lizardking Skrevet 17. oktober 2001 Del Skrevet 17. oktober 2001 Helst vil jeg ha svar fra legen, men seriøse svar fra andre i samme situasjon blir satt pris på. Jeg er en gutt på 22 år som er 175cm høy og veier ca. 60kg. Jeg (og mange andre) mener jeg er for tynn. Jeg har store komplekser, å det har jeg hatt så lenge jeg kan huske. Jeg leste en gang at men kunne få tatt en blodprøve å deretter kunne legen finne ut om du har for rask forbrenning(?). Da kunne han skrive ut noen tabeletter som skulle dempe forbrenningen slik at man la mer på seg. Kan dette la seg gjøre? Vi har en arvelig hjertesykdom i familien (både på mor- og på farsiden) å jeg frykter for at jeg kommer til å få hjerteproblemer etter hvert. Jeg antar dette fordi jeg kan spise så mye jeg vil av alt slags mat uten at jeg legger på meg et eneste gram. Slik har det vært bestandig. En plass må vel alt fett o.l. gjøre av seg, å da går vel en god del i blodet? Kolesterol? Jeg har en god apetitt å spiser ofte, men av og til gidder jeg ikke å spise fordi jeg forblir tynn uansett! Dette er et veldig stort problem for meg, også psykisk. Føler jeg mangler 8-10kg... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 22. oktober 2001 Del Skrevet 22. oktober 2001 Hei lizardking, Du må nesten spørre legen din om du kan få tatt en sånn test og evt få tabletter for å senke forbrenningen - det er noe jeg dessverre ikke vet noe om. Jeg ville gjerne nevne litt om det å utvikle hjertesykdommer pg.av høyt inntak av fett. Høyt kolesterol er en av de viktigste årsakene til hjerte-og karsykdommer. Høyt kolesterol kan man få bl.a ved å spise mye mettet fett og mat med kolesterol i. Dette finner du mye av i kjøtt, melk og melkeprodukter og egg. Det er derfor viktig å merke seg at det er ikke mengden av fett i maten som er farlig for hjertet, men typen av fett. Den berømte Middelhavsdietten er temmelig høy i fett, men mesteparten av fettet kommer fra enumettede fettsyrer. Denne typen fett har vist seg å senke kolesterol-nivået i blodet og på den måten beskytte mot hjertesykdommer. Flerumettede fettsyrer viser seg også gunstig i forebyggingen av hjertesykdommer. Enumettede fettsyrer finner du mye av i olivenolje, rapsolje, peanutolje, peanøtter, og cashewnøtter. Flerumettede fettsyrer finnes i solsikkeolje, maisolje, og fet fisk. Flere studier har vist at et kosthold i stil med Middelhavsdietten virker både som primær (f.eks 1. hjerteinfarkt) og sekundær (f.eks 2. hjerteinfarkt) forebygging. Det er derfor helt ok å ha et ganske høyt inntak av fett for å kunne legge på seg, dersom det er riktig fett du velger. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.