Gå til innhold

Dette er en stor dag for de ME-syke

Anbefalte innlegg

'' "Men det ser jo unektelig positivt ut, og bare det at de insisterer på å kalle ME en fysisk sykdom er et gedigent fremskritt i seg selv." -Akkurat dette er helt fantastisk stort og jeg vil tro til enorm glede for de rammede.

''

Om sykdommen er fysisk eller psykisk spiller vel kanskje ikke så stor rolle, det viktigste er vel om en finner en kur som fungerer for den enkelte?

Det spiller en gigantisk rolle for de det gjelder som i mange år har blitt møtt med holdninger og antakelser av typen du tenker deg syk, prøv gruppeterapi osv.

Fortsetter under...

• Svar 122
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Spenol(1)

15

• frosken

11

• Bookworm

11

• Katt-ja

7

Mest aktive i denne tråden

Det spiller en gigantisk rolle for de det gjelder som i mange år har blitt møtt med holdninger og antakelser av typen du tenker deg syk, prøv gruppeterapi osv.

Jeg tror det viktigste faktoren her er legestanden som evner å tenke nytt. Hvis noe ikke fungerer for en pasient, ja da bør de prøve noe nytt.

Jeg ser ikke noe galt i at en lege i en _utredningsfase_ henviser til psykolog, gruppeterapi, men _hvis_ det ikke har noen effekt så bør de gå for plan B, og utrede andre ting. . Kanskje har de også mistanke om en fysisk lidelse, men så lenge den ikke er påvist så blir den fremdeles sett på som uspesifisert.

Det blir komplisert når det er så vanskelig å finne noe konkret som kan påvises :)

Jeg tror det viktigste faktoren her er legestanden som evner å tenke nytt. Hvis noe ikke fungerer for en pasient, ja da bør de prøve noe nytt.

Jeg ser ikke noe galt i at en lege i en _utredningsfase_ henviser til psykolog, gruppeterapi, men _hvis_ det ikke har noen effekt så bør de gå for plan B, og utrede andre ting. . Kanskje har de også mistanke om en fysisk lidelse, men så lenge den ikke er påvist så blir den fremdeles sett på som uspesifisert.

Det blir komplisert når det er så vanskelig å finne noe konkret som kan påvises :)

Det vi vil unngå i framtiden er jo historier som denne:

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/helse/mesyke-gunnar-ble-ikke-trodd-ble-innlagt-paa-psykiatrisk-3601762.html

Gjest nå skjer det noe!

'' Dette viser at du ikke egentlig vet hva det handler om. ME har like lite i psykiatrien å gjøre som kreft og lupus.

''

Nå føler jeg at du ikke leser det jeg skriver, eller er ute med klørne med en gang temaet blir nevnt

Jeg skriver ikke at ME nødvendigvis er en psykisk lidelse, men at en del medikamenter som brukes for depresjon/angst også _kan_ ha effekt på langvarige utmattelsessymptomer. Mennesker med kroniske smerter ( som ikke trenger å ha bakgrunn i psyke) kan også oppleve bedring av smerter ved enkelte medikamenter. De blir ikke helt kvitt smertene, men det kan holdes i sjakk med medisiner.

På samme måte kan noen SSRI-preparater gi mer energi. Selv om en ikke blir kurert så er det vel litt energi bedre enn ikke noe?

Hvis jeg hadde hatt ME og noen (leger) foreslo feks Wellbutrin som et alternativ til å øke energinivået, så hadde jeg absolutt vurdert det, så fremt legen var seriøs og snakket på bakgrunn av studier og erfaring.

Men disse medisinene har ikke hatt noen spesielt banebrytende positiv virkning på ME. Flere har også blitt verre. Mange har prøvd AD frivillig eller ufrivillig. Om det hadde hatt så fantastisk effekt, hadde det nok vært kjent for lenge siden!

ja det er jo tragisk når det går så langt.

Problemet med psykiatrien er jo at de er veldig firkantede i tankegangen. Hvis man sliter med noe fysisk og samtidig noe psykisk, så slår de samme fysisk+psykisk = psykisk. Så mange av dem kan være svært slitsommme å forholde seg til.

Men som nevnt så tror jeg nok en del medikamenter som de bruker i psykiatrien kan ha effekt på ME-symptomer, uten at man bør blande inn resten av psykiatrien inn her. Bare for å gjøre meg _veldig_ tydelig så tenker ikke jeg at person som kan ha effekt av SSRI trenger å slite med noe psykisk, men at noen preparater kan ha en dobbel effekt på blant annet energinivå og imunsystemet generelt. Så hvis det kan hjelpe _litt_..

