Gå til innhold

Overraska over åpen kritikk av kollega

Anbefalte innlegg

Har du problemer med mellomrom-tasten?

Jeg skjønner hva du mener. Ser nå at mellomrom etter komma og punktum mangler. men jeg finner det enda verre at så mange bruker mellomrom-tasten altfor mye. mange deler jo opp de fleste lange ord.

Jeg lærtre forresten å bruke to mellomrom etter punktum, 1 etter komma. Det forsvant en gang for lenge siden ifølge en eller annen her på DOL.

Fortsetter under...

Gjest Shilapila

Jeg skjønner hva du mener. Ser nå at mellomrom etter komma og punktum mangler. men jeg finner det enda verre at så mange bruker mellomrom-tasten altfor mye. mange deler jo opp de fleste lange ord.

Jeg lærtre forresten å bruke to mellomrom etter punktum, 1 etter komma. Det forsvant en gang for lenge siden ifølge en eller annen her på DOL.

''Jeg lærtre forresten å bruke to mellomrom etter punktum, 1 etter komma. Det forsvant en gang for lenge siden ifølge en eller annen her på DOL.''

Retteprogrammene i Word har da ikke modernisert seg. Dette er vanlig praksis.

Gjest timeloss

''Jeg lærtre forresten å bruke to mellomrom etter punktum''

Den regelen hadde jeg aldri hørt om.

Fant dette:

''Nei, det skal ikke være to mellomrom etter punktum – heller ikke etter andre tegn. Det skal aldri være to mellomrom på rad i norsk.''

http://www.korrekturavdelingen.no/K4AellerB.htm#to

Fant dette:

''Nei, det skal ikke være to mellomrom etter punktum – heller ikke etter andre tegn. Det skal aldri være to mellomrom på rad i norsk.''

Jeg lærte regelen om ett mellomrom etter komma og to mellomrom etter punktum da jeg gikk på universitet i USA og lærte å skrive tekster der. Det var slik det skulle være etter oppskriften.

har brukt det siden.

Gjest timeloss

Jeg lærte regelen om ett mellomrom etter komma og to mellomrom etter punktum da jeg gikk på universitet i USA og lærte å skrive tekster der. Det var slik det skulle være etter oppskriften.

har brukt det siden.

Gjelder tydeligvis ikke for norsk.

Annonse

Jeg synes det kommer litt an på i hvilken sammenheng dette ble sagt. Dersom dere var flere som satt og pratet i lunchen og temaet ble livsstil, så forestiller jeg meg at sjefen anså seg selv som en likeverdig samtalepartner med dere andre og ikke mener å bidra negativt med sin bekymring for din kollega. I en slik sammenheng, kan jeg se for meg at jeg ikke ville ha motforestillinger mot kommentaren. MEN dersom sjefen uoppfordret kommenterte på dette i alles påhør, da synes jeg det er _langt_ utenfor hva man kan tillate seg som leder.

På en arbeidsplass skal man da såvisst ikke snakke slik om andre! Ikke ved noen anledninger. Skal en gjøre det så er det på tomannshånd med den det gjelder.

Persille1365381127

Trådstarter beskriver settingen og reagerer på den.

Nei, det gjør h*n ikke. Det står ikke om det var i et møte, i gangen, i en telefonsamtale, på et kontor med lukket dør men for høy stemme, osv.

Visste vedkommende at andre hørte det?

Var det ren kritikk mot røyking og så ble det nevnt et eksempel, eller var det ytret mot én spesifikk person alene?

Her er det veldig mange muligheter....

På en arbeidsplass skal man da såvisst ikke snakke slik om andre! Ikke ved noen anledninger. Skal en gjøre det så er det på tomannshånd med den det gjelder.

