Gå til innhold

Kokaindømte Stina Brendemo Hagen

Anbefalte innlegg

''Da hun rømte ble Brendemo Hagen etterlyst av bolivianske myndigheter. Likevel vil ikke norske myndigheter straffeforfølge Brendemo Hagen her i Norge.

Flukten er ikke en straffbar handling i Norge. Og hun er allerede dømt for narkotikasaken i Bolivia''

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10015110

...betyr det at jenta faktisk er fri?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371431-kokaind%C3%B8mte-stina-brendemo-hagen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

4

• morsan

4

• Sjalala

4

• Katt-ja

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest annlovinda

Har ikke satt meg inn i det, men jeg antok at hun måtte sone her i stedet for i Bolivia!? Er hun helt fri med fulle rettigheter som norsk statsborger? Litt merkelig.

Kan jo nesten se slik ut av dette jeg klippet fra artikkelen

''Da hun rømte ble Brendemo Hagen etterlyst av bolivianske myndigheter. Likevel vil ikke norske myndigheter straffeforfølge Brendemo Hagen her i Norge.

- Flukten er ikke en straffbar handling i Norge. Og hun er allerede dømt for narkotikasaken i Bolivia, har Mandt tidligere sagt til VG.''

Merkelig om dette er riktig synes jeg

Gjest Elextra

- Flukten er ikke en straffbar handling i Norge. Og hun er allerede dømt for narkotikasaken i Bolivia, har Mandt tidligere sagt til VG.''

Nederst i dagens artikkel i Aftenposten.no står:

''Norske myndigheter har ifølge avisen ingen planer om å straffeforfølge Brendemo Hagen i Norge, siden hun allerede er dømt for narkotikasaken i Bolivia. ''

Det jeg lurer på er om hun anses å ha lovlig opphold i Norge (hun har ikke pass) og om hun f.eks. anses tryget/har rett til trygdeytelser.

Annonse

Nederst i dagens artikkel i Aftenposten.no står:

''Norske myndigheter har ifølge avisen ingen planer om å straffeforfølge Brendemo Hagen i Norge, siden hun allerede er dømt for narkotikasaken i Bolivia. ''

Det jeg lurer på er om hun anses å ha lovlig opphold i Norge (hun har ikke pass) og om hun f.eks. anses tryget/har rett til trygdeytelser.

''Det jeg lurer på er om hun anses å ha lovlig opphold i Norge (hun har ikke pass) og om hun f.eks. anses tryget/har rett til trygdeytelser.''

Hun er vel norsk statsborger? Og da har hun jo rett til trygdeytelser.

Gjest Hulderen

Enig, fryktelig merkelig om det er riktig. For om ikke rømmingen er straffbart i Norge, så er forsøk på smugling av kokain det. Skulle tro det var en verre forbrytelse her enn i Brasil, det var tross alt til Norge kokainen var på veg.

Hun har blitt dømt i Brasil, uten at straffen er sonet. Norske myndigheter bør sende henne tilbake til Brasil, eventuelt la henne sone straffen i Norge.

Gjest Elextra

''Det jeg lurer på er om hun anses å ha lovlig opphold i Norge (hun har ikke pass) og om hun f.eks. anses tryget/har rett til trygdeytelser.''

Hun er vel norsk statsborger? Og da har hun jo rett til trygdeytelser.

''Hun er vel norsk statsborger? Og da har hun jo rett til trygdeytelser.''

Det er jo ingen automatikk der. Trygdesystemet er ikke knyttet opp mot statsborgerskap, men mot bosted, jfr. folketrygdloven § 2-1.

Gjest Elextra

''Hun er vel norsk statsborger? Og da har hun jo rett til trygdeytelser.''

Det er jo ingen automatikk der. Trygdesystemet er ikke knyttet opp mot statsborgerskap, men mot bosted, jfr. folketrygdloven § 2-1.

Sendte avgårde innlegget over litt fort, mente å knytte noen flere kommentarer til "bosted".

