Gå til innhold

Handikappede som diskriminerer


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er ikke så overrasket. Uloba omtalte tidligere ordningen med personlig assistanse som "et frigjøringsverktøy" og vektlegger arbeidsleder rolle som _leder_ (i den svært tradisjonelle betydningen som overordnet, sjef, den som bestemmer osv) i en ekstrem grad. Jeg tror alle andre bedrifter som omtalte ansatte som verktøy ville fått kritikk for dette.

Gjest fryktelig

Jeg har jobbet for ULOBA. Aldri mer. Jeg var rævkjørt av personen jeg jobbet for etter tre mnd og ble sykemeldt i et år. Taushetsplikten ble brukt for å totalt isolere meg fra absolutt alt og alle. Brukeren hadde et stort hjelpeapparat, med alt fra ergoterapeuter til sykepleiere, og faste møter med alle. Jeg fikk ikke være med på noen av dem, hadde ingen å snakke med, og var totalt slave. Ikke noe HMS der nei..

Jeg har jobbet for ULOBA. Aldri mer. Jeg var rævkjørt av personen jeg jobbet for etter tre mnd og ble sykemeldt i et år. Taushetsplikten ble brukt for å totalt isolere meg fra absolutt alt og alle. Brukeren hadde et stort hjelpeapparat, med alt fra ergoterapeuter til sykepleiere, og faste møter med alle. Jeg fikk ikke være med på noen av dem, hadde ingen å snakke med, og var totalt slave. Ikke noe HMS der nei..

Hvordan er regelverket i forhold til å drøfte situasjoner som kan oppstå på jobben? Hvem kan man få råd og veiledning fra ?

pasient og arbeidsleder på en gang!, ikke rart at det blir mange vanskelige situasjoner å håndtere i den jobben for alle parter.

Annonse

Hvordan er regelverket i forhold til å drøfte situasjoner som kan oppstå på jobben? Hvem kan man få råd og veiledning fra ?

pasient og arbeidsleder på en gang!, ikke rart at det blir mange vanskelige situasjoner å håndtere i den jobben for alle parter.

''pasient og arbeidsleder på en gang!, ikke rart at det blir mange vanskelige situasjoner å håndtere i den jobben for alle parter.''

Hvorfor mener du at arbeidslederen er pasient? Hele poenget med Uloba og BPA er jo at folk ikke er pasienter i sitt eget hjem og i utførelsen av sine hverdagslige aktiviteter. Pasient er noe man er i relasjon til helsevesenet - ikke på heltid.

''pasient og arbeidsleder på en gang!, ikke rart at det blir mange vanskelige situasjoner å håndtere i den jobben for alle parter.''

Hvorfor mener du at arbeidslederen er pasient? Hele poenget med Uloba og BPA er jo at folk ikke er pasienter i sitt eget hjem og i utførelsen av sine hverdagslige aktiviteter. Pasient er noe man er i relasjon til helsevesenet - ikke på heltid.

Det sto noe i artikkelen om at arbeidsleder både var arbeidsleder og pasient.

Det jeg mente å si var at jeg tror nok slike relasjoner blir mer kompliserte når en som arbeidsleder også er helt avhengig av hjelp, som andre (funksjonsfriske) ikke har behov for. Det blir et spesielt arbeidsforhold og maktforhold.

Det sto noe i artikkelen om at arbeidsleder både var arbeidsleder og pasient.

Det jeg mente å si var at jeg tror nok slike relasjoner blir mer kompliserte når en som arbeidsleder også er helt avhengig av hjelp, som andre (funksjonsfriske) ikke har behov for. Det blir et spesielt arbeidsforhold og maktforhold.

Jeg tror det er en haug med problemer knyttet til BPA som elegant forsøkes feid under teppet av Uloba. Som du sier, så oppstår det ganske spesielle maktforhold som kan bli skjeve begge veier.

Gjest fryktelig

Hvordan er regelverket i forhold til å drøfte situasjoner som kan oppstå på jobben? Hvem kan man få råd og veiledning fra ?

pasient og arbeidsleder på en gang!, ikke rart at det blir mange vanskelige situasjoner å håndtere i den jobben for alle parter.

Det finnes ikke noe opplegg for det. Jeg ringte ULOBA i fortvilelse til slutt og ble møtt med veggen av taushetsplikt og at de desverre ikke kunne gjøre noe for brukeren min var sjef, og slik var det.

Mange av brukerne ER pasienter og ja...og har MANGE rundt seg i den sammenhengen. Både til praktisk tilrettelegging og medisinering. Men assistenten er ikke et menneske... bare brukerens "armer og bein". Skulle ikke vært lov.

Jeg tror det er en haug med problemer knyttet til BPA som elegant forsøkes feid under teppet av Uloba. Som du sier, så oppstår det ganske spesielle maktforhold som kan bli skjeve begge veier.

Jeg er nysgjerrig på hva slags tilbud uloba-ansatte får med tanke på situasjoner som kan oppstå på arbeidsplassen. Hvem kan de snakke med ? Hvor mye kan de si?

