Gå til innhold

Vil ikke la alle asylsøkere få gå fritt

Anbefalte innlegg

Det er åpne fengsler som er friere enn "interneringsleire" eller hva man nå skal kalle dem.

Da blir det absolutt sammenlignbart med fengselstraffer som folk blir idømt, eller ofte verre.

En annen sak: hva med alle de normale asylsøkerne. Skal de bli tvunget til å bo sammen med disse som er så "gærne" at vi ikke kan ha dem på gaten? Det er i hvert fall ikke greit.

Med vennlig hilsen

Som sagt... man må velge mellom onder... jeg tror ikke kvinner i asylmottakene er like utsatte for voldtekter som norske jenter. Jeg vil kunne gå trygt på gata, og jeg vil at mine døtre skal være trygge.... Da blir dette viktigere for meg enn at mennesker som ennå ikke har fått oppholdestillatelse i Norge skal få gå fritt rundt uten tilsyn.

Når man får lukkede mottak satser jeg på langt raskere behandling av asyksøknader. Jeg ser ingen grunn til at vi ikke skal kunne gjøre det på denne måten.

Fortsetter under...

• Svar 154
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

63

• adhemar

18

• megler Smekk

4

• Katt-ja

3

Mest aktive i denne tråden

''Nei, men det er faktisk en plikt å si hvem de er og hvor de kommer fra.''

Joda, men straffen for ikke å kunne bevise det er ikke livsvarig fengsel, men en bot.

''Det er ikke en menneskerett å _få_ asyl.''

Nei, og det er det heller ingen som har påstått.

''Det er ikke en menneskerett å få komme inn i vertslandet bare fordi man lyver om hvem man er.''

Det er det heller ingen som har påstått (hvis du tenker på permanent opphold).

Med vennlig hilsen

Å bevise hvor noen kommer fra er ikke vanskelig så lenge de opptrer sannferdig og bidrar selv. Det er ikke mye som skal til, men det kreves at du kjenner til området du hevder du kommer fra, kan noen navn på andre som bor der etc.

Det er slik man stadfester ektheten i slike krav. Hvis jeg søkte (papirløst) asyl i Kina, ville jeg sagt jeg bodde i den og den gaten, kjente de og de, jobbet på den arbeidsplassen, kjente de og de.

Så ville Kinesiske myndigheter sjekket opplysningene, brukt folk som kjente Norge og byem jeg hevdet jeg var fra, ringt, reist ned, spurt. Dette er en prosess som er relativt enkel, så sant jeg snakker sant.

Utfordringen ligger i at mange lyver, de har fått (eller kjøpt) informasjon om hva de skal si, men det blir ofte mange huller i slike løgner, og tar tid å verifisere.

Jeg er uenig i sammenligningen din mellom fengsel og et lukket mottak for de som ikke kan gjøre rede for seg.

(ex) Asylsøkere som oppholder seg ulovlig i Norge blir en utfordring som det en gang, på en eller annen måte må gjøres noe med.

''Jeg er uenig i sammenligningen din mellom fengsel og et lukket mottak for de som ikke kan gjøre rede for seg.''

Det er åpne fengsler som anses som "straff", som er åpnere og friere enn lukkede asylmottak.

''(ex) Asylsøkere som oppholder seg ulovlig i Norge blir en utfordring som det en gang, på en eller annen måte må gjøres noe med.''

De er ikke ulovlige. Det er en rettighet å søke asyl.

Med vennlig hilsen

''Jeg tror ikke alle som er identitetsløse asylsøkere selger dop og voldtar kvinner.''

Nei, ikke jeg hellerm men uforholdsmessig mange.

Ellers er jeg enig med Johannessen og andre i at en slik internering vil gjøre det såpass mye mindre attraktivt å rive i filler passene sime på flytoalettene, at dette uvesenet vil opphøre, og problemet løses av seg selv. Det blir til slutt, antagelig ganske raskt, ingen å låse inne.

Jeg er og enig at folk som river dokumentene sine på flyet ikke bør slippe løs på gatene.

Å bevise hvor noen kommer fra er ikke vanskelig så lenge de opptrer sannferdig og bidrar selv. Det er ikke mye som skal til, men det kreves at du kjenner til området du hevder du kommer fra, kan noen navn på andre som bor der etc.

