frosken Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Jeg må innrømme at jeg blir ganske motløs innimellom. Jeg håper virkelig ikke det tar 2 år før jeg er bra og da kanskje bare _omtrent_ like bra som før. Kunne tenkt meg å ha våknet i 2012 og funnet ut at 2011 bare var en drøm. Jeg har aldri brukket noe før, men legen sa at jeg har greid å gjøre det skikkelig nå, så ja det er en stygg skade. De begynte å opere kl.23.00 på kvelden og de vare ferdig kvart på 2 på natta. Jeg blir deppa når jeg tenker på alle planene jeg hadde fremover. Jeg var inne i en god periode hvor jeg gikk til og fra jobb. Jeg var topp motivert for å begynne å trene på helsestudio. Jeg gledet meg til førjulstiden og til å kose meg med venner og kollegaer. Vi skulle ha en litt annerledes jul i år. Komme oss vekk hjemmefra, feire julen bare vi 5 på fjellet og gå på ski hver dag. Det var det første jeg tenkte på da jeg skulle forlate sykehuset i dag, så jeg spurte fysioterapeuten om jeg kunne gå på ski i jula. Jeg var ikke forberedt på at svaret skulle være et så bombastisk nei. Jeg vet jeg er sippete nå. Innimellom greier jeg å trøste meg med alt som kunne vært verre, men det er ikke like lett hele tiden. Nå sitter/ligger jeg her, har ikke dusjet siden lørdag, Jeg er møkkete og har fett hår, men tør ikke dusje. Jeg får vel ordne meg med en krakk, men det er vondt og bøye benet også. Det er en hel liten eksedisjon bare jeg skal på do. Det er en høy terskel for å komme dit og mannen min må bære meg over og neste uke drar han på jobb igjen og da blir jeg helt alene. Han har sørget for at jeg kan ringe en hjemmehjelp, men jeg kan jo ikke ringe noen bare jeg skal på do. Jeg tror jeg får ordne meg med en dostol ja. De nevnte det på sykehuset, men jeg tenkte da at det var helt uaktuelt. Jeg tror ikke jeg kommer utenom. Jeg blir ganske praktisk orientert når jeg leser det du skriver: Dostol synes jeg bare mannen din skal dra og hente på oslo kommunes hjelpemiddellager http://www.bydel-stovner.oslo.kommune.no/pleie_og_omsorg/hjelpemidler/midlertidig_utlan_av_hjelpemidler/ . Han kan bare møte opp og be om å få låne. Tror dette lageret er for alle bydelene, men du kan jo sjekke på egen bydels hjemmesider for sikkerhets skyld. Kan ikke enten mannen eller en av ungene dine hjelpe til med en hårvaske. Du sitter på en stol foran vasken, de utstyrer seg med en stor mugge og vasker og skyller etter beste evne. Hvis du ikke får til å sitte slik at hodet ditt kommer sånn noenlunde over vasken, så får de improvisere med litt baljeløsninger osv. Det har så utrolig mye å si for velveæret å få vasket håret. Du har helt rett i at det ofte fungerer dårlig å ringe hjemmetjenestene ved behov. Men dersom du blir alene i neste uke og fortsatt har problemer med å stelle deg selv, så kunne dere ha gjort en avtale om hjelp til hårvask etc et par ganger i uka. Det fungerer som regel bedre med faste avtaler enn hjelp ved behov. (Moren min klarte å brekke begge armene samtidig for noen år siden. Hun hadde dermed ingen mulighet til å få tørket seg etter dobesøk.... Etter noen få dager med tilfeldige hjemmesykepleiere var hun lei, og klarte på en eller annen merkverdig måte å være selvhjulpen.) Skjønner skuffelsen over at tiden fremover ikke kommer til å bli som du hadde gledet deg til, men du vil jo ganske raskt komme deg såpass mye at du vil ha det bra i hverdagen hjemme. Etterhvert begynner du også kanskje å lengte etter å komme på jobb igjen. Det finnes en ordning hvor nav betaler transport til jobben hvis det kan gjøre at du ikke trenger full sykemelding lenger. Kameraten min brukte lang tid på å bli _helt_ bra, men det tok ikke så lang tid før han hadde det bra og fungerte rimelig greit. Husker ikke nøyaktiv hvor lang tid det tok, men han var i gang hos fysioterapeut i løpet av noen uker. Mener å huske at de fjernet gipsen ganske tidlig og erstattet den med en ortose (tror det heter det, dvs. en form for skinne som gir nok støtte men som kan tas av og på). Sånn; nå har jeg sikkert dyttet på deg nok løsningsforslag for i kveld ;-) Håper du i det minste får sove godt om nettene! