Gå til innhold

Dette er en stor dag for de ME-syke

Anbefalte innlegg

Gjest Niccolina
Skrevet

Jeg skjønner utrolig godt at folk holder seg unna LP; jeg kan ikke se meg selv i en eneste situasjon hvor det var en metode jeg hadde kjøpt... Men jeg tror kanskje ikke jeg hadde giddet å engasjere meg i det at andre velger å bruke den.

Halleluja-propagandaen går utover de ME-syke, da det er å høre fra alle kanter (også leger): Hvorfor vil du ikke gå på det tre-dagers-kurset? Og i noen tilfeller; Vil du ikke bli frisk?

Regner med at du kjenenr til dette altså, måtte bare få det ut. ;-)

• Svar 122
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Spenol(1)

15

• frosken

11

• Bookworm

11

• Katt-ja

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Halleluja-propagandaen går utover de ME-syke, da det er å høre fra alle kanter (også leger): Hvorfor vil du ikke gå på det tre-dagers-kurset? Og i noen tilfeller; Vil du ikke bli frisk?

Regner med at du kjenenr til dette altså, måtte bare få det ut. ;-)

Joda, kjenner noen slike henvendelser :-( Som f.eks. når folk ikke kunne skjønne at mannen min ikke hadde lyst til å ta opp lån, dra til Russland og teste ut eksperimentelle metoder som _noen_ selvfølgelig hadde hørt at hadde virket for _noen_ et eller annet sted i verden...

Skrevet

..og hvis ME kanskje er en slags forstyrrelse i kroppen, en tilstand som gjør at ting ikke fungerer - så er det vel heller ikke umulig at både fysiske og psykiske tilstander kan lede til ME?

Og - et LP-kurs tatt i riktig øyeblikk, akkurat når man holder på å bli bedre, kan sikkert være bra og framskynde helingen - og i motsatt fall, om man tar det på nedadgående kan man kanskje forverre tilstanden , fordi man får inntrykk av at det er ens egen "feil" at man ikke får det til å virke....?

Har jeg tenkt....

Kjenner en som ble frisk etter et par år - hvor medisiner ble gitt for diverese infeksjoner etc. Kanskje det var medisinene, kanskje det var tiden, og hvis h*n hadde tatt et LP-kurs akkurat da, hadde man trodd det var det som hjalp....

''..og hvis ME kanskje er en slags forstyrrelse i kroppen, en tilstand som gjør at ting ikke fungerer - så er det vel heller ikke umulig at både fysiske og psykiske tilstander kan lede til ME?''

Enig, men at det kan ligge (blant annet) fysiske årsaker til grunn for at man utvikler ME, gjør ikke sykdommen er en psykisk sykdom...

Skrevet

Ja, jeg har lest hele saken. Jeg tenker vbare at man har jo hoppet i været av lettelse før, jeg -personlig- tenker at jeg vil vente og se en stund til. Men det ser jo unektelig positivt ut, og bare det at de insisterer på å kalle ME en fysisk sykdom er et gedigent fremskritt i seg selv.

Jeg tenker som deg, la oss vente litt til, men spennende er det uansett.

"Men det ser jo unektelig positivt ut, og bare det at de insisterer på å kalle ME en fysisk sykdom er et gedigent fremskritt i seg selv." -Akkurat dette er helt fantastisk stort og jeg vil tro til enorm glede for de rammede.

Gjest ambrose
Skrevet

"Men det ser jo unektelig positivt ut, og bare det at de insisterer på å kalle ME en fysisk sykdom er et gedigent fremskritt i seg selv." -Akkurat dette er helt fantastisk stort og jeg vil tro til enorm glede for de rammede.

Jeg undres over hvorfor det er så viktig at ME er en fysisk og ikke psykisk sykdom?

Skrevet

Jeg undres over hvorfor det er så viktig at ME er en fysisk og ikke psykisk sykdom?

Behandlingen, ambrose - det er måten man tilnærer seg sykdommen på!

