Gå til innhold

Vikar- del 2


Anbefalte innlegg

Gjest vikaren

Kanskje noen av dere kan huske det, jeg skrev et innlegg her for noen uker siden om min jobb som tilkallevikar på en skole. Spurte om råd for å takle situasjoner bedre, spesielt med hensyn til at barna brukte min aksent og det utenlanske navnet mitt som noe å "ta meg på".

Jeg har jobbet med autoriteten min, og blitt strengere, jeg forsøker å være nådeløs. Gjør ennå mange feil, men jeg tror jeg blir bevisst på dem i etterkant- og lærer av dem.

Så sånn sett så går det bedre. Skolen jeg arbeider på har klasser fra 1- 10. klasse. Har vært mest "lærer" i ungdomsskolen og i mellomtrinnet, samt SFO, i tillegg til assistent i småskolen.

I går ble jeg for andre gang kalt inn til til å være lærervikar i første klasse. Jeg takket ja til jobben og møtte opp, da jeg annkom så jeg klasselæreren til første klasse, og spurte henne om det nå ikke var slik at jeg skulle ta hennes klasse i dag. Da fikk jeg høre jeg skulle være assistent i andre klasse i stedet for. De hadde byttet litt rundt på vikarenes sine timer.

Jeg bestemte meg for å tenke positivt på det- altså jeg fikk en "enklere jobb" denne dagen. Selv om jeg jo undret meg over hva som var skjedd...Læreren jeg skulle være vikar for ville heller ikke se på meg, hun gjemte seg bak håret sitt og var ordentlig merkelig.

Rektor fikk med seg "byttingen" og spurte meg etter jobb om jeg synes det var et problem at de byttet rundt på det. Jeg sa vel noe slikt som at "nei, ikke et stort problem, men det hadde kanskje vært fint om de hadde snakket med meg om det først. Og at jeg kanskje ikke hadde behøvd å få de timene i utgangspunktet visst de ikke kunne bruke meg, eller evt. at de kunne kanskje ha gitt meg en sjanse"...svaret var bare noe sånn som om..." ja, men det er visst slik at noen av de minste barna har vanskelig med å forstå deg"..."Det har de også sagt i SFO...".

Jeg bruker de norskene ordene like riktig som en nordmann (i alle fall 95%), bortsett uttalen- jeg har en aksent. (Denne jobber jeg med forresten). Kan nok innimellom også komme til å bytte om på en preposisjon eller to, selv om jeg kan det i teorien.

Er dette virkelig grunnen til at læreren ikke ville jeg skulle ha de to timene alene? To timer- i et helt skoleår? Fint at hun tar jobben sin seriøst og så videre, men jeg har da selv hatt flere lærere med aksent selv uten at det var et problem.

Ingen barn har sagt til meg at de ikke forstår hva jeg sier, selvfølgelig et "hva?" men det sier jeg også noen ganger til de som snakker mitt modersmål. Og det er ikke likt små barn å gå til læreren å si noe slikt med mindre de har spurt dem kanskje..barn pleier vel å si slikt rett ut..der og da...

Forsøkte igjen å tenke "pytt, pytt", jeg behøver ikke å undervise i de minste trinn. Og "pytt, pytt", jeg trives med å være litt annerledes (kun litt også, ser feks ikke særlig eksotisk ut). Men må innrømme at jeg et eller annet sted ble såret, og jeg synes situasjonen var meget ubehagelig i og med at denne læreren gikk bak min rygg og snakket med en annen vikar bak min rygg. Det ble derfor ikke enkelt for hverken vikaren eller lærenen å forholde seg til meg.

Dette ble vel alt for langt, sorry.

Men vil gjerne ha synspunkter på det....

Jeg burde kanskje stille meg forstående til at de minste barna trenger "trygghet i språket", da det er viktig for språkutviklingen.

(Men jeg kan godt være "spesialpedagog og undervise en liten gutt i norsk" tydligvis ;)

Men jeg synes nok uansett at de burde ha snakket med meg om avgjørelsen som ble gjort, før eller etter at de byttet rundt på timene. I alle fall ikke unngå blikket mitt og så videre...Det er vel hele situasjonen som sårer meg- jeg tenker; hva er det som foregår bak min rygg?

Burde jeg se etter noe annet etter jul?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371490-vikar-del-2/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er dette en veldig heterogen skole, altså sånn at det er svært få innslag av elever og lærere med utenlandske navn og aksenter? Jeg synes nemlig det er litt rart at de henger seg opp i dette, særlig når du skriver så godt norsk som du gjør - da tenker jeg at det må være helt begrenset hvor vanskelig talespråket ditt er å forstå. På "vår" skole er det et mylder av dialekter, aksenter og etnisiteter, og jeg har aldri hørt noen nevne noe om slikt. Men det er kanskje annerledes på mindre steder?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371490-vikar-del-2/#findComment-3247980
Del på andre sider

Gjest vikaren

Er dette en veldig heterogen skole, altså sånn at det er svært få innslag av elever og lærere med utenlandske navn og aksenter? Jeg synes nemlig det er litt rart at de henger seg opp i dette, særlig når du skriver så godt norsk som du gjør - da tenker jeg at det må være helt begrenset hvor vanskelig talespråket ditt er å forstå. På "vår" skole er det et mylder av dialekter, aksenter og etnisiteter, og jeg har aldri hørt noen nevne noe om slikt. Men det er kanskje annerledes på mindre steder?

Skolen ligger et stykke utenfor nærmeste by, men det er heller ikke helt ute på landet. I nærmiljøet finnes det mange forskjellige etnisiteter.

Men det er liten skole, hvor det helt klart er flest hvite elever om man skal bedømme dette ut i fra hudfarge..faktisk kan jeg telle "farvede" elever på en hånd. Og jeg vet at de fleste av disse er adopterte. Men jeg kjenner til en et par tilfeller hvor eleven faktisk har en annet etnisk og kulturell bakgrunn, med farvede elever.

Jeg vil poengtere at disse meningene om meg kun eksisterer i småskolen (som jeg vet om), og at de aller fleste lærere har mottat meg med åpne armer uten en mine. Men i småskolen virker kanskje miljøet litt mer "dramaqueen- aktig"- det er noen personer som godt liker litt drama, tror jeg...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371490-vikar-del-2/#findComment-3247996
Del på andre sider

Gjest vikaren

Skolen ligger et stykke utenfor nærmeste by, men det er heller ikke helt ute på landet. I nærmiljøet finnes det mange forskjellige etnisiteter.

Men det er liten skole, hvor det helt klart er flest hvite elever om man skal bedømme dette ut i fra hudfarge..faktisk kan jeg telle "farvede" elever på en hånd. Og jeg vet at de fleste av disse er adopterte. Men jeg kjenner til en et par tilfeller hvor eleven faktisk har en annet etnisk og kulturell bakgrunn, med farvede elever.

Jeg vil poengtere at disse meningene om meg kun eksisterer i småskolen (som jeg vet om), og at de aller fleste lærere har mottat meg med åpne armer uten en mine. Men i småskolen virker kanskje miljøet litt mer "dramaqueen- aktig"- det er noen personer som godt liker litt drama, tror jeg...

Rettelse:

Men jeg kjenner til en et par tilfeller hvor eleven faktisk har en annet etnisk og kulturell bakgrunn, med farvede foreldre (altså, biologiske, antar jeg;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371490-vikar-del-2/#findComment-3247999
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...