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/371287-sats-eller-elexia/page/4/#findComment-3248413 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 ''Selv om du gruer for dobesøkene, så må du sikkert opp noen ganger i løpet av dagen for å ikke ende opp med blodpropp'' Ja og jeg glemte å nevne at jeg skal ta sprøyte på meg selv hver kveld for å hindre blodpropp. Du kommer til å få noen vakre blåmerker av de sprøytene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/371287-sats-eller-elexia/page/4/#findComment-3248416 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Men har det egentlig noen betydning om man har dokumentasjon eller ikke? Det ville jo vært en litt for llettvint måte å lure seg forbi sikkerhetskontrollen på. Moren min har kunstig kne, og det piper, men hun sier hva det er og så sjekker de henne ekstra nøye sånn ellers. Tror ikke hun hadde sluppet unna kontroll ved å ha med seg legepapirer. Junior har to skinner i armen, men har ikke flydd etter at han fikk dem, så jeg vet ikke om de vil pipe. Men det pep ikke da han var med klassen på Stortinget og måtte gjennom sikkerhetskontrollen der. Moren min har hofteproteser og piper alltid. Sikkerhetskontrollen er overhodet ikke interessert i legeattesten hun håpet skulle hjelpe. De bruker håndscanner hver gang, men tror de har bedre utstyr enn før for da var kontrollørene vesentlig mer nærgående enn de er nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/371287-sats-eller-elexia/page/4/#findComment-3248417 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 ''Blir han lenge borte? Kan han søke om velferdspermisjon med lønn for å være hjemme hos deg?'' 14 dager. Du kommer heldigvis høyst sannsynlig til å føle deg mer mobil etter helgen. Tror kanskje du bør prøve å ta en dag av gangen nå i begynnelsen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/371287-sats-eller-elexia/page/4/#findComment-3248418 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Jeg blir ganske praktisk orientert når jeg leser det du skriver: Dostol synes jeg bare mannen din skal dra og hente på oslo kommunes hjelpemiddellager http://www.bydel-stovner.oslo.kommune.no/pleie_og_omsorg/hjelpemidler/midlertidig_utlan_av_hjelpemidler/ . Han kan bare møte opp og be om å få låne. Tror dette lageret er for alle bydelene, men du kan jo sjekke på egen bydels hjemmesider for sikkerhets skyld. Kan ikke enten mannen eller en av ungene dine hjelpe til med en hårvaske. Du sitter på en stol foran vasken, de utstyrer seg med en stor mugge og vasker og skyller etter beste evne. Hvis du ikke får til å sitte slik at hodet ditt kommer sånn noenlunde over vasken, så får de improvisere med litt baljeløsninger osv. Det har så utrolig mye å si for velveæret å få vasket håret. Du har helt rett i at det ofte fungerer dårlig å ringe hjemmetjenestene ved behov. Men dersom du blir alene i neste uke og fortsatt har problemer med å stelle deg selv, så kunne dere ha gjort en avtale om hjelp til hårvask etc et par ganger i uka. Det fungerer som regel bedre med faste avtaler enn hjelp ved behov. (Moren min klarte å brekke begge armene samtidig for noen år siden. Hun hadde dermed ingen mulighet til å få tørket seg etter dobesøk.... Etter noen få dager med tilfeldige hjemmesykepleiere var hun lei, og klarte på en eller annen merkverdig måte å være selvhjulpen.) Skjønner skuffelsen over at tiden fremover ikke kommer til å bli som du hadde gledet deg til, men du vil jo ganske raskt komme deg såpass mye at du vil ha det bra i hverdagen hjemme. Etterhvert begynner du også kanskje å lengte etter å komme på jobb igjen. Det finnes en ordning hvor nav betaler transport til jobben hvis det kan gjøre at du ikke trenger full sykemelding lenger. Kameraten min brukte lang tid på å bli _helt_ bra, men det tok ikke så lang tid før han hadde det bra og fungerte rimelig greit. Husker ikke nøyaktiv hvor lang tid det tok, men han var i gang hos fysioterapeut i løpet av noen uker. Mener å huske at de fjernet gipsen ganske tidlig og erstattet den med en ortose (tror det heter det, dvs. en form for skinne som gir nok støtte men som kan tas av og på). Sånn; nå har jeg sikkert dyttet på deg nok løsningsforslag for i kveld ;-) Håper du i det minste får sove godt om nettene! ''Dostol synes jeg bare mannen din skal dra og hente på oslo kommunes hjelpemiddellager http://www.bydel-stovner.oslo.kommune.no/pleie_og_omsorg/hjelpemidler/midlertidig_utlan_av_hjelpemidler/ . Han kan bare møte opp og be om å få låne. Tror dette lageret er for alle bydelene, men du kan jo sjekke på egen bydels hjemmesider for sikkerhets skyld'' Takk, ja han har fått adresse til et sted som de sa lå ved siden av Aker sykehus. ''Kan ikke enten mannen eller en av ungene dine hjelpe til med en hårvaske. Du sitter på en stol foran vasken, de utstyrer seg med en stor mugge og vasker og skyller etter beste evne. Hvis du ikke får til å sitte slik at hodet ditt kommer sånn