Gå til innhold

Kokaindømte Stina Brendemo Hagen

Anbefalte innlegg

De kan ikke sendes fra sitt eget hjemland til hjemlandet.

Det er mulig å frata mennesker statsborgerskap, noe som kanskje kan gjøres med Breivik. Det skal store kriminelle handlinger til og er vel kun gjort ved krigsforbrytelser.

Alle har rett på et statsborgerskap. ABB kan ikke fratas statsborgerskapet. Det er dog mulig å bli fradømt "statsborgerlige rettigheter" som stemmeretten og retten til å avtjene verneplikt.

Fortsetter under...

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

4

• morsan

4

• Sjalala

4

• Katt-ja

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Shilapila

Alle har rett på et statsborgerskap. ABB kan ikke fratas statsborgerskapet. Det er dog mulig å bli fradømt "statsborgerlige rettigheter" som stemmeretten og retten til å avtjene verneplikt.

Det er mulig å frata mennesker statsborgerskap og dermed de rettighetene som statsborgerskap gir. Dømte fanger har ikke stemmerett eller verneplikt.

Hvis det ville blitt gjort i Breiviks tilfelle kan han ikke bli sendt ut av landet og ingen bor i Norge uten noe å overleve på. Forhåpentligvis blir han sperret inne på livstid, men hvis ikke så kommer han ikke til å ha noen jobbmuligheter noe sted og ikke mulighet til å bo sammen med andre mennesker.

Gjest Shilapila

Hun har da kommet seg inn i Schengen uten pass ("visa"), så et eller annet galt har hun gjort.

Rent bortsett fra at det virker som at hun også har kidnappet sitt eget barn og fått det sent til Norge. Men det er vel bare kidnapping når andre statsborgere fører barna sine UT av Norge, ikke når det går motsatt vei.

Hun må sendes for domstolene i Norge for å finne ut om hun har gjort noe ulovlig etter norske lov. Det er mange som kommer seg ulovlig inn i landet og får asyl her. Dette er ikke noe enestående tilfelle, men det er mye mediafokus her.

At foreldre kidnapper sine barn er langt fra noe enestående heller og ganske forståelig i dette tilfellet.

Det er mulig å frata mennesker statsborgerskap og dermed de rettighetene som statsborgerskap gir. Dømte fanger har ikke stemmerett eller verneplikt.

Hvis det ville blitt gjort i Breiviks tilfelle kan han ikke bli sendt ut av landet og ingen bor i Norge uten noe å overleve på. Forhåpentligvis blir han sperret inne på livstid, men hvis ikke så kommer han ikke til å ha noen jobbmuligheter noe sted og ikke mulighet til å bo sammen med andre mennesker.

Jeg vil gjerne ha linken til den lovteksten hvor det står at en nordmann kan fratas sitt statsborgerskap uten å være innvilget statsborgerskap i et annet land.

Du mener at en kan gjøre norske statsborgere statsløse? Det tviler jeg sterkt på...

Jeg vil gjerne ha linken til den lovteksten hvor det står at en nordmann kan fratas sitt statsborgerskap uten å være innvilget statsborgerskap i et annet land.

''Jeg vil gjerne ha linken til den lovteksten hvor det står at en nordmann kan fratas sitt statsborgerskap uten å være innvilget statsborgerskap i et annet land.''

Så vidt jeg kan se ut av lovteksten, så kan man ikke frata noen et norsk statsborgerskap

http://www.lovdata.no/all/tl-20050610-051-005.html

Men man kan fratas et statsborgerskap hvis det er gitt på uriktige opplysninger, altså gjelder vel dette bare personer som ikke er født i Norge, men har blitt innvilget statsborgerskap i etterkant.

Annonse

De samme myndighetene som krever at Farouk Abdulhak skal utleveres fra Yemen?!

Snakk om dobbeltmoral.

Enig. Tenkte også mye på den saken i forhold til Kongo-saken, hvor veldig mange (ikke nødvendigvis her på DOL, husker ikke) mente at Norge da måtte hente dem hjem...

