Gå til innhold

Å drive egen barnehage

Anbefalte innlegg

Gjest - ingoen -
Skrevet

Heh, joda - jeg gjør dette. Jeg har en privat barnehage med 26 barn, 7,5 årsverk og ni ansatte.

Og jeg vil ikke anbefale noen å starte barnehage slik som situasjonen er nå.

Begrunnelsen for det er rett og slett at de økonomiske forholde er for usikre. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men i Oslo har vi nå i oktober fått vite hva vi får i støtte for 2011. Det vil si at vi har drevet i ti måneder før vi faktisk vet hva vi har av penger i år - det er en ganske ubehagelig situasjon.

Det er også slik at lovverket stadig strammes inn, men at det ikke gjenspeiles i tilskuddene. Og selv om jeg er helt for de endringene som gjøres, så hjelper ikke det når de ikke finnes økonomi til å støtte dem.

Jeg har drevet barnehage i snart syv år, i april i år tok jeg ut min første lønning - på 14.000 kroner. Jeg fungerte som styrer selv i to år får jeg hadde råd til å ansette en styrer i 50% stilling, jeg har den andre 50% selv. Hun har pedagogikk, praktisk og enkelt personalansvar - jeg har økonomi, administrasjon og tyngre personalansvar (ansettelse, oppsigelse, sykemeldinger osv).

Vi har som oftest penger til vikar, men jeg skammer meg over lønnsnivået i barnehagene. Jeg har flotte, dyktige mennesker som står på og jobber hardt - de fortjener mer enn 260.000 i lønn i året.

Turnover hos assistenter er gjerne høy, av samme grunn. Det er lite penger for en slitsom jobb. Vi har løst det ved å ansette en del fagarbeidere og eldre assistenter, men det koster mer - og konsekvensen er jo blant annet at vi ikke kan ha vaktmester, betaling for alle timene jeg og den andre eieren jobber osv.

Når det er sagt:

Jeg har lært masse, jeg synes ungene er helt fantastiske - og jeg digger mine ansatte, det er de beste menneskene jeg vet om. Jeg har jo også valgt dem selv...

Men det verste er faktisk at man ukentlig må lese om hvor mye penger vi tjener som barnehageeiere, hvor lite vi bør tjene, hvor fæle vi er - og hvor lite vi gir tilbake til samfunnet i forhold til hva vi får.

Foreldrene er fantastiske, og jeg synes det er fantastisk moro å samarbeide med dem! Men det er også verdens mest krevende kundegruppe :)

Jeg driver et annet selskap også. Og nå når jeg vet hvor greit det er når man slipper å forholde seg til denne type økonomiske forhold, å måtte forsvare seg i alle fora og å kunne planlegge driften sin fremover i tid - så er det en helt annen verden. Jeg hadde aldri gjort dette om jeg hadde visst hva jeg gikk til.

Og samtidig, jeg ville ikke vært erfaringen foruten :)

Det du må vurdere er rett og slett om det er økonomi til å drive barnehage i kommunen din, at dere har et tilbud som er konkurransedyktig (det er ikke nok barn til alle lenger), og at dere har den kompetansen som trengs for å være arbeidsgivere.

Kan du starte med noe annet ville jeg heller gjort det :)

Tusen, tusen takk for et svært saklig, informativt og rett-på-sak innlegg :-)

Spennede å lese det du skriver, og innlegget bekrefter det jeg har mistanke om: at rammevilkårene for private barnehager kan være ganske uforutsigbare og utfordrende for den stabile driften.

At innsatsen til de ansatte i barnehagen ikke står i samsvar med lønna; det er skammelig, syns jeg. Barna fortjener det aller beste tilbudet i disse viktige småbarnsåra, og jeg syns samfunnet burde verdsette dette viktige arbeidet i større grad enn nå.

Når det gjelder tilgangen på søte små, så har vi ganske god barnehagedekning her i området, men vet at det står barn på ventelister også. I tillegg tror jeg friluftsaspektet og det at barnehagen er liten ville være en stor fordel for oss.

Jeg må jammen tenke mer over denne saken.

Fortsetter under...

Persille1365381127
Skrevet

Tusen, tusen takk for et svært saklig, informativt og rett-på-sak innlegg :-)

Spennede å lese det du skriver, og innlegget bekrefter det jeg har mistanke om: at rammevilkårene for private barnehager kan være ganske uforutsigbare og utfordrende for den stabile driften.

At innsatsen til de ansatte i barnehagen ikke står i samsvar med lønna; det er skammelig, syns jeg. Barna fortjener det aller beste tilbudet i disse viktige småbarnsåra, og jeg syns samfunnet burde verdsette dette viktige arbeidet i større grad enn nå.