noenlunde over vasken, så får de improvisere med litt baljeløsninger osv. Det har så utrolig mye å si for velveæret å få vasket håret'' Ja, det har mye og si for velværet. Tror jeg skal sette en krakk i dusjen i morgen, så jeg får tatt både hår og kropp. ''Du har helt rett i at det ofte fungerer dårlig å ringe hjemmetjenestene ved behov. Men dersom du blir alene i neste uke og fortsatt har problemer med å stelle deg selv, så kunne dere ha gjort en avtale om hjelp til hårvask etc et par ganger i uka. Det fungerer som regel bedre med faste avtaler enn hjelp ved behov. (Moren min klarte å brekke begge armene samtidig for noen år siden. Hun hadde dermed ingen mulighet til å få tørket seg etter dobesøk.... Etter noen få dager med tilfeldige hjemmesykepleiere var hun lei, og klarte på en eller annen merkverdig måte å være selvhjulpen.)'' Ja, jeg får prøve selv først og se hvordan det går, men takk for tips :-) ''Skjønner skuffelsen over at tiden fremover ikke kommer til å bli som du hadde gledet deg til, men du vil jo ganske raskt komme deg såpass mye at du vil ha det bra i hverdagen hjemme'' Ja, jeg får vel mindre vondt etterhvert og får øvd mer på krykkene så kan jeg bli med ut på førjulsmiddagene ihvertfall. ''Etterhvert begynner du også kanskje å lengte etter å komme på jobb igjen. Det finnes en ordning hvor nav betaler transport til jobben hvis det kan gjøre at du ikke trenger full sykemelding lenger'' Ja, jeg ble glad da jeg fikk høre i dag at det hadde en Taxiordning. Det vil jo hjelpe meg mye. Jeg er først 100% sykemeldt til 14 november og deretter 50 % til ut i januar, men det siste kan jo forandres på. Jeg regner med at jobben min skal ha et møte med Nav og at det blir tilrettelagt for at jeg kan jobbe mest mulig. ''Kameraten min brukte lang tid på å bli _helt_ bra, men det tok ikke så lang tid før han hadde det bra og fungerte rimelig greit. Husker ikke nøyaktiv hvor lang tid det tok, men han var i gang hos fysioterapeut i løpet av noen uker. Mener å huske at de fjernet gipsen ganske tidlig og erstattet den med en ortose (tror det heter det, dvs. en form for skinne som gir nok støtte men som kan tas av og på)'' Jeg har ikke gips i det hele tatt. Det er det positive opp i det hele. Jeg skal bøye litt forsiktig på kne og fot hver dag og gjøre visse øvelser. ''Sånn; nå har jeg sikkert dyttet på deg nok løsningsforslag for i kveld ;-)'' Du er grei du :-) ''Håper du i det minste får sove godt om nettene!'' Ingen fare. Jeg sover både dag og natt. Plutselig detter bare øynene igjen på meg flere ganger om dagen :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/371287-sats-eller-elexia/page/4/#findComment-3248420 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Du kommer til å få noen vakre blåmerker av de sprøytene. Akkurat det skal jeg tåle. Har jo litt erfaring med sønnen :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/371287-sats-eller-elexia/page/4/#findComment-3248421 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Du kommer heldigvis høyst sannsynlig til å føle deg mer mobil etter helgen. Tror kanskje du bør prøve å ta en dag av gangen nå i begynnelsen. Ja, jeg har en kollega som brakk benet i sommer. Fikk først gips, men etter flere uker måtte hun opereres likevel. Vi snakket om alt vi skulle gjøre når hun snart ble helt frisk, så hun trodde ikke det var sant da hun fikk høre dette her. Poenget var : Hun sier det samme som deg, at det er viktig å ta en dag av gangen. Akkurat det er jeg vel litt lite flink til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/371287-sats-eller-elexia/page/4/#findComment-3248423 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Kan jeg spørre hva du har i kroppen? Jeg _tror_ det er titan (plate) - men heeelt sikker er jeg ikke akkurat her jeg sitter (senil ) I overarmen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/371287-sats-eller-elexia/page/4/#findComment-3248428 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 ''Blir han lenge borte? Kan han søke om velferdspermisjon med lønn for å være hjemme hos deg?'' 14 dager. Han har anledning til å søke om 10 dagers velferdspermisjon med lønn i løpet av et kalenderår kanskje? Om dere er interessert i det så kan han i alle fall høre med arbeidsgiver. ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/371287-sats-eller-elexia/page/4/#findComment-3248433 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Jeg _tror_ det er titan (plate) - men heeelt sikker er jeg ikke akkurat her jeg sitter (senil ) I overarmen. Men det er ikke noe du merker i hverdagen? På røntgenbildene ser du ut som en lang stang jeg har med en skrue på hver ende. