Gå til innhold

"Likestillingen har gått for langt..."

Anbefalte innlegg

Gjest Shilapila

''Ideellt sett burde det nok være slik at man hadde to år sammenhengende permisjon -det første året for mor og det andre for far, evt på andre måter som passer fam bedre. ''

Amen!!

Evt at det blir lagt tilrette for delitid når barnet mer 1 og 2 og evt 3 år. Foreksmepel ved kontantstøtte.

Jeg ble ikke ammet og har vært minst plaget alleriger i min familie.

Kontantstøtte er et godt eksempel på hvordan kvinner holdes fremdeles lenket til kjøkkenbenken.

Fortsetter under...

• Svar 135
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Elis31

15

• Lillemus

12

• Katt-ja

8

• EnolaGay

8

Mest aktive i denne tråden

Ideellt sett burde det nok være slik at man hadde to år sammenhengende permisjon -det første året for mor og det andre for far, evt på andre måter som passer fam bedre.

For meg var det viktig med fullamming i seks mnd pga mye astma og allergi i familien. Jeg fullammet alle tre barna i seks mnd og fortsatte med amming til de var langt over året (siste ammet jeg til rett før hun fylte to). Ingen av dem har astma eller allergier, og det er sjelden i min fam...

For min del reduserte også ammingen endel stress... i motsetning til det Lysbakken sier ;)

Jeg ser poenget hans, og jeg ser hvilke interessekonflikter som ligger til grunn.. Ingen enkel sak med et fasitsvar igrunnen ;)

''Ideellt sett burde det nok være slik at man hadde to år sammenhengende permisjon''

Og hvordan skal det finansieres?

Det er ikke noe kritikkverdig at du velger å være hjemme og ikke din mann. Det kritikkverdige er at samfunnet legger opp til at det skal være slik.

Kanskje det er et mer natulig behov for kvinner? Er det galt det da? Det er ikke jo ikke uten grunn at kvinner tradisjonelt velger omsorgsyrker. Kanskje det ideelle samfunn er der man kan velge det som passer best for en selv. Og da hadde jeg som kvinne valgt å være mer hjemme med barn når de var små.

Kontantstøtte er et godt eksempel på hvordan kvinner holdes fremdeles lenket til kjøkkenbenken.

Det kan også være et godt eksempel på at barn kan få være mer hjemme med sine foreldre. Jeg tror de har mer behov for det enn å være i barnehage når de er ett år.

Kontantstøtten kan gjøres om slik at man kan jobbe deltid, men ikke tape noe på de timene barnet er i barnehage.

''Ideellt sett burde det nok være slik at man hadde to år sammenhengende permisjon''

Og hvordan skal det finansieres?

Man kunne få beholde dagens kontantstøtte og i alle fall få jobbe deltid, men ikke tape kontantstøtte fordi man har barnet i barnehage.

Kanskje det er et mer natulig behov for kvinner? Er det galt det da? Det er ikke jo ikke uten grunn at kvinner tradisjonelt velger omsorgsyrker. Kanskje det ideelle samfunn er der man kan velge det som passer best for en selv. Og da hadde jeg som kvinne valgt å være mer hjemme med barn når de var små.

Det er akkurat her det med likeverd kommer inn. Alle føler ikke som deg, og skal ikke tape økonomisk på å organisere slik *de* føler er naturlig.

Annonse

Det er akkurat her det med likeverd kommer inn. Alle føler ikke som deg, og skal ikke tape økonomisk på å organisere slik *de* føler er naturlig.

Jeg synes heller ikke at noen skal tape økonomisk på å velge det de ønsker. Men jeg blir tvunget inn i et mønster jeg ikke ønsker. Jeg synes det er kjempeviktig at barn ikke stues bort i barnehage full tid fra de er ett år.

Gjest Niccolina

Og ammepermisjon er gull verdt,

jeg slet med ene barnet mitt som ikke ville ha vanlig føde,

var så vidt jeg fikk i henne noen få skjeer grøt eller middagsglass,

brødmat gikk ikke og flaske spyttet hun bare ut igjen.