''På en arbeidsplass skal man da såvisst ikke snakke slik om andre! ''

Nei, så avgjort ikke _om_ andre. Og dersom vedkommende dette ble sagt til ble såret som følge av at flere var tilstede, så finner jeg leders utsagn kritikkverdig. Når det er sagt; det finnes mange ulike former for arbeidsplasser og arbeidsfellesskap, omgangsform og -tone er forskjellig, og grad av personlig engasjement i forhold til hverandre varierer. At kollegaer snakker om slike temaer seg i mellom tror jeg ikke er uvanlig, og på arbeidsplasser med ganske flat struktur så er det ikke gitt at ikke leder også deltar i slike diskusjoner.

Nei, det gjør h*n ikke. Det står ikke om det var i et møte, i gangen, i en telefonsamtale, på et kontor med lukket dør men for høy stemme, osv.

Var det ren kritikk mot røyking og så ble det nevnt et eksempel, eller var det ytret mot én spesifikk person alene?

Det skjedde på det rommet vi står og jobber,så alle hørte det.Det var ikke generell kritikk,men ment personlig.Hadde h*n ment det generelt hadde jeg nok ikke reagert så mye på det.

Gjest Noen ekstra kilo

''På en arbeidsplass skal man da såvisst ikke snakke slik om andre! ''

Nei, så avgjort ikke _om_ andre. Og dersom vedkommende dette ble sagt til ble såret som følge av at flere var tilstede, så finner jeg leders utsagn kritikkverdig. Når det er sagt; det finnes mange ulike former for arbeidsplasser og arbeidsfellesskap, omgangsform og -tone er forskjellig, og grad av personlig engasjement i forhold til hverandre varierer. At kollegaer snakker om slike temaer seg i mellom tror jeg ikke er uvanlig, og på arbeidsplasser med ganske flat struktur så er det ikke gitt at ikke leder også deltar i slike diskusjoner.

Nå tipper jeg sånn ganske automatisk at du, frosken, ikke er overvektig? Jeg med noen kilo ekstra, ser ikke for meg en eneste setting hvor omtale av min overvekt er ok - unntatt hos min lege. Eller hvis jeg selv tar saken opp som et tema.

Det som er beskrevet her, er uhøflig og krenkende, uansett omgangstonen på arbeidsplassen.

Nå tipper jeg sånn ganske automatisk at du, frosken, ikke er overvektig? Jeg med noen kilo ekstra, ser ikke for meg en eneste setting hvor omtale av min overvekt er ok - unntatt hos min lege. Eller hvis jeg selv tar saken opp som et tema.

Det som er beskrevet her, er uhøflig og krenkende, uansett omgangstonen på arbeidsplassen.

Det pussige er at mange mener de gir 'gode' råd, når de kommer uoppfordret med kommentarer som går på livsførselen til andre.

Jeg tviler sterkt på at den ansatte i denne bedriften sa : 'Hei sjef, jeg røyker og spiser for mye fet mat, kan du være så snill å kommentere om det er bra for meg eller ikke ?'

Fant dette:

Tidligere skulle det faktisk være to mellomrom etter punktum. Denne regelen ble visstnok endret i 1982.

Annonse

har brukt det siden.

Vi lærte den regelen i Norge også. Den ble endret fra to til ett mellomrom i 1982 :)

Fant dette:

I oldtiden da man skrev på skrivemaskin, skulle det være to mellomrom etter punktum. De som lærte touch-systemet, altså å skrive med alle fingrene, har den regelen i tommelen fremdeles.

Men det stemmer at det er gammeldags. Regelen forsvant på 80-tallet.

Gjest Shilapila

''Men h*n sa det så alle de andre på jobben hørte det.''

Det står her.

Persille1365381127

''Men h*n sa det så alle de andre på jobben hørte det.''

Det står her.

Jada, men igjen. Flere kan høre noe uten at det er meningen at de skal høre det, det kan være omstendigheter (som de jeg beskrev) som gjør at dette ikke er så ille, og så kan det være omstendigheter som gjør at det er så ille som det vedkommende skriver.

Forøvrig har Druzilla redegjort selv flere steder i tråden, også på innspill fra andre om hva som var omstendighetene her - så hun får nok de svarene hun trenger :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...