Skrevet

Støtter det Bookworm sier, itillegg er det noe med at de som lider av ME faktisk bli hørt.

Gjest ambrose
Skrevet

Støtter det Bookworm sier, itillegg er det noe med at de som lider av ME faktisk bli hørt.

Hm.. Trodde man ble hørt om en har en psykisk sykdom, selv om den ikke vises utenpå. Men jeg er klar over at ME-syke har kjempet for å bli hørt, så jeg ser absolutt den. Har selv en ME-syk venninne som har en alvorlig grad av sykdommen, så jeg er spent på denne utviklingen.

Skrevet

Hvis lightning process fungerer, er det vel en indikasjon på at det er psykisk?

''Hvis lightning process fungerer, er det vel en indikasjon på at det er psykisk?''

ME er en utelukkelsesdiagnose. Jeg ser ikke bort i fra at folk som får denne diagnosen kan ha ulik utgangspunkt. For noen som har fått diagnosen kan utgangspunktet først og fremst være psykisk og da kan LP ha en god effekt. For andre kan kanskje kurset fungere som en slags mestringsveileder, for å kunne leve med ME-symptomene.

Det at det er en uspesifisert lidelse gjør at behandlingsformene har ulik effekt på hver enkelt.

Gjest nå skjer det noe!
Skrevet

''Hvis lightning process fungerer, er det vel en indikasjon på at det er psykisk?''

ME er en utelukkelsesdiagnose. Jeg ser ikke bort i fra at folk som får denne diagnosen kan ha ulik utgangspunkt. For noen som har fått diagnosen kan utgangspunktet først og fremst være psykisk og da kan LP ha en god effekt. For andre kan kanskje kurset fungere som en slags mestringsveileder, for å kunne leve med ME-symptomene.

Det at det er en uspesifisert lidelse gjør at behandlingsformene har ulik effekt på hver enkelt.

Jeg synes ingen bør prøve LP. Gå heller til psykolog, mye billigere.

Skrevet

Hvis lightning process fungerer, er det vel en indikasjon på at det er psykisk?

hvis lightning process funker tror jeg det var noe annet enn ME i utgangspunktet.

Skrevet

'' "Men det ser jo unektelig positivt ut, og bare det at de insisterer på å kalle ME en fysisk sykdom er et gedigent fremskritt i seg selv." -Akkurat dette er helt fantastisk stort og jeg vil tro til enorm glede for de rammede.

''

Om sykdommen er fysisk eller psykisk spiller vel kanskje ikke så stor rolle, det viktigste er vel om en finner en kur som fungerer for den enkelte?

Skrevet

'' "Men det ser jo unektelig positivt ut, og bare det at de insisterer på å kalle ME en fysisk sykdom er et gedigent fremskritt i seg selv." -Akkurat dette er helt fantastisk stort og jeg vil tro til enorm glede for de rammede.

''

Om sykdommen er fysisk eller psykisk spiller vel kanskje ikke så stor rolle, det viktigste er vel om en finner en kur som fungerer for den enkelte?

For oss spiller det en ganske stor rolle at vi kan si at jentungen faktisk er fysisk sjuk og ikke har skolevegring eller angst. Det har noe med holdningene til dem på skolen bl.a.

(at det er fysisk har jeg forresten aldri vært i tvil om)

Hun er fysisk sjuk, og blir fysisk mye sjukere av å presse seg.

Skrevet

''..og hvis ME kanskje er en slags forstyrrelse i kroppen, en tilstand som gjør at ting ikke fungerer - så er det vel heller ikke umulig at både fysiske og psykiske tilstander kan lede til ME?''

Enig, men at det kan ligge (blant annet) fysiske årsaker til grunn for at man utvikler ME, gjør ikke sykdommen er en psykisk sykdom...

