Gå til innhold

Lekser 4. trinn - hva er vanlig?

Anbefalte innlegg

Her er lekseplanen for min 4.klassing en helt vanlig skoleuke:

* Engelsk leselekse, tar ca. 30 minutter, skal leses 4 dager i uka.

* Norsk leselekse, tar ca. 10 minutter, skal leses 4 dager i uka.

* Individuell lesing 15 minutter, 4 dager i uka.

* Matematikklekse, som regel 30-40 regnestykker.

* Norsklekse: 2 sider med refleksjons- og forståelsesspørsmål knyttet til leseleksa, 1 A4-side fagtekst (a la nasjonale prøver) med 1 side med oppgaver til teksten, 1 side fri skriving til gitt emne, 1 side med kryssordoppgaver.

Er dette vanlig? Har flere barn, ingen av dem har hatt så store mengder med lekser.

Hvordan er det hos dere andre med barneskoleelever?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371378-lekser-4-trinn-hva-er-vanlig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette var voldsomt.

Bruker alle like lang tid? Snakk med lærer. Bedre å få redusert mengde feks dersom poden leser litt sakte. Ingen vits å brenne poden ut i 4 klasse.

Hun har (så langt, ihvertfall) blitt beskrevet av læreren som en arbeidsom og faglig sett helt gjennomsnittlig elev.

Nå er det to år siden min yngste gikk i 4. trinn, men slike mengder lekser hadde ingen av dem på barneskolen i det hele tatt såvidt jeg kan huske. Høres voldsomt mye ut.

Ingen av mine har hatt det, og ingen av barna til vennene mine. Søsteren hennes går på 7. trinn og har mindre lekser.

Gjest sangsol

Hun har (så langt, ihvertfall) blitt beskrevet av læreren som en arbeidsom og faglig sett helt gjennomsnittlig elev.

Hva sier de andre foreldrene? Dersom dette gjelder flertallet av unger, så må jo leksemengden ned på generelt grunnlag i klassen.

Dersom noen barn bruker lang tid på leksa, kan mengden tilpasses de enkelte barn.

Annonse

Min fjerdeklassing har også mye lekser, ikke så ulikt opplegg som det du beskriver her. Sånn har det vært helt siden hun begynte i første klasse - Mye mer lekser enn vanlig når jeg snakker med foreldre med jevnaldrende barn. Lillesøster som er to år yngre og går i andre klasse på samme skole leker seg gjennom leksene på et kvarter hver ettermiddag. Annen lærer med annet syn på hva lekser bør være.

Personlig kunne jeg tenkt meg at de hadde et sted midt i mellom.

Gjest Tatjana

Min yngste går i 3., ikke 4. Leksene i 3. klasse her en vanlig uke:

Norsk: Leselekse, 3 ganger i uka, ca 15 minutter hver gang. Skal leses høyt for voksne og snakkes om etterpå. Skriving, vanligvis en gang i uka, en A4 side med varierende oppgaver (men aldri noe vi har reagert på som mye).

Matte: 3-4 A4 sider i løpet av uka, varierende hvor mye jobbing det er på sidene.

Engelsk: 3-4 gloser som skal skrives og pugges. Leselekse som skal leses høyt og "oversettes". (Jeg satte på " fordi vi ofte snakker om hva det betyr, om barnet forsto det bestemte ordet der, om barnet vet hva dette handlet om osv, ikke en direkte oversettelse ord for ord.) Engelskleksene er en gang pr uke.

Jeg syns ikke dette er mye, men det må sies at min yngste er meget motivert og liker å gjøre lekser.

Min yngste går i 3., ikke 4. Leksene i 3. klasse her en vanlig uke:

Norsk: Leselekse, 3 ganger i uka, ca 15 minutter hver gang. Skal leses høyt for voksne og snakkes om etterpå. Skriving, vanligvis en gang i uka, en A4 side med varierende oppgaver (men aldri noe vi har reagert på som mye).

Matte: 3-4 A4 sider i løpet av uka, varierende hvor mye jobbing det er på sidene.

Engelsk: 3-4 gloser som skal skrives og pugges. Leselekse som skal leses høyt og "oversettes". (Jeg satte på " fordi vi ofte snakker om hva det betyr, om barnet forsto det bestemte ordet der, om barnet vet hva dette handlet om osv, ikke en direkte oversettelse ord for ord.) Engelskleksene er en gang pr uke.

Jeg syns ikke dette er mye, men det må sies at min yngste er meget motivert og liker å gjøre lekser.

Mitt barn har også trivdes med lekser tidligere, men mengden er flerdoblet fra i fjor.

nick jr. går på leksefri skole. Dvs, de sier at han skal lese minst 30 minutter pr dag, og han får med seg en målbok hjem der vi skal gjøre det meste hver dag. Det er i hvert fall mitt inntrykk. Jeg sitter av og til og lurer på om det er jeg som skal stå for skolingen hans.

