikke enten eller

Jeg har flere i min nærmeste og mer perifere omgangskrets som har vært på kurs. Noen er nyfrelst (og friske), andre (mer skeptisk anlagte) opplevde god effekt men mener de kunne fått tilsvarende effekt av eksisterende behandlingstilbud i norsk helsevesen, noen opplevde innledningsvis en spontan bedring men fikk senere tilbakefall, og noen hadde ingen effekt i det hele tatt.

Jeg er i utgangspunktet kritisk til LP og reagerer også på den aggressive markedsføringsmetoden som bedrives, av den enkle grunn at jeg mener det er uetisk å sko seg på andre menneskers fortvilelse. Alle disse var dypt fortvilet etter langvarig sykdom og bortfall av arbeids- og omsorgsevne. De ville ha betalt hva som helst for å bli "helbredet", og jeg får samme bismak av dette som av eksperimentell/udokumentert kreftbehandling som florerer der ute til stive priser.

Det finnes ingen vitenskapelig dokumentasjon på at Lightning Process hjelper mot ME. Myten om LPs effektivitet skyldes bl.a. at enorme pengesummer er brukt til positiv markedsføring. Samt at en av de ledende personer innen LP her til lands, er journalist og har gode kontakter.

Faktum er at svært mange ME-pasienter har blitt mye dårligere av LP (en tid etterpå). Dette har blitt systematisk fortiet i media.

''Hvis lightning process fungerer, er det vel en indikasjon på at det er psykisk?''

Da må man ikke glemme muligheten for feildiagnostisering. Ikke ALLE med diagnosen ME har nødvendigvis ME, men har likevel fått diagnosen. ME ligner på mange andre sykdommer, og ved de psykiske diagnosene (og ME) har man ingen test som kan bekrefte hva slags sykdom det er snakk om.

Hvis en pasient med psykiske problemer blir feilaktig diagnostisert med ME, vil kognitiv terapi kunne fungere.

..og hvis ME kanskje er en slags forstyrrelse i kroppen, en tilstand som gjør at ting ikke fungerer - så er det vel heller ikke umulig at både fysiske og psykiske tilstander kan lede til ME?

Og - et LP-kurs tatt i riktig øyeblikk, akkurat når man holder på å bli bedre, kan sikkert være bra og framskynde helingen - og i motsatt fall, om man tar det på nedadgående kan man kanskje forverre tilstanden , fordi man får inntrykk av at det er ens egen "feil" at man ikke får det til å virke....?

Har jeg tenkt....

Kjenner en som ble frisk etter et par år - hvor medisiner ble gitt for diverese infeksjoner etc. Kanskje det var medisinene, kanskje det var tiden, og hvis h*n hadde tatt et LP-kurs akkurat da, hadde man trodd det var det som hjalp....

Gjest Niccolina

de fikk tilbakefall, men med vedlikeholdsbehandling har de holdt seg friske i halvannet år.

-og det ser ut til at de har bevist at dette er fysisk og ikke psykisk. Bare det er jo et framskritt.

Ja, det er fantastisk bare det. :-)

Gjest Niccolina

Men det fungerer slett ikke for alle. At de skryter av å ha en ekstremt høy friskhetsrate blant deltakerne så er det fordi 1 - deltakere har ikke lov å kalle seg syk mer. Det er en del av greia å kalle seg frisk. Bare her er det store mørketall.

2 - LP skal virke mot alt fra utslett til dårlig selvtillit, angst og utmattelse. Hvor mange deltakere som faktisk har ME og og hvorvidt de har svart at de er friske eller ei, er uvisst.

3 - Ja, jeg vet at mange sier de har fått god hjelp. Men mange kan fremdeles ikke jobbe. Og mange får tilbakefall. Noen blir også verre. Jeg kjenner flere som har gått på kurs og satt meg grundig inn i det selv også. Jeg slo fra meg tanken da jeg leste kriteriene for å få bli med - du får bl.a. ikke lov å være kritisk.

Gjest Niccolina

Jeg forstår heller ikke sammenligningen din.

Det har hele tiden vært ulike teorier om hva ME skyldes, og mer eller mindre gode forslag har kommet på bordet. Forskjellen på det, og dette som har skjedd nå - er at man faktisk har funnet en _behandling_ som synes å virke... En behandling som ikke i utgangspunktet var ment for ME-pasienter, men man fant altså en "bivirkning" ved en behandling som fungerer mot en annen sykdom...

Ja, jeg har lest hele saken. Jeg tenker vbare at man har jo hoppet i været av lettelse før, jeg -personlig- tenker at jeg vil vente og se en stund til. Men det ser jo unektelig positivt ut, og bare det at de insisterer på å kalle ME en fysisk sykdom er et gedigent fremskritt i seg selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...