Lillemus Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 ''Er det ikke like galt å tvinge noen kjønn til et utradisjonelt mønster om de ikke vil det?'' Du setter det hele totalt på hodet. Likestilling handler nettopp om at ingen av kjønnene skal favoriseres eller "tvinges" eller gis bedre rett ved valg av løsninger. Å si at "likestilingen har gått for langt" betyr jo nettopp at en ønsker å sementere tradisjonelle løsninger og ikke åpne for at kvinner står friere til å velge arbeidsliv og menn friere til å velge perioder hjemme med barn. ''åpne for at kvinner står friere til å velge arbeidsliv og menn friere til å velge perioder hjemme med barn.'' Da må man jo også innse at i noen familier passer det best for alle parter at mor er hjemme så lenge hun kan og at far har sine tilmålte uker. Og ikke minst må man godta at det er noen menn som ikke er interesserte i å gå hjemme med unger - og akkurat det synes å være tungt for mange har jeg inntrykk av. På samme måte som det faktisk finnes kvinner som synes det er deilig å begynne å jobbe igjen når ungen nærmer seg året, men det er jo mer eller mindre tabu! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/371352-likestillingen-har-g%C3%A5tt-for-langt/page/4/#findComment-3247070 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 ''åpne for at kvinner står friere til å velge arbeidsliv og menn friere til å velge perioder hjemme med barn.'' Da må man jo også innse at i noen familier passer det best for alle parter at mor er hjemme så lenge hun kan og at far har sine tilmålte uker. Og ikke minst må man godta at det er noen menn som ikke er interesserte i å gå hjemme med unger - og akkurat det synes å være tungt for mange har jeg inntrykk av. På samme måte som det faktisk finnes kvinner som synes det er deilig å begynne å jobbe igjen når ungen nærmer seg året, men det er jo mer eller mindre tabu! ''Da må man jo også innse at i noen familier passer det best for alle parter at mor er hjemme så lenge hun kan og at far har sine tilmålte uker. Og ikke minst må man godta at det er noen menn som ikke er interesserte i å gå hjemme med unger - og akkurat det synes å være tungt for mange har jeg inntrykk av. På samme måte som det faktisk finnes kvinner som synes det er deilig å begynne å jobbe igjen når ungen nærmer seg året, men det er jo mer eller mindre tabu!'' Jeg er heller ikke blant dem som mener hele permisjonen skal deles på midten, men jeg likevel tro på at en viss fordeling av permisjonen gjør det lettere for mannen å velge å være hjemme noen måneder. Selv om det er fullt mulig i dag, er ikke samfunnet, og særlig arbeidsgivere, like vennlig innstilt når det gjelder menns permisjoner som når det gjelder kvinners. Nettopp dette bremser kvinner karrieremuligheter i mange typer jobber. Vi kjenner nok ulike type menn, for omtrent alle fedrene jeg kjenner til i omgangskretsen er "interessert i å gå hjemme med unger" når det er snakk om egne barn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/371352-likestillingen-har-g%C3%A5tt-for-langt/page/4/#findComment-3247078 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 ''Da må man jo også innse at i noen familier passer det best for alle parter at mor er hjemme så lenge hun kan og at far har sine tilmålte uker. Og ikke minst må man godta at det er noen menn som ikke er interesserte i å gå hjemme med unger - og akkurat det synes å være tungt for mange har jeg inntrykk av. På samme måte som det faktisk finnes kvinner som synes det er deilig å begynne å jobbe igjen når ungen nærmer seg året, men det er jo mer eller mindre tabu!'' Jeg er heller ikke blant dem som mener hele permisjonen skal deles på midten, men jeg likevel tro på at en viss fordeling av permisjonen gjør det lettere for mannen å velge å være hjemme noen måneder. Selv om det er fullt mulig i dag, er ikke samfunnet, og særlig arbeidsgivere, like vennlig innstilt når det gjelder menns permisjoner som når det gjelder kvinners. Nettopp dette bremser kvinner karrieremuligheter i mange typer jobber. Vi kjenner nok ulike type menn, for omtrent alle fedrene jeg kjenner til i omgangskretsen er "interessert i å gå hjemme med unger" når det er snakk om egne barn. ''Vi kjenner nok ulike type menn, for omtrent alle fedrene jeg kjenner til i omgangskretsen er "interessert i å gå hjemme med unger" når det er snakk om egne barn.'' Eksen hadde noen ekstra uker med jentungen og det var veldig fint. ) Men jeg kjenner menn som nok hadde kvidd seg for å ta mer enn sine "pålagte" uker ja. Skjønt, det ville kanskje endret seg om det ble en realitet. ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/371352-likestillingen-har-g%C3%A5tt-for-langt/page/4/#findComment-3247079 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 ''Vi kjenner nok ulike type menn, for omtrent alle fedrene jeg kjenner til i omgangskretsen er "interessert i å gå hjemme med unger" når det er snakk om egne barn.'' Eksen hadde noen ekstra uker med jentungen og det var veldig fint. ) Men jeg kjenner menn som nok hadde kvidd seg for å ta mer enn sine "pålagte" uker ja. Skjønt, det ville kanskje endret seg om det ble en realitet. ) ''Men jeg kjenner menn som nok hadde kvidd seg for å ta mer enn sine "pålagte" uker ja. Skjønt, det ville kanskje endret seg om det ble en realitet. '' Mange menn føler nok i dag at det oppfattes som en nedprioritering av jobben om de velger å ta foreldrepermisjon noen måneder. Dette tror jeg for svært mange vil bli annerledes om større del av permisjonen blir forbeholdt far. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/371352-likestillingen-har-g%C3%A5tt-for-langt/page/4/#findComment-3247080 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest naturens side Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Så du mener at kvinner og menn ikke skal ha lik rett til å _velge_ hvordan de vil legge opp livet når de f.eks. får barn? Det er jo det du sier når du mener likestillingen har gått for langt? Det er da blodig urettferdig at det blir sett på som en selvfølge - og naturlig - at det autmatisk er kvinnen som skal være hjemme med barna dersom man ønsker å utsette barnehagestart til f.eks. to år! Hvorfor er det ikke en like stor selvfølge at mannen tar den biten? Det er selvsagt helt greit at kvinnen er hjemme hvis begge er enige i det, men at mannen har "mer rett til" å jobbe enn kvinnen, eller at kvinnen "har mer rett til" å være hjemme enn mannen er jo bare tull? Menn får goder med høyere lønn enn oss kvinner. Kvinner får goder med mer permisjon enn menn. Menn er best egnet til å jobbe ute. Kvinner er best på omsorg. SÅNN ER DET STORT SETT! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/371352-likestillingen-har-g%C3%A5tt-for-langt/page/4/#findComment-3247081 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 ''Men jeg kjenner menn som nok hadde kvidd seg for å ta mer enn sine "pålagte" uker ja. Skjønt, det ville kanskje endret seg om det ble en realitet. '' Mange menn føler nok i dag at det oppfattes som en nedprioritering av jobben om de velger å ta foreldrepermisjon noen måneder. Dette tror jeg for svært mange vil bli annerledes om større del av permisjonen blir forbeholdt far. ''Mange menn føler nok i dag at det oppfattes som en nedprioritering av jobben om de velger å ta foreldrepermisjon noen måneder. Dette tror jeg for svært mange vil bli annerledes om større del av permisjonen blir forbeholdt far. '' Helt enig med deg. I mange bedrifter vet jeg at det er sånn. Det at far såkalt MÅ ta et visst antall uker, gjør at det blir akseptert og sjefen kan ikke si noe på det. Fedrekvoten er dessverre fortsatt nødvendig (uten at jeg vil si at den må være så veldig mye lengre enn nå). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/371352-likestillingen-har-g%C3%A5tt-for-langt/page/4/#findComment-3247100 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Enig med deg, likestilling KAN ikke gå for langt, etter min definisjon. Men kvinne- (eller manns-) kamp kan sikkert gå for langt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/371352-likestillingen-har-g%C3%A5tt-for-langt/page/4/#findComment-3247103 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Problemet er at "ingen" kjemper for likestilling, men for kvinners rettigheter. Og det er nok det man tenker på når man sier at likestillingen (dvs kvinnekampen) har gått for langt. Men kampen for kvinners rettigheter handler jo om at kvinner skal ha de samme mulighetene som menn, og omvendt? Altså likestilling mellom kjønnene. Jeg tror at mange tenker på at likestilling betyr at kvinner og menn bør gjøre det samme - kvinner skifte dekk, menn vaske huset etc Men det handler jo om at kjønnene skal ha de samme forutsetningene slik at det blir reell frihet for begge parter - tenker jeg.