Det er slik man stadfester ektheten i slike krav. Hvis jeg søkte (papirløst) asyl i Kina, ville jeg sagt jeg bodde i den og den gaten, kjente de og de, jobbet på den arbeidsplassen, kjente de og de.

Så ville Kinesiske myndigheter sjekket opplysningene, brukt folk som kjente Norge og byem jeg hevdet jeg var fra, ringt, reist ned, spurt. Dette er en prosess som er relativt enkel, så sant jeg snakker sant.

Utfordringen ligger i at mange lyver, de har fått (eller kjøpt) informasjon om hva de skal si, men det blir ofte mange huller i slike løgner, og tar tid å verifisere.

Hvis du er fra Ethiopia eller Somalia så er ikke det så lett, uansett om du er genuin eller ei.

Med vennlig hilsen

Annonse

Som sagt... man må velge mellom onder... jeg tror ikke kvinner i asylmottakene er like utsatte for voldtekter som norske jenter. Jeg vil kunne gå trygt på gata, og jeg vil at mine døtre skal være trygge.... Da blir dette viktigere for meg enn at mennesker som ennå ikke har fått oppholdestillatelse i Norge skal få gå fritt rundt uten tilsyn.

Når man får lukkede mottak satser jeg på langt raskere behandling av asyksøknader. Jeg ser ingen grunn til at vi ikke skal kunne gjøre det på denne måten.

Hvorfor skulle ikke kvinner, barn (og for den saks skyld) menn være like utsatt for voldtekt når de er innelåst sammen?

Med vennlig hilsen

Langt i fra. Like lite som der er definert som en straff å bli låst inne på psykiatrisk sykehus av egen og andres sikkerhet, er det en straff å sikre samfunnet mot folk man ikke aner hvem er, og som har brutt utlendingsloven.

Det er heller ikke straff å sitte i varetekt hvis man er mistenkt i en sak, hvis det er fare for bevisforspillelse eller flukt.

Fordi ?

Det er veldig mye lettere om man er genuin, det skal jeg love deg :)

Fordi det har vært krig i årevis, og det knapt nok finnes noen stat.

Ikke bare det, søker man asyl fordi man flykter fra prestestyret i Iran, så kan ikke norske myndigheter fortelle Iran at XXX søker asyl her fordi han påstår han blir forfulgt. Da blir han i hvert fall drept hvis han må tilbake til Iran.

Med vennlig hilsen

Gjest Nord og ned.

Det er heller ikke straff å sitte i varetekt hvis man er mistenkt i en sak, hvis det er fare for bevisforspillelse eller flukt.

Riktig, eller å låse inne en 2-åring om natta for den del.

Enkelte forstår ikke innholdet i ordene de bruker.

Gjest Nord og ned.

Fordi det har vært krig i årevis, og det knapt nok finnes noen stat.

Ikke bare det, søker man asyl fordi man flykter fra prestestyret i Iran, så kan ikke norske myndigheter fortelle Iran at XXX søker asyl her fordi han påstår han blir forfulgt. Da blir han i hvert fall drept hvis han må tilbake til Iran.

Med vennlig hilsen

Iranere er ikke problemet her, og det vet du veldig godt.

Avsporing.

Det er åpne fengsler som er friere enn "interneringsleire" eller hva man nå skal kalle dem.

Da blir det absolutt sammenlignbart med fengselstraffer som folk blir idømt, eller ofte verre.

En annen sak: hva med alle de normale asylsøkerne. Skal de bli tvunget til å bo sammen med disse som er så "gærne" at vi ikke kan ha dem på gaten? Det er i hvert fall ikke greit.

Med vennlig hilsen

"En annen sak: hva med alle de normale asylsøkerne. Skal de bli tvunget til å bo sammen med disse som er så "gærne" at vi ikke kan ha dem på gaten? Det er i hvert fall ikke greit."

Sikkerheten må ivaretas for alle. Behandlingen må være bra. Og det er kun de uten papirer og som ikke klarer gi plausibel forklaring på hvem de er, hvordan de reiste til norge og hvor de er fra som drar dit. Buisniss as usual for alle andre.

Det er selvfølgelig et spill for galleriet, fordi

"En annen sak: hva med alle de normale asylsøkerne. Skal de bli tvunget til å bo sammen med disse som er så "gærne" at vi ikke kan ha dem på gaten? Det er i hvert fall ikke greit."