Hun må sendes for domstolene i Norge for å finne ut om hun har gjort noe ulovlig etter norske lov. Det er mange som kommer seg ulovlig inn i landet og får asyl her. Dette er ikke noe enestående tilfelle, men det er mye mediafokus her.

At foreldre kidnapper sine barn er langt fra noe enestående heller og ganske forståelig i dette tilfellet.

Kan være far til barnet er helt inneforstått med at barnet er her, at hun er her, kan være han er her han og for alt du vet..

Gjest Shilapila

''Jeg vil gjerne ha linken til den lovteksten hvor det står at en nordmann kan fratas sitt statsborgerskap uten å være innvilget statsborgerskap i et annet land.''

Så vidt jeg kan se ut av lovteksten, så kan man ikke frata noen et norsk statsborgerskap

http://www.lovdata.no/all/tl-20050610-051-005.html

Men man kan fratas et statsborgerskap hvis det er gitt på uriktige opplysninger, altså gjelder vel dette bare personer som ikke er født i Norge, men har blitt innvilget statsborgerskap i etterkant.

Jeg har ikke tid til å lete etter linker, men jeg ble fortalt dette av en tidligere general i Forsvaret. Jeg protesterte og trodde ikke på dette, men han overbeviste meg om at det var en mulighet ved ekstreme krigsforbrytelser eller vold mot menneskeheten. Jeg trodde på han, men likte ikke menneskesynet hans.

Jeg har ikke tid til å lete etter linker, men jeg ble fortalt dette av en tidligere general i Forsvaret. Jeg protesterte og trodde ikke på dette, men han overbeviste meg om at det var en mulighet ved ekstreme krigsforbrytelser eller vold mot menneskeheten. Jeg trodde på han, men likte ikke menneskesynet hans.

Internasjonale konvensjoner forbyr å frata folk deres statsborgerskap, og gjøre dem statsløse.

Jeg husker ikke hvilken på stående fot.

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest Elextra

Hun har da kommet seg inn i Schengen uten pass ("visa"), så et eller annet galt har hun gjort.

Rent bortsett fra at det virker som at hun også har kidnappet sitt eget barn og fått det sent til Norge. Men det er vel bare kidnapping når andre statsborgere fører barna sine UT av Norge, ikke når det går motsatt vei.

Barnet er jo unnfanget i et kvinnefengsel, så det er vel ingen barnefar å ta hensyn til.

;)

Gjest Shilapila

Internasjonale konvensjoner forbyr å frata folk deres statsborgerskap, og gjøre dem statsløse.

Med vennlig hilsen

Jeg vet at dette ikke blir brukt, men jeg tror at muligheten er der. Det er altfor mye jobb for meg å sjekke det ut. Så interessert er jeg ikke.

Gjest Shilapila

Kan være far til barnet er helt inneforstått med at barnet er her, at hun er her, kan være han er her han og for alt du vet..

Jeg aner virkelig ingenting og har ikke satt meg inn i denne kidnappingen eller for øvrig vet jeg mest lite om denne saken. Jeg vet at hun rømte og kom seg til Norge.

Gjest Elextra

Med vennlig hilsen

Det følger av folkeretten, jfr. FNs menneskrettighetserklæring artikkel 15.

http://www.fn.no/FN-informasjon/Konvensjoner-og-erklaeringer/Menneskerettigheter/FNs-verdenserklaering-om-menneskerettigheter

Gjest Shilapila

Kan bare være én Far da.

Vanligvis er det en far og en mor til hvert barn. Unntak er selvfølgelig når mor blir kunstig befruktet, men hun blir befruktet med en sperm som kommer fra en mann.

Jomfrufødsel har jeg bare hørt om engang og det var for to tusen år siden.

Gjest Elextra

Det følger av folkeretten at alle har krav på statsborgerskap (jfr. Menneskrettighetserklæringen artikkel 15: http://www.fn.no/FN-informasjon/Konvensjoner-og-erklaeringer/Menneskerettigheter/FNs-verdenserklaering-om-menneskerettigheter )

Det skal veldig mye til for å sette folkeretten til side.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...