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/371352-likestillingen-har-g%C3%A5tt-for-langt/page/4/#findComment-3247108 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Menn får goder med høyere lønn enn oss kvinner. Kvinner får goder med mer permisjon enn menn. Menn er best egnet til å jobbe ute. Kvinner er best på omsorg. SÅNN ER DET STORT SETT! Hehe, den der vet jeg ikke engang om jeg gidder å kommentere 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/371352-likestillingen-har-g%C3%A5tt-for-langt/page/4/#findComment-3247110 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Enig med deg, likestilling KAN ikke gå for langt, etter min definisjon. Men kvinne- (eller manns-) kamp kan sikkert gå for langt. Ja, enig i det siste der! Jeg håper min neste mann synes det er ok å skifte dekk og peile olje, for bil er noe jeg ikke kan noe som helst om Jeg tar det allikevel ikke som en selvfølge at han kan eller liker å drive med slikt;) På samme måte håper jeg han ikke tar som en selvfølge at jeg liker å vaske hus, og forventer at dette er noe jeg skal gjøre fordi jeg er kvinne Vi må samarbeide og finne ut hva vi begge er gode på, og forsøke å utfylle hverandre på best mulig måte uten å tenke hvem som _bør_ ta ansvar for hva på bakgrunn av kjønnsforventninger 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/371352-likestillingen-har-g%C3%A5tt-for-langt/page/4/#findComment-3247111 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Det er ikke noe kritikkverdig at du velger å være hjemme og ikke din mann. Det kritikkverdige er at samfunnet legger opp til at det skal være slik. Amen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/371352-likestillingen-har-g%C3%A5tt-for-langt/page/4/#findComment-3247112 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Er det ikke like galt å tvinge noen kjønn til et utradisjonelt mønster om de ikke vil det? Og hva med barnets beste? Det jeg brenner mest for er at en ettåring og kanskje toåringer skal slippe å være full tid i barnehagen. Men nå føler jeg at de må det, de ofres på likestillingens alter. "Ofres på likestillingens alter"? Kjenner jeg blir provosert av den holdningen der.... For meg er det viktigere at kvinner idag faktisk har FRIHET! Hvorfor skal menn ha større frihet enn kvinner?? Vi er da likeverdige mennesker! Jeg har tre døtre. Min eldste datter er 14, og hun sa her forleden: "Åh, så utrolig glad jeg er for at du alltid har vært en mamma som har vært et godt forbilde for at man kan kombinere både jobb og familie! Jeg synes det er trist at enkelte kvinner fortsatt føler at det er de som har ansvar for å være hjemme når barna er små!" Hun er bare fjorten, så jeg fikk slengt inn at de som jobber hjemme også gjør en viktig jobb, og at den måten å leve på sikkert var den som passa dem best som familie (bare for å ha sagt det ) Uansett tror jeg det er viktig for den oppvoksende generasjon å se at kvinner og menn har like muligheter... Jeg jobber i skolen og det gleder meg å se alle de fremadstormende ungdommene vi har idag! Mange jenter drømmer om godt betalte yrker og vil ikke ta til takke med å gifte seg til trygg økonomi. Kjempebra! Frihet til å ta egne og individuelle valg er noe begge kjønn må ha lik rett til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/371352-likestillingen-har-g%C3%A5tt-for-langt/page/4/#findComment-3247113 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Så du mener at barns beste er å være i barnehagen 9-10 timer hver dag også når de er ett og to år? Hvem har sagt det?? Selvsagt er det best at far eller mor (eller begge foreldre) kan greie å jobbe redusert eller flekse på arbeidstida slik at barnet slipper å være i barnehagen i så mange timer. Jeg har selv vært innom barnehage (jobb) - og mener bestemt at det er de som lar barna være i bhg så lenge hver dag som blir lagt merke til. Man legger ikke merke til de som kjører "normal" arbeidsdag. De aller fleste henter barna så fort de kan..... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/371352-likestillingen-har-g%C3%A5tt-for-langt/page/4/#findComment-3247114 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Problemet er at "ingen" kjemper for likestilling, men for kvinners rettigheter. Og det er nok det man tenker på når man sier at likestillingen (dvs kvinnekampen) har gått for langt. Er det ikke? Hva heter departementet Lysbakken styrer igjen...? ;-) Jeg tror imidlertid det du peker på er en vanlig oppfatning. Mange "hører" feministen når man snakker om likestilling, kanskje først og fremst fordi vi i norsk sammenheng har fokusert på arbeidsliv og familie når det kommer til slike saker. Jeg har ikke inntrykk av at likestilling feiltolkes på samme måte når det kommer til integreringsspørsmål. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/371352-likestillingen-har-g%C3%A5tt-for-langt/page/4/#findComment-3247121 Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Kanskje det er et mer natulig behov for kvinner? Er det galt det da? Det er ikke jo ikke uten grunn at kvinner tradisjonelt velger omsorgsyrker. Kanskje det ideelle samfunn er der man kan velge det som passer best for en selv. Og da hadde jeg som kvinne valgt å være mer hjemme med barn når de var små. Det er jo her det går galt. ''Og da hadde jeg som kvinne valgt å være mer hjemme med barn når de var små.'' Nei, da hadde du, _som deg selv_, valgt å være mer hjemme med barna da de var små. Jeg, som også er kvinne, hadde derimot ikke valgt det. Fordi jeg ikke først og fremst er kvinne, men først og fremst et individ. