Gå til innhold

Hva skjer etter 1 år sykmelding

Anbefalte innlegg

I februar har jeg vært sykemeldt i 1 år. Nå er jeg delvis sykemeldt, men vet ikke om jeg er tilbake for fullt i februar. Hva skjer etter 1 år?

Lurer også på det med dialogmøte, har v'rt på et møte etter 6 mnd, men tror det skal være et møte senere, noen som vet det? Synes det er vanskelegi å orintere seg på nav sine nettsider...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371342-hva-skjer-etter-1-%C3%A5r-sykmelding/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du fortsatt ikke kan jobbe etter å ha vært sykemeldt et år må du over på arbeidsavklaringspenger. Da får du 66% av det du tjente utbetalt. Hvorvidt du er helt ellerdelvis sykemeldt har ikke noe å bety, et år er et år uaansett gradering.

brilleslangen

Du kan be om dialogmøte 3 eller samtale om arbeidsavklaringspenger. For å få arbeidsavklaringspenger må du ha redusert arbeidsevne til ethvert yrke med minst 50 %.

er du kommunalt ansatt, og jobber mer enn 50%, så kan arbeidsgiveren søke kommunenes landspensjonskasse om attføringspensjon for den prosenten du ikke jobber. Du får også da reduksjon i forhold til dagens lønn, KLP opererer med samme % av lønna som nav.

Jeg var 40% sykmeldt da sykepengeordningen tok slutt. Og jeg er nå på KLP attføringspensjon

Gjest ambrose

Du må over på graderte arbeidsavklaringspenger (AAP). Snakk med nav og legen din i god tid, for det tar som regel litt tid å behandle en slik søknad. Sammen må dere finne ut hva som skal skje videre, og hva som skal til for at du skal komme deg ut i full jobb igjen.

AAP er forresten 66% av det du får utbetalt i sykepenger.

Annonse

Persille1365381127

Jeg ser du har fått svar på NAV-tingene, så da kan jeg svare på arbeidsgivertingene:

Dersom det ikke er noen mulighet for at du skal tilbake i jobb, så kan arbeidsgiver si deg opp med det som begrunnelse.

Dersom du skal tilbake i jobb men trenger mer tid, så kan arbeidsgiver likevel si deg opp - med begrunnelse i at de har behov for arbeidskraft nå. Dette har også sammenheng med at man ikke skal vikariere i mer enn 12 måneder (altså den som vikarierer for deg).

Dersom du ikke er i arbeid, så har selvfølgelig ikke dette noenting å si.

Du kan søke om permisjon fra jobben etter at sykemeldingen er gått ut. I de offentlige arbeidsplasser jeg kjenner til har det vært vanlig å få 1 års permisjon, men jeg vet ikke hvordan det er på private arbeidsplasser.

Har man rett på arbeidsavklaringspenger om man er i permisjon? Det betviler jeg (men jeg *vet* ikke atså..) Folk flest må ha penger til å leve av, og det er da mer enn hardt nok å gå ned i inntekt om den ikke skal opphøre helt.

Gjest bølger

Har man rett på arbeidsavklaringspenger om man er i permisjon? Det betviler jeg (men jeg *vet* ikke atså..) Folk flest må ha penger til å leve av, og det er da mer enn hardt nok å gå ned i inntekt om den ikke skal opphøre helt.

Du har rett på avklaringspenger selv om du er i permisjon.

Hmmm ..er du 100% sikker på det?

Å få permisjon fra jobben fordi man fortsatt er for syk til å jobbe og allerede har vært sykemeldt i ett år, vil normalt innebære at man kvalifiserer for AAP. Hvorfor tenker du at det ikke skulle være sånn?

Annonse

Å få permisjon fra jobben fordi man fortsatt er for syk til å jobbe og allerede har vært sykemeldt i ett år, vil normalt innebære at man kvalifiserer for AAP. Hvorfor tenker du at det ikke skulle være sånn?

Jeg vet ikke hvorfor jeg trodde det ikke var mulig. Hørtes bare litt ulogisk ut ettersom de er så restriktive med pengene hos NAV. :D

Jeg vet ikke hvorfor jeg trodde det ikke var mulig. Hørtes bare litt ulogisk ut ettersom de er så restriktive med pengene hos NAV. :D

Forutsetningen er selvfølgelig at vedkommende er for syk til å kunne gå tilbake til sitt ordinære arbeid nå. Nav kan komme til å mene at hun bør begynne å jobbe noe i sin gamle jobb igjen; ofte er jo det den beste løsningen.

Forutsetningen er selvfølgelig at vedkommende er for syk til å kunne gå tilbake til sitt ordinære arbeid nå. Nav kan komme til å mene at hun bør begynne å jobbe noe i sin gamle jobb igjen; ofte er jo det den beste løsningen.

''Forutsetningen er selvfølgelig at vedkommende er for syk til å kunne gå tilbake til sitt ordinære arbeid nå.''

Selvfølgelig!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...