Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Men da forsvinner jo veldig mye kos og hygge også...

''Men da forsvinner jo veldig mye kos og hygge også...''

Jeg undrer meg ofte over dette.

Må "kos og hygge" være forbundet med å spise noe søtt og usunt? Eller kan man omdefinere hva som er koselig? Det finnes jo mange som tilnærmet aldri spiser sukker og de har det da fint de og? (Jeg for eksempel) ;)

Om vi skal se film, så spiser vi middag mens vi ser på (ofte da litt ekstra god, men sunn, mat). Jeg "unner" meg to glass rødvin for kos eller spiser litt nøtter. Ost og (sunne) kjeks er også en topp ting man kan putte i munnen over litt tid. Og man MÅ jo ikke spise i disse situasjonene. En te-favoritt og armkroken til sambo er jo i grunnen finere enn å få i seg masse usunt? :)

Fortsetter under...

Gjest Bipolar58

Kjøp "Crom-komplex" i en helsekost forettning.Ha altid masse druer liggende,de skal være av den søteste typen,tror den heter Muscatel.Forsøk å bruke suketter i kaffen og gjerne også bare h-melk om du vil ned i vekt.Spis mye frukt,de inneholder fruktose som er ett slags søtstoff i samme familie som druesukker.

Bananaer som mellommåltid er sundt,men maks 2.

''Men da forsvinner jo veldig mye kos og hygge også...''

Jeg undrer meg ofte over dette.

Må "kos og hygge" være forbundet med å spise noe søtt og usunt? Eller kan man omdefinere hva som er koselig? Det finnes jo mange som tilnærmet aldri spiser sukker og de har det da fint de og? (Jeg for eksempel) ;)

Om vi skal se film, så spiser vi middag mens vi ser på (ofte da litt ekstra god, men sunn, mat). Jeg "unner" meg to glass rødvin for kos eller spiser litt nøtter. Ost og (sunne) kjeks er også en topp ting man kan putte i munnen over litt tid. Og man MÅ jo ikke spise i disse situasjonene. En te-favoritt og armkroken til sambo er jo i grunnen finere enn å få i seg masse usunt? :)

Man MÅ ikke spise noe som helst med sukker, og man kan sikkert ha en veldig grei tilværelse allikevel. Jeg synes det er trist å ikke kunne spise sjokolade noen gang. Eller potetgull og drikke øl. Eller smågodt. Osv. Fordi jeg synes det er kjempegodt, og jeg nyter det i mye større grad enn vin og ost og nøtter. Armkroken til gubben kan overhode ikke erstatte sjokolade, nei. :-)

Jeg tror folk er forskjellige, og setter pris på ulike ting. Jeg har levd svært sukker- og fettfattig i lange tider opp gjennom årene, og jeg trives ikke med en godterifri tilværelse. Dessverre. Jeg skulle ønske at jeg synes gulerøtter var bedre enn sjokolade, og at kålrot smakte som potetgull. Men det gjør det ikke.

(Bare en liten ting til slutt: Det er du som sliter med for lavt blodsukker uten å være diabetiker, er det ikke? Bare kom på noe her en dag: Fett påvirker også insulinproduksjonen, vi har erfart at mat med mye fett virker lenge og krever mye insulin. Tror ikke vi hadde det med i en diskusjon for litt siden, så jeg ville bare nevne det - men dette er du sikkert klar over allerede.)

Kjøp "Crom-komplex" i en helsekost forettning.Ha altid masse druer liggende,de skal være av den søteste typen,tror den heter Muscatel.Forsøk å bruke suketter i kaffen og gjerne også bare h-melk om du vil ned i vekt.Spis mye frukt,de inneholder fruktose som er ett slags søtstoff i samme familie som druesukker.

Bananaer som mellommåltid er sundt,men maks 2.

Beklager, men jeg tror nok ikke at du er helt på riktig spor.

Gjest stinecj

Hei

Det jeg kan anbefale er å kutte ut sukkeret! Da vil søtsuget gi seg. Det er veldig vanskelig de tre første ukene. Etterpå glemmer du det litt.

