Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Sukk, strever veldig med søtsug om kvelden, og tar sats for å prøve å bekjempe dette igjen. Så da lurer jeg på om noen har funnet på noe lurt i det siste? Jeg har prøvd følgende (over tid, da, minst 2 uker er hver greie prøvd ut):

- krom

- sink

- en sånn bær-greie i pilleform, kjøpt på helsekost for altfor mye penger (men jeg husker ikke hvilket bær det var)

- kanel i yoghurt

- søt frukt, herunder også stekte epler m/kanel

- grønnsaker

- mandler/nøtter

- ost

- brødskive/knekkebrød både med og uten pålegg

- te med søtningsstoff

- lettbrus

(De to sistnevnte fungerer til en viss grad, men jeg har ikke noe lyst til å ha i meg kunstig søtningsstoff hver eneste dag.)

Ingenting av dette har virket mot søtsuget, det eneste som får det til å gi seg er noe søtt. Jeg spiser sunt og variert og ofte hele dagen igjennom, jeg trener (og det hjelper til en viss grad, heldigvis) og jeg har ingen påviste mangler (nylig tatt en haug med blodprøver i forbindelse med en helseundersøkelse).

Så, jeg lurer på om noen har funnet noe som fungerer veldig godt for dem, og som ikke er ramset opp her?

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Ikke akkurat noe nytt, og med fare for å gjenta lavkarbo-mantraet:

Jeg har konstatert at jeg har langt mindre lyst på søtsaker når jeg spiser mindre brød og poteter og mer kjøtt/fisk og grønnsaker. Typisk spiser jeg slik på ferie i utlandet (særlig ved Middelhavet), og holder meg da stort sett unna desserter, is og sjokolade.

Sukkerfri brus kan også gi lyst på sukker.

Er ingen spesialist, men har ikke veldig tro på vidundermidler man kan innta.

Ikke akkurat noe nytt, og med fare for å gjenta lavkarbo-mantraet:

Jeg har konstatert at jeg har langt mindre lyst på søtsaker når jeg spiser mindre brød og poteter og mer kjøtt/fisk og grønnsaker. Typisk spiser jeg slik på ferie i utlandet (særlig ved Middelhavet), og holder meg da stort sett unna desserter, is og sjokolade.

Sukkerfri brus kan også gi lyst på sukker.

Er ingen spesialist, men har ikke veldig tro på vidundermidler man kan innta.

Spiser lite med poteter og ris og pasta fra før, men jeg spiser brød (hjemmelaget sådann). Har prøvd å kutte det ut, men jeg er så glad i brødet mitt at jeg blir en ond person av å ikke spise det...

På ferie i utlandet spiser jeg ikke brød, men mer av fisk og frukt og grønnsaker. Merker allikevel ingen vesentlig forskjell på søtsuget... Blæh.

Annonse

Du sier ikke noe om hvorfor det er viktig for deg å ikke spise noe søtt om kvelden. Hvis det er pga vektproblematikk, så tror jeg flyfly sin oppskrift er den beste. Hvis du ikke har vektproblemer, så tenker jeg at det for mange vil oppleves som godt med noe søtt av og til.

Jeg tenkte meg mer en Ole Brumm-variant - "Ja takk, begge deler".

Jeg kutta helt for et par år sida, og klarte meg fint i flere år før jeg sklei ut igjen. ;)

Det er bare å kutte fullstendig, og så an man ha et normalt forhold til sukker etter en stund - altså alt med måte.

Men de få ukene det tar å kutte helt, er egentlig helt greit etterpå.

Du sier ikke noe om hvorfor det er viktig for deg å ikke spise noe søtt om kvelden. Hvis det er pga vektproblematikk, så tror jeg flyfly sin oppskrift er den beste. Hvis du ikke har vektproblemer, så tenker jeg at det for mange vil oppleves som godt med noe søtt av og til.

Nei, det er ikke i hovedsak pga. vekt (selv om man selvfølgelig godt kunne hatt et par kilo mindre), men mest fordi det ikke er noe særlig sunt å spise søtsaker hver dag. Verken for tenner eller blodårer eller noe annet.

Jeg kutta helt for et par år sida, og klarte meg fint i flere år før jeg sklei ut igjen. ;)

Det er bare å kutte fullstendig, og så an man ha et normalt forhold til sukker etter en stund - altså alt med måte.