Videre i nevnte § 2-1 står:

''Personer som er bosatt i Norge, er pliktige medlemmer i folketrygden.

Som bosatt i Norge regnes den som oppholder seg i Norge, når oppholdet er ment å vare eller har vart minst 12 måneder. En person som flytter til Norge, regnes som bosatt fra innreisedatoen.

Det er et vilkår for medlemskap at vedkommende har lovlig opphold i Norge.''

Spørsmålet blir da: Har hun lovlig opphold i Norge? Det høres jo slik ut, ettersom politiet ikke tenker forfølge.

Sendte avgårde innlegget over litt fort, mente å knytte noen flere kommentarer til "bosted".

Som bosatt i Norge regnes den som oppholder seg i Norge, når oppholdet er ment å vare eller har vart minst 12 måneder. En person som flytter til Norge, regnes som bosatt fra innreisedatoen.

Spørsmålet blir da: Har hun lovlig opphold i Norge? Det høres jo slik ut, ettersom politiet ikke tenker forfølge.

...kanskje hun brukte ungen sin som "ankerbarn"? :)

Så hvis 21åringen fra Lillesand, ventet med å rømme til hun var dømt i Bolivia, så hadde hun også vært på frifot? De hadde sikkert også spart en del penger på advokatutgifter.

Har vi ingen utleveringsavtale med Bolivia ?

Hvordan kom hun til Norge uten å ha fått visum ?

Annonse

Så hvis 21åringen fra Lillesand, ventet med å rømme til hun var dømt i Bolivia, så hadde hun også vært på frifot? De hadde sikkert også spart en del penger på advokatutgifter.

''Har vi ingen utleveringsavtale med Bolivia ?''

Nei.

''Hvordan kom hun til Norge uten å ha fått visum ?''

Hun er da norsk statsborger og treger følgelig ikke visum! Men hvorvidt hun har klart å skaffe seg et pass - ekte eller uekte - er heller uvisst.

Gjest Shilapila

Som norsk statsborger har du alltid lovlig opphold i Norge. Hvordan hun kom seg inn i landet er ikke av interesse. Hun trenger ikke å ha pass for å være lovlig i Norge. Vi trenger pass når vi reiser.

Gjest annlovinda

Norske myndighet vil aldri sende norske statsborgere UT av landet. Så klart.

Gjest Shilapila

Norske myndighet vil aldri sende norske statsborgere UT av landet. Så klart.

De kan ikke sendes fra sitt eget hjemland til hjemlandet.

Det er mulig å frata mennesker statsborgerskap, noe som kanskje kan gjøres med Breivik. Det skal store kriminelle handlinger til og er vel kun gjort ved krigsforbrytelser.

Gjest Shilapila

Hun trenger ikke visum til Norge som norsk statsborger. Det er opp til norske myndigheter om hun blir dømt her, men det må hun anmeldes og saken kjøres for norske domstoler.

Gjest Shilapila

Har ikke satt meg inn i det, men jeg antok at hun måtte sone her i stedet for i Bolivia!? Er hun helt fri med fulle rettigheter som norsk statsborger? Litt merkelig.

Hun soner ikke dom fra Bolivia her, men norske myndigheter kan dømme henne her. Det ville vært rart hvis hun ikke har fulle rettigheter så lenge hun ikke er dømt.

''Har vi ingen utleveringsavtale med Bolivia ?''

Nei.

''Hvordan kom hun til Norge uten å ha fått visum ?''

Hun er da norsk statsborger og treger følgelig ikke visum! Men hvorvidt hun har klart å skaffe seg et pass - ekte eller uekte - er heller uvisst.

Hun har da kommet seg inn i Schengen uten pass ("visa"), så et eller annet galt har hun gjort.

Rent bortsett fra at det virker som at hun også har kidnappet sitt eget barn og fått det sent til Norge. Men det er vel bare kidnapping når andre statsborgere fører barna sine UT av Norge, ikke når det går motsatt vei.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...