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/371287-sats-eller-elexia/page/4/#findComment-3248436 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Han har anledning til å søke om 10 dagers velferdspermisjon med lønn i løpet av et kalenderår kanskje? Om dere er interessert i det så kan han i alle fall høre med arbeidsgiver. ) Jeg tror det er uaktuelt, men jeg glemte og takke for klemmen. Takk for klemmen :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/371287-sats-eller-elexia/page/4/#findComment-3248437 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Men det er ikke noe du merker i hverdagen? På røntgenbildene ser du ut som en lang stang jeg har med en skrue på hver ende. Merker ikke akkurat platen, nei. Tror jeg. Men skulderen ble aldri helt bra igjen. Ikke full mobilitet, og kan gjøre litt vondt. Uflaks - eller at jeg var for pysete/lat med treningen den første tiden. Men skuldrer er visst ganske kompliserte ledd, da. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/371287-sats-eller-elexia/page/4/#findComment-3248442 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Men det er ikke noe du merker i hverdagen? På røntgenbildene ser du ut som en lang stang jeg har med en skrue på hver ende. Forresten fikk jeg "frozen shoulder" i etterkant, så det kan godt hende det var det som gjør at den ikke ble helt bra igjen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/371287-sats-eller-elexia/page/4/#findComment-3248444 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Jeg må innrømme at jeg blir ganske motløs innimellom. Jeg håper virkelig ikke det tar 2 år før jeg er bra og da kanskje bare _omtrent_ like bra som før. Kunne tenkt meg å ha våknet i 2012 og funnet ut at 2011 bare var en drøm. Jeg har aldri brukket noe før, men legen sa at jeg har greid å gjøre det skikkelig nå, så ja det er en stygg skade. De begynte å opere kl.23.00 på kvelden og de vare ferdig kvart på 2 på natta. Jeg blir deppa når jeg tenker på alle planene jeg hadde fremover. Jeg var inne i en god periode hvor jeg gikk til og fra jobb. Jeg var topp motivert for å begynne å trene på helsestudio. Jeg gledet meg til førjulstiden og til å kose meg med venner og kollegaer. Vi skulle ha en litt annerledes jul i år. Komme oss vekk hjemmefra, feire julen bare vi 5 på fjellet og gå på ski hver dag. Det var det første jeg tenkte på da jeg skulle forlate sykehuset i dag, så jeg spurte fysioterapeuten om jeg kunne gå på ski i jula. Jeg var ikke forberedt på at svaret skulle være et så bombastisk nei. Jeg vet jeg er sippete nå. Innimellom greier jeg å trøste meg med alt som kunne vært verre, men det er ikke like lett hele tiden. Nå sitter/ligger jeg her, har ikke dusjet siden lørdag, Jeg er møkkete og har fett hår, men tør ikke dusje. Jeg får vel ordne meg med en krakk, men det er vondt og bøye benet også. Det er en hel liten eksedisjon bare jeg skal på do. Det er en høy terskel for å komme dit og mannen min må bære meg over og neste uke drar han på jobb igjen og da blir jeg helt alene. Han har sørget for at jeg kan ringe en hjemmehjelp, men jeg kan jo ikke ringe noen bare jeg skal på do. Jeg tror jeg får ordne meg med en dostol ja. De nevnte det på sykehuset, men jeg tenkte da at det var helt uaktuelt. Jeg tror ikke jeg kommer utenom. Huff, skjønner at du ikke har det så veldig greit! Nå har ikke jeg brukket noe på den måten du har, men jeg har gått uendelig mye på krykker med bein som ikke kunne settes i gulvet. Og trøsten til deg er at det går seg til. Garantert. Doturer vil alltid være litt trøblete, men det blir noe du helt fint greier selv. Dusjen kommer du også inn i, husk å kjøpe gode dusjeposer for fotgips, ha noe stødig å sitte på inni dusjen og ha foten ut gjennom dusjkabinettdøra liggende på en stødig krakk. Å gå med krykker er mest slitsomt for armene, og de fleste får veldig vondt i henda og håndleddene. Polstre krykkehåndtakene med skumgummi først som sist, så blir de ikke så glatte heller. Dette går seg til, og hvis du er flink til å følge legens ordre både under veis og ikke minst etterpå, så er det stor sjans for at du blir helt bra. Men du må ikke slurve. :-) Igjen, ønsker deg god bedring, når du får dusjet vil alt føles mye, mye bedre! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/371287-sats-eller-elexia/page/4/#findComment-3248477 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.