Ellers er det litt av hvert på It's Learning. Det mest brukeruvennlig programmet som tenkes kan. At dette har slått till "verden over" er meg en gåte. Jeg orker ikke bruke det av ren irritasjon.

Dette er mye mer enn min 4.klassing har ihvertfall.

En typisk uke har de omtrent slik:

Norsk: et stykke på 2-5 sider i leseboka og en side i oppgaveheftet som hører til. Lese en liten nivåtilpasset bok (veiledet lesing) med oppgaveark, dette siste er 2-ukers-lekse. 10 ord til diktat/stavskrift. Lese 15 min hver dag i valgfri bok.

Matte: 2 sider i matteboka, pugge 5-gangen

Engelsk: lese en side i boka, en side i oppgaveheftet, 5 gloser

i RLE, Musikk, samfunnsfag etc har de ikke lekse.

Annonse

Fant ukeplanen for forrige uke for min 5.klassing. Slik ser den ut:

Til tirsdag:

Gjør ferdig det du ikke ble ferdig med på skolen.

Norsk: Les 2 sider 3 ganger.

Engelsk: Les 2 sider 3 ganger + øv på tilhørende gloser. 1 side med oppgaver.

Til onsdag:

Norsk. Les 3 sider 3 ganger

Skriv i forfatterboka i 20 minutter.

Øv på å gjenfortelle historien på side 29.

Norskoppgaver (står ikke hvor mange oppgaver).

Til torsdag:

Norsk: Les 3 sider 3 ganger.

Matte: Repetisjon - 2 sider.

Engelsk: Gjør ferdig 2 sider med oppgaver.

Til fredag:

Norsk: Les 3 sider 3 ganger.

Gjør ferdig det du har glemt å gjøre denne uka.

Naturfag: Oppg. 4-12 på side 35.

Matte: Oppg. 30-35 s. 77.

Samfunnsfag: Les 1 side + oppgaver.

Konklusjon: Min 5. klassing har mindre lekser enn din 4. klassing. Tidsbruken min datter bruker varierer. Noen dager sitter hun opp mot 1 time. Andre dager er hun ferdig på 10 minutter.

Mye er avhengig av hvor mye hun har fått gjort på skolen den dagen. De har en ukeplan for hva de skal gjøre på skolen også.

Om du synes det blir for mye, synes jeg du skal ta det opp med læreren :)

Ingen av mine to har hatt så mye matte og engelsk pr. uke, før ungdomsskolen. Heldigvis. 30 - 40 regnestykker ville tatt livet av datteren min.

Vet ikke om jeg forsto den engelskleksa - den må da være veldig lang hvis den tar en halvtime å lese? Eller tar den 30 minutter første gangen pga. nye gloser, og så skal den (samme teksten) leses på nytt hver dag?

Gjest samme skolen?

Vi må ha unger i samme klasse på samme skole. Vi har i alle år klagd på lesene, at det tar for mye tid. Men får ikke gehør for det.

Så vi bruker 2-3 timer her i huset. Vår ene bruker mer tid på leksene enn den andre. Men likevel så er det fint lite de kan være med på på fritiden.

Kjenner jeg blir utrolig lei av dette. For vi kan ikke være med på noe som en familie heller, midt i uken.

Gjest kvalifisert mening

Vi må ha unger i samme klasse på samme skole. Vi har i alle år klagd på lesene, at det tar for mye tid. Men får ikke gehør for det.

Så vi bruker 2-3 timer her i huset. Vår ene bruker mer tid på leksene enn den andre. Men likevel så er det fint lite de kan være med på på fritiden.

Kjenner jeg blir utrolig lei av dette. For vi kan ikke være med på noe som en familie heller, midt i uken.

Løsningen er egentlig enkel. Det er selvsagt dumt at ungen ikke får gjort alt, men jeg synes du skal tilpasse mengden slik at den blir passelig hver dag, slik du ser det. Det har jeg gjort med mitt barn, og gav skolen beskjed om det. Fint lite skolen kan gjøre med det. Enten dette, eller så får du be om at de ordner en mer tilpasset leksemengde for henne.

Barn skal ikke sitte med lekser i tre timer i 4.klasse.

Løsningen er egentlig enkel. Det er selvsagt dumt at ungen ikke får gjort alt, men jeg synes du skal tilpasse mengden slik at den blir passelig hver dag, slik du ser det. Det har jeg gjort med mitt barn, og gav skolen beskjed om det. Fint lite skolen kan gjøre med det. Enten dette, eller så får du be om at de ordner en mer tilpasset leksemengde for henne.

Barn skal ikke sitte med lekser i tre timer i 4.klasse.

Dette prøvde jeg, skrev på en del av oppgavene at vi utelot dem pga. at arbeidsmengden var for stor. Hørte ikke et pip fra skolen om det, men fikk en betuttet jentunge som kom heim med leksearkene for underskriving.

Lærerens tilbakemelding var kort og grei: "Denne uka har du gjort leksene på ca. 2 av 5 sider."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...