Men de få ukene det tar å kutte helt, er egentlig helt greit etterpå.

Hm. Jeg vil helst ha et liv som består av sunt og fornuftig i uka, og godteri på lørdag. Syns jo liksom det burde gå an, da, men kanskje jeg ikke er skapt til å få til det. Hmfr.

Hm. Jeg vil helst ha et liv som består av sunt og fornuftig i uka, og godteri på lørdag. Syns jo liksom det burde gå an, da, men kanskje jeg ikke er skapt til å få til det. Hmfr.

Det går an dersom du kutter helt i et par uker først. :)

Nei, det er ikke i hovedsak pga. vekt (selv om man selvfølgelig godt kunne hatt et par kilo mindre), men mest fordi det ikke er noe særlig sunt å spise søtsaker hver dag. Verken for tenner eller blodårer eller noe annet.

Men det sies å være bra for humøret ;-)

Siden du allerede har et kosthold som ikke er stappfullt av raske karbohydrater, så ville jeg bare forsøkt å dempe mengdene med søtsaker om kvelden - evt. prøve med slike ting som bær og kesam eller "naturlig lett" yoghurter som et alternativ fra tid til annen.

Jeg drikker ofte en stor kaffe latte (men jeg har suketter oppi) og synes det fungerer som kveldskos.

Annonse

''Hm. Jeg vil helst ha et liv som består av sunt og fornuftig i uka, og godteri på lørdag. Syns jo liksom det burde gå an, da, men kanskje jeg ikke er skapt til å få til det. Hmfr.''

Det finnes et tredje alternativ; ha søtsug men motstå fristelsen ;-)

''Hm. Jeg vil helst ha et liv som består av sunt og fornuftig i uka, og godteri på lørdag. ''

Det burde vel være greit? Mørk sjokolade sies å være sunt, i tillegg til at det er godt. De fylte variantene av premium er knallgode, særlig den som er fylt med sjokoladesaus.

Men alt med måte, selvfølgelig.

Selv er jeg ingen søtmons, men jeg hiver innpå uante mengder med peanøtter og salte sticks, koser meg med det og legger ikke på meg.

Gjest ambrose

Siden du allerede har et kosthold som ikke er stappfullt av raske karbohydrater, så ville jeg bare forsøkt å dempe mengdene med søtsaker om kvelden - evt. prøve med slike ting som bær og kesam eller "naturlig lett" yoghurter som et alternativ fra tid til annen.

Jeg drikker ofte en stor kaffe latte (men jeg har suketter oppi) og synes det fungerer som kveldskos.

''Jeg drikker ofte en stor kaffe latte (men jeg har suketter oppi) og synes det fungerer som kveldskos.''

Er det koffein i den? Hørtes jo så godt ut da, men jeg drikker ikke kaffe etter 18-tiden pga nattesøvnen...

''Jeg drikker ofte en stor kaffe latte (men jeg har suketter oppi) og synes det fungerer som kveldskos.''

Er det koffein i den? Hørtes jo så godt ut da, men jeg drikker ikke kaffe etter 18-tiden pga nattesøvnen...

Massevis av koffein :-)

Hehe, nå fikk jeg assosiasjoner til et intervju med Bondevik. Intervjueren syntes han virket så inderlig prektig, og lurte på om han aldri skeiet ut med noe uskikkelig, usunt eller rampete.

Etter litt betenkningstid kommer det:

- Jo, når vi er på ferie og kona er ute og shopper, da setter jeg meg ned på en fortauskafe og bestiller kaffe..... (dæken, nå sier han konjakk, rakk jeg å tenke)....og is!!!!

Det eneste som fungerer for meg er å holde meg helt unna, slik som også mariaflyfly nevner.

Jeg har forsøkt flere ganger å holde meg til lørdagsgodt sammen med barna, men klarer aldri helt å ta meg inn igjen.

Når det har gått et par uker uten sjokolade, kaker og andre deilige søtsaker er det null problem la være.

Det som kan få meg utpå igjen da er om jeg må bake noe (Elsker kakedeig i alle varianter), eller om det serveres kake i en sosial setting hvor det er litt vanskelig å si nei. Da klarer jeg ikke å stoppe, og sliter med søtsug i mange dager etterpå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...