Men pga reisevei til jobb og barnehage og hjem, var det mest praktisk at jeg sluttet

litt før så hun fikk kortere dag på barnehagen, det ble for mye styr å dra ens ærend til barnehage for å amme og så tilbake på jobb.

Det ble en del grining i barnehagen pga hun var sulten, fikk jo ikke i seg særlig mat, så når jeg kom og hentet henne var hun desperat etter pupp.

Ikke sant. Lysbakken tror visst at det er så enkelt å gi barna flaske, men det vet mange av oss mødre at det kan finnes utfordringer ved.

Jenta mi ville også bare ha pupp. Ikke tale om å drikke fra kopp eller flaske, og mme spyttet hun ut.

Så Lysbakken bommer når han mener at mødre må kunne legge ammingen på hylla for å la jobben komme foran. Det er helt omvendt prioritering - dessuten er det morgendagens borgere (og deriblant SV-ere) som ammes opp, etter helsetilsynets retningslinjer. Poenget må alltid være rom for å velge.

Jeg synes heller ikke at noen skal tape økonomisk på å velge det de ønsker. Men jeg blir tvunget inn i et mønster jeg ikke ønsker. Jeg synes det er kjempeviktig at barn ikke stues bort i barnehage full tid fra de er ett år.

Jeg mener å ha sett regnskap på at ett års permisjon med kontantstøtte ikke er et økonomisk tapsprosjekt? Barnehageutgifter + kontanstøtte + + redusert transportkostnader + bedre planlegging av husholdsutgifter (litt sånn flinkis-husmor-aktig regnskap som jeg husker det) = nesten gjennomsnittelig netto inntekt for norske kvinner.

Nå er nok dette ikke heelt tilfelle, men jeg tror nok det er mulig for mange å prioritere ett ekstra hjemmår - om en vil.

Jeg mener å ha sett regnskap på at ett års permisjon med kontantstøtte ikke er et økonomisk tapsprosjekt? Barnehageutgifter + kontanstøtte + + redusert transportkostnader + bedre planlegging av husholdsutgifter (litt sånn flinkis-husmor-aktig regnskap som jeg husker det) = nesten gjennomsnittelig netto inntekt for norske kvinner.

Nå er nok dette ikke heelt tilfelle, men jeg tror nok det er mulig for mange å prioritere ett ekstra hjemmår - om en vil.

Da tror jeg du tar utgangspunkt i at kvinner tjener jævlig dårlig. Selv om man ikke har transportutgifter, utgifter til barnehage(som man også får skattefratrekk) så mangler man jo fortsatt Inntekt. Kontantstøtte på 3000-4000 dekker nok ikke opp noe særlig.

Jeg hadde i alle fall ikke hatt råd til det.

Da tror jeg du tar utgangspunkt i at kvinner tjener jævlig dårlig. Selv om man ikke har transportutgifter, utgifter til barnehage(som man også får skattefratrekk) så mangler man jo fortsatt Inntekt. Kontantstøtte på 3000-4000 dekker nok ikke opp noe særlig.

Jeg hadde i alle fall ikke hatt råd til det.

Ikke mitt regnskap, og som sagt husker jeg det ikke helt, men utgangspunktet var kvinners gjennomsnittelige nettoinntekt (som sikkert er lav pga at mange kvinner jobber deltid). Er på tur ut nå men skal se om jeg kan google det fram senere :)

Samme her, Norsk Rødt Fe. Hele bondekvinneforeninga gleda seg. Men ikke tale om at melka kom ut med å pumpe. Str 85G på det verste. Hvis du leter her finner du trådene mine om brystløft! *skrattler*

''Men ikke tale om at melka kom ut med å pumpe.''

Prøvde du en liten dusj oxytocin i nesen? (nesespray) Da funket pumping for meg.

Gjest Niccolina

Man kunne få beholde dagens kontantstøtte og i alle fall få jobbe deltid, men ikke tape kontantstøtte fordi man har barnet i barnehage.

Beholde kontantstøtte samtidig som ungen er i bhg? Mens mor/far går hjemme deltid? Det høres ikke særlig økonomisk bærekraftig ut.