Men disse medisinene har ikke hatt noen spesielt banebrytende positiv virkning på ME. Flere har også blitt verre. Mange har prøvd AD frivillig eller ufrivillig. Om det hadde hatt så fantastisk effekt, hadde det nok vært kjent for lenge siden!

er du så sikker på at så mange med ME har forsøkt disse medisinene? Det virker som om holdningen er at fordi det er fysisk så vil derfor ikke dette fungere. Det vil føre til at det blir dårlig statistikk og oversikt. NHD hadde noen interessante refleksjoner ang Wellbutrin som energimedisin, men husker ikke akkurat hvilke tråder.

Men vi får håpe at denne nye medisinen gjør problemstillingen med evnt SSRI-preparater overflødig.

Annonse

Gjest nå skjer det noe!

er du så sikker på at så mange med ME har forsøkt disse medisinene? Det virker som om holdningen er at fordi det er fysisk så vil derfor ikke dette fungere. Det vil føre til at det blir dårlig statistikk og oversikt. NHD hadde noen interessante refleksjoner ang Wellbutrin som energimedisin, men husker ikke akkurat hvilke tråder.

Men vi får håpe at denne nye medisinen gjør problemstillingen med evnt SSRI-preparater overflødig.

Nå viser det seg altså at ME sannsynligvis er en autoimmun sykdom med dyfunksjon i immunsystemet. Vi får håpe dette studiet er så banebrytende at vi snart ikke lenger prater om SSRI, psykiatere som mener mangt og meget om ME, gradert trening, kognitiv terapi og LP som kur for ME. Annet enn som et historisk gufs fra fortiden.

"Jeg ser ikke noe galt i at en lege i en _utredningsfase_ henviser til psykolog, gruppeterapi, " Det er jo ikke dette det er snakk om i det hele tatt.

Nå viser det seg altså at ME sannsynligvis er en autoimmun sykdom med dyfunksjon i immunsystemet. Vi får håpe dette studiet er så banebrytende at vi snart ikke lenger prater om SSRI, psykiatere som mener mangt og meget om ME, gradert trening, kognitiv terapi og LP som kur for ME. Annet enn som et historisk gufs fra fortiden.

''Vi får håpe dette studiet er så banebrytende at vi snart ikke lenger prater om SSRI, psykiatere som mener mangt og meget om ME, gradert trening, kognitiv terapi og LP som kur for ME. Annet enn som et historisk gufs fra fortiden''

Det er akkurat det du sier her som blir så problematisk. Fordi de ME-syke kjemper for å få aksept for ME som en fysisk sykdom, så blir ofte de som tenker alternativt diskriminert. Jeg tror nok det er mange i helsevesenet som tror at ME er fysisk, men som tenker mer løsningsorientert i forhold til behandling. Ofte kan man ikke påvise hva sykdommen er eller kommer i fra, men forsøker å komme den i møte på et vis. Jeg vet om noen som har amputert kroppsdeler, og som har slitt enormt med fantomsmerter i ettertid. Disse smertene er en klar konsekvens av amputeringen. Fordi legene ennå ikke har funnet noen kur mot disse smertene så forsøker de heller å pensle pasienten inn på en annen vei. Der kan kognitiv trening være til god hjelp. Men de vil nok ikke føle seg krenket på samme måte som de med ME fordi fantomsmerter har en klar fysisk komponent, og legene har akseptert det. Det samme er det med tinnitus.

Så det er lett å føle seg diskriminert hvis man kommer med alternative synspunkter/behandlingsformer for ME.

''Vi får håpe dette studiet er så banebrytende at vi snart ikke lenger prater om SSRI, psykiatere som mener mangt og meget om ME, gradert trening, kognitiv terapi og LP som kur for ME. Annet enn som et historisk gufs fra fortiden''

Det er akkurat det du sier her som blir så problematisk. Fordi de ME-syke kjemper for å få aksept for ME som en fysisk sykdom, så blir ofte de som tenker alternativt diskriminert. Jeg tror nok det er mange i helsevesenet som tror at ME er fysisk, men som tenker mer løsningsorientert i forhold til behandling. Ofte kan man ikke påvise hva sykdommen er eller kommer i fra, men forsøker å komme den i møte på et vis. Jeg vet om noen som har amputert kroppsdeler, og som har slitt enormt med fantomsmerter i ettertid. Disse smertene er en klar konsekvens av amputeringen. Fordi legene ennå ikke har funnet noen kur mot disse smertene så forsøker de heller å pensle pasienten inn på en annen vei. Der kan kognitiv trening være til god hjelp. Men de vil nok ikke føle seg krenket på samme måte som de med ME fordi fantomsmerter har en klar fysisk komponent, og legene har akseptert det. Det samme er det med tinnitus.