Sikkerheten må ivaretas for alle. Behandlingen må være bra. Og det er kun de uten papirer og som ikke klarer gi plausibel forklaring på hvem de er, hvordan de reiste til norge og hvor de er fra som drar dit. Buisniss as usual for alle andre.

Det er selvfølgelig et spill for galleriet, fordi

Altså, hvis man legger til grunn at de er "farlige" (hvilket åpenbart noen av dem er, akkurat som noen nordmenn er farlige) så er det åpenbart helt uholdbart å låse dem inne sammen med uskyldige kvinner, menn og barn.

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest sangsol

Med vennlig hilsen

''Skal de bli tvunget til å bo sammen med disse som er så "gærne" at vi ikke kan ha dem på gaten? Det er i hvert fall ikke greit.''

Så da skal de som er så "gærne" også heller få være i gatene?

Gjest sangsol

Hvorfor skulle ikke kvinner, barn (og for den saks skyld) menn være like utsatt for voldtekt når de er innelåst sammen?

Med vennlig hilsen

Norske kvinner kan betraktes som "fritt og lovlig vilt", der de går lettkledd og smilende. De er dermed mer utsatt enn de tildekkede kvinner som bare ser ned, og alltid er med bror, far eller annen slekning.

I mottak er det antakelig også en helt annen sikkerhet enn det er på de norske gater.

''Skal de bli tvunget til å bo sammen med disse som er så "gærne" at vi ikke kan ha dem på gaten? Det er i hvert fall ikke greit.''

Så da skal de som er så "gærne" også heller få være i gatene?

Det er ikke jeg som kommer med påstanden om at de er så gærne at de må låses inne, og at man skal ta alle andre med seg samtidig.

Med vennlig hilsen

Norske kvinner kan betraktes som "fritt og lovlig vilt", der de går lettkledd og smilende. De er dermed mer utsatt enn de tildekkede kvinner som bare ser ned, og alltid er med bror, far eller annen slekning.

I mottak er det antakelig også en helt annen sikkerhet enn det er på de norske gater.

Tror du alle asylsøkere går med niqab, og er muslimer?

80% av innvandrere til Norge er ikke-muslimer.

Med vennlig hilsen

Altså, hvis man legger til grunn at de er "farlige" (hvilket åpenbart noen av dem er, akkurat som noen nordmenn er farlige) så er det åpenbart helt uholdbart å låse dem inne sammen med uskyldige kvinner, menn og barn.

Med vennlig hilsen

Jeg har aldri brukt ordet 'farlige', så jeg kan ikke svare på det.

For å sitere gatas parlament 'sette voltektsofrene sammen med ex-soldatene, kom til hotel Ritz'

Som jeg har nevnt, jeg sympaiserer med grunnholdningen din. Jeg sympatiserer med mye av grunnideene til sosialisme også. men _jeg_ mener at det kommer til et punkt der man må revurdere behovet for å være snillest i klassen, til enhver pris.

Norge er lukurativt for mange å dra til, enten fordi de er vanlige folk som heller vil bo her, eller østeuropeiske bander som drar på krim-raid. Jeg mener det er riktig at det blir en debatt, og jeg syns det er et viktig prinsipp at alle får sagt sitt.

Nå løser vi ingenting her på DOL, men i litt større skala mener jeg det er viktig at de som styrer har en tilsvarende på 'ordentlig'. Kanskje litt mer veloverveide argumenter, og litt mer fakta å slå i bordet med, det er vi heldigvis fritatt for på åpent forum.

Med vennlig hilsen

Fordi man selvsagt må ha nok oppsyn der også.... dessuten er nok norske jenter mer utsatte siden de går annerledes kledd.

Til og med i enkelte land vi kan sammenligne oss med, har mange en formening om at jenter med korte skjørt er "fritt" vilt...skremmende!

Gjest sangsol

Tror du alle asylsøkere går med niqab, og er muslimer?

80% av innvandrere til Norge er ikke-muslimer.

Med vennlig hilsen

Nei, det tror jeg ikke.

Men at norske jenter lettere oppfattes som "fritt vilt", og dermed er mer utsatt- det tror jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...