Gå til innhold

forslag til middag - lavkarbo

Anbefalte innlegg

Gjest 163cm - 90 kilo

Vil så gjerne ned i vekt, og har endelig fått med meg far i huset på et lavkarboprosjekt. Har til nå kuttet ut alt av poteter, ris og pasta, spiser lavkarbobrød til lunsj, og youghert med selvkomponert musli til kvelds. Og ikke noe brus eller godis. Og for første gang på mange år har jeg faktisk gått NED på vekta. 2 kilo. Ikke så mye men det er en begynnelse, og nå er jeg blitt hekta på at dette skal videreføres. Men trenger tips til spesielt tilbehør til middag, blir litt lei salat og wok hver dag. Har søkt litt rundt på sider og finner masse oppskrifter, men liksom ingen som virkelig slår an. Hva har dere andre som tilbehør og middager. Spiser ikke fisk pga allergi, og lite egg. Men kan spise egg da dersom smaken er "kamuflert".

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371457-forslag-til-middag-lavkarbo/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest karbokari

Taco, bare kutt ut tacoskjell. Finnes svært nydelige tortilla lefser på div utenlandske websider mama lupes (du kan få dem til å sende deg som gave eller sette prisen til under 200 kr). Biff, bernaise, sopp, brokkoli. Lag hamburger på lavkarbo vis. Masse gode ketolyse pølser (harald slakter i arendal, sender ut over hele norge), wiener pølsene er to die for gjerne med brokkolimos(brokkoli most med fløte og johannesbrødkjernemel). Pasta fra dreamfields, suuuper god pasta (smaker likt som vanlig pasta), selges i flere norske helsekoster på nett, eller på lavkarbotorget feks.

http://lchf-bloggen.blogspot.com/ er en blogg jeg ofte bruker

Blomkålmos - kok en blomkål i buketter og hiv gjerne oppi litt sellerirot i tynne skiver (den er litt seinkokt) eller persillerot i skiver, da blir det mer smak på den synes jeg. Hell av vannet når den er mør, hiv oppi litt krydder og en god smørklatt og kjør med stavmikser. Kjempegodt! Brokkoli eller en blanding av de to kan brukes på samme måte.

Hvis du ikke skal ligge veldig lavt i karbo-inntaket er linser eller kikerter et veldig godt alternativ til poteter. Jeg steker gjerne kylling i biter (deler opp en filet eller kjøper ferdig strimlet), hiver oppi frosne, ferdig kokte kikerter (mye billigere enn de fra boks!) og div. frossengrønnsaker (f.eks. erter, brekkbønner), småtomater delt i fire, finhakket chili... Har så i en klatt bbq-saus fra flaske + litt rømme og rører rundt. NAM! Gjerne masse salat til, jeg gjør det enkelt og bruker gjerne crispi (?), agurk, paprika og avokado.

Gjest karbokari

Taco, bare kutt ut tacoskjell. Finnes svært nydelige tortilla lefser på div utenlandske websider mama lupes (du kan få dem til å sende deg som gave eller sette prisen til under 200 kr). Biff, bernaise, sopp, brokkoli. Lag hamburger på lavkarbo vis. Masse gode ketolyse pølser (harald slakter i arendal, sender ut over hele norge), wiener pølsene er to die for gjerne med brokkolimos(brokkoli most med fløte og johannesbrødkjernemel). Pasta fra dreamfields, suuuper god pasta (smaker likt som vanlig pasta), selges i flere norske helsekoster på nett, eller på lavkarbotorget feks.

http://lchf-bloggen.blogspot.com/ er en blogg jeg ofte bruker

Aubergine og squash, gjerne ovnsstekt eller i panne med litt havsalt og god olje er også helt nydelig som erstatning for poteter, glemte få med det :o) En stuing av champigon og ulike løk og litt fløte + johannesbkjmel er utsøkt til rødt kjøtt og kraftige middager(stek sopp i en liten gryte, hell over fin kuttet løk av ulik slag la det frese litt, hell over litt fløte og melet til du får konsistensen du ønsker, tilsett salt og pepper).

Squash er også fremragende om du ønsker bytte ut pastaplater i lasagnen.

Noe av det beste jeg får er woka kylling eller scampi med diverse grønnsaker som purreløk, paprika etc.... Har jeg lylling pleier jeg å ha i litt kyllingbuljong sammen med fløte og creme fraiche. Kokosmelk er også digg!

Noe annet jeg elsker å kose meg med er diverse soppsorter stekt i wok sammen med fløte og creme fraiche (+ pepper). Nydelig :)

Aner ikke om alt dette er ok på lavkarbo, men skulle tro det...

Gjest karbokari

Noe av det beste jeg får er woka kylling eller scampi med diverse grønnsaker som purreløk, paprika etc.... Har jeg lylling pleier jeg å ha i litt kyllingbuljong sammen med fløte og creme fraiche. Kokosmelk er også digg!

Noe annet jeg elsker å kose meg med er diverse soppsorter stekt i wok sammen med fløte og creme fraiche (+ pepper). Nydelig :)

Aner ikke om alt dette er ok på lavkarbo, men skulle tro det...

Dette er über bra for lavkarbo mat, ville kuttet ut buljongen og funnet noe annet men resten er prima :o)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...