Så det er lett å føle seg diskriminert hvis man kommer med alternative synspunkter/behandlingsformer for ME.

''jeg tror også at den voldsomme angsten og motviljen mot alt som lukter psykisk kan frata mange adekvat hjelp, ikke minst med tanke på medisinering. ''

Dette viser at du ikke egentlig vet hva det handler om. ME har like lite i psykiatrien å gjøre som kreft og lupus.

''ME har like lite i psykiatrien å gjøre som kreft og lupus.''

Mulig det, men tanken på at ME er noe psykiatrisk er veldig nærliggende for de som ikke har kjennskap til sykdommen.

Jeg vet ikke så mye om ME, men for meg så lukter det psykiatri lang vei!

Gjest nå skjer det noe!

Mulig det, men tanken på at ME er noe psykiatrisk er veldig nærliggende for de som ikke har kjennskap til sykdommen.

Hvis din nese lukter psykiatri lang vei, så har du helt rett i at du vet lite om ME. Kanskje dette vil endre seg en dag. :-)

Gjest nå skjer det noe!

De fleste ME-syke har nok ingenting imot hjelp fra feks psykolog om de skulle få tilleggsbelastninger som følge av å leve med en svært alvorlig sykdom. Bare så det er klart.

Annonse

De fleste ME-syke har nok ingenting imot hjelp fra feks psykolog om de skulle få tilleggsbelastninger som følge av å leve med en svært alvorlig sykdom. Bare så det er klart.

Men hva med medisiner fra en psykiater, er det helt utelukket?

''Jeg vet ikke så mye om ME, men for meg så lukter det psykiatri lang vei!''

nei, du vet ikke mye om ME. heldigvis er de nå i ferd med å finne ut hva dette virkelig er.

Tror du en livsglad 9-åring plutselig legger seg til å sofaen fordi hun er psykisk syk? Tror du det er psykisk at hun har hodepine og magesmerter og er så sliten at hun ikke orker å gå i bursdagsselskap til bestevenninnen sin engang?

tror ikke medisiner fra en psykiater hjelper mot magesmerter, leddsmerter, hodepine, feber, og at ungen plutselig ikke husker to-gangen...

you never know

Hvordan hadde du stilt deg til det hvis en psykiater foreslo dette som et middel for å løse _ noen_ av plagene ? Hadde han havnet i den fordomsfulle båsen da?

Jeg forsøker ikke å verve noen til psykiatrien men synes noen av legemidlene kan være interessante, spesielt hvis det ikke finnes så mange andre gode alternativer.

you never know

Hvordan hadde du stilt deg til det hvis en psykiater foreslo dette som et middel for å løse _ noen_ av plagene ? Hadde han havnet i den fordomsfulle båsen da?

Jeg forsøker ikke å verve noen til psykiatrien men synes noen av legemidlene kan være interessante, spesielt hvis det ikke finnes så mange andre gode alternativer.

Flere som har ME bruker antidep, nettopp fordi denne sykdommen i seg selv er så traumatisk og uhåndgripelig. Men sykdommen i seg selv er ikke psykisk.

Gjest Cinnamongirl

you never know

Tror de fleste som kjenner til ME ikke helt forstår hvorfor du er så ivrig etter å prøve SSRI ol på Me-pasienter. De er jo ikke psykisk syke, men mange HAR prøvd SSRI fordi de jo vil prøve alt - mange har også prøvd LP.

Når man ikke har krefter i lårene men masse kramper, skjelvinger og stølhet etter å gå opp trappa så tenker man bare ikke psyke.

Er du like opptatt av å gi pasienter med revmatisme og kreft SSRI?

Gjest Niccolina

Jeg undres over hvorfor det er så viktig at ME er en fysisk og ikke psykisk sykdom?

Fordi ved psykiske årsaker vil det alltid være mange som bare ber deg "skjerpe deg", eller "ta deg sammen". En med fysisk lidelse vil ikke bli møtt med slike holdninger.

Og har man kjent på ME vet man godt at det ikke handler om å skjerpe seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...