Jeg sluttet (nesten) å spise sukker i april. Jeg har hatt lange perioder før (på flere år) som jeg har holdt meg helt unna raffinert sukker, godteri etc. Jeg sier nesten fordi det ikke er helt sant å si at jeg er HELT sukkerfri, for jeg spiser noe ferdigmat noen ganger. Jeg har ikke alltid tid til å bake eget brød - og det er det noe sukker i, jeg spiser kjøttpålegg som skinke, som det også er noe sukker i. Det er vanskelig, men ikke umulig, å være 100% sukkerfri. Jeg spiser noe banan (fruktsukker) og litt melk en gang i blant (i kaffen eller i kakao som jeg lager uten sukker).

Jeg småspiste kjeks og godteri rett som det var hele våren og jeg følte meg slapp og sliten til slutt, med et blodsukker som føyk opp og ned som en jo-jo... Så jeg bestemte meg rett og slett for å sette ned foten. De første 3 ukene var jeg på "avvennng". Jeg var fryktelig rastløs og greide nesten ikke å sitte i ro med beina. Jeg har aldri vært på avrusing av noe slag, men jeg kan tenke meg at det kan sammenlignes litt med noe sånt (men sikkert i mildere grad). Jeg følte at det var sukkeret som var på vei ut av systemet. Jeg var småfysen på noe HELE tiden denne perioden. Jeg overlevde på å spise avocado, banan og agurkskiver hver gang jeg hadde lyst på noe søtt. + at jeg spiste en del mer annen mat. Jeg gikk opp noen kilo denne perioden. De tre første ukene var, som sagt, verst. De neste tre ukene gikk det mye bedre. Og utpå sommeren en gang, så hadde jeg helt glemt søtsuget. Jeg gikk opp et par kilo først, men har siden gått ned de + noen til.

Jeg holder meg unna kunstig søtning. Jeg har prøvd stevia, men jeg synes det smaker litt kunstig også. Men kan være ok i kaffen/te og kakao en gang i blant. Litt usikker på hvor sunt det er...

Det er verdt å prøve å kutte ut sukkeret! For meg er det det eneste som fungerer. Hvis jeg prøver å spise litt, kose meg en gang i blant, når det er bursdager, jul etc, så sprekker jeg... og det blir gradvis til at man MÅ ha litt sukker flere ganger om dagen.... eller hver kveld. Så for meg fungerer det best å kutte det ut helt (nesten helt i alle fall).

Lykke til!

• 1 måned senere...

Annonse

Har du prøvd druer? All søt frukt bør du prøve.Fruktose er mindre skadelig en rent sukker.Er du litt småsulten kan du ta en banan.

''Har du prøvd druer? All søt frukt bør du prøve.Fruktose er mindre skadelig en rent sukker.Er du litt småsulten kan du ta en banan.''

Druer og banan er de verste fruktene for blodsukkeret, det sender blodsukkeret rett i været og så rett ned igjen slik at man fort blir sulten og lysten på mer søtt igjen.

Det beste rådet mot søtsug er å holde seg unna alt søtt, etter en ukes tid er det verste gjort, om ikke før.

Hm. Jeg vil helst ha et liv som består av sunt og fornuftig i uka, og godteri på lørdag. Syns jo liksom det burde gå an, da, men kanskje jeg ikke er skapt til å få til det. Hmfr.

Kjøp en stor pakke med rosiner.Det er sundt! Den inneholder ca 500gr og koster ca 20 kr.Det må da være sunt? Liker du ananas? Den er også ganske søt.Og appelsiner og klementiner.

Gjest Psyk av alt

Kjøp en stor pakke med rosiner.Det er sundt! Den inneholder ca 500gr og koster ca 20 kr.Det må da være sunt? Liker du ananas? Den er også ganske søt.Og appelsiner og klementiner.

Det som demper søtsuget mitt best, bortsett fra godteri, er godt modne bananer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...