Gå til innhold

Er jeg sprø? Å drepe krabber.

Anbefalte innlegg

Gjest Norknight.

Er det teit å ha medfølelse med dyr? Lurer bare på om krabber og hummer føler noe når de kokes ihjel?

Merkelig sikkert siden jeg ikke har de samme følelsene med de fiskene jeg knekker nakken på uten problemer.

Insekter har jeg ingen medfølelse med,men har stor fasinasjon for store biller.Synes de svarte med store horn er kule.

Veps hater jeg som pesten,men vifter de aldri unna.Da flytter jeg meg heller.

Jeg har mest medfølslse med fugler,ekorn og slikt.Hadde aldri klart å ta livet av att hamster.Har katt,så jeg hadde kanskje gitt jobben til henne.(Er jeg grusom som tenker slik? Også små dyr kan vel bli syke?)

Husker at når jeg var liten på Askøy,så likte jeg ikke alle snegler og mark på veien når det regnet.Jeg kunne bare gå der de ikke var.(Hva heter de store svarte?)

Husker dere Shanna (?) fra USA i "Alt for Norge" på TVN?

Hun ble helt hysterisk når de ville spise hvalbiff! De spiste ikke delfin,da men hval.Hva da med de søte lamungene eller de søte grisungene? Skal de ikke slaktes når de blir store?

(Jeg er for nedslakting av sel ved kysten.De spiser opp fisken vår.Kjøttet kan brukes til hundefor og skinnet er fint til støvler.)

De er jo søte de og da,der de vralter av gårde...

Jeg mener menneskene må ha lov til å spise hva de vil så lenge dyrene ikke blir utdødd.(Geirfugl)

Vi har fremtidige barn å tenke på,og vi kan ikke alle være vegetarianere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371356-er-jeg-spr%C3%B8-%C3%A5-drepe-krabber/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke så mye å si til dette, bortsett fra at jeg tror ting hadde vært ganske annerledes om enkelte av diss dyrene (eks. krabber, reker, insekter) hadde hatt stemme...

Vi hadde nok ikke fått til å drepe dem om de hadde hylt av redsel og smerte...

Gjest Aldri mer!

Har drept mange krabber denne sesongen. Ser ikke ut som de lider når de bli satt i kokende vann.

Å jo, jeg tror krabber lider når de puttes i kokende vann. den gangen jeg skulle koke krabbe, så var ikke kjelen stor nok. Da prøvde krabben iherdig å klatre ut av kjelen igjen. Det var helt grusomt, jeg klarte ikke å spise den krabben og har ikke spist krabbe siden.

Å jo, jeg tror krabber lider når de puttes i kokende vann. den gangen jeg skulle koke krabbe, så var ikke kjelen stor nok. Da prøvde krabben iherdig å klatre ut av kjelen igjen. Det var helt grusomt, jeg klarte ikke å spise den krabben og har ikke spist krabbe siden.

Men du legger dem jo ikke oppi før vannet koker? Da dør de jo med en gang? Å legge dem i kaldt vann og la dem pines ihjel mens temperaturen stiger er jo grusomt.

Gjest Norknight

Men du legger dem jo ikke oppi før vannet koker? Da dør de jo med en gang? Å legge dem i kaldt vann og la dem pines ihjel mens temperaturen stiger er jo grusomt.

Enig.Av samme grunn ville jeg aldri ha besøkt ett slakteri om jeg ikke ville blir vegetarianer da.Det er så enkelt å velge 2 kilo sommerkoteletter uten å se blod eller høre rauting...

Jeg elsker både egg og bacon,så jeg tror nok jeg vil spise kjøtt foreløpig.

Hadde aldri klart å ale opp kaniner for kjøttet heller,bare som kjeledyr.

Annonse

Gjest Aldri mer!

Vannet kokte før jeg la krabben ned i. Men siden kjelen var liten, klarte den å få et par klør over kanten og begynte å klatre ut. Den døde slett ikke med en gang.

''Å legge dem i kaldt vann og la dem pines ihjel mens temperaturen stiger er jo grusomt.''

Det er faktisk omvendt.

I min rødrutete kokebok (Ingrid Espelid Hovig) står det:

"Tapp kaldt vann fra springen og legg dyret i. Varm langsomt opp til kokepunktet. Dyret blir bedøvet ved en temperatur mellom +26 og +35 grader Celsius og viser ikke tegn til smerte under videre oppvarming."

''Å legge dem i kaldt vann og la dem pines ihjel mens temperaturen stiger er jo grusomt.''

Det er faktisk omvendt.

I min rødrutete kokebok (Ingrid Espelid Hovig) står det:

"Tapp kaldt vann fra springen og legg dyret i. Varm langsomt opp til kokepunktet. Dyret blir bedøvet ved en temperatur mellom +26 og +35 grader Celsius og viser ikke tegn til smerte under videre oppvarming."

I min kokebok står det at man enten skal legge krabbene i kaldt vann og så varme langsomt opp til kokepunktet. Da vil krabbene bedøves og ikke kjenne smerte når vannet blir varmere.

Det står også at man kan bedøve krabbene før koking ved å legge dem i en mettet saltoppløsning (3dl. salt pr liter vann) i ca. ett minutt. Så skal man legge krabbene med hodet først rett i kokende vann.

Gjest Elextra

Jeg liker ikke å drepe dyr større enn innsekter selv (og knapt disse), men jeg spiser dem gjerne. Dreper fisk når vi er på fisketur, men overlater mer enn gjerne oppgaven til andre.

Har ikke hatt problemer med å koke krabber og skjell, dog.

I min kokebok står det at man enten skal legge krabbene i kaldt vann og så varme langsomt opp til kokepunktet. Da vil krabbene bedøves og ikke kjenne smerte når vannet blir varmere.

Det står også at man kan bedøve krabbene før koking ved å legge dem i en mettet saltoppløsning (3dl. salt pr liter vann) i ca. ett minutt. Så skal man legge krabbene med hodet først rett i kokende vann.

Jøssameg, det har jeg aldri visst! Da har jeg visst torturert et par krabber de siste årene :o(

Gjest Norknight

Jeg klarer overhodet ikke å koke krabber levende.

Liker ikke å drepe noe som helst som er levende, og det gjelder også insekter.

Hadde 2-3 fluer som plagde meg i over en uke.Var glad når jeg endelig fikk tatt knekken på de.

La en brusflaske stå igjen ute om sommeren,det er en fin vepsefelle.pass på å ha korken i nærheten.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...