Når det gjelder tilgangen på søte små, så har vi ganske god barnehagedekning her i området, men vet at det står barn på ventelister også. I tillegg tror jeg friluftsaspektet og det at barnehagen er liten ville være en stor fordel for oss.

Jeg må jammen tenke mer over denne saken.

Altså, jeg har hatt det veldig moro med barnehagen, jeg har fantastiske ansatte, fine barn og fine foreldre. Jeg har lært masse, jobbet hardt og bygget noe bra.

Men det er (unnskyld uttrykket) inn i helvete slitsomt å ikke vite hva som møter oss rundt neste sving. Vi vet ikke hvilke penger vi har å leve for før i oktober i inneværende år. Overalt hvor jeg ferdes møter jeg motstand; barnehageeiere skal ikke tjene penger. Barnehagetanter (skjønner de ikke at det heter assistenter og pedagoger?!) er der bare for å passe på og leke med barna, det er ikke en skikkelig JOBB. Barnehageeiere er bare kjerringer som ikke har noe annet å drive med, og som har startet barnehage i en slags sosialistisk ånd - de trenger ikke tjene penger. Barnehageeiere er kyniske gribber som ikke gjør noe annet enn å tyne kommunen, barnehagen og de ansatte for alt de kan av midler. Barnehager er ikke bra for barna, de bør være hjemme med foreldrene til de er minst tre år. Det er for mye sukker i barnehagen, man kan ikke ha pannekaker, vafler eller boller - og hvertfall ikke feire bursdag med noe annet enn frukt.

Jeg skjønner at det fremstår stygt og utakknemlig. Men jeg har jobbet dag og natt (bokstavelig talt) i mange år for å bygge opp et bra tilbud. Jeg tok ikke ut lønn på 5,5 år. Jeg har brukt masse private midler for å få dette til å gå rundt. Jeg har involvert venner og familie for å trekke på deres (gratis) tjenester og arbeidskraft.

Jeg har ni ansatte og omsetter for nesten fem millioner i året - og blir ikke tatt seriøst ett sted. Det er jo bare en barnehage. Det er ikke en ordentlig arbeidsplass. På ledersamlinger og tilsvarende er det INGEN som har forståelse at det faktisk er veldig mye vanskeligere å lede en barnehage enn en "vanlig" arbeidsplass. Det er ingen midler, mange er unge og dårlig lønnet og har arbeid der fordi de må ha en jobb - ikke nødvendigvis fordi det er dette de VIL drive med. Det er lite kompetanse i personalet, vi har pedagogene - assistentene må vi alltid lære opp selv, og de må læres fra det mest elementære av den enkle grunn at lønnen er så lav at det ikke er mulig å få inn noen over 30 år. I hvertfall ikke i Oslo.

Jeg er lei.

Men jeg har jobbet så hardt for dette, jeg lagt ned så mye - så jeg gir ikke opp. Jeg skal overleve dette, og jeg skal levere en bra tjeneste. Alle mine barn fortjener den beste plattformen de kan få som utgangspunkt for resten av livet!

Men: jeg gjør det fordi jeg bryr meg om barna. Jeg vil aldri tjene penger på dette, jeg vil aldri få betalt for den innsatsen jeg gjør, og jeg vil generelt ikke høre noe fra foreldrene om de ikke har noe å klage på. Selv om de er fornøyde, og takknemlige :)

Kan du vinkle dette på en annen måte?

Kan du kanskje starte en form for konsulentvirksomhet for barnehagene, der du tilbyr dem en dag med deg i friluft for en rimelig penger? Kan du lære opp andre barnehager som allerede er etablert? Kan du skape en plass du kan invitere barnehagene til - slik at du kan dra maks utbytte av plassen (bruke den hver dag) for minst mulig penger?

Jeg ville ikke gått for egen barnehage, jeg tror jeg ville satset på et tilbud til de barnehagene som allerede er der.

Ta en runde til de forskjellige bhg og undersøk om dette er noe de kunne tenkt seg å være med på.

Det at det er barn på venteliste betyr ikke at det er nok barn til en ny barnehage. Om alle barna på ventelisten er ettåringer, så blir det veldig mye mer administrasjon og bleieskift enn naturopplevelser for deg. Er det nok barn i hvert kull til å fylle enda en barnehage? Har du noen oversikt over fødsels- og tilflyttertallene?

Hva er trenden i de andre barnehagene? Er barna der fra 0-6 år, eller flytter de på seg ila barnehagetiden? I så fall hvorfor?

Se litt på hva de andre rundt deg gjør og hvordan de driver, det vil gi deg en god pekepinn på hvilke forhold du kan vente deg :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...