Gå til innhold

Er det greit å miste vår norske identitet?

Anbefalte innlegg

''Det er ikke så lenge siden alle MÅTE synge på sitt eget morsmål, og de fleste gjør jo det fremdeles. Jeg gjetter at kenyansk ikke er mer gresk for folk enn... ja foreksempel gresk. Eller fransk, italiensk, tyrkisk osv.''

Den gamle regelen var dum. Gresk er faktisk et europeisk språk som snakkes av mange millioner europeere. Kenyansk er ikke hovedspråk i noe land innenfor det området som konkurransen omfatter. Da har gresk i det minste håp om å bli forstått av langt flere enn kenyansk.

De kan lage så mange andre "oooh" og "ahhh" lyder, at jeg ikke engang forstår logikken i at du vil regulere hvilket språk folk synger på.

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

• Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

12

• Lillemus

10

• Sør

8

• mariaflyfly

5

Mest aktive i denne tråden

''Det er ikke så lenge siden alle MÅTE synge på sitt eget morsmål, og de fleste gjør jo det fremdeles. Jeg gjetter at kenyansk ikke er mer gresk for folk enn... ja foreksempel gresk. Eller fransk, italiensk, tyrkisk osv.''

Den gamle regelen var dum. Gresk er faktisk et europeisk språk som snakkes av mange millioner europeere. Kenyansk er ikke hovedspråk i noe land innenfor det området som konkurransen omfatter. Da har gresk i det minste håp om å bli forstått av langt flere enn kenyansk.

Er du alvorlig? Samisk skal ikke brukes det heller da?

De kan lage så mange andre "oooh" og "ahhh" lyder, at jeg ikke engang forstår logikken i at du vil regulere hvilket språk folk synger på.

Med vennlig hilsen

Hvorfor skulle hun absolutt synge på kenyansk? Er stønnelyder bedre på kenyansk, Sør?

Gjest Nord og ned.

Hva trodde du? At alle bare skulle leve sammen i fred og fordragelighet? Det var da MYE verre før.

Selvsagt er det problemer. Overalt. I virkeligheten dog er det faktisk ikke noe alternativ, bortsett fra Nord Korea. Monokultur er død. Heldigvis. Og Nord Korea lever som et skrekkeksempel på dets åndelige innavl.

''Monokultur er død. Heldigvis.''

Ja, fred og fordragelighet er noe skikkelig dritt. Kaos, vold, splid og opptøyer er in. Leve det flerkulturelle!

Rart du tør skrive mer i denne tråden, etter å ha greid den prestasjonen det er å fremheve USA og Russland som eksempler på hvor flott alt kan bli.

Hvorfor skulle hun absolutt synge på kenyansk? Er stønnelyder bedre på kenyansk, Sør?

Jeg synes egentlig det er underholdende at noen tar MGP seriøst nok til å bry seg om hvilket språk de synger på.

De kan selvsagt synge på vilket språk de måtte ønske. Det er en tåpelig sangkonkurranse som betyr null og niks, og ikke Grunnloven, vi snakker om.

Annonse

Er du alvorlig om at at sangere absolutt skal synge på morsmål som ikke en gang finnes som akseptert hovedspråk i noe europeisk land?

''Er du alvorlig om at at sangere absolutt skal synge på morsmål som ikke en gang finnes som akseptert hovedspråk i noe europeisk land?'' ? Kan du vise meg hvor jeg har sagt at "sangene absolutt skal synges på morsmål som ikke engang osv"? Når det er sagt: For meg er selvsagt at artist i samarbeid med komponist har kunstnerisk frihet til å velge språk, men som publikum vil jeg bry meg lit om det er et nytt eller gammelt språk, auropeisk eller ikke og hvorvidt det snakkes av mange eller få.

Jeg synes egentlig det er underholdende at noen tar MGP seriøst nok til å bry seg om hvilket språk de synger på.

De kan selvsagt synge på vilket språk de måtte ønske. Det er en tåpelig sangkonkurranse som betyr null og niks, og ikke Grunnloven, vi snakker om.

''Det er en tåpelig sangkonkurranse som betyr null og niks''

enig

''Er det riktig at ei jente fra Kenya synger på kenyansk i en sang på Grand Prix som er en 100% europeisk sang konkurranse? ''''

Er ikke Israel med i Grand Prix? Når ble det europeisk?

Hva med å synge på engelsk, er det greit fordi England er med? Hva med amerikanere, australere, sør-afrikanre? Blir ikke de fornærmet?

Hva med russisk? Er det europeisk språk? Kan det synges på russisk istedenfor kenyansk?

Alle må da se hva slags tull dette er.

''Er ikke Israel med i Grand Prix? Når ble det europeisk?''

Fordi det ikke er en europeisk konkurranse, altså verdensdelen, men en konkurranse for medlemmer av Den Europeiske Fjernsynsunionen (EBU), og flere ikke-europeiske land er medlemmer - ikke bare Israel, men også Jordan, Tunisia og Libya! Men dedeltar likevel ikke i MGP.

http://en.wikipedia.org/wiki/European_Broadcasting_Union#Non-European_members

''Er det riktig at ei jente fra Kenya synger på kenyansk i en sang på Grand Prix som er en 100% europeisk sang konkurranse? ''''

Er ikke Israel med i Grand Prix? Når ble det europeisk?

Hva med å synge på engelsk, er det greit fordi England er med? Hva med amerikanere, australere, sør-afrikanre? Blir ikke de fornærmet?

Hva med russisk? Er det europeisk språk? Kan det synges på russisk istedenfor kenyansk?

Alle må da se hva slags tull dette er.

Var den meldingen til meg eller trådstarter?

Gjest Shilapila

''Er ikke Israel med i Grand Prix? Når ble det europeisk?''

Fordi det ikke er en europeisk konkurranse, altså verdensdelen, men en konkurranse for medlemmer av Den Europeiske Fjernsynsunionen (EBU), og flere ikke-europeiske land er medlemmer - ikke bare Israel, men også Jordan, Tunisia og Libya! Men dedeltar likevel ikke i MGP.

http://en.wikipedia.org/wiki/European_Broadcasting_Union#Non-European_members

Takk for opplysninger. Dette visste jeg ikke, men hvis jeg husker riktig så er Georgia med også og da er fare for at de synger på russisk;-)

Jeg ville gjerne hatt hottentotter, halenegrer, Eskimoer og rødhuder i Grand Prix istedenfor alle de europeiske bleikfjesene. Da hadde det vært naturlig fargerikt fellesskap.

Gjest Norknight

Er du alvorlig? Samisk skal ikke brukes det heller da?

Jo da samisk forstås i alle sameområder i nord,også sverige,finland og russland der det bor samer.Om er der 100 eller 500 000 samer,vet jeg ikke,men alle bor i europa.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...