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/371352-likestillingen-har-g%C3%A5tt-for-langt/page/4/#findComment-3247170 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Du har ikke skjønt stort av hva likestilling vil si hvis du bruker det som et argument for å påstå at likestillingen ikke har komt langt. Likestilling handler om like muligheter/forutsetninger. De fleste menn som er rike har jobbet seg opp og ofret mye for å komme dit de er. Færre kvinner gjør dette, og da vil det være færre rike kvinner. Videre har et lite mindretall av befolkningen lite å si. Kvinner bruker altfor ofte de få på toppen som begrunnelse for kvotering og påstånder om manglende likestilling. ''Du har ikke skjønt stort av hva likestilling vil si hvis du bruker det som et argument for å påstå at likestillingen ikke har komt langt'' Jeg mener at dette er et av tegnene på at likestillingen ikke er kommet for langt. Er du uenig med meg får du argumentere med noe annet enn at jeg ikke har "skjønt det". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/371352-likestillingen-har-g%C3%A5tt-for-langt/page/4/#findComment-3247270 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 Men kampen for kvinners rettigheter handler jo om at kvinner skal ha de samme mulighetene som menn, og omvendt? Altså likestilling mellom kjønnene. Jeg tror at mange tenker på at likestilling betyr at kvinner og menn bør gjøre det samme - kvinner skifte dekk, menn vaske huset etc Men det handler jo om at kjønnene skal ha de samme forutsetningene slik at det blir reell frihet for begge parter - tenker jeg.. Helt enig. Likestilling er like muligheter, ikke 50/50 fordeling. Eller enda verre. Husker for noen år siden en avisartikkel som utropte noen til best på likestilling fordi kvinneandelen var høyest i landet. Det framstilles dermed som at 100% kvinneandel er likestilling. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/371352-likestillingen-har-g%C3%A5tt-for-langt/page/4/#findComment-3247487 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 Men kampen for kvinners rettigheter handler jo om at kvinner skal ha de samme mulighetene som menn, og omvendt? Altså likestilling mellom kjønnene. Jeg tror at mange tenker på at likestilling betyr at kvinner og menn bør gjøre det samme - kvinner skifte dekk, menn vaske huset etc Men det handler jo om at kjønnene skal ha de samme forutsetningene slik at det blir reell frihet for begge parter - tenker jeg.. ''Jeg tror at mange tenker på at likestilling betyr at kvinner og menn bør gjøre det samme - kvinner skifte dekk, menn vaske huset etc ;)'' Jeg synes det er noe å trakte etter likestillingsmessig at man kan klare seg selv - skifte sine egne dekk og vaske sitt eget hus uansett hvilket kjønn man har ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/371352-likestillingen-har-g%C3%A5tt-for-langt/page/4/#findComment-3247490 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 ''Du har ikke skjønt stort av hva likestilling vil si hvis du bruker det som et argument for å påstå at likestillingen ikke har komt langt'' Jeg mener at dette er et av tegnene på at likestillingen ikke er kommet for langt. Er du uenig med meg får du argumentere med noe annet enn at jeg ikke har "skjønt det". Et tenkt tilfelle: De 100 rikeste i Norge er menn. Resten av mennene tjener under fattigdomsgrensa. Dvs at fra 101 og nedover på rikinglista er det kun kvinner (alle kvinner tjener mer enn de mennene som ikke er de 100 rikeste). Med din logikk burde kvinnelønningene økes fordi de 100 rikeste er menn. En kan ikke bare se på toppen, en må se på hele bildet. I tillegg må en selvfølgelig se på hvorfor noen er rikere enn andre, inkludert hvilke sjanser de tar og offer de gjør. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/371352-likestillingen-har-g%C3%A5tt-for-langt/page/4/#findComment-3247504 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 ''Jeg tror at mange tenker på at likestilling betyr at kvinner og menn bør gjøre det samme - kvinner skifte dekk, menn vaske huset etc ;)'' Jeg synes det er noe å trakte etter likestillingsmessig at man kan klare seg selv - skifte sine egne dekk og vaske sitt eget hus uansett hvilket kjønn man har ;-) Hadde samboeren hatt ansvaret for dekkskifte måtte vi nok byttet til helårsdekk og håpet på det beste. Hun har ingen interesse i å bytte dekk og da er det vel bedre at jeg gjør det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/371352-likestillingen-har-g%C3%A5tt-for-langt/page/4/#findComment-3247506 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.