Gå til innhold

Legevakt-lang ventetid

Gjest Best å holde seg frisk

Anbefalte innlegg

Gjest Best å holde seg frisk

Er det for lang ventetid på legevakten her i Norge? Jeg satt i 3.5 time på legevakten i Trondheim i går med sønnen min før vi kom inn til legen. Og med ventetid på røntgen ettetpa var vi der i 5,5 time. Er dette bare noe vi må godta er sånn eller kan det forberedes?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371551-legevakt-lang-ventetid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legevakten kan ikke bemannes 24/7/365 slik at det ikke blir lang ventetid på aktivitetstoppene.

Om det er slik du beskriver hver eneste dag, skal en ikke finne seg i det. Da må bemanningen forbedres.

Om dette derimot er under en sykdomstopp, må vi nok finne oss i noe slikt som dette.

Har vært på legevakten en del, både med meg selv, fulgt folk og egne barn.

Fredag og lørdag kveld er oftere lenger tid, men det kan variere ellers og. Har du med små barn blir ofte disse prioritert, men hardt skadde vil alltid komme først. De ser Ann og prioriterer, ved lik prioritering er det vanlig køsystem.

Jeg har med hell ringt ned på forhånd, noen ganger/steder får jeg "time", noen ganger blir jeg anbefalt å vente til neste dag etc etc. Har sitti på baselegevakt i timesvis, andre ganger rett inn.

Men legevakt helgekvelder bør unngås med barn, mye fulle folk

Annonse

Gjest ikke alltid

Det varierer jo veldig da. Så det er lurt å ringe før man drar, så kan man forhøre seg om det er lang ventetid, og om man like godt kan vente til legen åpner dagen etter.

Eller om man venter til senere på dagen/kvelden.

Som du allerede har fått svar om: De prioriterer jo de som trenger det mest, først.

Gjest bor i akershus

Jeg satt i 5 timer på legevakt i går for å få resept på antibiotika pga urinveisinfeksjon hos min femåring. De fikk inn så mange akuttsaker forklarte de. De hadde 2 leger, og etterhvert enda en.

Jeg syns det var altfor lenge å vente.

Gjest goodamn

Spør du meg kunne de bare avskaffet hele legevakten.

Ringer du må du vente kjempelenge i kø, og når du endelig kommer frem blir du silt ut som ikke viktig nok, så det er ikke bare bare få time heller, så får du kanskje komme, du får ikke noen tid, bare kom nå du... så setter du deg på venterommet og venter i 2-3-4 timer eller mer, ikke bare bare med små unger som er sultne hva??? Tenker jo ikke på at en bør ta med nistepakke! Og når du endelig får komme inn til legen, så ser han bare kjapt på deg og sier du må ta kontakt med fastlege på mandag. Ingen rensing av såret, ingen bakterieprøve, ingen resept, ingen sykmelding, absolutt ingenting... yeah right! Hadde f.eks. en unge med kraftig nyrebekkenbetennelse, de ville avvente behandling og heller se det an til mandagen! Hallo, når en betennelse har nådd så langt opp i urinveiene hos et barn trenger det da vel snarlig behandling? Fastlegen ble dritsur på legevakta og sa det der var absolutt ikke forsvarlig! Heldigvis ble hun bra, men det kunne gått verre... at hun fikk alvorlig nyreskade!

Problemet med legevakten tror jeg er penger. Myndighetene bør bevilge mer penger tilå bemanne legevakten, ikke bare ha en lege på vakt som i tillegg må reise rundt til folk. De bør ha minst tre leger på vakt i tillegg til 4-5 sykepleiere. Først da vil jeg si at legevaktstjenesten er forsvarlig.

Mange har faktisk dødd pga feilbehandling/mangelfull behandling fra legevakt.

Tror det e rbedre å ringe 113 og heller lyge seg sykere enn man er... Ring i alle fall ikke legevakten om du har brystsmerter.

En venninne av meg døde av blodforgiftning pga legevaktfeil, de mente det bare var en vanlig matforgiftning, gå hjem og legg deg... hun ble alvorlig syk og innlagt akutten, men det var for sent.

Gjest goodamn

Jeg satt i 5 timer på legevakt i går for å få resept på antibiotika pga urinveisinfeksjon hos min femåring. De fikk inn så mange akuttsaker forklarte de. De hadde 2 leger, og etterhvert enda en.

Jeg syns det var altfor lenge å vente.

Jøss så mange leger, her jeg bor er det bare en legevakt på jobb, og han blir i tillegg kalt ut hjem til folk, slik at der bare er 2-3 sykepleiere på jobb. Ikke forsvarlig at all!

Jøss så mange leger, her jeg bor er det bare en legevakt på jobb, og han blir i tillegg kalt ut hjem til folk, slik at der bare er 2-3 sykepleiere på jobb. Ikke forsvarlig at all!

Helt enig med deg at det ikke er forsvarlig. Det bør alltid være lege på vakt, i tillegg til den som evt. må reise ut.

Men skulle tro at bemanningen er styrt av hvor stor befolkningsgrunnlag det er i området. Har inntrykk av at legevaktene blir mer og mer sentralisert, og at de skjærer bemanningen ned til beinet. De små legevaktene blir borte, og erstattet av lang reisevei for mange, og da i tillegg mye lenger ventetid.

Gjest sangsol

Hadde vi ikke hatt legevakt, så måtte vi ventet over helga- eller over natta- til legekontoret åpnet.

Så legevakta er et godt tilbud. Det er legevakt- og ment å ta akutt-tilfeller. Dessverre så drar også noen halv-syke dit og forlenger ventetiden (de burde dratt til fastlege).

Plutselig brudd etc, som du beskriver, hører selvsagt til på legevakten. Meget synd at dere måtte vente så mye- særlig når det gjaldt barn.

Da jeg hadde barn, som måtte til legevakt, hendte det jeg spurte om ventetid.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...