Det er jo helt klart at en her støter på helt andre utfordringer enn hva en ville gjort i en ordinær jobb. Det er ikke alltid så lett å formidle egne personlige grenser, spesielt hvis arbeidslederen ikke har noen selv.

Det finnes ikke noe opplegg for det. Jeg ringte ULOBA i fortvilelse til slutt og ble møtt med veggen av taushetsplikt og at de desverre ikke kunne gjøre noe for brukeren min var sjef, og slik var det.

Mange av brukerne ER pasienter og ja...og har MANGE rundt seg i den sammenhengen. Både til praktisk tilrettelegging og medisinering. Men assistenten er ikke et menneske... bare brukerens "armer og bein". Skulle ikke vært lov.

Har de noe vernebombud i Uloba?

Annonse

Jeg er nysgjerrig på hva slags tilbud uloba-ansatte får med tanke på situasjoner som kan oppstå på arbeidsplassen. Hvem kan de snakke med ? Hvor mye kan de si?

Det er jo helt klart at en her støter på helt andre utfordringer enn hva en ville gjort i en ordinær jobb. Det er ikke alltid så lett å formidle egne personlige grenser, spesielt hvis arbeidslederen ikke har noen selv.

De kan ringe til Uloba og få hjelp og Uloba kan også stille opp på et møte mellom arbeidsleder og assistent slik at man kan diskutere det som er problemet.

Det finnes helt sikkert dårlige arbeidsledere blandt funksjonshemmede akkurat som det finnes på andre jobber og det finnes dårlige assistenter som det finnes andre dårlige arbeidstagere.

Det vet jeg ikke. Om de har så er det en godt bortgjemt hemmelighet. Jeg fikk ikke noe annet enn en kald skulder der.

Hvorfor ringte du ikke til Uloba og snakket med dem? Du kunne også bedt om et møte med Uloba, arbeidsgiveren og deg som assistent.

De kan ringe til Uloba og få hjelp og Uloba kan også stille opp på et møte mellom arbeidsleder og assistent slik at man kan diskutere det som er problemet.

Det finnes helt sikkert dårlige arbeidsledere blandt funksjonshemmede akkurat som det finnes på andre jobber og det finnes dårlige assistenter som det finnes andre dårlige arbeidstagere.

''Det finnes helt sikkert dårlige arbeidsledere blandt funksjonshemmede akkurat som det finnes på andre jobber og det finnes dårlige assistenter som det finnes andre dårlige arbeidstagere.''

Hovedkritikken i dette oppslaget går jo på Uloba, og ikke på den enkelte arbeidsleder. Hva tenker du om Ulobas syn på arbeidstakeres rettigheter? Er du overrasket over at de har fått såpass massiv kritikk?

''Det finnes helt sikkert dårlige arbeidsledere blandt funksjonshemmede akkurat som det finnes på andre jobber og det finnes dårlige assistenter som det finnes andre dårlige arbeidstagere.''

Hovedkritikken i dette oppslaget går jo på Uloba, og ikke på den enkelte arbeidsleder. Hva tenker du om Ulobas syn på arbeidstakeres rettigheter? Er du overrasket over at de har fått såpass massiv kritikk?

Nei, det er jeg ikke. De har mye rart for seg altså. Men de pleier å hjelpe til hvis det oppstår problemer, men noen ting blir litt urealistisk.

Gjest fryktelig

Hvorfor ringte du ikke til Uloba og snakket med dem? Du kunne også bedt om et møte med Uloba, arbeidsgiveren og deg som assistent.

Jeg gjorde det. De avviste meg. Det eneste de kunne gjøre var å godta oppsigelsen min. Noe annet var udiskutabelt. De ville ikke snakke med meg overhodet og henviste KUN til brukeren min.

''Det finnes helt sikkert dårlige arbeidsledere blandt funksjonshemmede akkurat som det finnes på andre jobber og det finnes dårlige assistenter som det finnes andre dårlige arbeidstagere.''

Hovedkritikken i dette oppslaget går jo på Uloba, og ikke på den enkelte arbeidsleder. Hva tenker du om Ulobas syn på arbeidstakeres rettigheter? Er du overrasket over at de har fått såpass massiv kritikk?

''Hovedkritikken i dette oppslaget går jo på Uloba''

Ja, og dette var jo en veldig drøy uttalelse:

''uttalte Uloba at «arbeidslederen er i sin fulle rett til å gjøre som han selv ønsker, for at han skal leve sitt liv slik han ønsker. Dermed tas ingen hensyn til assistenten».''

Jeg gjorde det. De avviste meg. Det eneste de kunne gjøre var å godta oppsigelsen min. Noe annet var udiskutabelt. De ville ikke snakke med meg overhodet og henviste KUN til brukeren min.

Men det har du krav på. Det har de tilbudt både meg og min assistent hvis vi har diskutert ting, men vi har aldri benyttet oss av det, vi har stort sett klart å diskutere oss fram til en rettferdig løsning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...