Annonse

Beholde kontantstøtte samtidig som ungen er i bhg? Mens mor/far går hjemme deltid? Det høres ikke særlig økonomisk bærekraftig ut.

I dag kan man jobbe fult og ha barnet hos dagmamma og beholde kontantstøtte. Jeg tenker på det beste for barnet. Dersom de som benyttet seg av det fikk faste tider i barnehagen. Foreksempel starte 0830-1530 kunne de ha mindre folk på jobb utenom disse tidene.

Gjest Elextra

Jeg fullammet tvillingene i åtte mnd. Og når vi snakker om stressredusering... å koke flasker og huske på å ha melkepulver i huset til enhver tid..for to stk. Å måtte ha med seg halve kjøkkenet bare for en tur ut..

Husker vi forsøkte å være likestilte for at jeg skulle sove en hel natt. Mannen skulle prøve flaske. Etter 20 minutter kom han nærmest hysterisk inn til meg med to like hysteriske barn, og tagg om å få pupp! :0) "Bananunger", de tar ikke flaske vet du. Så det prosjektet gav vi opp. Det endte med at han flyttet på gjesterommet istedet og så senket freden seg når jeg kunne sove med en på hver side. Vi fikk ikke i dem en skje grøt engang før de var åtte mnd, og da under sterk tvil.

'' Mannen skulle prøve flaske. Etter 20 minutter kom han nærmest hysterisk''

Tror de fleste jobber mer enn 20 minutter for å få flaske til å funke! :-) Det gjorde i hvertfall vi, og da ikke på grunn av jobb eller for at barna skulle få MME, men fordi mor lengtet etter litt uavhengighet. Det tok et par kvelder, men funket fint etterhvert :-).

Jeg synes det har gått litt langt jeg. Kvinner skal tvinges ut i arbeidslivet for å få lik lønn som menn. Barn skal tvinges i barnehage fra de er et år.

Jeg synes familier bør få god mulighet til å jobbe deltid til barnet er tre år, og familien kan selv få velge hvem som vil jobbe deltid.

Og jeg blir så snabla forbannet for at kvinner MÅ i jobb så fort som svint etter fødselspermisonen, ellers blir det ikke likelønn.

Hælvete vil man ha likelønn så bare betal kvinner mer.

Ofte jobber kvinner i det offentlige, mannen i det private og tjener mye mer. Også derfor velger kvinner og ikke mannen å jobbe deltid. Men personlig tror jeg at jeg hadde valgt å være hjemme deltid fordi jeg ønsker det. Sannsynligvis mer enn min mann. Og da har likestillingen gått for langt om det er kritikkverdig!!

Så du mener at kvinner og menn ikke skal ha lik rett til å _velge_ hvordan de vil legge opp livet når de f.eks. får barn? Det er jo det du sier når du mener likestillingen har gått for langt?

Det er da blodig urettferdig at det blir sett på som en selvfølge - og naturlig - at det autmatisk er kvinnen som skal være hjemme med barna dersom man ønsker å utsette barnehagestart til f.eks. to år! Hvorfor er det ikke en like stor selvfølge at mannen tar den biten? Det er selvsagt helt greit at kvinnen er hjemme hvis begge er enige i det, men at mannen har "mer rett til" å jobbe enn kvinnen, eller at kvinnen "har mer rett til" å være hjemme enn mannen er jo bare tull?

Og å "velge det som passer best for en selv" betyr at samfunnet må legge til rette for at det blir et reellt valg - slik er det faktisk ikke idag.... dette handler ikke nødvendigvis om regler, men om forventninger.

''Ideellt sett burde det nok være slik at man hadde to år sammenhengende permisjon -det første året for mor og det andre for far, evt på andre måter som passer fam bedre. ''

Amen!!

Evt at det blir lagt tilrette for delitid når barnet mer 1 og 2 og evt 3 år. Foreksmepel ved kontantstøtte.

Jeg ble ikke ammet og har vært minst plaget alleriger i min familie.

Enig med deg...

I min familie beskytter visst morsmelk bra... Jeg er den eneste av mine søsken som ikke er allergisk/har astma.. og jeg ble ammet lengst. Ser det samme hos andre i fam.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...