Det har også vært teorier om at ME kan bli utløst av en (kraftig) virusinfeksjon som har medført en kronisk stress over lang tid, derfor går kroppen på lavbluss. I de tilfellene så kan nok et slikt kurs være til hjelp- hvis de får noe ut av det.

jeg tror også at den voldsomme angsten og motviljen mot alt som lukter psykisk kan frata mange adekvat hjelp, ikke minst med tanke på medisinering. Selv om ME kan skyldes en virusinfeksjon så kan teoretisk sett en del preparater som brukes mot angst og depresjon øke energinivået. En medisin kan ha ulike bruksområder. Hvis en kreftmedisin kan hjelpe en ME-pasient så kan Wellbutrin sikkert også gjøre susen. Som ME-pasient bør en være åpen ovenfor ulike valgmuligheter. Funker det ikke, ja da prøver en noe annet.

Gjest nå skjer det noe!
Skrevet

Det har også vært teorier om at ME kan bli utløst av en (kraftig) virusinfeksjon som har medført en kronisk stress over lang tid, derfor går kroppen på lavbluss. I de tilfellene så kan nok et slikt kurs være til hjelp- hvis de får noe ut av det.

jeg tror også at den voldsomme angsten og motviljen mot alt som lukter psykisk kan frata mange adekvat hjelp, ikke minst med tanke på medisinering. Selv om ME kan skyldes en virusinfeksjon så kan teoretisk sett en del preparater som brukes mot angst og depresjon øke energinivået. En medisin kan ha ulike bruksområder. Hvis en kreftmedisin kan hjelpe en ME-pasient så kan Wellbutrin sikkert også gjøre susen. Som ME-pasient bør en være åpen ovenfor ulike valgmuligheter. Funker det ikke, ja da prøver en noe annet.

Ærlig talt, de to medisinene virker da ikke på samme måte.

Skrevet

Ærlig talt, de to medisinene virker da ikke på samme måte.

hvordan vet vi det?

Gjest nå skjer det noe!
Skrevet

hvordan vet vi det?

Rituximab er cellegift som også brukes mot f eks reumatoid artritt. Wellbutrin er vel en antidepressiva? De virker jo ikke på samme måte.

Dette blir for dumt!

Gjest nå skjer det noe!
Skrevet

''jeg tror også at den voldsomme angsten og motviljen mot alt som lukter psykisk kan frata mange adekvat hjelp, ikke minst med tanke på medisinering. ''

Dette viser at du ikke egentlig vet hva det handler om. ME har like lite i psykiatrien å gjøre som kreft og lupus.

Gjest nå skjer det noe!
Skrevet

''

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/helse/krever-gransking-av-norsk-mebehandling-3609260.html

Skrevet

''jeg tror også at den voldsomme angsten og motviljen mot alt som lukter psykisk kan frata mange adekvat hjelp, ikke minst med tanke på medisinering. ''

Dette viser at du ikke egentlig vet hva det handler om. ME har like lite i psykiatrien å gjøre som kreft og lupus.

'' Dette viser at du ikke egentlig vet hva det handler om. ME har like lite i psykiatrien å gjøre som kreft og lupus.

''

Nå føler jeg at du ikke leser det jeg skriver, eller er ute med klørne med en gang temaet blir nevnt

Jeg skriver ikke at ME nødvendigvis er en psykisk lidelse, men at en del medikamenter som brukes for depresjon/angst også _kan_ ha effekt på langvarige utmattelsessymptomer. Mennesker med kroniske smerter ( som ikke trenger å ha bakgrunn i psyke) kan også oppleve bedring av smerter ved enkelte medikamenter. De blir ikke helt kvitt smertene, men det kan holdes i sjakk med medisiner.

På samme måte kan noen SSRI-preparater gi mer energi. Selv om en ikke blir kurert så er det vel litt energi bedre enn ikke noe?

Hvis jeg hadde hatt ME og noen (leger) foreslo feks Wellbutrin som et alternativ til å øke energinivået, så hadde jeg absolutt vurdert det, så fremt legen var seriøs og snakket på bakgrunn av studier og erfaring.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...